וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

געוואלד: כך התנהלו קמפייני ההצלה של המועמדים לכנסת

17.3.2015 / 12:45

כשמרצ הזהירה מפני אחוז החסימה, וכשנתניהו יצא נגד "עמותות השמאל": כמעט כל המפלגות ניסו לעורר מצוקה בקרב מצביעיהן במסע הבחירות הנוכחי. רוביק רוזנטל: "היידיש מצטיינת בביטוי רגשות, בפרט כאשר מדובר בתחושות חרדה"

צילום: גדעון צנטנר, אבי כהן, ניב אהרונסון, שלומי גבאי, ערן גילווארג, אדריאן הרבשטיין, יענקי אריה, בחדרי חרדים, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

ממשלת ימין או ממשלת שמאל, ממשלה צרה או ממשלת אחדות, המונח שיאפיין יותר מכל את הבחירות לכנסת ה-20 הוא ללא ספק "געוואלד" – קריאת המצוקה וההצלה שנעשתה שגורה כל-כך בפי הפוליטיקאים במהלך הקמפיין האחרון.

מרצ היו הראשונים שפנו לקמפיין מ"ז'אנר ההצלה". לאחר שחגגו ורקדו בתחילת הקמפיין בסרטון המסיבה המפורסם, התגבשה בתודעת המפלגה ההבנה, ולפיה ייתכן שנציגיה לא יעברו את אחוז החסימה. קמפיין הבחירות של המפלגה השתנה ללא היכר, ולקראת יום הבחירות החל, יותר ויותר, להזהיר כי כנסת ישראל חייבת שמרצ תהיה חלק ממנה.

לנוכח הסקרים הלא מחמיאים, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוביל קמפיין געוואלד במסגרת מסע הבחירות של הליכוד. בעצרת הימין שהתקיימה שלשום בכיכר רבין, אמר נתניהו לקהל כי "הון עתק מוזרם מחו"ל לעמותות השמאל, במטרה אחת: להחליף את השלטון שבראשותי - בשלטון השמאל". נתניהו הוסיף כי "אין לנו 61 ממליצים, וגודל הפער יכול להיות גורם מכריע. זהו מאבק גורלי וצמוד, וניתן עוד לסגור את הפער הזה". כשהוא כמעט מתחנן, הוסיף נתניהו: "הבית היהודי יהיה שותף בכיר בממשלה שלנו, ואין זה משנה כמה מנדטים יקבל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הימין, כיכר רבין. מרץ 2015. ראובן קסטרו
נתניהו בעצרת הימין בכיכר רבין, שלשום/ראובן קסטרו

למרות ניסיונו לשדר עסקים כרגיל, גם מועמד המחנה הציוני לראשות הממשלה, יצחק הרצוג, חוזר שוב ושוב על תביעתו להחליף את ראש הממשלה בתפקיד. מבחינתו, גם הובלה במספר קטן של מנדטים על הליכוד לא תספיק לשם הניצחון, והוא עושה הכל כדי לזכות במושבים נוספים בכנסת, גם על חשבון מרצ. קמפיין המחנה הציוני מדבר על החלפת נתניהו, חד וחלק, ומתעלם מחשיבות גוש השמאל.

המאבק על ראשות הממשלה פוגע גם בנתח הקולות של "הבית היהודי". בימים האחרונים, יצאו נפתלי בנט ואיילת שקד בתדרוך עיתונאים, והזהירו מנדידת קולות לליכוד. שקד ובנט גם הקליטו שיחות שתוכנן הועבר לאלפי טלפונים של מצביעים, ובהן הן קוראים לציבור להגדיל את כוחה של מפלגת הבית היהודי, "למען ארץ ישראל".

מה מקור המילה געוואלד, והאם הקמפיינים השונים במערכת הבחירות האחרונה עונים להגדרתה? הלשונאי רוביק רוזנטל מסביר כי מקור המילה הוא בגרמנית, ופירושה "אלימות". לדבריו, ביידיש משתמשים במילה "געוואלד" כדי לבטא רגש של בהלה, כאשר "אדם מותקף בצורה כזו או אחרת".

רוזנטל מוסיף כי "ביידיש, מהמילה הזו נגזרה המילה געוואלדן שפרושה לצרוח כאשר מותקפים". ככלל, מוסיף רוזנטל, "היידיש מצטיינת בביטוי רגשות, בפרט כאשר מגיעים למקום של תחושות חרדה. זו שפה שמשמשת ככלי ביטוי מעולה לעולם האסוציאציות, ולכן משתמשים בה בסיטואציות כאלו".

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully