וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עד עכשיו לא הייתה דמוקרטיה": פייגלין מנסה למכור, הבוחרים עדיין מחפשים את הקאצ'

הקהל שהגיע לכנס הבחירות של זהות במודיעין, נאלץ להמתין זמן רב להגעתו של כוכב הבחירות. אלא שמול התדמית המהודקת והמצע השקוף, דווקא השיחה עם מספר 5 ברשימה חשפה כי ייתכן שמדובר בחתול בשק

צילום: מתוך ה-FB של משה פייגלין

"שלום לכם. אתם מרגישים את יד ההשגחה סביב זהות? יש כאן איזושהי רוח גדולה, יש כאן איזה התלהבות גדולה... בכל פעם שמתארגן משהו, התלהבות גדולה מאוד", פתח יו"ר זהות משה פייגלין את דבריו עם חיוך וחצי התנצלות בפני הקהל שהמתין לו כשעה וחצי. לא בטוח שהתלהבות היא המילה המתאימה למפגש הנוכחי. אך נראה כי הקהל הגיע לכל הפחות מתוך התעניינות וסקרנות לשמוע את יו"ר המפלגה, שרבים סבורים כי תהיה הפתעת הבחירות.

המפגש נערך במשרדים להשכרה בפארק הטכנולוגי שבפאתי העיר מודיעין בשעת ערב, כשהאזור די נטוש. אומנם הוא נקבע מראש אך מבחינה לוגיסטית נראה כי המארגנים היו פחות מוכנים, כשבכניסה למשרדים נתלה שלט המפלגה רק כשתי דקות לפני תחילתו. על השולחן בפנים הוצבו סטיקרים, דגלים וחוברת מקוצרת של המצע שהמגיעים יכלו לקחת, אך בחלל שבו התקיים האירוע, לא היה כל סממן של המפלגה. תחילה היה נראה כי כיסאות רבים עלולים להיוותר ריקים, אך המקום התמלא לבסוף עם כ-50 איש, בהם צעירים שחלקם אף לא רשאים עדיין להצביע, לצד מבוגרים יותר, וכן דתיים וחילוניים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
שמאלנית שנטשה את לפיד ורב שנבעט מש"ס: האנשים שנשבו בקסם של פייגלין
הלגליזציה תאושר בכנסת הבאה? המדריך המלא לנושא החם של הבחירות
סמוטריץ': חבל שנתניהו נסחף בשיח העכור על הלגליזציה

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
לא בטוח שהתלהבות היא המילה הנכונה. פייגלין בכנס/ראובן קסטרו

על החימום הארוך במיוחד עד להגעת הכוכב הייתה אמונה מספר חמש ברשימה, ליבי מולד. על אף היותה אנונימית, היא שטחה במשך כשעה את משנת המפלגה בתחום החינוך שנשמעה כמו הרצאה, כמעט מבלי להציג את עצמה. קשה היה לספור את כמות הפעמים שחזרה על המושג "שיטת השוברים", אך נראה שזה עבד. הוא חלחל היטב לקהל שהביע התעניינות ואף תמיכה בנושא. עם זאת, חלקם ניסו גם להקשות ותהו אם התוכנית ריאלית וכיצד הם מתכוונים ליישם אותם.

לאחר זמן מה החלו הנוכחים לאבד קצת את הסבלנות בשל האיחור הארוך והעיסוק בנושא אחד בלבד. "מיצינו את החינוך, די", אמר אחד מהם. אחר שאל: "אפשר לקבל משהו פוליטי? באנו בשביל זה". מולד השיבה: "יבוא פייגלין וידבר איתך על זה. אני באתי לדבר על חינוך". עם זאת, ככל שחלף הזמן, לא נותרה לה ברירה אלא לעסוק בעוד נושאים, ובין היתר נשאלה על התיק שיבקשו בזהות. "אני מתלבט למי להצביע. ליצמן רוצה להיות שר הבריאות, זה מה שהוא אומר כדגל. איילת שקד חרטה על דגלה, עם בושם או בלי בושם, מערכת המשפט...האם חינוך זה הדגל שלכם? האם אתם רוצים את משרד החינוך? זה קצת אינפנטילי להגיד שעם חמישה מנדטים אפשר לשנות את כל המדינה", שאל אחד המתלבטים בקהל.

עוד באותו נושא

"מה? הוא כבר מסומם?": יהדות התורה נגד פייגלין

לכתבה המלאה
יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019 (ליבי מולד). ראובן קסטרו
חימום ארוך במיוחד. מס' 5 ברשימה ליבי מולד בכנס/ראובן קסטרו

מולד השיבה כי יש שני תיקים מרכזיים שהמפלגה רוצה - אוצר וחינוך, אך במקרה שיקבלו תיק אחד, היא משערת שיבקשו את האוצר, מה שמעלה תהיות לגבי כל דיבוריה על תיק החינוך. בלית ברירה, היא נאלצת לדבר מעט גם על הנושאים המדיניים, שגם בהם נחשבת זהות לימין קיצוני, עמדה שפחות מאפיינת את תושבי מודיעין. כשנשאלה לאן יהגרו הפלסטינים בתשלום לאחר ביטול הסכמי אוסלו, כפי שמציעים במפלגתה, הפתיעה עם התשובה כי "יש מלא מדינות שרוצות אותם", והסבירה את זה בכך שמדובר בידיים עובדות. על השאלה איך מסתדרים דבריהם על שוויון בין כולם במדינה ליברלית, לבין הצורך של פלסטינים לעבור מסלול בדיקה כדי לקבל אזרחות, התקשתה להשיב. בעוד בתחום החינוך נראה כי הצליחה לשכנע את הקהל, בנושאים האחרים התקשתה להתמודד עם השאלות. אך למזלה בסוף גם פייגלין הגיע.

"מכבד את הבוחר"

"עד כה היתה אפשרת לבחור בין 120 בני אדם אבל רק ברעיון אחד. לא היתה כאן דמוקרטיה"

בתוך כעשר דקות הוא הציג תקציר של המצע המפורט שלהם. הנושא הכלכלי הובלט, בעוד הנושא שמזוהה עם המפלגה יותר מכל - לגליזציה, נדחק מעט לאחור. תוכניות להר הבית כלל לא הוזכרו, מה שכנראה לא כל כך מפתיע לאור הקהל. "Deep state, One state", חזר פייגלין כשהציג את המצע והוסיף כי עד להגעת זהות כלל לא הייתה כאן דמוקרטיה.

"זהות זרקה לתוך מציאות ריקה מתוכן, תוכן. מצע מפורט שמכבד את האינטליגנציה של הבוחר", אמר פייגלין והתגאה בכך שהמפלגות הולכות לדבריו אחר רעיונותיהם. "כששואלים אותי בכל מקום 'עם איזה גוש תלך?', אני עונה ש'אני אלך איתך'. מה ההבדל בין ה- deep state של גנץ וניסנקורן, ושל נתניהו עם חיים כץ? מה ההבדל בין ה-two states של נתניהו, גנץ ולפיד ובנט? כל המערכת הפוליטית, עד שהגיעה זהות, הציעה רק מוצר רעיוני אחד - deep state - two states... אז בעצם הייתה לכם אפשרות לבחור בין 120 בני אדם אבל רק ברעיון אחד, אז בעצם לא הייתה כאן באמת דמוקרטיה", אמר פייגלין והוסיף: "והנה באה זהות ומציעה פתרון של free state - one state. ועכשיו כבר יש שני רעיונות לבחור מתוכם".

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
One state, Free State. פייגלין/ראובן קסטרו

אחת השאלות המרכזיות שחזרו על עצמן הייתה - כיצד הסרת הרגולציות לא תפגע בחלשים. "קפיטליזם טוב לעניים. קפיטליזם טוב לבינוניים. סוציאליזם טוב לעשירים כי המדינה משמרת את זכויות היתר שלהם. היום רוב העסקים הקטנים סוגרים את שעריהם בתוך שנה. מעטים שורדים. המדינה עושה כל שביכולתה כדי לאמלל את המשקיע הקטן", אמר פייגלין בנחרצות ונראה היה כי יכול להמשיך ולדבר על הנושא שעות, אם רק היה לו זמן. לצד זה הוא ביקש להדגיש, "זהות לא מדברת על שלילת זכויות קיימות בשום מצב, לא בבריאות לא בקצבאות. מתנהל על זהות מסע הכפשה מטורף משום שכל אותם גורמים שהולכים להפסיד מתאגדים עכשיו נגדנו, והתקשורת שייכת לבעלי הון".

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"איש שלך". פייגלין והמתלבטים/ראובן קסטרו

על פניו, האווירה באותו ערב סיפקה תחושה של הסכמה שבשתיקה בקהל להתנגדות להסכמי אוסלו. אך לפתע אחד הנוכחים שבר אותה ואמר כי הוא איש שמאל ששוקל להצביע לזהות. "אני מתחבט", אמר. "אני רוצה לשמוע ממך האם תהיה מוכן לשבת עם גנץ בקואליציה?". "אני איתך", השיב יו"ר זהות. "המטרה שלי להגשים את מה שכתוב במצע. אני לא עם נתניהו ולא עם גנץ, אני איתך. את השירות שכתוב לי במצע אני רוצה לתת לך. מי שיעזור לי לתת לך אותו יותר יעיל, שלם וברור - איתו אני אלך". המשך תשובתו של פייגלין נשמע כאילו נלקח מהקמפיין של כחול לבן: "אני לא ימין ואני לא שמאל, אני ארץ ישראל ואני זכויות אדם. אני לא דתי ואני לא חילוני, אני אמונה ואני חירות". הרבה ידיים נותרו עוד באוויר בניסיון לשאול שאלות, כשפייגלין התנצל והבהיר כי הוא חייב לרוץ למפגש הבא. חלק מהנוכחים המשיכו ביציאה לדון במה ששמעו ובאחת התגליות המפתיעות עבורם. "ראית איזה גבוה הוא? חשבתי שהוא גמד", אמר אחד מהם לחברו.

"שמתי את עצמי לפני הכול"

מיכל מאיר מהיישוב שעלבים, בת 28, שמתלבטת בין פייגלין לימין החדש אמרה בסוף המפגש כי היא אמנם מתחברת לרעיונות של זהות הנוגעים לליברליזם, אבל גם קצת חוששת. "זה קצת קיצוני מדי, הייתי שמחה אם זה היה קצת יותר מתון. אני מתחברת לליברליזם ולשוק חופשי ולמערכת החינוך מאוד, אבל קצת מפחדת מאיך שזה באמת יבוא לידי ביטוי אם כל אחד יעשה מה שהוא רוצה", היא אמרה.

בבחירות הקודמות מאיר הצביעה לליכוד אך כעת מאוכזבת מהם. "אני מרגישה שלליכוד אין מדיניות. הם לא אומרים מה המדיניות שלהם בשום תחום כמעט", הסבירה. "אני רואה את המצב בעוטף עזה, הם לא עושים שום דבר ולא אומרים בכלל מה הכיוון שלהם. כמו שפייגלין אמר - כל מערכת הבחירות הוא מלכלך עליו והוא מלכלכך עליו, ואף אחד לא מדבר אלינו על מה שמעניין אותנו".

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
כנס הבחירות של פייגלין במודיעין/ראובן קסטרו

דין בן 20 ממודיעין, יצביע בפעם לראשונה וכבר החליט שישים בקלפי זהות על אף שעד כה הגדיר את עצמו כתומך של מרצ. "שמתי את עצמי לפני הכל", טען. "החלטתי לוותר על הרבה עמדות אידיאולוגיות שלי בשביל לקדם את עצמי בגדול בסופו של דבר. להגיע למצב שיש לי אופציה להרוויח יותר כסף ולשלם למדינה פחות כסף וכמה שפחות התערבות". לדבריו, הוא ויתר על הנושאים המדיניים וכן על הדאגה לחלשים ולפלסטינים. "לא מסכים עם כל הקטע המדיני (של זהות - מ"ה), אבל מוכן לוותר", טען. "שמתי את עצמי בראש סדר העדיפויות. השאיפה היא שכן מגיעה לפלסטינים מדינה וזה כן בעייתי להגר וזה לא תהליך קל. אבל מרגיש שזה הכי מקדם אותי אישית". טל הגיע יחד עם חברו דין כדי לשמוע את פייגלין אבל מבהיר כי יצביע "למי שיעיף את ביבי. אז חד משמעית זה לא זהות".

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"מוכן לוותר". דין בכנס/ראובן קסטרו
יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
התאכזבה מהליכוד. מיכל מאיר בכנס/ראובן קסטרו
יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
משה פייגלין, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully