וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצהרה הראשונה של גנץ: "אעשה כל שביכולתי לתיקון חוק הלאום"

הרמטכ"ל לשעבר, שעדיין שומר על שתיקה בנוגע למצע הפוליטי של מפלגתו, פגש פעילים דרוזים שהגיעו לביתו במסגרת קמפיין לתיקון חוק הלאום. גנץ, שסירב להתייחס לשאלות שהופנו אליו, זכה למתקפה נרחבת מימין: "חשף את פרצופו וחבר לשמאל". במפלגת גנץ הגיבו: "תגובות פניקה"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

גנץ מדבר לראשונה | כל הפרטים:

- הרמטכ"ל לשעבר גנץ: "אפעל לתיקון חוק הלאום"
- בליכוד תקפו: "כולם יודעים את המובן מאליו: גנץ הוא שמאל"
- הימין החדש: "תכניתו לשינוי חוק הלאום מבהירה את עמדתו"
- לבני בירכה: "שינוי החוק - משימה ראשונה לאחר הבחירות"

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ אמר היום (שני) כי "אעשה כל שביכולתי כדי לפעול לתיקון חוק הלאום". גנץ אמר את הדברים במפגש עם פעילי "המטה לתיקון חוק הלאום" שהגיעו הבוקר לביתו במסגרת מאבקם נגד חוק הלאום. הפעילים פתחו בקמפיין בו ידרשו ממנהיגים להתחייב לתיקון חוק הלאום מיד לאחר הבחירות.

גנץ אמר בפתח דבריו כי "אני פותח את ביתי ואני אומר תודה שבאתם, אני מאוד מעריך את זה. אני רואה פה חברים משירות משותף של שנים רבות ובאובדן של חברים. יש לנו ברית דמים, אבל יותר מכך, יש לנו ברית חיים. אנחנו צריכים לחזק את השותפות בינינו". גנץ סירב להתייחס לשאלות שהופנו אליו.

המטה לתיקון חוק הלאום מורכב מראשי ההנהגה הדרוזית בישראל, בכירים לשעבר במערכת הביטחון, בכירים במשק, בחברה, באקדמיה ובמערכת הציבורית, ארגונים חברתיים שונים ורבים מאוד מאזרחי המדינה.

עוד בנושא:
מסתמן: אלון שוסטר, יו"ר מועצת שער הנגב לשעבר, יצטרף לגנץ

צעדה לביתו של בני גנץ לתיקון חוק הלאום, ינואר 2019. יותם רונן, צילום מסך
גנץ מחוץ לביתו, היום/צילום מסך, יותם רונן

הרמטכ"ל לשעבר זכה לתגובות רבות ולגנויים מימין על דבריו. מהליכוד נמסר כי "כשגנץ תוקף את חוק הלאום וציפי לבני מברכת אותו על כך, כולם יודעים את המובן מאליו: גנץ הוא שמאל, בדיוק כמו לפיד".

במפלגת הימין החדש אמרו כי "אמירתו הראשונה של גנץ בפוליטיקה מבהירה - גנץ חבר לשמאל.
חוק הלאום הינו הישג היסטורי שמחזיר למדינה את אופיה הלאומי, היהודי והציוני מול השחיקה המתמשכת שגרם בג"ץ. תכנית גנץ לשינוי חוק הלאום מבהירה את עמדתו". שרת המשפטים איילת שקד הגיבה לדבריו של גנץ ואמרה כי "כוונתו לשנות את חוק הלאום תפגע באופיה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הכנסת היא זו שקובעת את אופיה של מדינת ישראל ולא בג"ץ. באחינו הדרוזים ובתחושות הקשות שלהם צריך לטפל בהידברות, ביחד ובחקיקה נפרדת".

במפלגת חוסן לישראל הגיבו להודעת הימין החדש ופרסמו ציוץ של שר החינוך נפתלי בנט מחודש יולי 2018, שבו הוא עצמו אמר כי חוק הלאום פוגע בעדה הדרוזית, ויש דרך לאחות את הקרע. לאחר המתקפה מסרה המפלגה כי "הם ירו בגב של אחינו הדרוזים, ואנחנו נרפא". את הדברים הם מסרו בעקבות "תגובות הפניקה ואיבוד העשתונות", לדבריהם.

הציוץ של בנט מיולי 2018 ששתפו במפלגת "חוסן לישראל"

השר יריב לוין תקף את גנץ על הבטחתו לפעול לתיקון החוק ואמר כי "יצא המרצע מן השק ונחשף המרצ האמיתי של מועמד השמאל בני גנץ. חוק הלאום שהעבירה ממשלת הליכוד מעגן את הבסיס הציוני של מדינת ישראל וכל פגיעה בו פירושה פגיעה בהתיישבות היהודית ובזהות היהודית. נמשיך להגן על זהותה של המדינה ולמנוע כל ניסיון לפגוע בחוק הלאום".

לדבריו הצטרף גם חבר מפלגתו ח"כ אמיר אוחנה שאמר כי "חוק הלאום לא דרוש תיקון. חבל שבפעם הראשונה שבה גנץ בוחר לשבור שתיקה, הוא עושה זאת כדי לתקוף את חוק היסוד שמעניק למדינת ישראל את תעודת הזהות שלה ומעגן את ערכיה. בדבריו, גנץ למעשה מבקש למוטט את הערכים היסודיים ביותר עליהם מושתת הציונות. גנץ שבר שתיקה ופגע בחוסן ישראל".

יו''ר ועדת החוץ והביטחון ח''כ אבי דיכטר, מיוזמי החוק, הגיב כי "אין פלא שהציוץ הפוליטי הראשון שהוציא גנץ מפיו, היה בסוגיה שמנסה לקרבו לדרוזים. עננת מדחת יוסף, הלוחם בן העדה הדרוזית שדימם למוות בקבר יוסף, מרחפת מעל ראשו כמפקד אוגדת איו"ש באותו יום". לדבריו, "בתוך תוכו יודע כל ישראלי שחוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, אינו פוגע בשום זכות קיימת של אף לא אזרח אחד בישראל. גנץ יקירי, עדיפה השתיקה על הציוץ הפוליטי האומלל".

מהדי יוסף, אחיו של חלל צה"ל מדחת יוסף, אמר כי: "איש שמפקיר פצוע בשטח הוא איש שלא יכול לעמוד בראש מדינה. הוא יפקיר מדינה שלמה כמו שהפקיר את אח שלי, מעניין אותו האינטרס שלו. אז הוא אמר שצריך לכבוש חצי משכם כדי להציל חייל. שיכבוש, למה שיפקיר את החייל?".

ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן,  וראש המוסד לשעבר , תמיר פרדו (צולם ב- 2014). רויטרס
"בני מתאים לפוליטיקה". פרדו/רויטרס

יו"ר העבודה אבי גבאי, אמר בתגובה לדברי גנץ כי "חייבים להוסיף שוויון לחוק הלאום. אבל אי אפשר לעשות את זה מתוך ממשלת נתניהו. תתחייב: אני לא יושב בממשלה של נתניהו".

אלוף במיל' עוזי דיין שצפוי להתמודד על מקום ברשימת הליכוד אמר כי "גנץ חיכה הרבה זמן כדי לפתוח את פיו, ובפעם הראשונה שעשה זאת, הוא בוחר לתקוף ולהחריב את אחד החוקים החשובים והצודקים שעברו סוף סוף בכנסת האחרונה. חוק יסוד המחזק את ערכיה הציוניים והיהודיים של מדינת ישראל. לאחינו הדרוזים נדאג באופן מעשי ולא בדיבורים. יצא המרצע מן השק. גנץ הוא שמאל, ומפלגתו היא אנטי חוסן לישראל".

גם השר לשעבר גדעון סער הצטרף לתוקפים את גנץ ואמר כי "אם המשפט הראשון שאומר בני גנץ הוא נגד ההישג הכי חשוב של המחנה הלאומי בכנסת היוצאת זה ממקם אותו בדיוק מוחלט: מולו. אני מכבד את עברו הצבאי של גנץ וקצת פחות מתרשם מהבנתו במשפט חוקתי. אין כל סיבה לתקן או לשנות את חוק הלאום".

יריב לוין במהלך מליאת הכנסת 30 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"גנץ מועמד השמאל". לוין/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

לדבריו של גנץ לתיקון חוק הלאום הצטרפה מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני. בהודעה שפרסמה המפלגה נכתב כי "אנו מברכים על דברי בני גנץ. התנועה מובילה את המאבק לישראל יהודית וגם דמוקרטית ונחוקק במשותף את חוק יסוד מגילת העצמאות - ישראל היא מדינת העם היהודי שיש בה שיוויון. משימה ראשונה לאחר הבחירות".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה לדבריו של בני גנץ על תיקון חוק הלאום כי "את חוק הלאום לא צריך לתקן, צריך לבטל. עצם הדיון על נוסח החוק הוא הניצחון האמיתי של הימין שזרק לפח את מגילת העצמאות עבור דיון מפולפל על סעיפי חוק גזעני ומפלה שאין לו מקום בספר החוקים הישראלי".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו הגיע גם הוא למקום אמר כי "בני גנץ מתאים לפוליטיקה אם יבחר לעשות את זה, והוא בחר".

(עדכון ראשון 12:52)

ציפי לבני במסע"ת לאחר הפרידה מהמחנה הציוני, 1 בינואר 2019. אמיל סלמן חדשות "הארץ", אתר רשמי
"מברכים על דבריו". לבני/אתר רשמי, אמיל סלמן חדשות "הארץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully