וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד מבטיח להגביר השקיפות בכנסת – בניגוד להתנהלותו כשר

2.2.2015 / 18:03

יו"ר יש עתיד הציג את תכניתו למלחמה בשחיתות, אולם בדיקת פעולותיו בכנסת הקודמת מעלה סתירה בין הבטחותיו לנעשה בפועל. בין היתר התנגד לחיזוק מעמדם של חושפי שחיתויות והחלת שקיפות בוועדת השרים לענייני חקיקה

יאיר לפיד בהצגת תכנית נגד שחיתות. חדשות 10
סתירות בין המדיניות שהציע להתנהלותו בפועל. לפיד, היום/חדשות 10

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הציג היום (שני) בכניסה לכלא מעשיהו את תכנית מפלגתו למלחמה בשחיתות והגברת השקיפות. אלא שעיון בתכנית מעלה כמה סתירות בין המדיניות שאותה מבקש לפיד לקדם עם הדרך שבה הוא וחברי סיעתו התנהלו בכנסת היוצאת.

פרק שלם מהתכנית למלחמה בשחיתות הוקדש להגברת השקיפות השלטונית. הפרק נפתח במילים: "שקיפות היא גם תנאי מוקדם והכרחי לאמון הציבור ביושרתן של מערכות השלטון. ככל שמידע מוצג בצורה נגישה, ברורה וזמינה יותר, כך תגבר היעילות של הפיקוח והבקרה הציבוריים על השלטון". עוד נכתב כי "תנאי יסוד למימוש עקרון השקיפות הוא גילוי וחשיפה יזומים של מידע שבידי רשויות השלטון (...) שקיפות איננה מצטמצמת אך ורק למסירת מידע בעקבות בקשה, אלא לארגון ולהנגשה של כל המידע השלטוני באופן שיאפשר נגישות של הציבור אל המידע, הבנה שלו, וגם שימוש בו על ידי מגזרים נוספים בחברה".

דבריו של לפיד נכתבו למרות שהוא בעצמו התנגד במשך כל הקדנציה האחרונה, באופן פעיל, להחלת שקיפות על ועדת השרים לענייני חקיקה - הגוף המשמעותי ביותר ברשות המבצעת בכל הנוגע להליך החקיקה. מדובר בפורום של 13 שרים מכל סיעות הקואליציה, שמתכנסים מדי שבוע לדון בהצעות החוק אשר עתידות לעלות בקריאה טרומית במליאת הכנסת, ומחליטים לגבי כל אחת מהן אם הקואליציה תתמוך או תתנגד להן. מאחר שהמשמעת הקואליציונית מחייבת, הרי שהצעת חוק אשר זוכה לתמיכה עוברת למסלול המהיר בדרך לאישור הסופי, ואילו הצעת חוק שאין לה רוב, נקברת במקום.

אריה דרעי ויאיר לפיד במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, מרץ 2013. טלי מאייר
מבקש לפסול מכהונה ח"כ או שר שביצע עבירה עם קלון. דרעי ולפיד/טלי מאייר

אולם פורום מצומצם ומשפיע זה, שמחליט עבור הכנסת כולה איזה חוק יקודם ואיזה חוק ייתקע, נותר במחשכים. אין פרוטוקולים שמתעדים את הישיבות, וגם אופן ההצבעה של השרים לא מתפרסם באופן סדיר. כך, למשל, לא ניתן לדעת אם שר מסוים הבטיח דבר אחד לבוחריו אך הצביע אחרת בתוך הוועדה. לפיד, כאמור, התנגד לשינוי המצב, וגם תכניתו החדשה לא הביאה עמה בשורה בתחום זה.

לקריאה נוספת:
לפיד פרסם הצהרת הון: נאמד ביותר מ-10 מיליון שקלים
תיעוד: יאיר לפיד נוהג ב-140 קמ"ש בכביש החוף?
לפיד השיק את קמפיין יש עתיד: "נלחמים על המדינה"

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לפיד מקדם תכנית שהתנגד לה בעבר

פרק נוסף בתכנית הוקדש לתופעת הכספים הקואליציוניים המשמשים את המפלגות השונות. לפיד הבטיח בתכניתו, שמתפרסמת ערב הבחירות, לבטל את הכספים הקואליציוניים בנימוק ש"כספי תקציב שמוקצים למקבל באופן ישיר תמורת תמיכה פוליטית הם כר פורה להתנהלות מושחתת". למרות זאת, במשך כל כהונתו כשר אוצר לפיד לא פעל לבטל את הנורמה הפסולה הזו, במסגרתה מקבלות המפלגות תקציבים למטרות הקרובות ללבן.

גבר בשחור: לפיד מנסה למחוק לכם את הזיכרון

לפיד גם מבקש להסדיר את פעילות הלוביסטים בכנסת ובממשלה. "נרחיב את חובת הגילוי הנאות", נכתב בתכנית, "כך ששדלנים יידרשו לציין גם את העניין המסוים שלשמו הם פועלים ולא רק את זהות לקוחותיהם. ייאסר על גופים ציבוריים להשתמש בשדלנים לשם השגת כספים ציבוריים. יוגברו הפיקוח, האכיפה והענישה בכל הנוגע להפרות דין וכללים על ידי שדלנים רשומים ולא רשומים". הדברים נכתבים, למרות שבקדנציה הנוכחית נקברה הצעה שהגישה חברת סיעתו, עדי קול, לטיפול בתופעה. ההצעה של חברת הכנסת קול הייתה הצעה מרוככת משמעותית מהצעות דומות שהוגשו בעבר, ולמרות זאת היא נתקעה אחרי שלב הקריאה הטרומית, מבלי שלפיד דרש לקדם אותה או הציב אולטימטום כלשהו בעניין.

עוד כתב יו"ר יש עתיד בתכניתו כי הוא מעוניין לחזק את מעמדם של חושפי השחיתויות, כך "שייהנו מסודיות מלאה ומהגנה מוסדית על ידי מבקר הפנים של המשרד הממשלתי הרלבנטי". אולם לפי פרסום ב"גלובס" לפיד התנגד בנובמבר האחרון להצעת חוק דומה שהגיש חבר הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה), אשר הגיעה לוועדת השרים לחקיקה. בתגובה מאוחרת מסר לפיד לגלובס כי נמנע בהצבעה, אולם בהיעדר שקיפות, כאמור, לא ניתן לדעת כיצד הצביע.

נוסף על כך, בגוף התכנית נכתב משפט תמוה, אשר לא ברור מה ההקשר שלו למטרתה המרכזית. "המדינה שלנו צריכה להיות שייכת למעמד הביניים ולאלה שנאבקים להיות חלק ממנו", ציין לפיד.

תגובת יש עתיד: "חשיפת הצבעות השרים - צעד פופוליסטי"

ממפלגת יש עתיד נמסר בתגובה לטענה כי לפיד התנגד בעבר להחלת שקיפות על ועדת שרים לענייני חקיקה, כי "אנו סבורים כי הפיכת הצבעות השרים בדיוני הועדה לפומביות תייצר דיונים פופוליסטים. עמדותינו, הבאות לידי ביטוי במגוון רחב של אפיקים, מובאות ומבוטאות באופן ברור ומדויק גם ללא פרסום ההצבעה בוועדת שרים. הנושא צריך להיבחן היטב כשמדברים על פורומים רגישים ומורכבים כמו ועדת שרים לחקיקה, וכן בקבינט הביטחוני-מדיני ובוועדת חוץ וביטחון. מקומות שבהם מחד, עמדה פשטנית של בעד או נגד לא מספרת את הסיפור המלא לציבור, ומאידך מדובר בפורומים שבהם נבחרי הציבור צריכים להרגיש שהם יכולים להתבטא בחופשיות. אם לא כך יהיה, יהפכו הפורומים האלה לכר פורה שבו פוליטיקאים יצביעו על בסיס שיקולים של פופולריות ותו לא".

באשר להתנגדותו של לפיד לתופעת הכספים הקואליציוניים נמסר בתגובה כי "יש עתיד היא המפלגה היחידה שמעולם לא דרשה ולא קיבלה שקל קואליציוני אחד. שיטת הכספים הקואליציוניים קיימת בישראל מאז ומעולם. יש עתיד נכנסה לכנסת לפני שנתיים והיינו צריכים להעביר תקציב שיציל את הכלכלה הישראלית מקריסה לאחר ממשלת ההפקרות הכלכלית של נתניהו. בתקציב 2015 שהגיש שר האוצר לשעבר לפיד, לראשונה מאז ומעולם, כל נושא הכספים הקואליציוניים הוכנסו להחלטת ממשלה שקופה כך שלא ניתן היה להעביר כספים במחשכים כנהוג על ידי המפלגות השונות. בתכנית שחשף היום יו"ר המפלגה הודענו בצורה חד-משמעית שלא יהיה יותר כספים קואליציוניים ואף הודענו שזה ייכנס כתנאי בכל מו"מ קואליציוני עתידי".

על הדרישה להגבלת פעילות הלוביטסים בכנסת למרות שהצעתה של ח"כ קול נתקעה ולפיד לא קידם אותה, אמרו ביש עתיד כי "הצעת החוק של ח"כ קול בכנסת נתמכה על ידי סיעת יש עתיד ונבלמה על ידי קואליציה של אינטרסים, שהיום, לאחר חשיפת פרשת השחיתות, כולם מבינים מהם. ההגבלה של פעילות הלוביסטים זה חלק מהתכנית שהצגנו היום וכאמור תהיה חלק מהמו"מ הקואליציוני".

על התנגדותו של לפיד להגביר את ההגנה על חושפי שחיתויות על אף שדווח כי התנגד לכך בעבר, הגיבו ביש עתיד בטענה כי "כפי שכבר נאמר על ידינו מספר רב של פעמים, שר האוצר לפיד לא הצביע נגד ההצעה ושרת הבריאות יעל גרמן אף הצביעה בעדה. ההצעה לא עברה מכיוון שבאותה העת עבדו על הצעת חוק ממשלתית רחבה יותר ומעמיקה יותר שתגן על חושפי שחיתויות באמת. להצעה הזאת יש כמובן ביטוי בתכנית למלחמה בשחיתות שהוצגה היום".

מרצ, שהציעה להחיל שקיפות על ועדת השרים לענייני חקיקה, מסרה בתגובה: "מי שמחזיק כיועצו הקרוב את אורי שני, האיש שעל שמו הוטבע הביטוי 'מושחתים נמאסתם', צריך להתנצל בפני הציבור ובוודאי לא להשיק תכניות סרק נגד שחיתות. עד מתי ימשיך לפיד לזלזל בציבור ולבנות על דמנציה לאומית תוך שהוא מציג תכניות שקר שכל מטרתן לחפות על כשלונותיו".


לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully