וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק חברתי: מה משה כחלון באמת חושב על השלום?

4.12.2014 / 15:38

השר לשעבר, שהפופולריות שלו רק עלתה מאז פרישתו, מנסה למתג את עצמו לקראת הבחירות הבאות כראש מפלגת מרכז ומתמקד בפן מהחברתי, אך עמדותיו המדיניות נותרו עמומות. מה יקרה כשיתבקש לשבת בקואליציה עם לפיד והרצוג?

מערכת וואלה!

הקדמת הבחירות ופיטורי השרים ציפי לבני ויאיר לפיד תפסה את השר לשעבר משה כחלון, אולי הדמות המסקרנת ביותר לקראת הבחירות, לא מוכן. "הוא עוד ציפה שראש הממשלה ימשיך להתבוסס עמוק בבוץ של מדיניות כלכלית ושל ביטחון כושל, ורק אז, לאחר שיבסס את מפלגתו ורשימתו תהיה מוכנה, הוא יצעד את הצעד הראשון", סיפרו מקורביו. אף שסקרים ניבאו לו עשרה מנדטים בבחירות הבאות עוד בטרם הקים מפלגה, לכחלון אין עדיין רשימה מסודרת, ואפילו משרדים למפלגה אין לו. הוא פועל מתוך משרדו במכללה האקדמית נתניה, ששם הוא משמש יו"ר המרכז לרפורמות. "הוא לחוץ מאוד", אמרו המקורבים. "יש לו שלושה חודשים להרים מפלגה עם פעילים ולרוץ איתה".

משה כחלון באוניברסיטת חיפה. ערן גילווארג
היה בשיאו כשפרש. כחלון/ערן גילווארג

באוקטובר 2012 הודיע כחלון במפתיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים. הוא היה אז בשיאו. הציבור העריץ את השר האמיץ שעמד נגד הטייקונים והצליח לבצע את רפורמת הסלולר שחסכה מהם מאות שקלים בכל חודש. סירובו של נתניהו להבטיח לו את תפקיד שר האוצר לאחר הבחירות, בעיקר בשל הפופולריות הגוברת של כחלון, ככל הנראה תרמו להחלטה. מאז פרישתו הוא הולך ועולה בסקרים, מה שהביא אותו לא פעם להתחבט בשאלה אם להתמודד באופן עצמאי בבחירות 2013. בסוף הוא החליט שלא לעשות זאת, ואף הופיע בתשדירי הבחירות של הליכוד כתומך בנתניהו. למרות הסכסוך בין השניים, סיכם נתניהו עם כחלון על מינויו לתפקיד יו"ר רשות מקרקעי ישראל, החלטה שנעשתה על פי משרד ראש הממשלה כדי להפחית משמעותית את מחירי הדיור לכלל אזרחי ישראל. ביוני באותה שנה הודיע נתניהו כי ההחלטה לא תצא אל הפועל מסיבות קואליציוניות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"כרת ברית עם 'הפייגלינים'"

עם פרישתו נסע כחלון ללמוד כלכלה באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית, ובאפריל האחרון הוא הודיע על חזרתו לחיים הפוליטיים. כשנשאל בריאיון לידיעות אחרונות אם בכוונתו לחזור למפלגת האם – הליכוד – ביקר כחלון את התנהלותה של המפלגה שזנחה את חזון ז'בוטינסקי המזוהה עמה ונתנה לכוחות קיצוניים לחדור אליה ולהשתלט עליה. "הליכוד של היום, יש לי קושי גדול לחזור אליו. הליכוד שלי היה זה של מנחם בגין, שייצג גם דרך חברתית: צמצומי פערים, שיקום שכונות, שיקום חברתי, שיקום חינוכי. זה היה ליכוד פרגמטי, שידע גם לעשות שלום כשצריך. אבל הליכוד הזה כבר לא קיים", הוא אמר.

למרות טענותיו של כחלון כי אנשי ימין קיצוני השתלטו על הליכוד, בכירים ממעוז הליכוד בצפון דווקא סיפרו כי בבחירות האחרונות לסניף חיפה הוא כרת ברית עם "הפייגלנים" ודחק את אנשי הליכוד מראשות הסניף בחיפה, וזאת כי ידע שלאנשי פייגלין יש יותר כוח במפלגה. לזה נוסף מינויו של מיכאל פואה, עוזרו של פייגלין, לתפקיד יועץ שר הרווחה לענייני כלכלת המשפחה. לטענות אלו השיב מקורבו של כחלון: "בליכוד נוצר מצב שאתה צריך לשחק את המשחק. כל נבחר צריך להראות כמה הוא יותר ימני וכמה הוא יותר קיצוני. השיח המדיני השתלט על המפלגה. כחלון הבין שבמצב כזה הוא לא יוכל להנהיג את הדרך החברתית שמאפיינת אותו, הוא פרש מהחיים הפוליטיים והחליט שהוא מקים גוף חברתי חדש שייגע בבעיות החברתיות במדינה".

ישיבת סיעה של מפלגת העבודה , נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
יסכים לשבת עם גוש השמאל? הרצוג וצמרת העבודה/נועם מושקוביץ

כמעט שנתיים חלפו מאז פרש, אך מעמדו הציבורי של כחלון, המתכוון להניף את הדגל החברתי בבחירות הקרובות, נותר איתן, והוא נתפס בימים אלו כמי שיציל את הציבור בישראל מיוקר המחיה. ואכן, מהפכת הסלולר שהנהיג כחלון כשר הרווחה והתקשורת הושלמה. הורדת דמי הקישוריות, ביטול קנסות היציאה, כניסתן של חברות חדשות לתחום והקלה על יבוא מכשירים סלולאריים – הם כולם פרי עמלו של כחלון.

אף שבכל הזדמנות הוא נוהג להניף את הדגל החברתי, עמדותיו המדיניות של כחלון נשמעות פחות בציבור ונשארו בגדר חידה. "משה החזיק דגל חברתי שהוא עליון בעיניו על הדגל המדיני. אני מניח שהוא מעריך שרוב עם ישראל נמצא פחות או יותר במקום שבו הוא נמצא", הסביר ד"ר גיל סמסונוב, פרסומאי ויועץ אסטרטגי בכמה מערכות בחירות. "משה הוא בגיניסט, הוא פטריוט. הוא לא רוצה להיות פראייר מול הערבים ולא רוצה ויתורים לשם הוויתורים, אלא רק אם זה למען השלום. הוא ימין שקול, לא בנט ולא ליברמן. הרקורד שלו הוא מאוד ברור: הוא היה נגד ההתנתקות ועמדותיו המדיניות מיישרות קו עם אלו של גדעון סער וגלעד ארדן".

כחלון מנסה למתג את עצמו כעת כראש מפלגת מרכז, אולם נשאלת השאלה אם הוא יתאים להשתלב בגוש מרכז-שמאל ויסכים לשבת בקואליציה עם יאיר לפיד ועם יצחק הרצוג. בינתיים, הוא שומר על עמימות מוחלטת בנושא המדיני. הוא לא מוכן לחשוף את העמדות שלו, אך דווקא בשיחה סגורה שערך עם פעילים בחוג בית, הוא פרס לראשונה את משנתו בנושא המדיני. בהקלטה שהתפרסמה בבלוג של תומר אביטל וטל שניידר, "מאה ימים של שקיפות", הוא נשמע אומר: "אני חייב להודות שהנושא המדיני, אף שזה לא הפורטה שלי, כל החיים עסקתי בנושא החברתי – זה חלק מן המערכת, גם אם אתה פחות נמשך לסיפור הביטחוני". בשיחה תיאר כחלון את עמדותיו המדיניות כ"ליכוד רך", דומה למנחם בגין. "הליכוד מורכב משניים: דור המעברות ודור המחתרות. אני מן המעברות, וזה הליכוד – גוף שיודע לעשות שלום, יודע לשמור על האינטרסים של מדינת ישראל".

"גם לנו וגם לפלסטינים אסור להחמיץ אפשרות לשלום", הוא הוסיף ותקף את התנהלות ראש הממשלה המשמרת את הסטטוס קוו ולא מניעה תהליכים מדיניים. "לדעתי מי שכתב לאבו מאזן את הנאום זה ביבי. כדי שזה ינכה את וזה ינכה את זה. ההוא יש לו את הימין שלו, חמאס והג'יהאד, ההוא יש לו פה את זה (הימין הקיצוני בליכוד – ד"י), ואז גמרו את העניין: 'אתה תגיד ככה, אני אגיד ככה, נגמור שנינו נלך הביתה'".

סער לוקח פסק זמן מהפוליטיקה: "רוצה לחיות חיים אחרים". אבי כהן
כחלון סיפר כי סער התייעץ עמו בטרם הודיע על החלטתו המפתיעה לפרוש/אבי כהן

מהיום שבו הכריז כחלון על הקמת מפלגה חדשה, בורסת השמות של "נבחרת החלומות" שלו לא מפסיקה לייצר כותרות. בימים האחרונים נשמעו דיווחים על ניסיונות לגייס את ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר אלוף (במיל') גיורא איילנד כדמות הביטחונית במפלגה, ורביב דרוקר דיווח אתמול בערוץ 10 כי הועברה הצעה גם לשלי יחימוביץ'. גם שר הפנים הפורש גדעון סער נתפס כשם אפשרי לרשימה של כחלון. בכנס דה מרקר הודה כחלון כי סער התייעץ עמו בטרם הודיע על החלטתו המפתיעה לפרוש מן הממשלה ומן הכנסת. סער עם זאת, שלל את האפשרות לרוץ עמו.

מועמדים נוספים ששמם הוזכר כמי שעשויים להיות חלק מהנבחרת של כחלון הם הכלכלן פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בימי המחאה החברתית בקיץ 2011, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, חתן פרס נובל, והמועמד לשעבר לתפקיד נשיא המדינה פרופ' דן שכטמן לא פסל את האפשרות שיצטרף לרשימתו של כחלון. גם שמה של בתו של הרב עובדיה יוסף, עדינה בר שלום, כלת פרס ישראל, הוזכר כמי שעשויה להיות חלק מחזונו החברתי, והיא וכחלון נפגשו כמה פעמים. לצד אישים אלו, הוזכרו גם שמותיהם של הפעילים החברתיים ומובילי מאבק יוקר המחיה איציק אלרוב, העומד כיום בראש תנועת הצרכנים, ונאור נרקיס, יוזם "מחאת המילקי" מברלין, אולם הוא ביקש לא להגיב בנושא.

מבחינת כחלון, על רשימתו להיות מורכבת מאנשים מהגוורדיה העסקית שידעו לפתור בעיות בשטח ולקדם תהליכים כמה שיותר מהר. "הוא רוצה כאלה שהוכיחו עשייה בפועל. הוא לא מחפש את אלה שמדברים יפה, שנראים טוב, כאלה שברגע שאתה שם אותם בתפקיד בלי דיבורים הם ידעו מה לעשות, כאלה שעושים ובתחומים שונים", אמר מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר עדן בר טל. "אנשים יצביעו לרשימה שלו כי הם יודעים מי הוא המנהיג. הציבור שבע מהבטחות, הוא רוצה קבלות".

עוד במהדורה:

"אתה מנותק": מצעד הסלוגנים של לפיד: שבוע אחרי "לא פינית - לא עשית" של נתניהו, גם לפיד מבין שקמפיין בחירות 2015 התחיל והוא מייצר סלוגן חדש: "ראש הממשלה, אתה מנותק". הביטוי החדש, שנאמר 12 פעמים במהלך הנאום וכבר מככב ברשתות החברתיות, מתווסף לשאר מטבעות לשון שייצר לפיד מאז שנכנס לפוליטיקה. מ"אחיי העבדים", דרך "פוליטיקה חדשה" ועד ריקי כהן מחדרה - אודי הירש, המשנה לעורך וואלה!, מדרג את הסלוגנים שלפיד הכניס לחיינו.

הסרט "חלף עם הרוח" חוגג 75: Frankly my dear, I don't give a damn כבר מזמן חרג מתחומי הקולנוע והפך לביטוי בפני עצמו. הסרט הקלאסי מציג סיפור על-זמני ודמויות נצחיות, אבל דווקא עכשיו נחשפים הסיפורים שלא הכרנו על מאחורי הקלעים של הסרט - החל מהסאגה סביב הליהוק של השחקנית לדמותה של סקרלט ועד לשמועות על קלארק גייבל ואיך זה קשור לפסילת אחד הבמאים. הסיפור המלא והפרטים העסיסיים במגזין סוף השבוע של וואלה!.

איש השבוע: בזמן שכולם עסוקים ב"כן ביבי, לא ביבי" השבוע נבחרה אחת הדמויות המשפיעות והחשובות במדינה, בעיקר כשדאע"ש על הגדרות ונסראללה מאיים בקאמבק. בניגוד לקודמיו בתפקיד הוא לא ויתר על הבורקסים ומטפח תדמית עממית, עם כרס מכובדת. המהדורה איחלה לאיש השבוע בהצלחה ומקווה לא להיתקל בו בבקו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully