וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ממריא: חודש לבחירות, הרצוג עסוק בלשכנע את המשוכנעים

אמיר תיבון ועמרי נחמיאס

11.2.2015 / 11:30

למרות הבטחת האיחוד והקרב שנראה היה צמוד, קמפיין המחנה הציוני מדשדש. במקום לחרוש את הארץ ולדבר עם מתלבטים כפי שעושים יריביהם, ראשי הרשימה מעדיפים מטרות קלות. אחת מהן הייתה אירוע של לשכת עורכי הדין אמש. מדור יומי חדש

קמפיין הבחירות של המחנה הציוני נראה בשבועות האחרונים קפוא, תקוע ואפור. אחרי איחוד דרמטי ומבטיח שהביא לעלייה בסקרים ולתחושה של קרב צמוד, איבדה הרשימה של הרצוג ולבני את הכיוון. מיו"ר אופוזיציה שרוצה להסתער על השלטון היה מצופה שיקרע את השטח בנסיעות אינסופיות מעיר לעיר. ילחץ ידיים, יצטלם, יתחכך בבני אדם. לליכוד יש את המירי ואן, לבית היהודי יש את האוטובוס הנודד של בנט. ולמחנה הציוני? ובכן, האירוע המרכזי בו נטל אתמול חלק יצחק הרצוג הוא הרצאה בפני לשכת עורכי הדין של מחוז תל אביב. נראה שאין תפאורה הולמת מזו כדי להמחיש את המושג "קמפיין אפור".

מבוכה במחנה הציוני: פיטרו את מנהלי הקמפיין ופרסמו הכחשה

יו"ר המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג ועו"ד דב וייסגלס בבית הפרקליט, תל אביב. דרור עינב
הרצוג ודב וייסגלס/דרור עינב

לא ברור למה הרצוג היה צריך להקדיש שעה, קצת יותר מחודש לפני הבחירות, לאירוע כזה. באולם צפוף, שלא לומר מחניק, התקבצו כמאה אנשים, שאת חלקם הגדול מכיר יושב ראש העבודה באופן אישי מימיו כשותף בכיר במשרד "הרצוג פוקס נאמן". לפי הפרופיל הסטריאוטיפי ביותר של מצביעי הרצוג, זה היה הקהל שלו – מבוגר, מבוסס, וחילוני ברובו, כזה שלא באמת זקוק לאירוע בחירות כדי להשתכנע שלא להצביע לנתניהו. את השעה שהרצוג השקיע במפגש החברים הזה אפשר היה להשקיע במפגש עם מצביעים באשדוד או נתניה, שם ההתלבטות היא לא רק בינו ובין לפיד ומרצ, אלא בין נתניהו ללא-נתניהו.

השאלות הראשונות מהקהל שיקפו את החרדה בשמאל מהיעדר הקמפיין. "למה לא נכנסים יותר בנתניהו?", "למה לא רואים אתכם?", "למה לא פונים למגזר הערבי?". הרצוג, ששומע יותר ויותר ביקורת כזו בימים האחרונים, איבד את שלוותו. "זה מחנה של בכיינים", אמר על השמאל הישראלי. "מתבכיינים במקום להראות סכין בין השיניים ולהגיד שחייבים להחליף את ביבי. אנחנו חורשים את הארץ, יש לנו שלטים בכל מקום, מה עוד אתם רוצים שנעשה? מה עוד תבקשו מאיתנו?". זה היה מחזה מוזר. הקהל מאשים את הרצוג בכך שהקמפיין שלו חלש מדי, נטול תעוזה, והוא בתגובה מאשים את הקהל ש"זה מחנה שלא מסוגל להסתער". נראה ששני הצדדים צודקים.

הרצוג מדבר על רפורמת השכירות בפני פורום של בעלי דירות

כחלון מבטיח להילחם בבנקים. דרעי מבטיח להילחם למען האנשים השקופים. לפיד מבטיח להילחם בשחיתות. מה ההבטחה של הרצוג ולבני? מלבד קלישאות משמימות על "תקווה במקום ייאוש" ו-"שמירה על יחסים עם העולם", מה, בשורה התחתונה, מציעה המפלגה הזו? התכנית היחידה שאליה אפשר להתייחס ברצינות היא התכנית הכלכלית של המפלגה, אלא שלא ברור מי, למעט מנואל טרכטנברג, מחויב לה במאת האחוזים.

הרצוג דיבר בהמשך האירוע על אותה התכנית, בדגש על רפורמת הדיור. אך הקהל בפורום זה מורכב בעיקר ממי שיש להם דירה. לרובם יש גם דירה עבור הילדים. הקהל לא ממש התעניין, למעט בסוגיה מטרידה אחת – האם הרצוג מתכוון להטיל מס עיזבון (התשובה: לא). הוא הספיק גם לתקוף את ראש הממשלה נתניהו על הרס היחסים עם ארה"ב ולהבטיח שהוא ולבני, בניגוד לנתניהו, ידעו לעמוד על האינטרסים הביטחוניים של ישראל בלי להיקלע לחרם ובידוד. "אנחנו מקובלים בעולם, אנחנו יכולים להצליח איפה שהוא נכשל", הוא הסביר. זה היה נשמע משכנע יותר מחלקים אחרים בהרצאה, אבל גם על זה, היו בקהל מי שהרגישו שהרצוג רך מדי עם נתניהו, וצריך לתקוף אותו יותר בחדות. למשל, הציע מישהו מהקהל, צריך להגיד עליו שהוא "החלום הרטוב של אבו מאזן, שהפלסטינים משתמשים בו כדי לשכנע את העולם להחרים אותנו". מעניין אם נשמע את הרצוג אומר משהו כזה בימים הקרובים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
יו"ר המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג בבית הפרקליט, תל אביב. דרור עינב
""אנחנו מקובלים בעולם, אנחנו יכולים להצליח איפה שהוא נכשל". הרצוג/דרור עינב

אחד מהנוכחים בקדמת האולם, איש מבוגר שלראשו כיפה סרוגה, ביקש לחזק את הרצוג אך גם העיר שיש מגזרים אליהם לא פונה המחנה הציוני כלל: "במקום שאני מגיע ממנו, בציונות הדתית, להגיד שאני מצביע למחנה הציוני זה כמעט בגידה". הרצוג התקשה לענות לו והסתפק בלומר: "אני לא מקבל את זה. אנחנו לא שמאל, אנחנו מרכז". אדם אחר בקהל, איש ימין שמתנגד להרצוג, רצה לשאול שאלה עוקצנית. הרצוג, פוליטיקאי מיומן שמכיר את כל הטריקים בספר, עצר אותו רגע לפני ושאל לשם משפחתו. מתברר שיו"ר האופוזיציה הכיר קרוב משפחה של ה"פרובוקטור", כפי שכינו אותו שאר הנוכחים בקהל. הוא אומר לו בחיוך שאותו קרוב משפחה "היה איש גדול", וכך הצליח לרכך את השאלה הרעילה.

"אני לא מקבל את זה. אנחנו לא שמאל, אנחנו מרכז".

זו דוגמה קטנה לכך שהרצוג יודע לגעת באנשים כאשר יש לו הזדמנות. נוהגים לומר עליו שאינו כריזמטי ושקולו צפצפני, אבל בשיחות אינטימיות הוא יודע להתחבר לבני אדם. זה לא מקרי שהגיע למקום הראשון בפריימריז המפלגתיים שלוש פעמים ברציפות, ולאחר מכן אף נבחר ליו"ר המפלגה. אבל היכולת הזו רק מעלה שוב את השאלה – למה לבזבז ערב שלם על שיחה עם מאה עורכי דין, במקום להסתובב בארץ ולדבר עם אנשים בגובה העיניים? קחו לדוגמה את הלו"ז הפומבי של הרצוג להיום (רביעי): בבוקר שיחה עם תלמידים בבית ספר ברעות, בערב שיחה עם מתלבטים במושב חגור. זהו. אם יש עוד אירועים – הם לא כאלה שמתפרסמים מראש לקהל הרחב. הלו"ז של לבני להיום כולל גם הוא שני אירועים פומביים בלבד: אירוע בפני דיירי דיור מוגן בראשון לציון והאירוע במושב חגור שם תצטרף להרצוג. ככה לא אמור להיראות סדר יום של שני ראשי מפלגה שרוצים בתוך חודש להחליף את השלטון.

לפניות לכתבים:

אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully