וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת V15: "עמותת קש תומכת שמאל" או "פאניקה של הימין"?

1.2.2015 / 12:48

בליכוד טוענים כי עמותת "V15" מגייסת מימון מחו"ל, גם מצד הממשל האמריקני, בניגוד לחוק מימון מפלגות לטובת הקמפיין של "המחנה הציוני", שטוענים מנגד: חשש הימין מהאופוזיציה מעביר אותו על דעתו

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

מי עומד מאחורי ארגון "ניצחון 2015 - V15" והאם פעילותו חוקית? בליכוד כינסו היום (ראשון) בצהריים מסיבת עיתונאים בבבית סוקולוב בתל אביב, שבה חשפו ראיות שלפיהן התקיימו לכאורה עבירות פליליות בהליך המימון של העמותה. במהלך מסיבת העיתונאים הציג עו"ד דוד שמרון, המייצג את הליכוד ואת משפחת נתניהו, את עמדת המפלגה, המתייחסת לעוד עמותות.

לטענת המפלגה, "פרשת עמותות השמאל 2015 מתבצעת תוך הסתייעות בארגוני שמאל קיצוני, דוגמת 'קול אחד' ו'מולד', הנתמכים במיליוני דולרים המוזרמים מאירופה, מארצות הברית ומהקרן החדשה לישראל. כל זאת, תוך מעורבות גורמים בינלאומיים שמעוניינים להפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו. זו עבירה חמורה על חוק מימון מפלגות הקובע איסור פלילי על תרומה של גורמים מחו"ל למפלגות פוליטיות בישראל".

בחירות 2015 || כל הסיפורים החמים בוואלה! חדשות:
המבקר: נערכים לפרסם הדוח על ההוצאות במעון ראש הממשלה
לשכת נתניהו: "מעון ראש הממשלה קנה רק בקבוק יין ביום"
כחלון על ניסיון האיחוד: לא חזרתי לפוליטיקה עבור הליכוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלט של קמפיין V15, שנתלה הבוקר בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמותת V15 הוקמה לפני כחודש, ופעיליה קוראים באופן גלוי להחליף את השלטון בישראל, אך לא נוקבים באופן ספציפי בשם המפלגה שאליה צריך להצביע. בליכוד טוענים כי מדובר למעשה בעמותת קש, אשר נועדה לגייס מימון מחו"ל לטובת הקמפיין של "המחנה הציוני". לשאלת וואלה! חדשות על מקורות המימון של התנועה, השיבו בעמותה כי התורמים לעמותה הם דניאל אברהמס, דניאל לובצקי, אלון קסטיאל ואורי וייס. קמפיין V15 מבוסס על מסע הבחירות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בשנת 2008. מובילי הקמפיין נעזרים באותו משרד פרסום שייעץ בעבר לאובמה.

בעמותה לא הסכימו למסור בתשובה לפנייה את הסכומים שאותם העביר כל תורם, ומסרו: "אנחנו פועלים בהתאם לחוק ואף פנינו מיוזמתנו למבקר המדינה מיד עם הקמת העמותה, ועוד טרם עתירת הליכוד, בהליך של 'פרה רולינג', שבו דיווחנו על מטרות V15 ועל אופי פעילותה". שאלה נוספת שהופנתה לעמותה, בעקבות טענות הליכוד, היא האם ישנה מדינה כלשהי שתורמת כסף ל-V15. על כך השיבו בעמותה: "אין שום מדינה, מפלגה או חבל ארץ אשר תורמים ל-V15".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ח"כ אופיר אקוניס במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015. ראובן קסטרו
סגן השר אופיר אקוניס שוטח את טענות הליכוד, היום בתל אביב/ראובן קסטרו

טענה נוספת שעלתה מצד הליכוד היא כי כסף של הממשל האמריקני הגיע לתנועת "קול אחד", אשר מעורבת במימון התארגנות V15. בליכוד אף אמרו כי העובדה שיואל חסון, כיום מועמד לכנסת מטעם "המחנה הציוני", היה חבר בוועד המנהל של "קול אחד", מוכיחה כי יש זיקה בין שני הגופים.

בתנועת "קול אחד" דחו את הטענות ומסרו בתגובה: "תנועת קול אחד היא תנועה לקידום הסדר מדיני, שעובדת עם כל המפלגות בכנסת. דני עטר ויואל חסון אינם פעילים בארגון ומעולם לא היו חברים בוועד המנהל. אנו מציעים לדוברי הימין לבסס את טענותיהם ביתר רצינות ולא על סמך קריאת ישראל היום".

ח"כ מירי רגב  במסע"ת של הליכוד בפרשת העמותות, בית סוקולוב ינואר 2015. ראובן קסטרו
ח"כ מירי רגב בבית סוקולוב, הבוקר/ראובן קסטרו

סגן השר להגנת הסביבה וחבר הכנסת מטעם הליכוד, אופיר אקוניס הגדיר את הדבר כ"פרשת העמותות השנייה". לדבריו, "זאת השיטה שהכרנו בבחירות 99', שבה עמותות ממומנות על ידי גורמים זרים, ממנות מסע תעמולה, מנוגד לחוק, מסייעות לקמפיין הפוליטי של השמאל בראשות העבודה. התרענו ב-99' לפני הבחירות על כך שהעבודה עוברת על החוק. אנחנו נאמר היום: אל תגידו לא אמרנו, לא ידענו".

במהלך מסיבת העיתונאים, אמרה חברת הכנסת ציפי חוטובלי: "גם בעידן הניו-מדיה יש כללי משחק למערכת בחירות. יש שני איסורים על תורמים: לא גורמים חיצוניים ולא תאגידים". לטענתה, "זה עניין פלילי, קבוצת אנשים שרוצים להחליף שלטון באמצעים לא לגיטימיים. הדרישה שלנו פשוטה, צו מניעה לפעילות הלא-חוקית הזאת, ושקיפות. שכולנו נוכל לדעת ששלטון בישראל מחליפים רק באמצעים לגיטימיים".

אלא שסוגיית המימון הזר היא לא הסוגיה היחידה שתצטרך כעת לעמוד למבחן. גורם פוליטי בכיר הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי השאלה היא האם תנועת V15 מבצעת תעמולת בחירות, מה שאומר שחל עליה חוק מימון מפלגות, לרבות הצורך לדווח על התורמים, על הכספים, ועל הזיקה לגופים פוליטיים, או שמא מדובר בעמותה אזרחית שאין לה קשר לתעמולת בחירות. את ההחלטה יצטרך לקבל מבקר המדינה, יוסף שפירא.

"ביבי והימין הקיצוני בפאניקה"

מה"המחנה הציוני" נמסר בתגובה: "ביבי והימין הקיצוני בפאניקה. הפחד מספסלי האופוזיציה המצפים להם אחרי הבחירות מעביר אותם על דעתם. הטענות של הימין הקיצוני שקריות ומשוללת כל יסוד ומטרתן היחידה היא להסית את הדיון מכישלונותיו של נתניהו בשש השנים האחרונות בנושאי הדיור, יוקר המחייה והביטחון".

מארגון V15 נמסר: "הזוג נתניהו והליכוד צברו כל כך הרבה בקבוקים ממוחזרים עד כדי כך שהם משוכנעים שהם יוציאו מהם שדים דמיוניים שלא קיימים במציאות. פעילי V15 ימשיכו לכבוש את הצמתים והרחוב, והם ימשיכו למחזר ולדמיין".


לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully