וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם הכרעתם: הנושא החשוב בבחירות - חברה וכלכלה

מבדיקת יותר מ-500 אלף פוסטים ותגובות מאז תחילת דצמבר עולה שיוקר המחיה חושב יותר לגולשים מאשר המאבק מול חמאס או המו"מ המדיני התקוע. ועם איזה תחום מזוהה נתניהו?

הנושא החשוב עבור הציבור הישראלי במערכת הבחירות של 2015 הוא התחום הכלכלי-חברתי, כל ניסיון להוביל את הדיון לתחום המדיני-ביטחוני לא מצליח להסיט את תשומת הלב ליותר מיום או יומיים, ומי שנהנה ממגמה זו בעיקר הם המועמדים יצחק הרצוג יו"ר העבודה, יאיר לפיד יו"ר יש עתיד ומשה כחלון שעומד בראש רשימת "כולנו" – כך עולה מניטור וניתוח השיח במדיה החברתית שערכה חברת "ויגו" (Vigo) עבור וואלה! חדשות. דומה שלמרות המלחמה בקיץ, תכנית הגרעין של איראן ותהליך השלום התקוע עם הפלסטינים, מערכת הבחירות הנוכחית תעסוק באותו נושא מרכזי בו עסקה מערכת הבחירות הקודמת בשנת 2013 – יוקר המחיה בישראל.

רביב טל, מנכ"ל חברת ויגו, מסביר שאמנם לפיד, הרצוג וכחלון סופגים ביקורת על תפקודם בתחום החברתי-כלכלי (כחלון על תפקודו כשר הרווחה, לפיד על תפקודו כשר האוצר והרצוג על חוסר פעילותו בתחום), אך עצם קישורם לתחום מעניק להם יתרון על פני מועמדים אחרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הדלקת נרות חנוכה ביחידת עוקץ. לשכת העיתונות הממשלתית
תמונה כזו לא בהכרח תועיל בבחירות. נתניהו לצד חיילי צה"ל/לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו איננו מזוהה באופן מובהק עם נושא זה או אחר, אולם עיקר האזכורים שלו בנושא הביטחוני מגיעים ממצביעי ימין, אשר רובם תומכים בו ובפעולותיו. כך למשל, הוא עדיין זוכה לתמיכה נרחבת מצדם על פעילותו במבצע "צוק איתן". מנגד, נתניהו סופג ביקורת על התנהלותו בתחום החברתי-כלכלי כאשר עיקר הביקורת מגיעה מגורמי מרכז ושמאל אשר מאוכזבים מתפקודו בשנים האחרונות ומצביעים על עשרות מקרים, לטענתם, לבעיות בהן לא טיפל כהלכה.

כך או כך, 55% מהאזכורים של נתניהו קשורים לתחום הביטחוני ו-45% לתחום הכלכלי. 70% מהאזכורים של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט באים מהתחום המדיני-ביטחוני ורק 30% מהתחום החברתי-כלכלי למרות שכיהן כשר הכלכלה בממשלה האחרונה. גם אביגדור ליברמן (65% מהאזכורים) ולבני (60% מהאזכורים) מזוהים יותר עם הנושא הביטחוני-מדיני, ראשת מרצ זהבה גלאון מזוהה באופן שווה בין התחומים, ואילו הרצוג (60% מהאזכורים), לפיד (65% מהאזכורים) וכחלון (75%) מזוהים בעיקר עם התחום החברתי-כלכלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבדיקת מספר הפוסטים מ-1 בדצמבר ועד 21 בדצמבר, עולה כי השיח החברתי-כלכלי שולט ברשת, כאשר שני שלישים מהשיחות עוסקים בנושאים אלו, גם ללא קשר ישיר למערכת הבחירות. בתחילת הבדיקה ביום הראשון של דצמבר התפלגות האזכורים לתחומים הראתה על יתרון ברור ופער של 34% לתחום החברתי-כלכלי - 67% לעומת 33% לתחום המדיני-ביטחוני, וביום שבת האחרון (20.12) הפער הצטמצם לכדי 6% בלבד בין שני הנושאים – 47% מהאזכורים התייחסו לתחום המדיני-ביטחוני לעומת 53% לתחום החברתי-כלכלי.

באזזז בחירות: דרעי סופג אש על הפילוג בש"ס

ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג במסיבת עיתונאים, דצמבר 2014. דרור עינב
הוא מייצג את הנושא החברתי, היא את התחום המדיני. הרצוג ולבני/דרור עינב

בשבוע האחרון אמנם נרשמה תפנית כאשר ביום שבת, לראשונה מאז ההכרזה על הקדמת הבחירות, גבר השיח הביטחוני והגיע לכמעט מחצית ממספר האזכורים ברשת. הגולשים עסקו השלושה סיפורים מדיניים-ביטחוניים שהיו על סדר היום: פניית לבני והרצוג לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי שיעכב מהלכים פלסטיניים חד-צדדיים כדי לא לחזק את הימין בישראל, הביקורת על כך בימין והביקורת על הביקורת. שיגור הרקטה לעבר ישראל ביום שישי בבוקר והתגובה של צה"ל בלילה שבין שישי לשבת לא זכו לאזכורים רבים ברשת, ובכל מקרה לא קושרו לבחירות.

חברת ויגו, המתמחה בניטור וניתוח שיח במדיה החברתית, בחנה את השיח הפוליטי ברשת על ידי סיווג כל פוסט לפי ביטויים הקשורים באזכורים מדיניים וביטחוניים (לדוגמא: מבצע "צוק איתן", הסכסוך הישראלי-פלסטיני ותהליך השלום עם הפלסטינים, התנחלויות, איראן, ביטחון וכיו"ב) או ביטויים הקשורים באזכורים חברתיים וכלכליים (לדוגמא: שכר מינימום, יוקר המחייה, קצבאות, מסים וכיו"ב). בסך הכל נדגמו כ-500 אלף פוסטים אשר נכתבו מתחילת החודש.

ומה אתם אומרים? סקר מהיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully