וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין איחוד בשמאל: העבודה ומרצ ירוצו בנפרד בבחירות

למרות מאמצי בחינת אפשרות של חיבור מטעם שתי המפלגות, העבודה ומרצ הודיעו כי לא ירוצו במשותף בבחירות הקרובות. ממפלגת העבודה נמסר כי "שילוב של שתי התנועות לא מגדיל את כוחנו אלא להיפך, מחליש את הגוש". זנדברג: "לצערנו גבאי טען כי הוא לא רואה את ההזדמנות הגדולה"

עריכה: איתי עמרם

המאמצים לאיחוד בשמאל - כל העדכונים

- המפלגות הודיעו כי לא יתאחדו בבחירות הקרובות
- העבודה: "שילוב של שתי התנועות לא מגדיל את כוחנו"
- יו"ר מרצ: "גבאי טען כי הוא לא רואה את ההזדמנות הגדולה"

מפלגות העבודה ומרצ הודיעו היום (חמישי) כי לא יתאחדו בבחירות הקרובות לכנסת. מטעם העבודה נמסר כי "לאחר בחינה מעמיקה שערכנו היום במפלגה, ראינו כי בחיבור בין העבודה למרצ השלם קטן מסך חלקיו. שילוב של שתי התנועות לא מגדיל את כוחנו אלא להיפך, מחליש את הגוש". יו"ר מרצ תמר זנדברג אמרה כי "לצערנו גבאי טען כי הוא לא רואה את ההזדמנות הגדולה".

"בבדיקת עומק שנעשתה לאורך היום גם במרצ וגם בעבודה עלה כי מרצ עוברת בוודאות את אחוז החסימה ונציגיה יכנסו לכנסת הבאה באופן ודאי", נכתב בהודעת מפלגת העבודה. "נרוץ בנפרד ונסייע אחד לשני על מנת להביא לחילופי שלטון". עוד כתבו כי "יו"ר המפלגה גבאי הציע ליו"ר מרצ ליצור הסכם עודפים יחד עם מרצ על מנת לוודא שהקולות של המחנה לא ילכו לאיבוד".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
גנץ ולפיד הודיעו: רצים יחד בבחירות; רוטציה בראשות הממשלה
יו"ר ועדת הבחירות: לא זוכר מקרה כמו הסכם נתניהו והבית היהודי
עד שהפוליטיקה תפריד ביניהם: גנץ ולפיד שמו לרגע את האגו בצד

ישיבת סיעת העבודה, מטה המפלגה, תל אביב 13 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
הציע למרצ הסכם עודפים. גבאי/ראובן קסטרו

בעקבות ההודעה על חיבור בין חוסן לישראל-תל"ם, יש עתיד והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, בשמאל בחנו אפשרות של חיבור. זנדברג קראה היום ליו"ר העבודה אבי גבאי לאיחוד עם העבודה. לאחר התייעצות דחופה שקיים עם מפלגתו הודיעה העבודה כי "הוחלט על בחינת כל האפשרויות, על מנת להבטיח מהפך שלטוני בישראל, תוך שמירת ערכי מפלגת העבודה". גם מפלגת מרצ התכנסה כדי לדון באיחוד האפשרי.

החלטת מפלגת העבודה מגיעה לאחר קריאתה הבוקר של יו"ר מרצ על חיבורים בשמאל. "לאור האיחוד במרכז, זה הזמן לאיחוד בשמאל, כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. מרצ תהפוך כל אבן על מנת שזה יקרה. יש לנו 12 שעות, ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מידי". זאת למרות שסקרי עבר הראו כי איחוד בין לפיד וגנץ לא משנה את תמונת המנדטים של מרצ.

תמר זנדברג בכנס התנועה לאיכות השלטון במודיעין, 4 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
קראה לאיחוד בשמאל. זנדברג/ניב אהרונסון

לאור ההתפתחויות הפוליטיות במרכז, כינס גבאי הבוקר את ראשי המפלגה להתייעצות דחופה ולאחריה הודיעה המפלגה כי "בתום דיון שבו השתתפו חברי סיעה, הוחלט על בחינת כל האפשרויות, על מנת להבטיח מהפך שלטוני בישראל, תוך שמירת ערכי מפלגת העבודה".

גורמים בעבודה אמרו לוואלה! NEWS כי "דיברנו על בחינת כל האפשרויות לא במובן של מיזוג עם מרצ ומיזוג של הרשימה, אלא בחינת האפשרות של בלוק טכני. אנחנו בוחנים את העניין כלקיחת אחריות שלא יהיה מצב שמרצ תכחד וגם כדי לא לתת יתרון לנתניהו. על השאלה מדוע גבאי לא ענה לטלפון לזנדברג אמרו כי "הבן אדם היה במשך שעתיים בישיבה איך היא רצתה שיענה לה לטלפון, היא לא מפספסת הזדמנות לעשות סיבוב תקשורתי".

אולם למרות הודעת העבודה על רצונה לבחון האפשרות של איחוד לפי גורם במרצ, גבאי התקשר ליו"ר זנדברג ואמר לה שלפי הבדיקות אצלם שתי המפלגות נותרות יציבות והמצב הפוליטי הנוכחי לא מזיז אותן ולכן הוא לא רואה סיבה לאיחוד. זנדברג אמרה לו שיכולים להיות שינויים ולכן צריך לפחות לשבת לדבר. גבאי השיב כי יחשוב על זה ויחזור אליה".

הציוץ של יחימוביץ'

חיבוק לאחר החתימה על הסכם בין גנץ ללפיד. אתר רשמי
"מתוך אחריות לאומיות ואחריות למחנה השלום". לפיד וגנץ אחרי החתימה על האיחוד/אתר רשמי

עו"ד דוד ליבאי, יו"ר ועדת חוקה במפלגת העבודה על האפשרות המשפטית לחיבור עם מרצ, "לעניות דעתי בשעה כזאת תוך זמן קצר אי אפשר מעכשיו ועד הערב לאשר הליך להליכה משותפת עם רשימה משותפת, הדבר דורש את כינוס ועידת מפלגת עבודה. היחיד שיכול להסמיך בנושא הזה כדי להחליט אם להסמיך גוף מצומצם שיקבל החלטה כזאת היא הוועידה, בלי הוועידה הדבר לא אפשרי להחליט על הליכה משותפת עם רשימה אחרת".

ח"כ עמיר פרץ הביע תמיכה ברעיון של איחוד עם מרצ ואמר כי "מתוך אחריות לאומית ואחריות למחנה השלום והצדק החברתי, עלינו לעשות כל שנדרש על מנת לממש את האפשרות לריצה ברשימה משותפת של העבודה ומרצ". לדבריו, יש הבדלים רבים בין המפלגות "אך המכנה המשותף רחב הרבה יותר וניתן להתגבר על המכשולים. השאיפה לחולל שינוי כיוון בישראל והמכנה המשותף האידיאולוגי המוביל לשינוי עומדים מעל כל שיקול אחר. חובתנו להבטיח שאף קול לא יתבזבז במערכה גורלית זו כדי שישראל תתחיל במסע שונה מהממשלה הקיימת למען שלום וצדק חברתי".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' שהשתתפה בישיבת מפלגתה, הצטרפה לקריאות לחבירה משותפת למרצ. "נוכח הסיטואציה הפוליטית החדשה שנוצרה יש לבחון ביסודיות ובמהירות אפשרות יצירת בלוק משותף עם מרצ לצורך ההתמודדות. סרבנות אוטומטית לכך תרשם לנו לדראון עולם אם המצב החדש יביא חלילה למחיקת מרצ ולקריסת העבודה", צייצה יחימוביץ'.

"מעונות בפיקוח משרד החינוך"
כחלון הכריז על תוכנית להוזלת מעונות היום: "ההורים 
ישלמו כחצי מהסכום שהם משלמים היום". יותם רונן
קריאות לצרפו לליכוד אך הערכות כי הסיכוי לכך קלוש. כחלון/יותם רונן

מוקדם יותר הבוקר מתחה יחימוביץ' ביקורת על האיחוד במרכז ואמרה כי מדובר ביציר כלאיים חסר אידיאולוגיה ותהתה האם יישבו עם ממשלתו של נתניהו לאחר בחירות. "הפוליטיקה הישראלית טרם ראתה מפלגה מטושטשת חסרת אידיאולוגיה כזאת. יצור כלאיים עמום שנוצק ונוסד במשרדי פרסום".

"מה עמדתם בסוגיית שתי המדינות? הם סוציאל דמוקרטים או קפיטליסטים? האם ישבו עם נתניהו? מפלגת העבודה זוהרת לעומתם באור יקרות, עם אנשים שיש להם דעה, דרך, ודעות אמיתיות שאנחנו מיישמים ונאבקים עליהן. אני קוראת לכל האזרחים שוחרי השלום, הדמוקרטיה והצדק החברתי לתת לה את קולם ולחזקה".

לפי הסכם האיחוד עליו הודיעו הבוקר יאיר לפיד, בני גנץ והרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, גנץ יכהן בתפקיד ראש הממשלה ראשון ולפיד יחליפו לאחר שנתיים וחצי. "מפלגת השלטון החדשה תעמיד נבחרת מנהיגים ביטחונית וחברתית חדשה שתבטיח את בטחון המדינה, ותחבר מחדש את חלקי העם ואת החברה הישראלית המשוסעת", מסרו. הערב ב-20:00 ימסרו ראשי המפלגה החדשה הצהרה לתקשורת.

קריאות בימין לנתניהו: צרף את כחלון לרשימת הליכוד

בתוך כך, גם בימין עלו הבוקר קריאות לאיחוד הגוש כאשר ראשי רשויות מהליכוד קראו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשלב את יושב ראש כולנו משה כחלון ברשימת הליכוד. ראשי הרשויות רוצים לייצר גוש ימין נוכח ההתלכדות במרכז ומעוניינים שנתניהו יצרף את כחלון לרשימת הליכוד. הם צפויים להעלות את הדרישה לקראת ישיבת מזכירות הליכוד היום אחרי הצהריים בו אמורים להיות מאושרים השריונים של נתניהו לבית היהודי. עם זאת גורמים בכירים בכולנו ובליכוד העריכו כי הסיכוי לכך קלוש ושכחלון לא יהיה מעונין בחיבור או שריון.

בנוסף, בבית היהודי קראו להתחברויות בימין, ואמרו כי "גוש הימין כולו צריך לקחת אחריות. הגיע הזמן של המפלגות - בנט, כחלון וליברמן - להתאחד גם".

(עדכון ראשון 10:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully