וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' באולפן וואלה! NEWS: "גנץ מועמד שפוי, אך הוא רע ליהודים"

28.3.2019 / 13:06

אחרי הנטישה של בנט ושקד, סמוטריץ' בטוח שאיחוד הימין היא אחת משתי המפלגות האידיאולוגיות האחרונות בבחירות, יחד עם מרצ. הוא מעדיף את בנט במשרד הביטחון, אך כל עוד נתניהו מתווה מדיניות הכלה "הוא יגמור כמו ליברמן"

סטילס: ראובן קסטרו, עיצוב גרפי: אביחי ברוך, עריכת וידאו: ניר חן

11 ימים לקראת הבחירות לכנסת, יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' לא מפחד לירות לעבר המפלגות בימין בניסיון למנוע אובדן קולות לאיחוד הימין, ולא מתבייש לסמן טעויות בקדנציה האחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני חושב שהציפייה מכל ראש ממשלה, מכל שר ביטחון, להגיב בנחישות גדולה יותר", אמר סמוטריץ' בריאיון לוואלה! NEWS בנוגע להתנהלותו של נתניהו ברצועת עזה.

סמוטריץ' שנבחר לקראת הבחירות לעמוד בראש האיחוד הלאומי, זמן קצר לאחר פרישתם של נפתלי בנט ואיילת שקד מהבית היהודי, מקפיד להשתמש במינוח הצבאי בכדי להמחיש את טעויותיו של נתניהו. "צריך לייצר הרתעה אל מול הצד השני, לייצר משוואה שבה מי שמעז לפגוע בריבונות או בביטחון שלנו, משלם על זה מחיר שהוא לא חלם לשלם", טען. "זה אומר שבפעם הבאה הוא יחשוב עשר פעמים לפני שהוא יעשה את זה. שחיקת ההרתעה הזו מסוכנת בחזית הדרומית, מסוכנת גם בצפון. נסראללה משקיף דרומה ורואה את ההתנהלות שלנו ויודע שאנחנו חוששים להיכנס לעימותים. במזרח התיכון, מי שחושש מעימותים - העימות הזה רודף אחריו. אנחנו יותר מדי שנים בורחים מטרור. ברחנו מלבנון, ברחנו מעזה, והבריחה הזאת בדרך כלל לא משתלמת".

אתה חושב שראש הממשלה טועה כשהוא מחזיק גם את תיק הביטחון?

"זאת שאלה טכנית. אני חושב שהוא שוגה בהתנהלות שלו מול חמאס בעזה. המשוואה שאני הייתי מייצר הייתה אומרת כל טיל שנוחת במדינת ישראל, לא חשוב כרגע איפה ומה התוצאה שלו, נמחקים 40 בניינים בעזה. סמלי ממשל, מבני שלטון, מתקני אימונים, בתים של בכירי חמאס. אם על כל טיל היו נופלים 40 בניינים, אני חושב שאחרי עשרה טילים ו-400 בניינים זה היה נגמר".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"עד עכשיו לא הייתה דמוקרטיה": פייגלין מנסה למכור, הבוחרים עדיין מחפשים את הקאצ'
שקד: "צר לי עבור מחנה השמאל. אל תביאו בובות שמתחפשות לימין"
"מאמינה בכולנו ובדרכה החברתית": עדינה בר שלום תומכת בכחלון

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"לייצר משוואה בעזה". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

לבנט, שלוטש עיניים כבר זמן רב לתפקיד שר הביטחון, הוא לא צופה עתיד מזהיר בתפקיד כל עוד נתניהו מתווה את המדיניות, אך עדיין מעדיף אותו במשרד הביטחון בקריה. "אני חושב שתפקיד טוב של שר ביטחון הוא להניע תהליכים נכונים בתוך הצבא", הסביר. "צריך לזכור שבסופו של יום את המדיניות הביטחונית של מדינת ישראל קובע ראש ממשלה. היה ליברמן שר ביטחון, פרש בלי שהטביע איזה חותם משמעותי. אם ראש הממשלה יחליט שהוא רוצה להמשיך במדיניות ההכלה אז בנט יגמור כמו ליברמן".

"יש לנו היום בצבא פיקוד בכיר שאני קורא לו 'חניכי אסכולת אוסלו' - אנשים שהתחנכו על ברכיים של תפיסה של דיאלוג, של הידברות, לא חותרים למגע, לא רוצים לנצח", הסביר סמוטריץ'. "לא מבינים שבצד השני יש אויב שאני לא חייב ולא צריך כשאני בתוך מלחמה להסתכל עליו בפרספקטיבה של פרטנר ביום שאחרי".

אתה מכיר את נפתלי בנט. הוא מסוגל לייצר את מה שאתה מתאר כאן?

"אני חושב שהוא הרבה יותר מסוגל טוב מאחרים".

זאת אומרת, אתה בעד לתת לו את תפקיד שר הביטחון?

"חד משמעית. נפתלי מסוגל לקחת את צה"ל והפיקוד הבכיר ולנער אותו. זה לא יהיה קל. זה לא ייקח יום, אני לא קונה כל מיני תוכניות ששמים אותן על פליירים עם איזה חמש נקודות. זה תהליך עומק משמעותי מאוד בצה"ל. התוצאה שלו אגב תהיה, ובזה נפתלי בנט ימדד - אם יהיה לנו דרג צבאי שיניח בפני הדרג המדיני יותר חלופות, יותר יצירתיות ויתן את האומץ לדרג המדיני לבחור בחלופות נחושות שיביאו לנו שקט וביטחון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"נהיה השותפים הבכירים של נתניהו". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

איחוד מפלגות הימין שנולד בתיווכו של ראש הממשלה נתניהו, החל כבשורה של הימין עם 9-8 מנדטים, אולם לאחרונה המספרים בירידה. סמוטריץ' מצדו, לא מתרגש למדי. "אנחנו די שומרים על יציבות בעניין הזה", אמר. "אנחנו ממוצבים כמעט בכל הסקרים כמפלגה הגדולה ביותר מימין לליכוד. אנחנו הולכים כנראה להיות השותף הבכיר ביותר של נתניהו. בתקווה, אגב שהוא לא יקים ממשלת שמאל עם גנץ. צריך לזכור שהוא עשה את זה ב-2009 עם אהוד ברק. הוא עשה את זה ב-2013 עם ציפי לבני. כשהוא יכול, הוא מיד הולך ומחפש את החיבוקים ואת הלגיטימציה במרכז ובשמאל. הוא עלול לעשות את זה. אני מאוד מקווה שהוא יהיה נאמן לבוחריו, שיהיה נאמן למצע והאידיאולוגיה שלו ויקים ממשלת ימין".

אם הוא ילך לממשלה עם גנץ, אם לא תהיו חלק ממנה בשום פנים ואופן?

"אנחנו לא נהיה חלק ממשלה שתהיה ממשלת שמאל. שמאל זה עניין מדיני, ביטחוני..."

מצד אחד נתניהו מושך ימינה, מצד שני גנץ מושך למרכז-שמאל. אתם יכולים להשתלב…

"ממש לא. אם גנץ ישנה את עורו ויחליט שהוא רוצה לאמץ מדיניות ימין, אנחנו נהיה שם. שמעתי היום את איילת שקד אומרת שהיא רואה את עצמה יושבת עם גנץ כי נתניהו יכניס 'גם וגם וגם'. אני לא אהיה בממשלה כזו כי 'גם וגם' בדרך כלל זה כלום. זה סוג של ממשלה מקרטעת שכל אחד תוקע את הצד השני. אני אהיה בממשלה רק אם תהיה לי האפשרות להשפיע בה ולקדם בה את הרפורמות שאני רוצה בתחום המשפט, המשילות והדמוקרטיה, ובתחום הזהות היהודית של מדינת ישראל". סמוטריץ' הזכיר את דוח מבקר המדינה כדי להמחיש את הצורך ברפורמות שעליהן הוא מדבר. הן בתחום אכיפת החוק, והן בכלכלה הישראלית.

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"'גם וגם' זה בדרך כלל כלום". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

סמוטריץ' שמגיע לבחירות לאחר קדנציה כחבר כנסת, מתמודד יחד עם הרב רפי פרץ, שנבחר לראשות הבית היהודי. הוא אינו מוטרד מהיעדר הניסיון שלו. "זה מום עובר", אמר. "הרב רפי פרץ הוא איש מוכשר. איש עתיר עשייה וזכויות. אם הוא מתאים לפוליטיקה - את זה ימים יגידו. אני חושב שכן".

אבל הוא אמר השבוע שהיחס של ישראל למסתננים בדרום תל אביב זו תעודת כבוד, אתה מסכים עם דבריו? אם היית עומד בראשות הבית היהודי, גם היו נתקלים באמירות כאלה?

"הוא הגיע לדרום תל אביב כדי ללמוד סוגיה. הוא אמר משפט שגוי וצריך לומר את הדברים בצורה ברורה. הוא מבין מיד בעצמו שהוא אמר משפט שגוי, הוא חזר בו. עכשיו הניסיון של המתחרים שלנו לקחת את ה-20 שניות האלה ולהעיף אותן ב-400 אלף מסרונים ולספר ש'הרב רפי פרץ רוצה להשאיר פה את המסתננים'. זה הזוי, זה פתטי, זה מופרך. אנחנו מחויבים להוציא מכאן את המסתננים כמה שיותר מהר. נקודה. יש לנו תכנית ברורה איך עושים את זה. יש לנו את פסקת ההתגברות ואז לחוקק מחדש את חוק המסתננים הראשון שאפשר להחזיק במשמורת שלוש שנים במשמורת ובסהרונים את המסתננים. זו הברירה הטבעית שלפיה כל מי שבא לכאן כדי לשפר חיים".

ומי אמר שרפי פרץ לא יעשה כמו פוליטיקאי שגיאות נוספות? אתם תשלמו על כך ביוקר?

"אני לא מכיר אדם שלא עושה שגיאות. בשביל זה אני נמצא לידו עם הידע והניסיון ומההכרות שלי את התהליכים. אני חוזר ואומר, הוא איש מוכשר, איש עם יכולות למידה ועם ענווה ונכונות ללמוד וזה מצרך נדיר בפוליטיקה הישראלית. אני סמוך ובטוח שהוא ילמד, הוא יעשה טעויות. זה לגיטימי. אני עושה טעויות, אתה עושה טעויות. מה שחשוב זה לזהות את הטעות בזמן. ללמוד ממנה ואני סמוך ובטוח שהוא יעשה את זה.

כינוס של הבית ההודי בפ"ת 20 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"איש מוכשר עם יכולות למדיה". הרב פרץ/ראובן קסטרו

למרות הביקורת שמתח בסוגייה הביטחונית, סמוטריץ' משוכנע שנתניהו הוא האיש הנכון לעמוד בראשות הממשלה, לעומת יריבו, יו"ר כחול לבן בני גנץ. כשנשאל בנוגע לעמדותיו ביחס לטענות הליכוד ש"גנץ לא שפוי" כדי לעמוד בראשות הממשלה, השיב: "בני גנץ הוא אדם שפוי אבל רע ליהודים, אתה זוכר את הקמפיין ב-96 'ביבי טוב ליהודים', גנץ הוא רע ליהודים נקודה".

הוא האשים את הצדדים בהידרדרות השיח במהלך תעמולת הבחירות. "הציבור הישראלי חכם יותר, אינטליגנט יותר ויש סוגיות משמעותיות וחשובות לו", אמר. "אין ויכוח שנתניהו בהקשר המדיני הוא מדינאי דגול, הפך את מדינת ישראל לאימפריה. מדהים לראות אותו יושב בבית מלון בארה"ב ומנהיגי העולם עומדים בתור בלובי כדי לפגוש אותו אצלו בחדר".

אצל בני גנץ לא יעמדו בתור כדי לפגוש אותו בחדר?

"לא, בני גנץ לא מתקרב בכלל ליכולות המדיניות של ראש הממשלה. לא לניסיון, אני חושב שגם לא ליכולות. ועל זה אפשר לדבר, למה לרדת לרמות האישיות של הפלאפון ושל הגמגום. מותר לאדם להיות חסר ניסיון בתקשורת, מותר לאדם הדה ז'ה וו של האוזנייה בארצות הברית ואולי גם הפרשי השעות והג'ט לג - זה בסדר גמור, תפסיקו להתעסק בשטויות. אני אומר גם לבני גנץ - תמכור מה שיש לך. ואולי זאת הבעיה המרכזית שלי עם בני גנץ - אין לו מה למכור. אני לא חושב שמשהו יודע היום לומר מי זה בני גנץ, חוץ מהקשקושים האלה של אין ימין ואין שמאל ואז בוגי מתחיל לגמגם עם זה. תחליטו מה אתם רוצים לעשות עם מדינת ישראל מחר בבוקר".

מפלגת ״הימין החדש״, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, יהשקת קמפיין המפלגה. ראובן קסטרו
"עשו טעות". בנט ושקד/ראובן קסטרו

רצף ההתפתחויות שעבר מחנה הימין, החל עם החלטתו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט להתפצל יחד עם שותפתו איילת שקד למפלגה עצמאית. "הם עשו טעות", טען סמוטריץ'. "אמרתי להם אז שהם עשו טעות, ואני חושב גם היום שהם עשו טעות. אני מקווה מאוד בבחירות הקרובות שלא יתברר שהטעות הזאת הייתה קשה מדי. זה לא סוד שהם נמצאים איפשהו באזור של אחוז החסימה. ארבעה מנדטים או חמישה מנדטים זה יהיה עצוב מאוד. שניהם אנשים עם יכולות, את שניהם הייתי רוצה להמשיך לראות אנשים בכירים ומובילים בפוליטיקה הישראלית. גם איתם יש לי ויכוחים אבל אני מעריך אותם כמו שאני מעריך המון קולגות בכנסת".

אתה יכול להמשיך לעבוד עם בנט בממשלה הבאה אחרי מה שהוא עשה למפלגה שלך?

"מה השאלה? למדתי שכעס הוא אחד היועצים הגרועים ביותר בחיים, בוודאי ובוודאי בפוליטיקה. אמרתי את זה מיד אחרי שפרש, הוא עשה טעות ועכשיו אני מאחל לו בהצלחה אבל אני מתמקד בעצמי. הציבור נותן בנו אמון. אני רואה את זה. הציבור נותן אמון בדרך, באחריות שלקחנו על גוש הימים בחזון ובאידיאולוגיה ופחות באנשים.. זה משהו שחסר היום בחברה הישראלית. תפסיקו להתפתות אחרי כוכבים. הדרך יותר חשובה".

אמרת ששאיפתך היא לכהן כשר חינוך בממשלה הבאה. נתניהו אמר שתיק החינוך הוא ישמור לליכוד, תתעקש עליו במו"מ הקואליציוני?

"מה שיקבע איזה תיקים נקבל וכמה עמדות מפתח יהיה דבר אחד. לא מה נתניהו הבטיח קודם אלא כמה כוח יהיה לנו. אנחנו נתעקש על כל התיקים שיראו לנו נכונים. תיק החינוך הוא קריטי, משפטים הוא קריטי, התיק לביטחון פנים הוא קריטי.

הגעתם כבר ל-15 מנדטים...

"שלושה תיקים כרגע זה 9 מנדטים. אם נרצה גם את הדתות, זה 12 מנדטים. בוא נראה עם כמה מנדטים נסיים את מערכת הבחירות הזאת. אני רק אומר שוב. נתניהו גם לא רצה לתת לנו את תיק המשפטים בקדנציה האחרונה והוא עשה את זה כי לא הייתה לו הרבה ברירה. גם עכשיו. נקבל בעזרת השם הרבה מנדטים ונדרוש את עמדות ההשפעה הכי חשובות ומרכזיות. אנחנו נהיה השותף הבכיר של קואליציית הימין בממשלה הבאה ונהיה בעל כוח השפעה מעצב. אנחנו לא מגמגמים - עושים את מה שאנחנו מאמינים".

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully