וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

119 אלף מצביעים, 150 מתמודדים ויעד אחד לחיסול: יום הפריימריז של הליכוד

5.2.2019 / 9:58

הקרב הלוהט על המקום הראשון, המאבק הצמוד במחוזות ואימת חברי הכנסת צפויים ללוות את הבחירות המקדימות במפלגת השלטון עד לפרסום התוצאות הסופיות, אך רק שם אחד מעניין באמת את ראש הממשלה

צילום: ליכוד TV

אחרי חמישה שבועות, מאות חוגי בית ומספר דומה של סרטונים, יצאו היום (שלישי) כ-119 אלף חברי הליכוד לבחור את הנבחרת שתוביל את המפלגה לבחירות. כ-150 מתמודדים נאבקים על מקום נחשק ב-30 המקומות הראשונים, מתוכם כ-73 ברשימה הארצית, שנבחרת על ידי כלל המתפקדים, וכ-77 מועמדים שמתמודדים על משבצת במחוזות, שנבחרים על ידי 3,500 חברי המרכז בטופס הצבעה נפרד. כל מתפקד מסמן 12 מועמדים בטופס ההצבעה, וחברי המרכז יבחרו עוד חמישה אנשים מתוך כ-10 מחוזות בחירה.

לבד מהקרב הלוהט על המקום הראשון, מכוונים השרים הבולטים לחמישיה ולעשיריה הראשונה לפחות, וכ-8-10 חברי כנסת מכהנים צפויים להידחק למקומות לא ריאליים, וללכת הביתה. מעבר למספרים ולדירוגים, ובזכותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפשר לסכם את העניין הפוליטי הגדול של היום בשאלה אחת: לאיזה מקום יגיע גדעון סער.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
יו"ר הבית היהודי תקף את בנט ושקד: השתמשו ועזבו ופספסו בגדול
הסכינים אופסנו? סולחה בין אבי גבאי לאיתן כבל
פרקליט המדינה לשעבר: היועמ"ש - לא היועץ של רה"מ אלא של הציבור

גדעון סער בנימין נתניהו 2009. AP
המטרה: פגיעה אנושה. נתניהו וסער/AP

בימיו הגדולים, הגיע סער עד הצמרת, ובפריימריז 2013 אף קטף את המקום הראשון. מאז, עם זאת, הוא לא רק עזב את הליכוד וחזר אליו, אלא בעיקר סומן על ידי נתניהו כאויב מבית שמנסה לחתור תחת שלטונו, וכיעד מספר אחת לחיסול בפריימריז. המתקפה הישירה של נתניהו על סער בשידורי הבכורה של "הליכוד טיוי" נועדה לחדש את הדיון על תוכניות ההדחה לכאורה שרקם סער יחד עם הנשיא ריבלין, ולפגוע בסיכוייו להתברג בצמרת. אתמול הגיח גם יאיר נתניהו, והידהד מחדש, בפוסט ארסי, את מזימת הפוטש שממשיכה מאוד להטריד את בלפור. "רובי ריבלין רק מחכה לאחרי הבחירות כדי לסרב לתת לאבא שלי את משימת הרכבת הממשלה אפילו אם הליכוד ינצח ובמקום זאת לתת את הרכבת הממשלה לחברו הטוב גדעון סער", כתב.

גורמים בסביבת נתניהו טוענים כי המטרה היא למנוע מסער להגיע למקום הראשון ברשימה, מה שיאפשר לו לכאורה להוציא לפועל את מזימת המאה; בפועל, המטרה היא לגרום לו פגיעה אנושה, ונתניהו גם קיים סבב שיחות עם ראשי ערים ופוקדים גדולים בליכוד כדי לוודא שסער לא ייכנס ברשימות המומלצים שלהם.

המאבק של נתניהו לא מתמצה בסער עצמו, אלא גם במתמודדים שמזוהים איתו ועם בן בריתו - השר חיים כץ, למשל - במחוזות. כך, הודיע נתניהו פומבית על תמיכה בראש הסגל שלו לשעבר דוד שרן, שהוא גם חשוד בפרשת הצוללות, בעיקר כי הוא מתמודד במחוז תל אביב מול מיכל שיר, שהייתה בעבר יועצת של סער. במחוז דן, תומך ראש הממשלה באביהו סופר, בעיקר כדי לנטרל את אתי עטיה, שהייתה רל"שית של כץ. עם זאת, לאור הפופולריות שלו, ואולי אפילו כתגובת נגד למתקפות, מטילים בכירים בליכוד ספק גדול באשר לסיכויי ההצלחה של החיסול. כך או כך, המבחן הגדול של סער לא יהיה המקום הראשון עצמו, אלא ההתברגות בחמישיה הראשונה או בצמוד אליה.

עוד באותו נושא

גדעון סער: נתניהו מנהל מסע רדיפות נגדי ואני מבליג בשל האחריות

לכתבה המלאה
תמונה לראשית בוקר, פריימריז בליכוד הליכוד בחירות 2019. אתר רשמי
מבחן העשייה של השרים והח"כים. פריימריז בליכוד/אתר רשמי

סער הוא רק שחקן אחד בקרב היצרי והמתוח בצמרת, כשבמוקד התחרות על הגביע הנכסף - המקום הראשון. חברי הרביעיה הפותחת של הפריימריז הקודמים - גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, מירי רגב וישראל כץ - ישמחו להיות מוכתרים כמלכי הפופולריות של הליכוד ולקבל קרש קפיצה לקרב ההנהגה ביום שאחרי נתניהו. תשומת הלב נתונה במיוחד לקרב הלא מאוד סמוי בין אדלשטיין ורגב, שבעצם נמשך עוד מהעימות הטראומטי סביב טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70; זכייה של אחד מהם במקום הראשון תשקף היטב את תוצאות הריב המתוקשר ההוא. "צ'ילבה" מוכרת נוספת של רגב, גילה גמליאל, שואפת להיכנס לחמישיה הראשונה ולקרוא תיגר על ההנחה ששרת התרבות היא האישה הפופולרית בליכוד, וגם יריב לוין סומן על ידי לא מעט בכירים כמי שעשוי להיכנס לחמישיה הראשונה.חשבון פשוט של מספר המקומות המוגבל, עם זאת, דוחק בהכרח לאחור לפחות חלק מהמוזכרים פה.

זהו יום הבוחר הגדול של השרים והח"כים, מבחן העשייה שלהם בארבע השנים האחרונות, והדירוג ברשימה יכול להיקבע על חודם של קולות ספורים בלבד. לכן, כדאי לקחת את כל ההערכות והספקולציות בערבון מאוד מאוד מוגבל. התחרות היא על מספר מצומצם של מקומות ריאליים, ומועמדים חדשים ופופולריים - דוגמת השר יואב גלנט וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שיעברו לראשונה את מבחן המתפקדים האמיתי - עלולים לדחוק אותם החוצה. גלנט עשה עבודה פוליטית מעמיקה בשנתיים האחרונות בקרב מתפקדי הליכוד, אך בימים האחרונים היה יעד לניסיונות חיסול של ממש, במתקפות סמסים אנונימיות שניסו להכפיש אותו ולתייג אותו כ"שמאלני", וגם ברקת סומן על ידי בכירים רבים בליכוד כסכנה שצריך להשאיר מחוץ לרשימות.

שרים מסוימים, ובהם לוין, יובל שטייניץ ואופיר אקוניס, קיבלו חיבוק פומבי מנתניהו בשבועות האחרונים, זכו לפוטואפים משותפים עמו ולעזרה נוספת מאחורי הקלעים. ויש כאלה ברי מזל קצת פחות, כמו איוב קרא, שנאבק בכל כוחו בדיווחים הבלתי פוסקים מלשכת ראש הממשלה שמהם עולה שהוא ממש לא רצוי ברשימה. יוזר אנונימי בשם "נאמני ראש הממשלה" הפיץ בימים האחרונים שורה של סרטונים סאטיריים נגד קרא, האחרון שבהם חיבר אותו ל"ברית של חתרנים" יחד עם סער, חיים כץ וח"כ אורן חזן, שנחוש להוכיח בפריימריז האלה שהוא יותר מלייקים בפייסבוק.

הטון והצבע

מדובר בקרב לא פשוט בכלל: לפי ההערכה, בין 8 ל-10 ח"כים מכהנים יידחקו מחוץ לרשימה הריאלית ויצטרכו לעזוב את הכנסת, כשהשרים הוותיקים - שכבר התמודדו ברשימה הארצית - נהנים מעדיפות על הח"כים שסיימו את כהונתם הראשונה שאליה נבחרו בפעם הקודמת דרך המחוזות - במספרים בסדרי גודל לגמרי אחרים. הבולטים שבהם, ובהם יו"רי הקואליציה דוד אמסלם ודוד ביטן, שמחזיקים כל אחד במאגר נאה של מתפקדים וגם סגרו לא מעט דילים משוכללים, צפויים להשתבץ במקום גבוה יחסית. גם מיקי זוהר נחשב לבעל סיכויים טובים. ח"כ אמיר אוחנה קיבל סיוע אישי מנתניהו, שהתקשר אישית כדי להכניס אותו לרשימות של פוקדים גדולים, וציפי חוטובלי קיבלה חיבוק חם מכל קבוצות הלחץ ביהודה ושומרון. אבל מבנה הרשימה בליכוד כולל מהמקום ה-19 גם שריונים למחוזות - כשמחוז השפלה, דן, נגב, תל אביב ומישור החוף משובצים במקומות ריאליים, הבטחות ייצוג לנשים, צעירים, עולים חדשים ומיעוטים, שאליהם יתווספו גם 3 שריונים של נתניהו, שעליהם יצביעו המתפקדים היום בהצבעת החלטה נפרדת. המשמעות היא בהכרח קיצוץ אכזרי של קרוב לשליש מהח"כים המכהנים: ההרכב הסופי של הרשימה, כולל זהות הנכנסים והנפלטים ומיקומם של הקולניים שבהם - כמו רגב, אמסלם, ביטן וחזן - יקבע את הטון והצבע שאיתו יגיע הליכוד לקלפיות.

פריימריז בליכוד, גני התערוכה, 4 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
תוצאות הלילה. הפריימריז בליכוד, גני התערוכה, היום/ראובן קסטרו

במשך שבועות חרשו המועמדים את הארץ, אך העבודה בימים האחרונים התמקדה בעיקר בשיחות טלפון אינטנסיביות וסגירת קצוות פוליטיים אחרונים, כשרשימות המומלצים השונות עפות מכל עבר. גם ראש הממשלה לא טמן את ידו בצלחת והדליף ל"ישראל היום" רשימת מומלצים שמיד הוכחשה אבל יצרה בלגן גדול. בליכוד יש לא מעט קבוצות כוח מאורגנות שמקיפות בסך הכל עשרות אלפי מתפקדים - החל מראשי ערים בדרום ובצפון, ועדי העובדים בתעשייה האווירית, אגד ורשות שדות התעופה, המתנחלים, תומכי קבלה לעם, והליכודניקים החדשים - שסגרו דילים ופירסמו רשימות מומלצים שהסעירו את קבוצות הווטסאפ והסמסים. האחרונים, שסומנו על ידי רבים מבכירי המפלגה כגיס חמישי, עברו מסכת ייסורים קשה שכללה פסילה של כמעט כל המועמדים שלהם ושל אלפי מתפקדים, ויצאו לטבילת האש המשמעותית שלהם, שתבהיר מה מידת השפעתם.

לבד מהמתפקדים המאורגנים, יש גם נתח מכובד ויפה, קרוב ל-50%, שהם מצביעים חופשיים על פי צו לבם, מצפונם ודעתם, ולהם יש השפעה לא פחות דרמטית על התוצאות הסופיות. אלה צפויות להגיע לכל המוקדם ביום רביעי לפנות בוקר, וגם אז יהיו רק תוצאות ראשונות, לפני ערעורים ופלפולים משפטיים שונים. במצטבר, צפויים הליכודניקים המתמודדים ליממה ארוכה וקשה לפחות לפני שידעו מה עלה בגורלם.

(עדכון ראשון: 6:30)

פריימריז בליכוד, גני התערוכה, 4 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
נערכים לבחירות לפריימריז של הליכוד. גני התערוכה, היום/ראובן קסטרו
פריימריז בליכוד, גני התערוכה, 4 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
מחכים למצביעים. הפריימריז של הליכוד, גני התערוכה, היום/ראובן קסטרו
פריימריז בליכוד, גני התערוכה, 4 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
פריימריז בליכוד, גני התערוכה, 4 בפברואר 2019/ראובן קסטרו
פריימריז בליכוד, בנייני האומה. רוני כנפו
קמפיינים בכל הכוח. הפריימריז בליכוד. גני התערוכה, היום/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully