וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בליכוד: "מטה הבחירות מנותק מהשטח, יש שאננות"

פנחס וולף

17.12.2012 / 8:30

גורמים ממחנות שונים במפלגת השלטון טוענים כי היא אינה מאורגנת כראוי לקראת הבחירות לכנסת, מלינים על העיכוב בהשקת הקמפיין ומתוסכלים מאופן חלוקת התפקידים במטה

תסכול במפלגת השלטון: בעוד המפלגות השונות החלו זה מכבר בבניית מטות הארגון שלהם לקראת הבחירות לכנסת והשיקו קמפיינים, בליכוד מלינים כי המפלגה אינה ערוכה כראוי לבחירות. בדיקת וואלה! חדשות העלתה, כי בקרב בכירים ופעילים ממחנות שונים בליכוד יש זעם ותסכול כלפי מטה הבחירות של המפלגה. לטענתם, קיים נתק בין המטה לבין השטח, קמפיין הבחירות אינו מורגש, וגם חלוקת התפקידים בעייתית.

באשר לחלוקת התפקידים: שני המינויים הראשונים במפלגה היו של שר החינוך גדעון סער כראש מטה הבחירות והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן כראש מטה ההסברה. שני המינויים נתפסו כטבעיים, בשל היבחרם לשני המקומות הראשונים בפריימריז שנערכו לפני שלושה שבועות. אלא שכאן נעצרו המינויים לפי סדר הבחירה בפריימריז. למקום השלישי בבחירות המוקדמות המפלגת השלטון הגיע המשנה לראש הממשלה והשר סילבן שלום, אולם השר לא קיבל את התפקיד השלישי בחשיבותו לקראת הבחירות לכנסת - יו"ר מטה יום הבחירות. השר וחבר הכנסת לשעבר צחי הנגבי הוא זה שהתמנה ליו"ר המטה, אף שהוא לא לחץ לקבל תפקיד כלשהו.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

בנימין נתניהו, סילבן שלום וכרמל שאמה באירוע תוצאות הפריימריז בליכוד, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
לא קיבל תפקיד. סילבן שלום/נמרוד סונדרס

גורמים בליכוד הסבירו אמש כי הסיבה לכך היא שנתניהו לא רצה את שלום הנחשב ליריבו בעמדת כוח, והתפקיד שניתן להנגבי יכול להתפרש כ"טבעי" ומתאים עבורו. כך נתניהו יכול להתעלם באלגנטיות משלום. אילו מינה נתניהו לתפקיד את שר התחבורה ישראל כץ, שאיתו יש לו יחסים קרובים, ההתעלמות משלום הייתה בוטה הרבה יותר. כץ כנראה מבין את העניין ופועל בדרכו במערכת הבחירות. כך, למשל, הוא מעניק ראיונות לתקשורת ומסייע למטות לפי בקשתם.

שלושת התפקידים הזוטרים יותר לקראת הבחירות ניתנו לחברי הכנסת זאב אלקין, שמונה ליו"ר מטה יו"ש ופועל יחד עם ציפי חוטובלי, דני דנון שמונה ליו"ר מטה מישור החוף ואופיר אקוניס שמשמש כיו"ר מטה תל אביב. אלא שמלבד שישה-שבעה חברי כנסת ושרים פעילים, היתר ממודרים, עד כדי איסור להתראיין בתקשורת בלי אישור של דוברי המטה. "יש כאן שאננות", הזהירו גורמים בליכוד. "עד לרגע זה לא פנו לאנשים בסניפים, וזו תקלה. בעוד כל הסניפים של ישראל ביתנו פתוחים והתחילו להתארגן לעבודה, התקציבים שהליכוד מקצה לשטח הם פחות מחצי משל ישראל ביתנו".

לטענת גורמים אחרים, "התחושה היא שאין הבנה בשטח, שיש נתק בין המטה לשטח, ובלי עבודת שטח הליכוד יירד בשלושה-ארבעה מנדטים שיילכו לנפתלי בנט. לא כל מי שהולך עם חליפה ועניבה יכול לחשוב שהוא מבין מה השטח והארגון צריכים. רק כשיראו שבנט קופץ - תהיה התעוררות, אבל אז יכול להיות שזה יהיה מאוחר מדי".

מתחם התעמולה לפריימריז לליכוד בבנייני האומה בירושלים ,נובמבר 2012. עומר מירון
"בלי עבודת שטח הליכוד יירד בשלושה-ארבעה מנדטים"/עומר מירון

חלק מהביקורת ביחס להתארגנות הליכוד לבחירות נוגע לתקציבים הגדולים המושקעים במלחמה נגד "הבית היהודי". הסקרים מוכיחים שההיסטריה שיש בליכוד מבנט רק גרמה לו לעלות במספר המנדטים, והיום הוא מתקרב למספר דו-ספרתי של מנדטים. "הצרות זה השמאל, לא בנט שנמצא באותו גוש, והמלחמה צריכה להיות העברה של אנשי מרכז מגוש השמאל לליכוד", טענו בליכוד נגד סדרי העדיפויות של המטה. "וגם אם רוצים להקטין את בנט – זאת הדרך? במקום להתעלם ולהשאיר אותו בגודלו הטבעי מבליטים אותו, כמו שנתניהו עשה עם פייגלין".

כדי להמחיש את הבעיה בארגון, צריך להסתכל על סידור חברי ועדות הקלפי. לליכוד מוקצים כ-5,500 חברי ועדות קלפי בכל הארץ (על פי נוסחה של 27 חברי כנסת חלקי 120 כפול כ-24,000 חברי ועדות קלפי – שלושה חברים לקלפי). זאת הזדמנות "לצ'פר" פעילי שטח, שכן הסכומים שהמדינה משלמת לחבר ועדה נעים בין 800 ל-1,500 שקלים. בבחירות הקודמות לכנסת החליטו בליכוד "לפצל" את המשרה – במהלך יום הבחירות מונו שני חברי ועדה לכל קלפי שעבדו בשתי משמרות שונות - במקום אדם אחד שיעבוד במשך כל יום הבחירות. אם המטה ינהג באופן דומה גם בבחירות האלה, הרי שניתן יהיה לחלק תפקידים לכ-11,000 חברים – מספר לא מבוטל. אלא שבשטח טוענים שעדיין לא החלו בהכנת הרשימות, ברישות הסניפים וב"שימון" השטח, כך שעוד עבודה רבה עוד לפניהם.

משה פייגלין בפריימריז הליכוד, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
"במקום להתעלם מבנט ולהשאיר אותו בגודלו הטבעי מבליטים אותו, כמו שנתניהו עשה עם פייגלין"/נמרוד סונדרס

ומה עם הקמפיין? גם בסוגי זו הליכוד "מפגר" אחרי המפלגות האחרות. התחושה בליכוד היא שמטה ההסברה מכין קמפיין – כנראה רובו פוזיטיבי, על אף שבדרך כלל יועץ הבחירות ארתור פינקלשטיין מצדד בקמפיין נגטיבי – חזק ומושקע. לכן השקת הקמפיין מתעכבת ותהיה כנראה לקראת אמצע השבוע הבא. בינתיים החלו ניצני קמפיין ברשת האינטרנט. מדובר בקמפיין אינטראקטיבי המאפשר לגולשים להביע תמיכה ברשימת הליכוד-ביתנו ולהתגייס כמתנדבים למערכת הבחירות. במסגרתו גולשים יכולים באינטרנט להעלות את התמונה שלהם על גבי באנר שעליו תופיע תמונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. סיסמת הקמפיין: "גם אני תומך בנתניהו".

מהליכוד נמסר בתגובה לטענות שהועלו בכתבה כי "הליכוד אינו מתייחס לטענות אנונימיות שלא ברור מה האינטרסים הפוליטיים שעומדים מאחוריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully