וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון קבע: זועבי ומרזל יוכלו להתמודד בבחירות

18.2.2015 / 15:55

השופטים החליטו להפוך את החלטת ועדת הבחירות של הכנסת, ברוב של שמונה לעומת מתנגד אחד, השופט אליקים רובינשטיין. זועבי: "בית המשפט חשף את הפער העצום בין מה שיוחס לי לבין דבריי כהווייתם"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו במהומה בתום הדיון בפסילתם של זועבי ומרזל)

בית המשפט העליון החליט היום (רביעי) לאפשר את ההתמודדות של ח"כ חנין זועבי, המועמדת לכנסת מטעם הרשימה המשותפת, וכן את פעיל הימין ברוך מרזל, המתמודד מטעם מפלגת "יחד" בראשות אלי ישי, בבחירות לכנסת ה-20. בכך, ברוב של שמונה שופטים לעומת מתנגד אחד - המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין - הפך בית המשפט את החלטת ועדת הבחירות של הכנסת לפסול את השניים מהתמודדות.

ברוך מרזל וחנין זועבי בבית המשפט. נועם מושקוביץ
העליון הכריע: שניהם יתמודדו בחירות לכנסת ה-20. מרזל וזועבי/נועם מושקוביץ

"אני מקווה שהפסיקה תפתח פתח של הקשבה לדבריי כפי שאני אומרת אותם ולא לדברי ההכפשה השקריים", אמרה ח"כ זועבי לאחר הפסיקה. "לא רק שאין לי רצון להיות בבית הספר של ליברמן, לוין ומרזל, אלא שאני רואה בו בית ספר המחנך לאנטי-דמוקרטיה, שנאה והתנשאות אנושית. גם בית המשפט ראה בדבריי ומעשיי כמעשים הכלולים בחופש הביטוי ובתוך מסגרת החוק וחשף את הפער העצום שבין מה שיוחס לי לבין דבריי כהווייתם".


עוד על פסילת זועבי ומרזל:
סיכום שבועי: מערכת הבחירות מוכיחה שמרזל וזועבי מנצחים
וינשטיין מתנגד לפסילת מועמדותם של מרזל וזועבי
המחנה הציוני: "נתמוך גם בפסילה של זועבי וגם של מרזל"

"החלטת העליון - עדות לגזענות בוועדת הבחירות"

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל מרכז עדאלה שייצג את ח"כ זועבי נגד הפסילה, בירך על החלטת בית המשפט העליון. "הפער שבין השיח המתלהם והגזעני בוועדת הבחירות, שמתייג את חברי הכנסת הערבים כתומכי טרור, לבין החלטות בית המשפט שמבטלות את הפסילות פעם אחר פעם, מעיד על השיקולים הפסולים העומדים בבסיס החלטות הוועדה".

חנין זועבי מלווה בחברי מפלגתה יוצאת מהדיון בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותה, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
זועבי יוצאת מהדיון בוועדת הבחירות מלווה בחבריה לרשימה/נועם מושקוביץ

לדבריו, "דיוני ועדת הבחירות והחלטותיה גורמות נזק עצום לא רק למפלגות ולמועמדים הערבים, אלא פוגעת קשות בזכויות הבסיסיות של האזרחים הערבים ובראשן הזכות לייצוג פוליטי, לחופש ביטוי, לשוויון ולכבוד".

בהודעת מרכז עדאלה, שמייצג משנת 2003 רשימות וח"כים ערבים שהכנסת ביקשה לפסול, נמסר כי "מדובר בהליך שכל מטרתו הוא הכפפתה של הפוליטיקה הערבית לפיקוחו של הרוב היהודי, שהנו המשך ישיר לניסיונות הדה-לגיטימציה של האזרחים הערבים. הגיע הזמן להוציא את הסמכות הזו מוועדת הבחירות ולהעבירה לגוף שיפוטי אחר".

מרזל: "השמחה לא מושלמת"

במסיבת עיתונאים שכינס מרזל לאחר הפסיקה, אמר כי "השמחה שלי לא מושלמת", בהתייחסו להיתר לריצתה של זועבי. "יש כאן יהודים שאוהבים את ארץ ישראל, תורת ישראל, מדינת ישראל, צה"ל - ויש אחת שמנסה להרוס את המדינה ולהילחם נגד ארץ היהודים, לכן השמחה שלנו לא שלמה". עוד אמר מרזל: "אנחנו ניכנס לכנסת כדי שנוכל למחוק לחנין זועבי וחבריה את החיוך. לא ייתכן שבתוכנו יש אנשים שפועלים יומם ולילה להחריב את המדינה".

גם בסביבתו של מרזל בירכו על החלטת בית המשפט העליון: "אני שמח על כך שברוך מרזל נשאר יחד איתנו במפלגה", אמר יו"ר מפלגת "יחד", ח"כ אלי ישי. "בשבועיים האחרונים למדתי להכיר את איכותו הנדירה של ברוך, שכשמו כן הוא - ברכה לציבוריות הישראלית. אני מאוד שמח על ריצתנו המשותפת, ויחד נעשה דברים גדולים למען התורה, העם והארץ".

ישי התייחס גם להחלטת העליון להתיר את מועמדותה של זועבי. "מזעזעת אותי העובדה שבכנסת העשרים תכהן מי שפגעה בחיילי צה"ל במהלך המשט במרמרה, ומפרה הריבונות הישראלית יום-יום ושעה-שעה", אמר ישי.

את העתירה לפסילת זועבי הגישו מפלגות ישראל ביתנו והליכוד, ולפיה תמיכתה של זועבי במאבק מזוין נגד מדינת ישראל ושלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הן הפרה בוטה של חוק יסוד: הכנסת. בחוות הדעת שכתב היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הוא התנגד לפסילה: "הספק צריך לפעול לטובת זכות היסוד לבחור ולהיבחר. זו זכות חשובה ובסיסית. חלק מההתבטאויות של זועבי הן קשות ומטרידות מאוד, ואפילו עשויות להתפרש כתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור, אך בחינת הראיות העלתה שלא ניתן לקבוע שאלו פעילויות דומיננטיות של המתמודדת".

הגוף שהגיש את העתירה לפסילתו של ברוך מרזל היה המטה למאבק בגזענות בנימוק שמרזל שולל את קיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית ומסית לגזענות. נוסף על כך, לפי העותרים, מרזל מרבה להתבטא בזכות רעיונותיו של מאיר כהנא ובזכות דרכה של תנועת כ"ך, ולפיכך, כשם שתנועת כ"ך נפסלה מהשתתפות בבחירות, יש לפסול את מועמדותו לכנסת.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully