וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות הווטסאפ הראשונות

שני ההבדלים העיקריים בין מערכת הבחירות שפתח לאלו שהתקיימו ב-2013 הם קבוצות הווטסאפ והדרישה לאותנטיות. מועמדים שידעו לנצל את המדיום יקצרו את הפירות בקלפי

אפשר להניח שאין מישהו שלא קיבל ב-24 השעות שרדפו את הודעת הרוטציה הרצוג-לבני הודעת ווטסאפ עם תמונתם בקולאז'. זו הפעם הראשונה שנחשפתם לנשק הטקטי החדש והחזק שיאפיין את מערכת הבחירות 2015. בעבר אלו היו הסטיקרים שהודבקו כמעט לכל כלי רכב. בהמשך, היו אלה שלטים שנתלו במרפסות ובצמתים, וכלי התקשורת בחנו "למי יש יותר שלטים ושטח". בבחירות האחרונות המבחן היה במספר העוקבים בפייסבוק. ואכן, עמודי הפייסבוק הפוליטיים צברו עוצמה דרמטית, ולחלקם יש יותר קוראים וכוח מלכלי התקשורת המסורתיים בהעברת מסרים ישירים למצביעים.

גם בבחירות הקרובות לעמודים אלו יהיה כוח דרמטי ביכולת לייצר שיח ישיר מול האזרחים, להניע את הציבור לפעולה ולייצר אווירה. אבל הכלי החדש והרלוונטי לא פחות יהיו קבוצות הווטסאפ ההמוניות. כן, קמפיין שטח טוב הוא זה שיצליח לייצר קבוצות ווטסאפ אקטיביות, של פעילים הנטועים בתוך החברה הישראלית שיפיצו לתוכה כמה שיותר מסרים, סרטונים, ממים, תמונות וקריאות אותנטיות להצבעה זו או אחרת.

מפלגה שתדע לייצר חומרים וממים המותאמים לווטסאפ יוכלו לנצל את הכלי החינמי, המהיר והאפקטיבי שנוחת ישירות לידיים של כל אחד ואחת מאתנו. ההודעות שיהפכו לוויראליות יהיו כאלו שייצרו מסר חד ואותנטי, שרלוונטי לאותה עת. קבוצות הווטסאפ גם יהפכו למערכת הפצת הודעות לגבי בריתות, איחודים ושמועות לגבי הבחירות. בשל העובדה שבשרשור ווטסאפ מקור ההודעה אינו ברור, ניתן להיות יצירתיים וחתרניים, ואפילו להעביר מסרים לא אמינים כמו שראינו במבצע "צוק איתן" ובחטיפה ורצח שלושת הנערים. יש להניח שביום הבחירות עצמו, ירטטו מכשיר הטלפון של כולנו מאינפורמציה ודיסאינפורמציה שתופץ על ידי המועמדים והמפלגות.

תוכנת ווטסאפ. Margarethe Wichert, AP
המסרים יעברו בצורה אפקטיבית יותר. אפליקציית ווטסאפ/AP, Margarethe Wichert
"כל מה שיריח מקומבינה תדמיתית או זיוף ייבעט החוצה - ראו את הניסיון של נתניהו להמציא פתאום את מחיקת המע"מ למוצרי מזון"

אנשים שתומכים במפלגה מסוימת - אם ידעו לכתוב מסר מרגש ואותנטי שמסביר את התמיכה שלהם - יוכלו לגלות שתוך שעות המסר מופץ לכל המדינה. כן, בווטסאפ של המשפחה, של גן סחלב, של קבוצת הלימוד באוניברסיטה ושל החבר'ה מהמילואים, שיוכלו לעשות שינוי ולייצר אווירה, והמסרים החזקים יועברו בין הקבוצות ויסייעו בדינמיקה. הכוח האמתי ירוכז אצל אנשים שייצרו ויפיצו את המסרים, ואצל המפלגות שידעו לייצר מסרים כאלו.

דבר נוסף שיאפיין את בחירות 2015 היא האותנטיות. הרשת האקטיבית מחכה לנעוץ שיניה בכל ניסיון ספין, והקהל יותר מתוחכם וחשדן מבעבר. כל סלוגן מצוחצח שחצה קבוצת מיקוד נתקל במם אימתני מיד עם צאתו לאוויר, והרשת אוהבת סיפורי אמת ולא תמונות שיבולים מתנופפות ברוח לצד סיסמאות.

מועמד שיהיה הראשון להצמיד מצלמה אל עצמו סטייל "מחוברים", יראה בשקיפות (ערוכה אך אותנטית למראה) את הקושי בניהול קמפיין ברגע האמת. אם יחשוף את פרצופו האמיתי, יזכה לנקודות זכות. כי היום אנחנו כבר יודעים ומצפים לחשיפה מלאה של המועמדים. כמובן, עד לרגע שיהיו אלו חולשות אסטרטגיות - כמו בעיית אמינות, חולשה מנהיגותית או בעיות אישיות.

כל מה שיריח מקומבינה תדמיתית או זיוף ייבעט החוצה - ראו את הניסיון של נתניהו להמציא פתאום את מחיקת המע"מ למוצרי מזון.

מה שנדרש בבחירות האלו הוא מועמד חשוף וגלוי, בלי בולשיט. ראו את משה כחלון שמסתובב (לפחות בינתיים) בלי להקת מעודדים ופוגש את העולם ישירות, לכאורה בלי פילטרים. זאת, בשונה משיטת יאיר לפיד החצי אמריקנית בבחירות הקודמות שהתאפיינה בנאומים על בימות מעוצבות ופריים מתוכנן עם סינקים מהודקים. היכולת של יצחק הרצוג לדבר גם על חולשותיו בגילוי לב מתקבלת באהדה, והווירטואוזיות של נפתלי בנט ברשתות החברתיות.

אז גם בבחירות 2015 המועמד והמפלגה שידעו לייצר מומנטום, המושג דרך אהדה ציבורית הולכת וגוברת - יזכו בכל הקופה. הדינמיקה דומה אבל הכלים מתחדשים ומשתנים. מה שבטוח, יהיה מעניין.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully