וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם מדברים על שלום: המילה שנתניהו יעדיף להשאיר מחוץ לקמפיין

25.2.2019 / 11:34

במלחמה על כל קול בגוש, בנט הוא הראשון ששלף את תכנית טראמפ, שצפויה להתפרסם אחרי הבחירות. נתניהו עשוי לעמוד מול בחירה בלתי אפשרית - בין הימין שיתנגד לכל ויתור, והנשיא טראמפ - שלו לא יוכל לסרב

צילום: רויטרס, CNN וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

זה לקח חמישה שבועות, אבל עם סגירת הרשימות ופתיחת החלק השני של מערכת הבחירות, התחדש שוב קרב ישן ומוכר בתוך גוש הימין. יו"ר הימין החדש נפתלי בנט התחיל את השבוע במתקפה על נתניהו מימין, כשבמוקד תכניות השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ שיובילו, לדבריו, להקמת מדינה פלסטינית. נתניהו ביטל את ההאשמות של בנט, התחייב שהוא עומד להקים ממשלת ימין וקינח בהאשמה הנצחית של ירי בתוך הנגמ"ש. הפעם, מומלץ לגזור ולשמור את התגובות של הליכוד בנושא הזה, כמו גם את ההתקפות של קמפיין הליכוד על בני גנץ ויאיר לפיד שהם שמאל חלש שעומד לבצע נסיגות, כי השלום עומד לעשות קאמבק - ומאוד יכול להיות שהוא יתפוס את נתניהו בפינה.

ראש הממשלה היה מעדיף כנראה שלא נדבר על זה עד אחרי הבחירות, אבל תכנית המאה של הנשיא טראמפ הולכת ומתקרבת, והיא עשויה להציב אותו בצומת פוליטית אידיאולוגית מרכזית בחייו. לפי הפרטים שהודלפו עד כה, זו צפויה להיות התכנית הכי ידידותית והכי נדיבה שהוצעה לישראל ביותר מ-25 שנות מו"מ עם הפלסטינים. אך היא גם תכלול ויתורים ישראליים - כאלה שלימין יהיה קשה לבלוע. כרגע, כל אסטרטגיית הקמפיין של נתניהו בנויה על צידוד הקולות מימין כדי להבטיח את היותה של הליכוד המפלגה הגדולה, ובשבוע שעבר הוא השקיע שעות באיחוד מפלגות הימין כדי להבטיח את עליונות הגוש שישאיר בידיו את השלטון. עם זאת, תכנית טראמפ צפויה לטרוף את כל הקלפים. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הבית הלבן מתכנן לפרסם את התכנית אחרי הבחירות, אך לפני הרכבת הממשלה הבאה - מתוך כוונה מודעת להשפיע על הרכב הקואליציה בישראל.

נתניהו הפעיל וממשיך להפעיל לחצים כבדים לדחות את הפרסום כך שלא יזיק לו במהלך הקמפיין. בין היתר, כך אומרים בכירים ישראליים, הוא העביר באמצעות השגריר בארה"ב רון דרמר מסרים של תומכיו האוונגליסטיים של הנשיא טראמפ, אלה שגם הניעו אותו להעביר את השגרירות לירושלים וגם לבטל את הסכם הגרעין, ואחראיים במידת מה ליחסו החיובי לישראל ולנתניהו. "אם זה יפגע בנתניהו, זה יפגע גם בך", הייתה לשון המסר.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
הבטחות לחוד, הקלטות לחוד: האזינו להודעות שהרתיחו את הימין
בנט: נתניהו מתואם עם טראמפ על מדינה פלסטינית; רה"מ: טבעי שהוא לחוץ
נתניהו על הביקורת נגד הדיל בימין: צביעות ומוסר כפול של השמאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד, 9 בדצמבר 2018. רויטרס
יעדיף שאבו מאזן יעשה עבורו את העבודה הקשה. נתניהו/רויטרס
נדיבותו וידידותו של החבר הג'ינג'י מהבית הלבן בשלוש השנים האחרונות מחייבות אותו להגיב בנימוס לתוכנית

בינתיים, המועד המוערך לפרסום התכנית הוא בעוד כחודשיים, כמה שבועות אחרי הבחירות. לא כדאי לנעוץ תאריכים ביומן עדיין, כי בבית הלבן כבר קבעו דד-ליינים שלא עמדו בהם, אבל וושינגטון בהחלט מתחילה להניע מנועים, ובחודש הקרוב הנושא המדיני צפוי להיות חזק על סדר היום. שני אדריכלי תכנית המאה של טראמפ, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, התחילו השבוע מסע דילוגים במזרח התיכון שכולל תחנות בערב הסעודית, בקטאר, בעומאן, בבחריין ובאיחוד האמירויות, במהלכו יתחילו לדון בתכנית השלום, בשלב זה בעיקר בחלקים הכלכליים. מניסיון העבר, מסעות דילוגים כאלה נוטים להסתיים בסבב הדלפות בכלי התקשורת הערביים, ופרטים מהתוכנית עשויים להיחשף ולהפוך לבעיה עבור נתניהו, בתזמון מאוד לא נוח.

התקווה הגדולה של נתניהו - ושל חברים רבים שלו בימין - היא שאבו מאזן יעשה בשבילו את העבודה הקשה. מאז ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים, הרשות הפלסטינית מחרימה את אנשי הממשל האמריקני, ולפי ההערכה הרווחת בירושלים, יו"ר הרשות אפילו לא יסתכל על התכנית אלא יצהיר מלכתחילה שהאמריקנים אינם מתווך הוגן. אבל לנתניהו לא תהיה את אותה פריבילגיה - נדיבותו וידידותו של החבר הג'ינג'י מהבית הלבן בשלוש השנים האחרונות מחייבות אותו להגיב בנימוס לתוכנית, ובטח שלא להצהיר לגביה הצהרה כוללת של "לא יקום ולא יהיה", כפי שיצעקו חלק מבעלי בריתו בימין.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אף אחד בירושלים לא בקיא בפרטי התוכנית עדיין, אבל גורם בכיר העריך כי כל תכנית גרנדיוזית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תכלול, לדוגמה, סממן כלשהו של חלוקת ירושלים. סממן שכזה יכול להיות העברת שכונות לידי הפלסטינים, הכרה בריבונותם במזרח העיר, או אמירה כלשהי לגבי השליטה המוסלמית בהר הבית ובאגן הקדוש, והתייחסות כלשהי, גם אם עמומה, לעקרון של שתי מדינות לשני עמים.

מימין לנתניהו, חלק מהנושאים הללו הם בבחינת ייהרג ובל יעבור, אבל הוא לא יוכל להביע את התנגדותו מפאת הכבוד לטראמפ. נתניהו יכול למצוא את עצמו במצב בלתי אפשרי - מצד אחד (ימין) הוא לא יוכל להסכים לשום דבר בתכנית של הנשיא, אך מצד שני (היחסים החמים עם וושינגטון), הוא גם לא יוכל לסרב או להגיד בקול ברור "שלילי".

מסע"ת של הימין החדש - הצטרפותה של אלונה ברקת למפלגה, בית העיתונאים, תל אביב  7 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
דחיית פרסום התכנית - פתרון קלאסי לנתניהו. בנט/ראובן קסטרו
תכניותיו של טראמפ יכולים לשמש כקו הגנה מושלם של בנט, סמוטריץ' וליברמן כדי לשכנע בצורך לחזק את נתניהו מימין

דחיית פרסום התכנית לאחר הבחירות מייצרת פתרון קלאסי עבור נתניהו. כפי שבנט אמר, נתניהו יוכל להרכיב ממשלת אחדות עם מפלגת כחול לבן של גנץ ולפיד - שככל הנראה לא תתנגד לתכנית הכי טובה שהוצעה לישראל אי פעם - ולהשאיר את מפלגות הימין בחוץ. זו, כנראה, גם כוונת המשורר בוושינגטון. כמו כן, לדברי בכירים בימין החדש, זו גם התכנית של נתניהו לעשות "מעשה שרון" ולנסות לזכות באהדת השמאל כשרשרת חסינות מפני סעיפי האישום הפליליים העומדים לבוא. אבל כל זאת רק אחרי הבחירות - עד אז יש חמישה שבועות של קמפיין, וככל שהשלום של טראמפ יעלה בו, זה עלול לייצר לנתניהו בעיה קשה.

במצב שבו כל מפלגות הלוויין שמימין נלחמות על כל קול וקול מול נהירה של מצביעים לליכוד של נתניהו, תכניותיו של טראמפ יכולים לשמש כקו הגנה מושלם של בנט, סמוטריץ' וליברמן כדי לשכנע בצורך לחזק את נתניהו מימין ולשנות את מערכת הכוחות. עבור מצביעי הימין, במשך שמונה שנות ממשל ברק אובמה, נתניהו היה המגן הגדול מפני ויתורים ונסיגות. ואולם, אם יתברר שחברו הטוב ביותר באמריקה דוחף אותו לשם, הם עשויים לפזול לצדדים. כשבצד השני של נתניהו מתמודדת מפלגת הגנרלים שלא תחשוש להגיב לאלמנטים מהתכנית - ואף מתכוונת להציג בשבועות הקרובים תכנית מדינית משלה - נתניהו עשוי להתקשות שלא לתת תשובות ברורות לכוונותיו. בנט היה הראשון שפרץ את הסכר, ואם השלום ישטוף את הקמפיין, הדבר יציב בפני נתניהו אתגר גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully