וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS | יממה לסגירת הרשימות: גוש הימין מאבד את היתרון

20.2.2019 / 14:10

סקר וואלה! NEWS בשיתוף פאנלס פוליטיקס מראה כי לו היו הבחירות נערכות היום, ללא איחודים במערכת הפוליטית, הליכוד הייתה המפלגה החזקה בכנסת, אולם גוש הימין יורד ל-59 מנדטים. חיבור בין גנץ, לפיד ולוי יהפוך את מפלגתם לגדולה ביותר - אך יחזק דווקא את הגוש הנגדי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

(בווידאו: הגשת רשימת הימין החדש, הבוקר)

פחות מ-36 שעות לסגירת הרשימות, המערכת הפוליטית תוססת מאי פעם בניסיונות לייצר גושים וחבירות משני צדי המפה. סקר וואלה! NEWS ופאנלס פוליטיקס מגלה כי אם הבחירות היו נערכות היום, במפת המפלגות הנוכחית וללא איחודים וחיבורים, הליכוד היה עדיין המפלגה הגדולה, אך גוש הימין נמצא בסכנה של ממש ולא בהכרח ירכיב את הממשלה הבאה, ומגיע ל-59 מנדטים בלבד - לעומת 61 לגוש המרכז-שמאל.

על פי הסקר, מפלגת הליכוד תקבל 31 מנדטים, 8 לימין החדש, 7 ליהדות התורה, 5 לבית היהודי והאיחוד הלאומי, ו-4 מנדטים לכולנו ולש"ס - 59 מנדטים בסך הכל. במצב המפלגות הנוכחי ישנן 3 מפלגות ימין - ישראל ביתנו, עוצמה יהודית וזהות של משה פייגלין - שאינן עוברות את אחוז החסימה, ומכאן החשש הממשי של ראש הממשלה בנימין נתניהו מאיבוד שלטון הימין. יצוין כי הסקר לא הספיק להכיל את האיחוד המסתמן בין הבית היהודי עם עצמה יהודית.

ובצד השני, על פי הסקר, הגוש הנגדי מגיע ל-61 מנדטים: חוסן לישראל שומרת על יציבות עם 19 מנדטים, יש עתיד מתחזקת ל-13, מפלגת העבודה גם כן במומנטום של התחזקות לאחר הפריימריז ועולה ל-9 מנדטים (הסקר לא הספיק להכיל את צירופו של האלוף במיל טל רוסו למפלגה), מרצ יציבה על 5 מנדטים, תע"ל בראשות אחמד טיבי עם 6 מנדטים, הרשימה המשותפת עם 5, ומפלגת "גשר" של אורלי לוי אבקסיס עוברת את אחוז החסימה אך במעט, ומגיעה לארבעה מנדטים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
מחר סוגרים את הרשימות: אנשי גנץ ולפיד במגעים אחרונים לאיחוד
עם גנץ או בלעדיו: מפלגת אחי ישראלי הודיעה - "נרוץ בבחירות"
איחוד בימין: עוצמה יהודית קיבלה את הצעת הבית היהודי לאיחוד

בשעות אלה מנהלים במפלגת חוסן לישראל מגעים עם יש עתיד ועם גשר של אורלי לוי אבקסיס לחבירה. סקר וואלה! NEWS בחן את כל תרחישי החיבורים וממנו עולה כי כל תרחיש מניב את סכום החלקים המתאחדים - ללא תופסה או גריעה ממשית כלשהי. מבחינת המאזן הבין-גושי, ללא איחודים או עם צרוף של גשר בלבד יש למרכז-שמאל יתרון קטן על פני גוש הימין (61 מול 59). אולם, המצב מתהפך ברגע שיש עתיד מצטרפת לחוסן לישראל, עם או בלי גשר (59 מול 61 לימין). ייתכן כי הסיבה לכך היא תחושת סכנה לשלטון הימין שמתגברת במצב שבו המפלגה המאוחדת הופכת לגדולה ביותר, כפי שניתן לראות מהעלייה בשני מנדטים לליכוד בשני תסריטי החיבור שכללו את יש עתיד.

מהסקר עולה כי איחוד של חוסן לישראל עם מפלגת גשר לא מביא לשום שינוי בתמונת המנדטים והמפלגה המשותפת זוכה לסך שתי הרשימות יחדיו כשהן מתמודדות בנפרד - 19+4 - כלומר 23 מנדטים. לעומת זאת, אם גנץ יתאחד עם לפיד - הרשימה המאוחדת תעבור להיות הרשימה הגדולה ביותר עם 34 מנדטים ותעקוף את הליכוד במנדט אחד, אך במקרה כזה - גשר של אורלי לוי אבקסיס תימחק, וגם הליכוד יתחזק בשני מנדטים, וכך גם גוש הימין יעלה ליתרון של 61 מנדטים.

אם יתבצע חיבור-על, בין גנץ, לפיד, ואורלי לוי, המפלגה המשותפת יכולה לפתוח פער גדול על פני הליכוד ולקבל 36 מנדטים, אך גם במקרה הזה - התוצאה היא התכווצות של מפלגת העבודה ל-7 מנדטים, ושמירה על הדומיננטיות של גוש הימין עם 61 מנדטים. מהסקר עולה כי בכל התרחישים של איחודים או חיבורים בין גנץ ולפיד - אין בשלם יתרון שהוא גדול משמעותית מסך חלקיו. כמו כן, הסקר מגלה כי כל איחוד שגנץ יעשה אינו פוגע משמעותית בליכוד, ששומר על יציבות עם 31-33 מנדטים בכל התרחישים.

הסקר נערך על ידי מכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר בקרב פאנל אינטרנטי של 1,049 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית כאחד. טעות הדגימה - %3.3 - מלמדת שההפרשים עשויים להיות קטנים מאוד גם בין הגושים וגם בין המפלגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully