וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים לבחירות: ההצעה לפיזור הכנסת אושרה בקריאה שנייה ושלישית

9.12.2014 / 0:21

93 חברי כנסת הצביעו בעד פיזור הכנסת ה-19, בתום פחות משנתיים של פעילות. הבחירות לכנסת ה-20 ייערכו ב-17 במרץ. השר לשעבר לפיד: "נתניהו יפסיד בבחירות". ח"כ גלאון: "ברוך שפטרנו. שלום ולא להתראות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: קשת סידי

הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-19 אושרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית במליאה. ההצעה עברה ברוב של 93 חברי כנסת, ללא מתנגדים וללא נמנעים. הבחירות לכנסת ה-20 ייערכו ב-17 במרץ.

בטרם הורה על ביצוע ההצבעה, הביע צער יו"ר הכנסת, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, על פיזור הכנסת בתום זמן כה קצר - פחות משנתיים. "הליכה תכופה לבחירות בטרם עת איננה רצויה. יתרה מזאת, היא פסולה ומיותרת. בצדק, הציבור קיבל זאת בתמיהה ואף בסלידה". עם זאת, אמר אדלשטיין כי "למרות שבחירות מוקדמות מלכתחילה אינן רצויות, בנסיבות שנוצרו הן 'הרע במיעוטו'. במציאות שבה חילוקי הדעות הלגיטימיים הופכים למחלוקות תהומיות; כאשר הבדלי ההשקפה הופכים לאיבה אישית ומובילים להתחשבנויות המסנדלות כל יוזמה וכל אפשרות לשיתוף פעולה בתוך הקואליציה - הופכת הממשלה לכלי ריק, לגוף חסר אפקטיביות שבו כל צד עסוק בחולשותיו של האחר".

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
השרה לימור לבנת הודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים
כחלון במסר לנתניהו: "קודם שיחזיר את מה שלקח"
מע"מ אפס: נתניהו מקדם תכנית שהתנגד לה בעבר

חברי הכנסת במליאת הכנסת בדיון על תיקון חוק למניעת הסתננות, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
ראש הממשלה מחויך במליאה, אמש/נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד) הודה במהלך הדיון על פיזור הכנסת כי "הייתה קואליציה מאוד קשה לניהול, הרבה יותר ניסיונות למשוך את הדברים לקצוות מאשר עבודה משותפת והנכונות להבין את הצרכים של האחר כדי להגיע לתוצאות". הוא הוסיף כי "הפסילה של המפלגות החרדיות בתחילת הקדנציה בעייני לא הייתה במקומה, ואם יש לקח שכדאי להפנים לפעם הבאה היא שהאופציה הראשונה צריכה להיות ממשלה רחבה".

שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ניצל את ההזדמנות ותקף במהלך הדיון את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שפיטר אותו בשבוע שעבר. "ראש ממשלת ישראל עשה שתי טעויות: הטעות הראשונה היא שהוא לקח את ישראל לבחירות מיותרות לגמרי שלא משרתות את הציבור, לא משרתות את הכנסת ולא משרתות את עם ישראל. הטעות השנייה היא שהוא יפסיד", אמר לפיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
ח"כ זהבה גלאון תוקפת את הקואליציה על דוכן הנואמים/נועם מושקוביץ

ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הודתה כי "זו תחושה מוזרה לעמוד כאן ולהתפזר אחרי שנה ושמונה חודשים, אך איזה כיף שאנחנו לא צריכים להישאר כאן יותר בהרכב הזה". לדבריה, "כמה טוב יהיה להצביע להפלת הממשלה הזאת וכמה טוב לראות אותה הולכת הביתה. נעשה הכל שייראה אחרת. ברוך שפטרנו. שלום ולא להתראות".

"כולם מלינים על קוצר חייה של הכנסת הזו, אבל בכל זאת הכנסת הזו יצרה תקדימים שאני מקווה שהם בלתי חוזרים", אמר יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה. "במשך שנה ותשעה חודשים הממשלה הצליחה לנהל ארבע-חמש מלחמות רצופות שכל אחת מהם צריכה קדנצייה ארוכה. הממשלה הזו ניהלה את המלחמה בעזה שגבתה יותר מ-2,000 קורבנות והמצב נשאר בדיוק אותו דבר. הממשלה הזו ניהלה גם מלחמה נגד השלום, ניהלה את המלחמה נגד השכבות החלשות והעמיקה את הפערים בחברה והממשלה הזו הוציאה תחת ידיה מבול חקיקה גזענית".

מה קורה בהמשך?

במהלך חודש ינואר ייערכו הבחירות המקדימות במפלגות הבית היהודי והליכוד, שבהן ייקבע מי יעמוד בראש המפלגה ויהיה מועמד המפלגה לראשות הממשלה. במפלגת העבודה התקיימו בחירות לראשות המפלגה כבר לפני שנה, שבהן נקבע כי יצחק הרצוג הוא המועמד לראשות הממשלה. מועד הפריימריז במרצ טרם פורסם. במפלגות ישראל ביתנו, ש"ס, יש עתיד, התנועה ויהדות התורה לא נהוגה שיטת פריימריז.

כבר השבוע תיערך במרכז ליכוד הצבעה על תאריך לבחירות המקדימות, שייערכו ככל הנראה 30 בדצמבר או ב-6 בינואר. במפלגת העבודה נערכים לבחירות מקדימות בין 13-18 בינואר. מפלגת הבית היהודי תצטרך להכריע השבוע אם שתי המפלגות - "תקומה" ו"מפד"ל החדשה" ירוצו במשותף גם בכנסת הבא, או שיתפצלו.

השר לשעבר משה כחלון, שהמתין עד לפיזורה הסופי של הכנסת כדי להציג את מפלגתו, צפוי לחשוף את חבריה ואת מצע הרשימה המסקרנת שלו. גם בסיעות הערביות המתינו לפיזורה של הכנסת וכעת יצטרכו להכריע אם הן רצות יחד או בנפרד, לאור העלאת אחוז החסימה לארבעה מנדטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקר ראשון לקראת הבחירות, שנערך עבור וואלה! חדשות, אחרי פיטורי לפיד ולבני, נרשמה התחזקות לאגף הימני במפה הפוליטית. לפי הנתונים, הבית היהודי וישראל ביתנו היו זוכות יחד ב-52 מנדטים אילו הבחירות היו נערכות היום - תשעה מנדטים יותר ממה שיש לשלוש המפלגות בכנסת הנוכחית. כך עולה מסקר TNS טלסקר שנערך לפני כשבוע.

על פי הסקר, נתניהו בדרך לכהונה רביעית כראש ממשלה. מפלגתו, הליכוד, מתחזקת ועולה ל-23 מנדטים, ואילו שר הכלכלה נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, מבסס את עצמו כראש המפלגה השנייה בגודלה עם 17 מנדטים. ליברמן (ישראל ביתנו) והרצוג (העבודה) עם 12 מנדטים כל אחד. אחריהם: יש עתיד - 11, כחלון - 10, יהדות התורה - 8, ש"ס - 7, מרצ - 5, התנועה - 5, רע"מ-תע"ל - 5, חד"ש - 3, בל"ד - 2.

אורלי לוי אבקסיס בחירות 2015 מליאת הכנסת אריה דרעי. נועם מושקוביץ
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בשיחה צפופה עם אריה דרעי/נועם מושקוביץ
חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
מקורביו של נתניהו, גלעד ארדן ויובל שטייניץ/נועם מושקוביץ
חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
יצחק אהרונוביץ' מופתע/נועם מושקוביץ
חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
שר הביטחון, משה יעלון/נועם מושקוביץ
חברי הכנסת במליאת הכנסת לפני פיזורה, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
ח"כ ניצן הורוביץ ממרצ/נועם מושקוביץ

(עדכון ראשון: 20:21)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully