וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילמו את מחיר הגעוואלד: בנט וליברמן מלקקים את הפצעים

18.3.2015 / 11:35

קריאת נתניהו למצביעי הימין לשים בקלפי רק מחל עבדה, ואת המחיר שילמו החברות הקטנות יותר בגוש. חלק מפעילי הבית היהודי מאשימים את ישירות את בנט, וחלק תולים את האשם דווקא בתקשורת: "עשו לנו פיגוע". גם בישראל ביתנו האשימו גורמים עלומים ב"סיכול ממוקד"

צילום: דוד קורן, מתוך המשדר המיוחד באולפן וואלה חדשות

(צפו בנפתלי בנט ובינון מגל, הבוקר)

במטה הבית היהודי ניסו אמש לשמור על אופטימיות זהירה לקראת מועד פרסום המדגמים – למרות השמועות שהחלו לזרום על פגיעה משמעותית במספר המנדטים. ואולם, כשהכריזו תוצאות המדגמים על שמונה מנדטים למפלגתו של נפתלי בנט, לעומת 12 בבחירות הקודמות, נפלטה מפיהם של עשרות פעילי מפלגה זעקת אכזבה רמה.

במהלך נאומו בפני הפעילים שיבח בנט את הירתמותו של הציבור הדתי-ציוני, שלדבריו הצליח לגרום להובלת המחנה הימני במערכת הבחירות. בכך, תלה למעשה בנט את האחריות לכישלון המפלגה בהתגייסות הציבור הדתי-לאומי למען הליכוד והעומד בראשו בנימין נתניהו, אך לדברי פעילים מרכזיים בבית היהודי בנט אשם לא פחות בתוצאה המאכזבת, שמספירת כמעט 100% מהקלפיות הצביעה עדיין על שמונה מנדטים בלבד למפלגה.

לטענת הפעילים, בנט טעה בכמה נקודות בולטות לאורך הקמפיין: החל בתקנון המפלגה שאיפשר לו חופש לקבוע את הרכב הרשימה בעזרת מספר לא קטן של שריונים, וכלה באופן ניהול הקמפיין שלדבריהם הגביל מאוד את יכולת חברי המפלגה להשפיע. הקש ששבר את גב הגמל, מבחינת מבקריו של בנט, היה הניסיון הכושל לשלב את שחקן העבר אלי אוחנה בשורות המפלגה. חברי הכנסת חשו אז כי אינם יכולים לשתוק יותר, ובפגישת חירום הטיחו בבנט דברים קשים. לאחר מכן החל לעדכן ולערב את חברי הכנסת קצת יותר, אך הסחף כלפי מטה במספר המנדטים לא נעצר.

בחירות 2015 || כל הכותרות:
ירושלים עם נתניהו, תל אביב עם הרצוג. ואיך הצביעו בשכונה שלך?
כל העיניים אליי: נתניהו מצא שוב את נוסחת הקסם
עקב התוצאות: זהבה גלאון הודיעה על התפטרותה
בחזרה למציאות: בתחום המדיני, נתניהו עוד יגלה שהצליח יותר מדי

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
מואשם באחריות למפלה. נפתלי בנט במטה הבית היהודי, אמש/קובי אליהו

חלק מהפעילים אף מערערים על עצם כנות כוונתו של בנט לגייס למפלגה קהלים חדשים ומגוונים יותר. "מצד אחד בנט מדבר על פתיחת השורות, אבל מצד שני הרכב הרשימה די מאפיין את הציבור הדתי-לאומי ולא קהלים רחבים יותר", אמר אחד מחברי מרכז המפלגה. "אם אנחנו רוצים להפוך למפלגה פתוחה ולא סקטוריאלית אז מה זכות קיומנו? זה למעשה ליכוד ב', ולמה צריך אותנו בכלל?".

לטענתו, "הבלבול הזה ייצר את המשבר במספר המנדטים במציאות אל מול הסקרים של תחילת מערכת הבחירות וייתכן שהרעיון של בנט להפוך אותנו למפלגת שלטון לא רלוונטי ולא יכול להתממש כי הציבור הדתי לאומי לא מעוניין בהנהגה".

ינון מגל מתראיין באולפן וואלה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"ביבי שתה לנו את המנדטים בקשית". מגל באולפן וואלה, הבוקר/ראובן קסטרו
חרף הכעס והאכזבה הרבה בבית היהודי, לפי שעה לא מסתמן מהלך פנימי שיערער את מעמדו של בנט במפלגה

מקורבו של בנט, העיתונאי לשעבר ינון מגל, ששוריין על ידו במקום השישי ברשימה כחלק מאותו ניסיון לפתוח את המפלגה לקהלים נוספים, ניסה הבוקר להגן על יו"ר המפלגה וטען כי הוא לא האחראי היחיד לירידה במספר המנדטים. בריאיון שהעניק לאולפן וואלה הודה מגל כי "הסיפור של אוחנה פגע בנו", אולם מנה שתי סיבות נוספות - חיצוניות - שהשפיעו על הכרסום בפופולריות של הבית היהודי.

"עשו לנו פיגוע בכל נושא הלהט"בים. זה היה עוול למפלגה", אמר מגל, בהתייחסו לסערה שהתעוררה בעקבות הסרטון שבו הופיעו חברי הבית היהודי והביעו התנגדות לנישואים בין זוגות בני אותו מין. עוד ציין מגל, את קמפיין ה"געוואלד" של נתניהו, שבכל הזדמנות קרא למצביעי הימין לשים רק מחל בקלפי. "ביבי שתה לנו את המנדטים בקשית", אמר.

חרף הכעס והאכזבה הרבה בבית היהודי, לפי שעה לא מסתמן מהלך פנימי שיערער את מעמדו של בנט במפלגה. עם זאת, סביר שבבחירות הבאות היד החופשית שניתנה לו בניהול הקמפיין תהיה קפוצה יותר וותיקי המפלגה ידרשו להפגין מעורבות יתרה.

אביגדור ליברמן במטה ישראל ביתנו בירושלים, מרץ 2015. טלי מאייר
"זיכול ממוקד". ליברמן, אמש במטה הבחירות של ישראל ביתנו/טלי מאייר

לצד הבית היהודי, מפסידה נוספת בגוש הימין היא מפלגת ישראל ביתנו, שצנחה מ-13 נציגים בכנסת שעברה לשישה בלבד. במטה המפלגה ניסו אמש לשדר אופטימיות זהירה בעקבות ידיעות על שיעורי הצבעה גבוהים במוקדי הכוח הטבעיים של המפלגה, אך מאוחר יותר התברר כי קמפיין ה"געוואלד" של נתניהו עשה את שלו גם לרעתה.

מפלגתו של ליברמן התמודדה בקמפיין עם שתי חזיתות עיקריות - ניסיון לא מוצלח לקרוץ לקולות המרכז, שהסתיים בפניית פרסה חדה ימינה עם קמפיין "עונש מוות למחבלים", ופרשת השחיתות שדבקה בבכירי המפלגה. עקב כך, כל תוצאה שהייתה חוצה רף של שבעה מנדטים היתה נחשבת הצלחה. בנאומו במלון "רמדה" בירושלים טען ליברמן כי "זאת לא היתה מערכה פוליטית בלבד, עמדנו מול ניסיון של סיכול ממוקד. התמודדנו מול כוחות גדולים. הרבה גורמים עשו פה יד אחת כדי לחסל מפלגה שלמה אבל הם לא הצליחו - ולא יצליחו".

ניסיון חיסול

"היה כאן ניסיון חד-משמעי לחסל מפלגה. הניסיון המאוד אלים הזה לא צלח"

כעת, ייאלצו בישראל ביתנו להיפרד מכמה שמות מוכרים בהם רובט אילטוב, מספר 7 ברשימה ויו"ר הסיעה, וחברו עודד פורר, מקום 8 ברשימה שהיה ממקימי גוף הצעירים של המפלגה. לצד חברי הכנסת שיפרשו תתרום ישראל ביתנו גם פנים חדשים לכנסת הבאה, אחד מהם הוא איש התקשורת שרון גל המשובץ במקום החמישי ברשימת המפלגה. זמן קצר לאחר פרסום המדגמים אמר גל לוואלה חדשות: "היה כאן ניסיון חד-משמעי שלא ראיתי כדוגמתו לחסל מפלגה. הניסיון המאוד אלים הזה לא צלח. אנחנו נעשה הערכת מצב ונחליט על דרכנו בהמשך. יש לנו הרבה מאוד אתגרים ומשימות. אני מאמין שישראל ביתנו תצמח ותגדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully