וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים חרדיות בצעד חסר תקדים: "מקימות מפלגה משלנו"

19.1.2015 / 17:55

המפלגה החדשה, "ובזכותן", תתמודד בבחירות בכנסת ה-20. הסיכוי שייכנסו הוא אמנם קלוש אך הריצה עצמה היא אמירה משמעותית. "אנחנו העבדים, אנחנו העם השקוף", הכריזה מקימת המפלגה וכיוונה לש"ס שלטענתה לא דואגת לנשות הציבור החרדי

"לראשונה בתולדות מדינת ישראל, אני גאה להכריז על ייסודה של מפלגת נשים חרדיות" – אמרה היום (שני) רות קוליאן, אישה חרדית, בבית ציוני אמריקה בתל אביב. בצעד היסטורי הכריזו הבוקר היא ושתי נשים חרדיות נוספות על הקמתה של מפלגת "ובזכותן", מפלגת נשים חרדית שתתמודד בבחירות הקרובות לכנסת.

זו הפעם הראשונה בישראל שנשים חרדיות רצות לכנסת במסגרת מפלגה דתית. צביה גרינפלד כיהנה כח"כית מטעם מרצ למשך תקופה של שלושה חודשים ואישה חרדית בשם מיכל צ'רנביצקי ניסתה בעבר להריץ מפלגה בבחירות המקומיות מאלעד וכשלה. גם אם אין לניסיון הנוכחי סיכוי – יש לעצם ההתארגנות אמירה משמעותית שגם אם לא מייחסים לה חשיבות רבה כרגע – ייתכן שהדבר ישתנה.

ובזכותן: חרדיות עושות שינוי. יקי אדמקר, מערכת וואלה! NEWS
רות קוליאן, מקימת המפלגה החרדית הראשונה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, יקי אדמקר

רות קוליאן, נשואה ואם לארבעה המתגוררת בפתח תקווה, היא שעומדת מאחורי היוזמה. קוליאן, בתחילת שנות ה-30 לחייה, מוכרת כפעילה למען זכויות הנשים במגזר החרדי. באחרונה, לאחר שסיימה לימודי משפט בקריה החרדית של מכללת אונו, היא הגישה עתירה לוועדת הבחירות המרכזית בה דרשה לשלב נשים במפלגות החרדיות. העתירה נדחתה.

נשים חרדיות נגד מפלגות המגזר: "לא ננוח עד שנזכה לייצוג"

"לאחר שנים על גבי שנים של פעילות למען נשים בתוך הקהילה, לאחר שנים על גבי שנים בהן הרגשנו כצופות מן הצד, שעוזרות בגבולות האפשר, המותר והמקובל, לאחר שנים בהן ראינו כיצד נשים מוכשרות נדחקות לירכתיים ולא זוכות להזדמנות שווה על רקע היותן נשים – החלטנו לחדול מלהיות צופות מן הצד", סיפרה קוליאן על ההחלטה.

מי שעומדת בראש הרשימה גם כיוונה את חיצי הביקורת לש"ס בהתייחסה לקמפיין האחרון של המפלגה כשאמרה: "מכאן לא יצאו היום סיסמאות בסגנון של 'אנחנו נדאג לעם ולשכבות החלשות, אנחנו נייצג את האנשים השקופים'. אנחנו העבדים. אנחנו העם השקוף. אנחנו השכבות החלשות ואנחנו הולכות לדאוג בעצמנו לעצמנו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אריה דרעי בכנס פעילים ונבחרים של ש"ס לקראת הבחירות, ינואר 2015. דייב בוימוביץ'
אריה דרעי בשבוע שעבר נושא את נאום ה"שקופים":/דייב בוימוביץ'

שותפותיה של קוליאן הן נועה ארז, משפטנית המתמחה בפרקליטות, וקרן מוזן, סטודנטית למנהל עסקים בת 21. עבור ארז, אם לארבעה המתגוררת בירושלים, המפלגה תיתן מענה שנשים חרדיות לא מקבלות היום מהרבנים ומנבחרי הציבור החרדי. "אני פה בשביל נשים ובמיוחד בשביל נשים חרדיות", אמרה. יש לנו המון מה לתת והמון מה לשנות".

כשנשאלה קוליאן מדוע לא לרוץ עם מפלגה קיימת היא הסבירה כי היה להן חשוב לשמור על הזהות שלהן כחרדיות. לגבי מועצת הנשים של ש"ס שהוקמה באחרונה, היא ספקנית במיוחד: "גימיק מגוחך של מועצת נשים שסיפרתם לנו שיש כאן משהו חדש". היא אמרה, "שבוע שעבר הייתה אישה ספרדית אזוקה למיטה בגלל שהיא סירבה לקבל גט מבעלה ואף לא אחת ממועצת החכמות לא טרחה להגיע ולבקר אותה. אז היכן הדאגה לנשים החרדיות?"

אך הסיכון לנשים חרדיות קיים גם בעצם השתתפותן בהתארגנות שכזאת ובריצה לכנסת. כשקוליאן נשאלת על המחיר אותו תידרש לשלם אישה על כך שהיא רצה בבחירות היא אומרת כי קשה לדבר על כך "מבלי לדמוע".

לדבריה, אישה חרדית שתרצה להצטרך אליהן ולהתמוד תיאלץ לעבור דרך לא פשוטה שמתחילה כבר באישור מהמעסיק שלה – "ואם זה כאן כבר נעצר אין מה להמשיך הלאה. היא תתייעץ עם בעלה שהיא צריכה להקשיב גם לו. היא משתפת גם בסיכונים שהיא לוקחת: "אני חוששת. ייתכן וירצו להוציא את ילדיי ממוסדות הלימוד החרדיים".

ולמרות זאת היא נחושה. מבחינת קוליאן, הדרך היחידה בה היא תהיה מוכנה לוותר על רעיון של מפלגה לנשים חרדיות היא אם יחליטו פתאום המפלגות החרדיות לשבץ נשים חרדיות ברשימותיהן – " וזה לא יכול להיות הבת או האישה של", הוסיפה, "סבלנו מספיק מאחוות המקורבים ששוררת במפלגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully