וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיתות בישראל ביתנו: בשמאל מתפללים למען ליברמן

26.12.2014 / 0:34

החקירה המשטרתית, שבה מעורבים כמה מחברי ישראל ביתנו מלחיצה את הרצוג ולבני, שתלויים במספר המנדטים שיביא ליברמן. וגם: מי מוביל בדילים לקראת הפריימריז בליכוד ומדוע יעלון כנראה יידחק לאחור?

ח"כ פאינה קירשנבאום ושר החוץ אביגדור ליברמן בכנס של ישראל ביתנו. לשכת העיתונות הממשלתית
ליברמן, וברקע פאינה קירשנבאום, החשודה בפרשת השחיתות החמורה בה מעורבים בין היתר בכירים בישראל ביתנו/לשכת העיתונות הממשלתית

לא ברור מתי, אם בכלל, פיללו רבים כל כך במחנה הקרוי "מרכז-שמאל" שאביגדור ליברמן ישמור על כוחו בסקרים, כפי שקרה ב-24 השעות האחרונות. החקירה המשטרתית בפרשת השוחד, שבה מעורבים כמה מחברי ישראל ביתנו מלחיצה את הרצוג ולבני, שתלויים במספר המנדטים שיביא ליברמן, ובמידה פחותה גם את כחלון ולפיד.

בעבודה וגם בליכוד טרם פרסמו התייחסות רשמית לפרשה, ולא במקרה. שר החוץ, ששבר בחודשים האחרונים לכיוון מרכז המפה הפוליטית, הוא המפתח להקמת הממשלה הבאה, שכן הוא מרכז קולות בעיקר מהימין, אך מסרב להתחייב על מי ימליץ בפני הנשיא. נפילה שלו תהפוך את הסיכויים להקים קואליציית מרכז שמאל לנמוכים.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
דרעי לא פוסל פיוס עם ישי: "תמיד הייתי בעד שלום"
איך תיראה מערכת הבחירות הקרובה?
ח"כ שטרית פורש: "הייתה זכות גדולה לשרת את העם"
כסף, דילים וסרטונים ביזאריים: האמת מאחורי הפריימריז

החקירה גם תאלץ את ליברמן, אם הוא רוצה להישאר רלוונטי בבחירות הקרובות, להסביר מה בפועל הוא עשה למען הציבור ב-15 השנים שבהן הוא ומפלגתו בכנסת, למעט הפרחת סיסמאות על נאמנות ואזרחות. מה הוא קידם למען ציבור העולים? אילו הקלות משמעותיות בגיור הוא הביא להם? איך זה שעם 15 ו-13 מנדטים בכנסת היוצאת וזו שלפניה, הוא לא הצליח להעביר את ברית הזוגיות? מה הוא יעשה בקדנציה הבאה חוץ מלהיות "מנהיג חזק"?

נתניהו "שרף" את טיעון חלוקת הבירה

העננה שמרחפת מעל ישראל ביתנו מעלה את השאלה איך תיראה הקואליציה העתידית. על פי כל הסקרים שפורסמו בשבוע החולף, הרשימה המשותפת של לבני והרצוג תהיה אחת מהשתיים הגדולות בכנסת הבאה, עם יתרון קל על פני הליכוד. אלא שבעוד שנתניהו יכול לנסות לייצר קואליציה הומוגנית למדי שתכלול את בנט והחרדים כבסיס, אצל הרצוג ולבני המצב שונה. כדי להרכיב ממשלה הם יזדקקו לחיבורים יצירתיים במיוחד, בין יהדות התורה ולפיד, גלאון וליברמן. ממשלה זו תהיה רוויית אינטרסים סותרים, אף יותר מזו שהתפרקה. לכן, יש לשים לב למגמה מעניינת בשבועיים האחרונים. גם העבודה וגם הליכוד הפסיקו לפסול זו את זו. מקמפיין "רק לא ביבי", הגענו לקמפיין "תבחרו בנו". הרצוג ולבני, כך נראה, מבקשים לשמור לעצמם את האפשרות לממשלת אחדות עם הליכוד אחרי הבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבני והרצוג בכותל, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההופעה של הרצוג ולבני בכותל השבוע, שבה אמרה שרת המשפטים לשעבר כי "המקום הזה יישאר בידינו לנצח", לא הייתה מקרית. ברשימה המשותפת של העבודה והתנועה יצאו מתוך נקודת הנחה, כי בשלב מסויים בקמפיין יעלה נתניהו את סוגיית ירושלים, ויטען כי הוא ישמור על בירת ישראל מאוחדת, בעוד הרצוג ולבני יחלקו אותה. לכן, הם מיהרו להיות הראשונים שמעלים את העניין. ואכן, יממה לאחר מכן, תוך שימוש בבמה הממלכתית של חידון התנ"ך למבוגרים, טען נתניהו, ממש כמו ב-1996, כי השניים יחלקו את ירושלים, וכי "נגיע לכותל בנגמ"שים". בכך, גרמו לו ראשי התנועה המשותפת "לשרוף" את הטיעון הזה, שבדרך כלל עולה בשבועות האחרונים של הקמפיין כנשק יום הדין, כבר בשלב מוקדם מאוד בקמפיין, מתוך תקווה שבעוד שלושה חודשים הטיעון הזה יישחק.

ההתעלמות האלגנטית של יש עתיד

מאז פירוק הקואליציה מתנהלת מלחמת קרדיטים מביכה ובלתי נגמרת בין ראש הממשלה נתניהו לבין ושר האוצר המודח, יאיר לפיד. בתחילת השבוע התפרסם דוח העוני האלטרנטיבי, ויש עתיד מיהרו להגיב ולטעון כי "זו תעודת עניות לראש הממשלה", תוך התעלמות אלגנטית מכך שהם אלה שהחזיקו בתיקי האוצר והרווחה עד לפני דקה ורבע. בליכוד נלחצו, וניסו למנות את ההישגים הכלכליים והחברתיים שלהם. המפלגה פרסמה הודעה שסיפרה על הורדת מחירי הסלולר, חינוך חינם מגיל שלוש, ועוד אי אילו הישגים, כולם חשובים - רק שאף אחד מהם לא שייך לקדנציה האחרונה.

יממה לאחר מכן התחדש הקרב, כאשר במפלגתו של לפיד החליטו שבכל הנוגע לנתונים חיוביים שקשורים למשק, הם דווקא כן בעניין של לקחת אחריות, ומיהרו להתגאות בירידה בשיעור האבטלה תוך שימוש בלתי נגמר בקלישאה החבוטה והשקרית על "התקציב הכי חברתי שהיה כאן", שהיה עובר אם רק נתניהו לא היה מפטר את שרי יש עתיד.

נתניהו עצמו המשיך את הדו-קרב האינסופי כאשר העלה שלשום לעמוד הפייסבוק שלו תמונה של אשתו שרה ובנו יאיר מדליקים נרות יחד עם ניצולי שואה. "הממשלה בראשותי אישרה באפריל תוספת של מיליארד שקל לניצולי השואה", הזכיר בפוסט, תוך שהוא לוקח בעקיפין קרדיט על תוכנית שכל כולה, מתחילה ועד סופה, היא יוזמה של לפיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו בטקס הדלקת נר שביעי עם עולים חדשים בבית קנדה, ירושלים. צילום אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ורעייתו שרה בטקס הדלקת נרות, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, צילום אלכס קולומויסקי

יו"ר יש עתיד הגיב על כך בעמוד הפייסבוק שלו, וכתב כי "לזכותו של נתניהו יש לומר שהוא לא היה נגד התכנית הלאומית שלנו לסיוע לניצולי השואה. הוא גם לא היה בעד, הוא פשוט לא ידע עליה". בקיצור, מביך.

קרבות הליכוד

בשבוע הבא ייערכו הפריימריז בליכוד, וסגירת הדילים מגיעה לישורת האחרונה. במקביל, נמשך "קרב המחיקות" בין גלעד ארדן וישראל כץ, שנחשבים ליריבים מרים, וכל אחד מהם רוצה לסיים ראשון כדי להיות בעל התיק הבכיר ביותר בממשלה הבאה. חבר כנסת בליכוד העריך אמש כי אם השניים ימשיכו להילחם האחד בשני, שניהם יידחקו אחורה, ומי שיעלה למקום הראשון הוא יולי אדלשטיין שמככב ברוב הדילים. גם מצבו של סילבן שלום נראה די טוב, ומקומו בחמישייה הראשונה נראה מובטח.

ציפי חוטובלי בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
נתניהו מאותת? ח"כ חוטובלי/יואב דודקביץ'

שר הביטחון יעלון, מנגד, עלול לסיים בחמישייה השנייה, אחרי שאיכזב רבים ממתפקדי המפלגה ביהודה ושומרון, אשר לא צפויים להצביע לו. פוקד גדול בליכוד סיפר כי אחד הדילים החזקים ביהודה ושומרון, כולל את השמות של לוין, דנון, אלקין חוטובלי ואדלשטיין, אבל לא את זה של יעלון. בנוסף, מספרים בליכוד, כי גם מעמדו של משה פייגלין לא כשהיה. אמנם הוא צפוי לזכות בקולות האגף הימני במפלגה, אך רבים אחרים ששיתפו איתו פעולה בבחירות הקודמות לא ששים לעשות זאת הפעם.

קרב משמעותי אחר במפלגה הוא על זהות האישה הבכירה, בין ציפי חוטובלי למירי רגב. רגב נחשבת לאישה חזקה מאוד כמעט בכל רשימות הדילים, וצפייה לסיים בחמישייה הראשונה, אך חוטובלי נהנית מתמיכה אקטיבית של ראש הממשלה נתניהו. מינוייה השבוע לסגנית שר במשרד המדע לא היה מקרי, ונועד לאותת לרגב מי צפויה להיות האישה הבכירה בליכוד ביום שאחרי לימור לבנת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 25.12.14, 21:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully