וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצגה הכי טובה בעיר: מפלגת העבודה חוגגת כל הדרך לקבר

11.1.2019 / 8:22

למרות השפל בסקרים, קרבות המנהיגות וכל הח"כים שיילכו הביתה אחרי הבחירות, "העבודה" הציגה שואו דמוקרטי דרמטי שהחזיר אותה לימיה הגדולים. גבאי סיים את ועידת המפלגה עם חיוך של מנצחים - אבל כל הרעש והקללות חשפו מפלגה מסובכת ומפלגת מאי פעם, והעתיד נראה די קודר

ניב אהרונסון

מפלגת העבודה מעולם לא ידעה ימים רעים יותר בסקרים, אבל בשבוע פוליטי שעמד בסימן דרמטיות, היא יכולה להתנחם בניצחון אחד - היא הביסה אמש אפילו את הצהרות הפריים טיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו והעלתה את אחת ההצגות הכי טובות בעיר.

התפאורה של ועידת מפלגת העבודה שהתכנסה בגני התערוכה בתל אביב הייתה גרנדיוזית - עם תמונות ענק של בן גוריון ורבין ברקע וקהל של אלפים, והסאונד היה גועש (ובעיקר רועש) גם כן - שריקות בוז, תופים, משרוקיות וקללות. אבל יותר מהכול - היו אלה השחקנים על הבמה שהצטיינו בווירטואוזיות פוליטית ודרמטית כאחד.

אנשי גבאי אמנם הנמיכו מאוד את הווליום של המיקרופונים של אלה שנאמו נגדו, אבל אי אפשר היה להישאר אדיש לזעקות השבר של איתן כבל, שנתן את שואו חייו. הרבה פיות נפערו כשהוא שלף מהשרוול איזה טוויסט בעלילה וחשף בדיקת פוליגרף שערך כדי להוכיח את צדקתו ואמינותו בקרב מול אבי גבאי. גם לא לאיילת נחמיאס ורבין שתיארה בקול רועד את משבר האמון העמוק בינה ובין יו"ר המפלגה ואיך הושיטה לו יד - והוא לא לחץ.

עוד בוואלה! NEWS:
ניצחון לגבאי: ועידת העבודה אישרה את שריוני היו"ר לרשימה
"יציל חיי אדם": החוק להגבלת שיווק מוצרי עישון אושר בכנסת
לקראת ועידת העבודה: "גבאי הופך מפלגה דמוקרטית למפלגה של איש אחד"

איתן כבל מגיש את תוצאות הפוליגרף לאבי גבאי בועידת מפלגת העבודה, 10 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מוכיח את צדקתו. איתן כבל מגיש לגבאי את התוצאות הפוליגרף שעבר, אמש/ראובן קסטרו

הקהל, שהיה מרותק למתרחש על הבמה, שיחק במקביל גם תפקיד משלו בהצגה, עם מאות פעילים תומכי גבאי, ומאות פעילים מתנגדים, שהתייצבו בשני צדי ההאנגר הגדול והפריעו אחד לשני - ולמי שנאם על הבמה - עם קריאות ביניים, גידופים, ואמוציות מאוד גבוהות.

ובסוף היום, למרות כל הרעש והמהומה והמחאה, גבאי, השחקן הראשי, הצליח לאשר את תקנון הוועידה בדיוק כפי שרצה, וסיים את הערב עם הישג פוליטי משמעותי על מי שמנסה להדיח אותו ועם חיוך גדול של מנצחים.

אבל יש פער גדול בין האנרגיות והאמוציות שזרמו בגני התערוכה לבין מצב הרוח הקודר ששולט במפלגה בימים אלה. אחרי שמורידים את המסך על המופע הדרמטי בוועידה וחוזרים בחזרה למציאות, הסרט שבו נמצאת בימים אלה מפלגת העבודה דומה קצת יותר לסרט אימה. הגידופים בקהל שיקפו כמה המפלגה מפולגת מתמיד, עסוקה במלחמות ומאבקים פנימיים שמזכירים נשכחות משנות ה-80 וימי הקרבות של פרס ורבין.

עוד באותו נושא

ניצחון לגבאי: ועידת העבודה אישרה את שריוני היו"ר לרשימה

לכתבה המלאה

"המפלגה גוססת"

בניגוד לתחזיות של גבאי, פירוק השותפות עם ציפי לבני לא הביא לצמיחה במנדטים שלו - אלא בדיוק ההיפך, לירידה לשפל, כשבכל הסקרים האחרונים העבודה מתייצבת על 7-8 מנדטים. המשמעות היא ברורה - קרוב למחצית מהח"כים המכהנים מועמדים ללכת הביתה, ולמועמדים חדשים יש סיכוי נמוך ביותר להתברג במקום ריאלי. הלך הרוח הכללי ביניהם הוא שזה עוד עשוי להידרדר עוד יותר, אפילו מתחת לאחוז החסימה.

"המפלגה גוססת. מאוד יכול להיות שמכאן זה רק לקבר", אמר אחד הח"כים במפלגה השבוע. במצב העניינים הנוכחי, העבודה גם מסתמנת כפרטנר הכי פחות אטרקטיבי כדי למשוך שחקנים זוהרים חדשים או לעשות חיבורים עתידיים, כך שבכירים במפלגה מתקשים לראות מה יכול לשנות את מצב המנדטים.

ועידת העבודה - 10/1. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"המפלגה גוססת. מאוד יכול להיות שמכאן זה רק לקבר", אמר אחד הח"כים במפלגה השבוע. ועידת העבודה, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
ועידת העבודה. ראובן קסטרו, אתר רשמי
שריקות בוז, תופים, משרוקיות וקללות. פעילי ועידת העבודה, אמש/אתר רשמי, ראובן קסטרו
"הוא איים שהוא יחריב את המפלגה עלינו ועליו"

הבליים גיים סביב מי האשם במצבה העגום של המפלגה בסקרים התפתח ביתר שאת בשבועיים האחרונים והגיע אמש לשיאו. כבל, נחמיאס ורבין, ויוסי יונה היו שלושת האמיצים, או החתרנים, תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה, שהעזו לקרוא תיגר פומבי על גבאי וסימנו אותו כאחראי הבלבדי לקריסת המפלגה, בעיקר לאחר פירוק השותפות עם ציפי לבני.

מדובר בשלושה פרלמנטרים מצטיינים, שניים מהם בשר מבשרה של מפלגת העבודה, שתמכו בגבאי במרוץ מול עמיר פרץ על ראשות מפלגת העבודה ביולי 2017, אבל מאז עברו הרבה מים בירקון וגם נשטפו הרבה מאוד מנדטים. "הוא איים שהוא יחריב את המפלגה עלינו ועליו", כבל הצהיר אתמול לפני שהעביר לגבאי בדרמטיות את בדיקת הפוליגרף שערך כדי להוכיח שהוא דובר אמת.

ועידת העבודה - 10/1. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
גבאי הגיע מוכן היטב, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

"כולם כאן יושבים ולא מבינים את שהם סטטיסטים בהצגה של איש אחד. אנשים חוששים לדבר, ולומר לך את מה שהם חושבים. אתה כנראה רוצה את מפלגת גבאי במקום מפלגת העבודה.", אמרה נחמיאס ורבין. "אני איש שמאל ואותי לא יפחידו באיומים שאם אלך בדרך הזאת, יהיה גורלי יהיה כמו זה של זוהיר בהלול", היו מילות התוכחה של יונה.

שלושת המורדים דיברו מדם לבם; מבחינתם הם נמצאים במשימה היסטורית של הצלת הבית מקריסה ומנסים להציב מראה מול חבריהם. מבחינתו ומבחינת תומכיו המגויסים וחדורי רוח הקרב, לעומת זאת, הם חתרנים ועסקנים שמחפשים כותרות בעיתון ומפריעים ברעשי רקע במקום להתייצב מאחוריו ולהילחם על השלטון.

ועידת מפלגת העבודה אבי גבאי. ראובן קסטרו, אתר רשמי
סומן כאחראי בלעדי לקריסת המפלגה. אבי גבאי בנאומו בועידת העבודה, אמש/אתר רשמי, ראובן קסטרו

גבאי הגיע אתמול מוכן היטב לוועידה - עם נאום פתיחה תומך מהבסטי החדש עמיר פרץ, שחקני חיזוק כמו ראש המוסד לשעבר דני יתום וראש עיריית גבעתיים רן קוניק, וגם ח"כים כמו עמר בר לב וסאלח סעד שעלו על הבמה ונתנו לו גיבוי פומבי.

גם את מבחן הכוח של הוועידה - הגוף הבוחר העליון של מפלגת העבודה שנבחר זה עתה - גבאי צלח בהצלחה. למרות האזהרות מהתקנון הדרקוני שמחליש את סמכויותיה ומחזק עוד יותר את היו"ר והכעס הגדול על השריונים, שני שליש מהוועידה גיבו אותו ואת כל ההצעות שהביא. אבל שליש קולני במיוחד התנגד, ואם ההצבעה היתה חשאית - יכול להיות שהסוף של הערב היה הרבה יותר דרמטי.

המומנטום של גבאי

גבאי צייץ אמש תמונת ניצחון עם בנו, שאמר לו "אבא החזרת לאלפי אנשים את הווינריות, את התחושה שאפשר לנצח". כמו אחרי הבחירות המוניצפליות, גבאי ינסה לנצל את המומנטום של הוועידה כדי לאושש את מצבו בסקרים. בשבועות הקרובים הח"כים במילא יהיו עסוקים בקרב הפריימריז של חייהם, כשהם נלחמים על מעט מאוד מקומות ריאליים ברשימה לכנסת.

קבוצות הווטסאפ כבר גועשות עם רשימות מומלצים ומסומנים לחיסול והדחה, וגבאי גם אמר שהוא יפרסם רשימת מומלצים משלו, מה שמבטיח שיש עוד דם רע לפנינו. הוא אמנם הצהיר שפניו יהיו מופנות החוצה לכיבוש השלטון על ידי הבאת קהלים חדשים אבל בפועל כבר חודשים שהוא עסוק במאבקים פנימיים שונים, ותמונת המנדטים מאותתת שהשלטון מעולם לא היה רחוק יותר.

כשמצד אחד גבאי חוגג חגיגות ניצחון, ומהצד השני תחושת מלחמת הכל בכל, גובר החשש שלדרמה בעבודה עשוי להיות סיום טראגי.

ועידת העבודה. ראובן קסטרו, אתר רשמי
גבאי חוגג חגיגות ניצחון, אמש/אתר רשמי, ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully