וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאלנית שנטשה את לפיד ורב שנבעט מש"ס: האנשים שנשבו בקסם של פייגלין

14.3.2019 / 9:30

המתמודדים הבכירים ברשימת "זהות" אולי לא מזדהים עם כל עמדותיו של היו"ר, אבל אם המצע מצליח לגשר בין לגליזציה ובין העתקת הכנסת לעיר העתיקה, גם הם מוכנים להתגמש

צילום: עומר מירון, עריכה: ניב פוקס

(בווידאו: פייגלין נגד נתניהו ב-2015)

כששלטי החוצות של מפלגת זהות בראשותו של משה פייגלין נתלו לפני כחודש וחצי בנתיבי איילון בתל אביב, אף אחד מאנשיו לא האמין שיגיע הרגע שהסקרים ינבאו למפלגתו יותר מארבעה מנדטים. אבל הוא הצליח למשוך אליו בשבועות האחרונים קולות מכל גוש קיים במפה הפוליטית, ולמרות שאומרים עליו שהוא נותן בולטות רק ללגליזציה, פייגלין מעולם לא הסתיר את כל פרטי המצע שלו שעוסק גם בסוגיות פחות פופולאריות.

"מה זאת אומרת איך הוא מסתיר?", תוהה ד"ר רונית דרור, מקום 4 ברשימת המפלגה. "המצע שלו כתוב שחור על גבי לבן, איפה הוא מסתיר? זה הבן אדם הכי שקוף מכל המפלגות שמשנות את דעתן בכל רגע. אפילו את הדבר ההזוי הזה של בית המקדש הוא אומר לך". דרור, אם לשני בנים, תושבת תל אביב. עובדת סוציאלית זה 30 שנים והיא פעילה בולטת המסייעת לגברים נפגעים.

"איכשהו הגעתי לפייגלין", הסבירה את החיבור. "אני בכלל אשת שמאל, הצבעתי העבודה כל חיי, חוץ מב-19 מנדטים של לפיד כשחשבתי שהוא המשיח ואז גיליתי שלא". החיבור בינה לבין פייגלין נולד ממאבקה למען אבות גרושים. "אחד האבות עשה לי את ההיכרות איתו. פוליטיקה לא הייתה בכיוון שלי, אני בכלל אשת אקדמיה. לקח לי שנה להחליט ואז קפצתי על זה. יש פה דלת משמעותית שיכולה לפתוח מקום לשיח שלא נשמע. אנחנו אמפתיים לנשים אבל אפס קשב לגברים. זה בלתי נתפס".

משה פייגלין במפגש מפלגת זהות בפאב הרכבת בבאר שבע, מרץ 2019. ראובן קסטרו
כולם אחריו. פייגלין/ראובן קסטרו

אשת שמאל בתוך המפלגה של פייגלין היא בדיוק המורכבות שעליה פייגלין מדבר. "אין אצלנו ימין או שמאל", הוא חוזר שוב ושוב בראיונות לתקשורת, וגם במקרה של דרור, זה כבר מחלחל. כשהיא נשאלת על המצע שלו היא אומרת שהיא מסכימה עם רובו. "עם השאר, אני גם חוששת. לא יודעת מה יהיו ההשלכות. אני מניחה שפייגלין לא חסר אחריות ולא יקבל החלטות לבד. אין סיבה להיות פה בחרדות אימים. הוא כזה עדין והיהודים כל כך פוחדים ממנו, תחשוב מה זה אומר מבחינת הערבים?".

בהיבט המדיני היא מודה "אנחנו לא רואים את הדברים עין בעין", למרות שבהמשך היא מציינת כי "אני מתחילה להשתכנע". אבל על שאר הדברים במצע, כך לדבריה, "הם וואו. כאילו להוציא את המדינה מתוך הורידים שלנו". דרור נשמעת נלהבת מאוד, אם כי השאלה איך מסתדרים לשמאלנית כמוה רעיונות כמו הגירה של פלסטינים החוצה, בניית בית המקדש או שליטה יהודית מלאה בהר-הבית - נותרה ללא מענה. "זה היה נראה לי הזוי", היא מודה. "מה אנחנו הולכים לעשות, להקריב פה קורבנות? פתאום ראיתי שהוא אומר שהוא לא הולך לעשות את זה מבלי שכולם יצטרפו אליו, כלומר זה החזון שלו, זה החלום שלו. אז למה צריך להפריע לו לחלום על זה?".

רונית דרור, מפלגת זהות. אתר מפלגת זהות, אתר רשמי
"מתחילה לשכנע". ד"ר רונית דרור/אתר רשמי, אתר מפלגת זהות

גם על הלגליזציה יש לה לא מעט לומר על פייגלין. האחרון לא מעשן אבל דרור טוענת כי "הוא מומחה בזנים של הקנאביס. הרי הוא התחיל עם הסיפור עם הקרובים לו ביותר. הוא ראה את הסבל מה עוברים עליהם כשהם לא מקבלים", וגם בסוגיה הזו היא עברה שינוי קיצוני. "הייתי נגד. הכרתי את החומרים, חומרים שערבבו איתם כימיקלים אבל היום הזנים משופרים בהרבה, הם לא פוגעים. איפה יש הכי הרבה שתייני אלכוהול? אצל המוסלמים. למה? כי זה אסור. ברגע שנאפשר את זה לאנשים, אולי יהיה זינוק בשימור אבל אחר כך אנשים יירגעו. תראה מה קורה באמסטרדם, רוב המעשנים שם הם תיירים".

העברת הכנסת להר הבית ועזרה בהגירה לפלסטינים

את דרכו הציבורית החל פייגלין בהפגנות "זו ארצנו" נגד הסכם אוסלו, בהמשך הוביל את חטיבת מנהיגות יהודית בתוך הליכוד ואת המאבק על זכויות יהודים בהר הבית. בבחירות לכנסת ה-19 הצליח להתברג במקום ריאלי ברשימת הליכוד והפך עם הפייגלינים שהתפקדו עמו למפלגה. לאחר שעזב את הליכוד, הקים את מפלגתו "זהות".

פייגלין לא מסתיר את עמדותיו, מצע מפלגתו המתפרש על פני למעלה מ-200 עמודים זמין לכל דורש באתר המפלגה שלו. בבחירות הנוכחיות לכנסת ה-21, פייגלין נותן לא מעט בולטות לסוגיית הלגליזציה ומבקש כי השימוש בקנאביס, גידולו, אחזקתו או רכישתו יהיו מותרים על פי חוק לכל צעיר בישראל מעל גיל 21. ומאז שהפך את הנושא לדגל, כולם אחריו - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ורבים אחרים.

במצע של מפלגתו מבקש פייגלין שמוסדותיה הממלכתיים של ישראל יהיו כפופים להלכה, אך בד בבד שואף לצמצם משמעותית את סמכויותיה של הרבנות הראשית. הוא מציע להוציא את הר הבית משליטת הווקף, להעביר את הסמכויות בהר לרבנות, ולהעתיק אליו את קריית הממשלה, משכן הכנסת ובית המשפט העליון סמוך אליו. זהות, כך לפי המצע, סבורה כי הסדר עם הפלסטינים לא יכול להיות "מטרה של מדינה", אבל יש לה תכנית מדינית מפורטת.

מתפללים בעיר העתיקה, ירושלים, 28 ביולי 2017. רויטרס
"סיוע בפינוי מרצון". מתפללים בהר הבית/רויטרס

לפי התוכנית, הסכמי אוסלו יבוטלו, למחבלים תוצע נסיגה "בלא שפיכות דמים", ישראל תכבוש מחדש את כל השטח ויחילו ריבונות ישראלית מלאה ביהודה ושומרון. לפלסטינים תוצענה שלוש אפשרויות: "עזרה בהגירה", "תושבות" למי שמעוניין להישאר ולהצהיר אמונים בגלוי למדינה ו"אזרחות" למי שיהיה מעוניין לשרת בצבא אחרי מסלול בדיקה "ארוך ומעמיק". לעומת זאת, "מי שיחליט להילחם בישראל - יגורש או ייהרג".

חלק לא פחות משמעותי במצע של פייגלין הוא היחס למערכת המשפט, לפיו, בית המשפט לא יוכל להתערב בשאלות מהותיות ובסוגיות בעלות אופי מדיני. כמו כן, בג"ץ לא יוכל לפסול חוקים של הכנסת אם היא חוקקה אותם פעם נוספת והוועדה למינוי שופטים תורכב אך ורק משר המשפטים וחברי כנסת. פייגלין גם רוצה לסרס את סמכויותיו של היועמ"ש כך שתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ותפקיד ראש התביעה יפוצלו לשני תפקידים, הממשלה תהא רשאית למנות פרקליט שייצג אותה בבית המשפט ונבחרי ציבור לא יהיו חייבים לציית לעצם יועצם המשפטי.

"לידיעת הטהרנים"

הרב חיים אמסלם, הוא מספר 2 במפלגה של פייגלין. רבים זוכרים אותו מש"ס אבל מאז עבר כמה תחנות פוליטיות בחייו ולמרות זאת לא הצליח להיכנס לכנסת דרך אף אחת מהן. כעת, כך הוא מאמין, יש סיכויים טובים. איך אדם שבא מתוך החברה החרדית עם תואר "רב" יכול להשתלב בזהות שקוראת לצמצום משמעותי של מעורבות המדינה בסוגיות דתיות, מה שעשוי להוביל לנישואים אזרחיים ואולי אף לזכויות להט"ב, אף על פי שפייגלין כבר הבהיר בהזדמנויות שונות כי לא יתמוך בחקיקה שכזו.

"מי שמחפש ממני כרב בישראל לגיטימציה לדרכו, בדרך שהוא בחר לחיות בה, שהיא לא דרך התורה, הוא לא יקבל את זה", אמר בנוגע לקהילה הגאה."אני גם לא אתן לו להתריס נגד דת ישראל אבל אני כן מבין דבר אחד חשוב: אני מאמין שבמדינה יהודית ודמוקרטית כל אחד יכול לחיות את חייו כרצונו בלי כפייה דתית ובלי כפייה אנטי-דתית, אל תכריח אותי - אני לא אכריח אותך. אבל זה סוד הקסם. נחיה יחד, נכבד אחד את השני וכך יהיה טוב לכולנו".

הרב חיים אמסלם, מפלגת זהות. אתר מפלגת זהות, אתר רשמי
"סוד הקסם", הרב אמסלם/אתר רשמי, אתר מפלגת זהות

שינוי הגישה אצל הרב אמסלם עורר תגובות קשות בקרב הפוליטיקאים החרדים. אחד מהם אמר עליו בשיחה סגורה השבוע כי "הוא הזוי", לאחר ששמע כי הוא תומך בנישואים אזרחיים. "לכל הטהרנים, אתם אולי לא יודעים אבל את ההצעה יזם לא אחר מאשר הרב בקשי דורון לפני למעלה משני עשורים", אמר. "הגיע הזמן לצאת מהקיבעון המחשבתי כי במדינה שרובה אינה דתיים צריכים להחיל נישואין אזרחיים. מי שתוקף אותי על כך זה מראה על הבורות שלו היות וכשאתה מחייב להתחתן כדת משה וישראל אתה מרבה ממזרויות בישראל כשרוב הציבור לא נאמן להלכה. הם עד כדי כך סתומים שלא מבינים את זה?".

"הר הבית לא האישיו"

החיבור של אמסלם עם פייגלין נולד "מהיושרה והכנות", כלשונו. "נקודת החיבור החלה משם ואחרי זה הזהות היהודית בדרך שאני והוא מאמינים בה". הזהות היהודית קשור גם במצע המפלגה הקשור בנושאי דת ומדינה. "הרבנות הראשית במקום לקרב בעם ישראל ליהדות, היא חוטאת לתפקידה. היא רבנות מגזרית, מצומצמת, חלק ממנהיגיה סרחו בדרכם והיא הפכה לתעשיית ג'ובים. זה לא מוסיף כבוד לאף אחד".

אמסלם היה בעבר בשר מבשרה של ש"ס אבל היום יש לו בטן מלאה על הפוליטיקאים החרדים. "מה שאני שכחתי הם עוד לא למדו, שיחזרו לכולל ללמוד. מי שם תלמיד חכם רציני? הם אברכים ברמה של אברך כולל מתחיל". והוא לא מסתיר שיש לו גם עמדה על הלגליזציה, אחד הנושאים הבוערים במפלגתו. "כשזה נוגע לבריאות, זה גם הופך למצווה. שווה לאפשר את זה באופן רחב ולהציל את החולים".

משה פייגלין במפגש מפלגת זהות בפאב הרכבת בבאר שבע, מרץ 2019. ראובן קסטרו
צבר מומנטום. פייגלין/ראובן קסטרו

השיחה עם הרב אמסלם נראית כאילו לא מדובר באישיות פוליטית שרק לאחרונה חברה לפייגלין אלא כזו שגדלה עם המפלגה יחד. ובכל זאת, בשיחה עמו, אפשר למצוא דבר אחד שהוא חולק עליו. "מעולם לא עליתי להר הבית ולא מתכוון לעלות", הצהיר. "משה פייגלין פועל לפי רבותיו ואני פועל לפי השקפת עולמי. פייגלין לא מתכוון לעסוק מחר בבניית בית המקדש, בסוף זהות לא זו שתרכיב את הממשלה הבאה, אני מקווה שנהיה לשון מאזניים אבל בית המקדש או הר הבית זה לא האישיו במערכת הבחירות הנוכחית".

פייגלין צבר מומנטום בתקופה האחרונה, זו אולי תהיה ההצלחה הגדולה מבחינתו בבחירות הקרובות אבל עלולה להיות גם נפילתו. יש שיאמרו שמומנטום צריך לצבור בזמן. הבחירות בישראל יתקיימו בעוד כחודש, וחודש זה המון המון זמן. בינתיים, נתניהו זיהה את הפוטנציאל והחל לדבר על לגליזיציה, כחלון הצטרף אליו ואפילו בנט וסמוטריץ' מיקדו את האש נגדו. פייגלין הוא פוליטיקאי משופשף אבל כשכל כך הרבה כוחות התאחדו יחד כדי לשאוב ממך את המנדטים - לא ברור שהניסיון יעזור הרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully