וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתראות סמוטריץ', שלום לפיצול בימין: ההימור של "הימין החדש"

30.12.2018 / 6:30

בנט ושקד היו זקוקים למיתוג מחדש ולכן ערבבו מחדש את חבילת הקלפים בימין והודיעו על הקמת מפלגה חדשה. השניים הבינו כי למשרד ראש הממשלה לא מגיעים דרך מפלגת נישה הכפופה להכרעת הרבנים, אך המהלך הדרמטי שלהם יפצל את הימין לרסיסים - בדיוק כמו השמאל והמרכז שמולו

צילום: יותם רונן

אם לא היו מספיק מפלגות על המפה של בחירות 2019, ההכרזה של ראשי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד על הקמת מפלגה חדשה מוסיפה עוד אחת - אבל בעיקר עוד הרבה עניין לקמפיין שרק עכשיו מתחיל להתניע. ההיפרדות של בנט ושקד מהבית היהודי לטובת הקמת מפלגת "הימין החדש" משנה דרמטית את המפה של הבחירות הקרובות - אך עשויה להיות אפילו דרמטית עוד יותר לאלה שאחריהן. מתוך מפלגת נישה דתית לבנט ושקד לא היתה באמת אפשרות להתמודד על הנהגת הימין ביום שאחרי ביבי - אך במידה והמהלך העצמאי שלהם למיתוג מחדש יצליח - כל מיני דלתות עשויות להיפתח בעתיד.

עברו יותר משש שנים מאז שהצמד בנט-שקד פרץ בסערה והחיה את הפוליטיקה של הציונות הדתית עם הסיסמה "משהו חדש מתחיל", אך ההתחלה המבטיחה נבלמה. חלומם של השניים להרחיב את השורות, לגוון את הכיפות וכיסויי הראש ולהפוך למפלגה כלל ישראלית לא הצליח להתרומם, והצבע העיקרי שהמפלגה נצבעה בה בשנים האחרונות הוא הדתי-שמרני של בצלאל סמוטריץ ומוטי יוגב.

לקריאה נוספת בנושא
בליכוד תוקפים את בנט ושקד: מהלך חתרני שמפצל ופוגע בקולות הימין

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה מיוחדת, בחירות 2019, מפלגת הימין החדש, 29 דצמבר 2018. ראובן קסטרו
שינוי דרמטי במפת הבחירות. בנט ושקד, אמש/ראובן קסטרו

הכוח הרב של האגף החרדי לאומי באיחוד הלאומי והדתיות של מתפקדי הבית היהודי לא איפשר לבנט ושקד לאמץ עמדות ליברליות בכל מה שנוגע לסוגיות של דת ומדינה - והחילוניים, בהתאם, לא נהרו בהמוניהם. הרבנים הבכירים הם גם אלה שהכריעו את גורל האולטימטום הכושל שבנט הציב לראש הממשלה בנימין נתניהו על תיק הביטחון בחודש שעבר. נתניהו ניצל את הפחד שלהם מנפילת ממשלת ימין והלחץ המסיבי שלהם על בנט גרם לו לעשות פניית פרסה, ולפגוע קשות במילה ובתדמית שלו. לא פלא שהוא היה צריך מיתוג מחדש. והנה משהו חדש מתחיל - הימין החדש.

מאז שהוכרזה הקדמת הבחירות בנט ושקד ירדו לבונקר של התייעצויות, ובמקביל הלך והתברר שסמוטריץ מתכוון להתמודד על ראשות האיחוד הלאומי - מה שעשוי להוביל אותו בהמשך לתפקיד של שר בממשלה הבאה. הח"כ הנמרץ והקיצוני אמנם שירת את בנט ושקד היטב בארבע השנים האחרונות, אך הצבתו בצמרת הרשימה היתה מבליטה את עמדותיו הקיצוניות ופוגעת ביכולת לגייס קהלים חדשים למפלגה ולפרוץ מעבר למפלגת נישה.

עוד באותו נושא

בנט ושקד מקימים מפלגה חדשה: "הבית היהודי איבד את כוח ההשפעה"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד, 9 בדצמבר 2018. רויטרס
ניצל את הפחד של בנט ושקד מנפילת ממשלת ימין. נתניהו/רויטרס

גם בנט וגם שקד מכוונים בסופו של דבר לראשות הממשלה - ולא מגיעים לשם דרך נישה. זה היה עניין של זמן, ויפה שעה אחת קודם. הכניסה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לזירה כנראה האיצה את ההחלטה - לנוכח הפיצול בשמאל-מרכז, בשלב זה אין איום ממשי על שלטונו של נתניהו - ובנט ושקד הרשו לעצמם לפצל גם את הצד השני. לוחות הזמנים של פיזור הכנסת חייבו קבלת החלטות מהירה - כדי שבנט ושקד, יחד עם הפורשת השלישית ח"כ שולי מועלם, יוכלו להתפלג מהסיעה ולזכות למימון - וההצהרה לעיתונאים בסופו של דבר נראתה פחות היסטורית ויותר כמו מסיבת עיתונאים מאולתרת.

מוקדם לומר אם ההימור של בנט ושקד יצליח. הבסיס העיקרי של המפלגה החדשה היא הפופולריות הרבה שבנט - ובעיקר שקד - זוכים לה בציבור, ולכן גם הוחלט על "הנהגה משותפת" שתביא את מקומה של שרת המשפטים - למרות שפורמלית בנט הוא זה שהולך לעמוד בראש. החזון - מפלגה מעורבת 50% דתיים ו50% חילוניים, שתהיה מפלגת ימין לייט - ממלכתית יותר מהליכוד במצבו האנטי ממסדי הנוכחי וימנית יותר בכל הנוגע לביטחון והרתעה, וצעירה יותר - שתפנה לבוחרי לפיד, גנץ, וימינה - הליכוד, הבית היהודי, וישראל ביתנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המהלך עשוי לגרום להיווצרות של מפלגת ימין קיצוני חדשה. הרב דרוקמן וחברי הבית היהודי, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, המהלך שלהם עשוי לגרום להיווצרות של מפלגת ימין קיצוני חדשה - ולאיחוד כוחות של מה שיישאר מהאיחוד הלאומי והבית היהודי עם שחקנים בשולי הזירה כמו אלי ישי, משה פייגלין ואיתמר בן גביר שאחרת הקולות שלהם נזרקים לפח כי הם לא עוברים את אחוז החסימה. זו גם ההזדמנות של סמוטריץ לנסות להביס את אריאל בבחירות ולמצב את עצמו כמנהיג הימין הדתי.

בתרחיש האופטימלי - הכוח של הימין יכול לגדול, אך בתרחיש הגרוע ביותר - שבו נתניהו יוצא לקמפיין "גוועלד" כדי למשוך אליו את קולות הבייס - הפיצול בימין עשוי להוריד מפלגות מתחת לאחוז החסימה ולאושש את החשש שהגוש יתכווץ. ההיסטוריה העכורה שלהם עם נתניהו ידועה ומוכרת - ולפי מתקפות בכירי הליכוד על הקמת המפלגה החדשה - הוא גם מתכוון ללכת להם על הראש. בלי תמיכה מסיבית של הציונות הדתית, בנט ושקד עשויים למצוא את עצמם בבעיה רצינית. לכן, למרות שבנט אמנם יצא נגד הרבנים, אבל ב-72 השעות שלפני ההכרזה - הוא דאג להתייעץ איתם - ורק אחרי שקיבל את ברכתם - יצא לדרך.

תשומת הלב עד כה התרכזה בעיקר באיחודים ופיצולים בגוש המרכז שמאל - שיכולים לייצר גוש חוסם לנתניהו, אך כעת גם הימין מתחיל להתפצל לרסיסים. בשבוע הפתיחה של קמפיין בחירות 2019 יש כרגע על המפה למעלה מ-14 מפלגות, אך בעוד כמה שבועות - לכל הצדדים לא תהיה ברירה אלא לעבור תהליך התכנסות כי פשוט אין מספיק לכולם ומי שלא יצטרף - יימחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully