וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תגידו בלי בחורות": כך המליץ ח"כ ביטן לחרדים לפתור את משבר הגיוס

27.1.2019 / 18:06

בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS נשמע ח"כ ביטן מהליכוד מסביר כיצד הציע לחרדים שלא להתנגד לחוק הגיוס שבעקבותיו הוחלט בין השאר לפרק את הקואליציה, אלא להציב שני תנאים, בהם החמרת הכשרות ושירות ללא נשים. ביטן: "הדברים נאמרו בבדיחות". האזינו

צילום סטילס: ראובן קסטרו

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) חשף בכנס בחירות בעיר אלעד שהתקיים בסוף השבוע, כיצד ייעץ לש"ס וליהדות התורה לפתור את משבר הגיוס בממשלה הקודמת. בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS נשמע ביטן אומר "אל תצטטו אותי, אך אני אמרתי לחבר'ה החרדים, במקום להגיד שאתם נגד גיוס, תגידו שאתם בעד אבל תציבו שני תנאים: התנאי הראשון, 'אנחנו רוצים מקום כשר בד"ץ', והתנאי השני 'לא רוצים לשרת עם בחורות, עם נשים'. במקום שלילי, דברו חיובי. הצבא לא היה עומד בזה".

בכנס בו דיבר ביטן נכחו חרדים ששוחחו איתו על משבר הגיוס - אחד הנושאים שהובילו לפירוק הממשלה. "רצינו לסיים את זה, למה?", שאל ח"כ ביטן. "כי אחרי הבחירות נקים ממשלה ומה יהיה הנושא המרכזי? גיוס. אז לא עשינו כלום. רצינו באמת ובתמים לעשות את זה לפני הבחירות ולסיים את העניין הזה".

בהמשך ביטן סיפר לנוכחים כי עלו קשיים בחקיקה שגובשה במשרד הביטחון בתקופה בו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כיהן כשר הביטחון. הוא ציין לדוגמה את הקנסות שהיו עלולים ליפול על הישיבות אם לא היו עומדים ביעדי הגיוס. "היו כמה דברים שלא היו טובים לחרדים באופן כללי", אמר ביטן. "בנושא של הקנסות לדוגמה, אתה מתחיל ב-8%, עובר ל-16%, עובר ל-32%. אין לזה שום הגיון. היו צריכים להקטין את האחוזים. לכן, לא העברתי אותו".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
להישאר חלבי - ולא להעליב את נתניהו: ה"פסטיגנץ" יוצא לדרך
"הליכוד זה לא ימין": המנדטים שמסקרנים את שקד ובנט
מלחמת השלטים: יש עתיד הסירו שלט של הליכוד - ותלו חדש

ח"כדוד ביטן מהליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"בלי בחורות". ח"כ ביטן/ראובן קסטרו
"זה שמשרת בקריה הוא שווה ערך מול זה שמשרת בגולני? גם ישיבות ההסדר הן לא שוויוניות מול אלה שעושים צבא בקרבי. הצבא לא דורש שוויון כי הוא לא יכול"

דוגמה נוספת שאותה ציין היא פקיעתו של החוק ככל שהחרדים לא היו עומדים ביעדי הגיוס במשך שלוש שנים ברציפות. "זה דבר נוסף שהיה בעייתי מבחינת החרדים", אמר. לעומת קשיים אלה שהתעוררו, ביטן דווקא התגאה באפשרות שבמכסות הגיוס שהחוק הציע נכללו גם יוצאים בשאלה שלמדו במוסדות חרדים. "במכסות עצמן נכנסים בחורים שפרשו מהישיבות, אפילו כאלה שחזרו בשאלה וזה נותן הרבה מאוד אפשרויות". ביטן ציין כי הליכוד "רצה באמת לתקן את שני הדברים, התחלנו לתקן ואז ליצמן בעצם לא הלך על זה וליברמן פרש".

בניסיון להסביר לנוכחים במפגש למה יעץ לחרדים להציב תנאים כמו כשרות מהדרין ושירות ללא נשים, אמר ח"כ ביטן כי בצה"ל "אין שוויון. זה שמשרת בקריה הוא שווה ערך מול זה שמשרת בגולני? אין דבר כזה שוויון. גם ישיבות ההסדר הן לא שוויוניות מול אלה שעושים צבא בקרבי. תפסו רק את החרדים בעניין הזה אבל הצבא לא דורש שוויון כי הוא לא יכול".

עוד באותו נושא

הולכים לבחירות באפריל: ראשי הקואליציה החליטו לפזר את הכנסת

לכתבה המלאה
ישיבת ממשלה, 6 בינואר 2019. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
"לא הלך על זה". ליצמן/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

לאחרונה קבע בג"ץ כי בשל פיזור הכנסת, חוק הגיוס הנוכחי יפקע רק שלושה חודשים לאחר הקמתה של הממשלה החדשה, זאת לאחר בקשת הממשלה לדחייה בנושא. הסוגיה הפכה לאחד הנושאים הפוליטיים הבוערים בקואליציה לאחר שבג"ץ פסל את החוק הנוכחי בטענה כי אינו שוויוני. מאז, גיבש משרד הביטחון יחד עם צה"ל וגורמים פוליטיים נוספים חוק חדש שאושר בקריאה ראשונה אך סיעת אגודת ישראל סירבה לקדם אותו לאישור בקריאה שניה ושלישית.

ישראל כהן, פרשן חרדי ברדיו "קול ברמה" אמר לוואלה! NEWS כי ההערכה שסוגית הגיוס תהיה אחת הדרישות הראשונות של ש"ס ויהדות התורה במשא ומתן הקואליציוני לקראת הממשלה הבאה. "ייתכן ונראה שוב את הדברים חוזרים על עצמם. החרדים יקבלו את שיידרשו, יחוקקו חוק חדש ואז בג"ץ יפסול אותו פעם נוספת, בדיוק כמו שכבר קורה שנים רבות. לפחות ישנה הבנה היום, בכל הקהלים וגם בצה"ל, שבכפייה שום דבר לא יעבוד, יתרה מכך, רק יזיק. גיוס חרדים קורה בינתיים בקצב מסוים בתוך החברה החרדית וכל התערבות פוליטית, רק תעצור את זה".

ח"כ ביטן מסר כי אמר את הדברים "בבדיחות הדעת לליצמן וזאת לא הייתה יותר מבדיחה. גם ליצמן הבין שזאת בדיחה. סיפרתי את זה בכנס ואמרתי שזאת הייתה בדיחה עם ליצמן".

"ביטן קילף את המסכה מהליכוד"

ההקלטה בה נשמע ביטן עוררו תגובות זועמות במערכת הפוליטית. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, מפלגתו של שר הביטחון לשעבר, תקף ואמר כי "ביטן מקלף את המסיכה מהפנים של הליכוד שהחליט למכור לחרדים את הכל, כולל את חוק הגיוס". הוא הוסיף כי "הדברים שצוטטו מפי ח"כ ביטן רק מחזקים את החשיבות שבממשלת ימין תהיה ישראל ביתנו חזקה עם הרבה מנדטים כדי שתוכל לעצור את המכירה הפומבית שהליכוד מוכר למכור לחרדים".

גם ביש עתיד הגיבו בחריפות. "הנה הפרצוף האמיתי של הליכוד", טענו. "מר ביטחון שולח אנשים להשתמט מצה"ל ומוכר את בטחון ישראל בשביל ההישרדות הפוליטית שלו. יש בישראל ערך אחד ברור שאין עליו מחלוקת: צה"ל הוא צבא העם. לא ניתן לשום תרגיל פוליטי של נתניהו ושליחיו להרוס את זה. לאחר הבחירות נעביר את חוק הגיוס שיעודד שירות משמעותי ושווה לכולם". לפיד עצמו כתב בטוויטר כי כך זה ‏"כשהליכוד עוזר לחרדים להשתמט מצה"ל".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה כי הפרסום "רק מחדד איך תראה הקואליציה שנתניהו מתכנן לבנות - הכל נעשה בקריצות ומאחורי הגב". גם אורנה ברביבאי, לשעבר ראש אכ" א שהצטרפה לאחרונה ליש עתיד, אמרה כי "ככה מפרקים את צבא העם. בהיותי ראש אכ"א שמעתי אישית את ראש הממשלה מדבר על חשיבות קיומו של צבא העם, אבל מילים לחוד ומעשים לחוד".

דברים ברוח דומה אמרה ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) שטענה כי "הפוליטיקאים בליכוד משתפים פעולה עם הכוחות החשוכים שרוצים להחזיר את הנשים למטבח. כל אשה שרוצה להיות שווה אסור לה להצביע לאנשים האלה".

גם ח"כ מוסי רז (מרצ) הגיב לפרסום ומסר כי "הדיון המייגע סביב גיוס חרדים הוא לא רק פופוליזם זול אלא גם פילוג מהסוג שהחברה הישראלית סופגת יותר מדי ממנו. גם הניסיון של דוד ביטן להיתלות בשירות נשים כדי לפתור את סוגיית חוק הגיוס הוא ניצול ציני של השסע הזה". עוד מסר ח"כ כי "טוב תעשה מערכת הביטחון אם תתניע את התהליך הבלתי-נמנע ותחל במעבר לצבא מקצועי המגייס נשים וגברים המעוניינים בכך, משלם להם משכורת ראויה ותנאים שיאפשרו להם להישאר במסגרת הצבאית לשנים ארוכות. בכנסת האחרונה הנחתי הצעת חוק המבקשת לגייס רק את מי שמעוניין בכך, וזהו הצעד הראשון והכרחי בדרך לצבא מקצועי שיועיל לא רק לאזרחי ישראל אלא גם למדינת ישראל - גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה כלכלית-חברתית".

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully