וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הבוטים: ועדת הבחירות דחתה את עתירת כחול לבן נגד הליכוד

יו"ר הוועדה השופט מלצר הדגיש כי אין להשתמש בתעמולת בחירות אנונימית, גם לא באינטרנט וברשתות החברתיות. אולם הוסיף כי לא הונחו בפניו מספיק ראיות כדי לקבוע כי הליכוד הפעיל רשת של צייצנים בזהויות פיקטיביות. הליכוד: "פייק עתירה על פייק כתבות תחקיר"

עריכה: טל רזניק

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, דחה היום (שישי) את העתירה שהגישו מפלגת כחול לבן ועו"ד שחר בן מאיר נגד הליכוד, בגין הפעלה כביכול של רשתות משתמשים כוזבים בטוויטר (בוטים). העתירה התבססה על תחקיר של "פרויקט הבוטים הגדול", אותו הובילו האקטיביסטים נעם רותם ויובל אדם, והתפרסם בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס.

מלצר הדגיש כי כפי שכבר קבע בעתירה קודמת, אין להשתמש בתעמולת בחירות אנונימית, גם לא באינטרנט וברשתות החברתיות, אך הוסיף כי לא הונחו בפניו מספיק ראיות כדי לקבוע כי הליכוד אכן הפעיל רשת של צייצנים בזהויות פיקטיביות.

עו"ד אבי הלוי הגיב מטעם מפלגת הליכוד לדחיית העתירה כי "השופט העליון חנן מלצר דחה את עתירת כחול לבן, שהתבררה כפייק עתירה, שכן היא התבססה על פייק כתבות תחקיר של ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס, שפורסמו בעיתוי מעורר תהיות שבוע לפני הבחירות". לדבריו, "הליכוד הוכיח כי התמיכה האדירה שלה זוכים הליכוד וראש הממשלה ברשתות החברתיות היא של אוהדים אמיתיים ושל מחנה גדול ולא של רובוטים, בוטים, פייקים ואווטרים, כפי שרשימת שמאל המתחזה למפלגת ימין טענה".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
נוהרים לרחובות: הפוליטיקאים יצאו לשטח במאבק האחרון על כל קול
ארבעה ימים לבחירות: לפיד ייפגש עם נשיא צרפת מקרון בפריז
לנצח את גנץ - ולשמור על הימין מקריסה: המלכוד של נתניהו

השופט חנן מלצר
הגשת הרשימות לכנסת לועדת הבחירות המרכזית, 20 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
דחה את העתירה. מלצר/ראובן קסטרו

ועדת הבחירות המרכזית דנה ביום רביעי בעתירה שהוגשה בעקבות פרשת הבוטים שהופעלו ברשתות החברתיות. במהלך הדיון נחקר יונתן אוריך, מנהל הניו מדיה בקמפיין הליכוד, בנוגע לתצהיר שמסר בנושא. "הליכוד לא מפעיל אפילו בוט אחד, או רשת אחת", אמר אוריך. "כל הפעילות הדיגיטלית של הליכוד מדווחת. אנחנו מגישים כל התקשרות עם ספק חיצוני למבקר המדינה. אנחנו איננו מפעילים שום רשת מהסוג שעלה באותו פייק-תחקיר, שאתם עושים עליה סיבוב די מביך".

מלצר ביקש מאוריך להתעכב על סוגיית השימוש בזהות פיקטיבית ברשת החברתית. "האם כשאדם לוקח ברשת זהות או תמונה אחרת, בעיניך זה עונה על פעילות אנונימית? אם יש אדם קיים שעוטה על עצמו חזות של מישהו אחר", שאל מלצר. "איזושהי זהות בדויה, הוא לא מתחזה לאדם אחר", השיב אוריך. מלצר התעכב: "אז נחלק לשניים - שהוא מתחזה למישהו קיים, ושהוא מתחזה למישהו פיקטיבי. האם כשחידדתם בעקבות ההנחיה שלי, אתם מבינים שאסור להשתמש באנשים בשר ודם שעוטים על עצמם זהות אחרת?". "בוודאי. אנחנו לא משתמשים, לא מעבירים מסרים לאנשים כאלה. זה לא על הפרק בכלל", השיב אוריך.

עוד באותו נושא

בכיר בקמפיין בליכוד: לא הפעלנו רשת בוטים, הכל קשקוש

לכתבה המלאה
יונתן אוריך בדיון בועדת הכנסת בעתירת כחול לבן בעניין הבוטים, השופט מלצר, 3 באפריל 2019. ערוץ הכנסת
"הליכוד לא מפעיל אפילו בוט אחד". אוריך בדיון בפני הוועדה, השבוע/ערוץ הכנסת

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף השבוע את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות תחקיר ידיעות אחרונות והניו יורק טיימס, שבו נטען כי הליכוד הפעילה מערך בוטים ברשתות החברתיות בניסיון להשפיע על הבחירות הקרובות. מנגד, נתניהו טען שמדובר ב"פייק תחקיר" והאשים את ראשי כחול לבן בהפעלת מערך בוטים משלהם.

גנץ אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "נתניהו יודע יותר טוב מכל אדם שהוא יפסיד את הבחירות הקרובות, בתחקירים שפורסמו הבוקר מתגלה כי נתניהו מוביל קמפיין של טרור תודעתי על אזרחי ישראל".

"אזרחי ישראל מוצפים בחודשים האחרונים בפייק ניוז ברשת הדיגיטלית", אמר גנץ. "הוא לא בוחל בשקרים, לא בוחל בדה לגיטימציות. בפעם הראשונה זו אולי טעות שמפרסמים סרטון עם קברים של חללי צה"ל, בפעם השנייה לצחוק על אמנון אברמוביץ' וטוענים שזו שטות. בפעם השלישית והרביעית זה כבר נהיה שיטה".

בני גנץ, כחול לבן, 1 באפריל 2019. רויטרס
"נתניהו יודע יותר טוב מכל אדם שהוא יפסיד את הבחירות הקרובות". גנץ, השבוע/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים של הליכוד, 2 באפריל 2019. רויטרס
"חשבתי שזו מתיחה של 1 באפריל, אבל לא - זו עוד עלילת שווא". נתניהו, השבוע/רויטרס

נתניהו הודיע כי הוא יגיש תלונה במשטרה נגד ראשי כחול לבן, במסיבת עיתונאים שבה תקף כי "עיתון הבית של לפיד וגנץ, 'ידיעות אחרונות', המציא את עלילת הבוטים. אני בהתחלה חשבתי שזו מתיחה של 1 באפריל, אבל לא - זו עוד עלילת שווא. הם לקחו 'פייק תחקיר' וטענו שהתמיכה בליכוד ברשת היא בכלל לא של אנשים אמיתיים אלא של רובוטים. הם אינם מוכנים לקבל שאתם אזרחי ישראל תומכים בליכוד, תומכים בליכוד, שאתם תומכים בהישגים שלנו".

נתניהו המשיך ואמר: "אתם, שמתבטאים ברשת, אתם לא אנשים אמיתיים. הם פרסמו היום הודעת שער שכל התמיכה בנו היא פיקטיבית. כמעט כל הדוגמאות שהם הביאו, התגלו בסוף כאנשים אמיתיים - עם דעות משלהם. אף אחד מהם הוא לא פייק".

ראש הממשלה הציג גם אדם ששמו גיורא, שלטענתו הוצג בתחקיר כבוט, ואמר כי "זה פשוט לא יאומן. הנה האמת. גיורא אומר מה שהוא חושב, גיורא אומר מה שהוא רוצה. זה שקר ענק, הוא כל כך שקוף. הקמפיין המתוזמר הזה של מפלגת לפיד-גנץ, הוא ממש זעקת הקוזאק. כי הליכוד היא המפלגה היחידה שלא מפעילה בוטים. לפיד וגנץ לא מסתפקים בבוטים שיש להם בתקשורת, אבל להם יש בוטים שמכפישים אותי ואת משפחתי. הם מנהלים את הקמפיין הכי שיקרי שהיה כאן אי פעם".

עתירת הליכוד נגד "דרכנו" התקבלה בחלקה

בתוך כך, פרסם מלצר גם את החלטתו בנוגע לעתירה שהגישו הליכוד נגד תנועת "דרכנו", שהתקבלה בחלקה. השופט קיבל את טענת הליכוד לפי "דרכנו" מבצעת "פעילות בחירות" כמשמעותה בחוק מימון מפלגות, ומבלי שנרשמה כנדרש אצל מבקר המדינה. עם זאת, מלצר קיבלת את טענת "דרכנו" לפיה לא היה ברור כי עליה להירשם, ולכן אין לזקוף נגדה את הפעילות שביצעה עד היום, מבלי שנרשמה, והייתה יכולה להביא להטלת קנסות ולעלות כדי עבירות פליליות.

לפיכך הורה לתנועה להירשם אצל מבקר המדינה עד יום ראשון בשעה 17:00. הוא אף ציין כי לא נמצאה כל זיקה בין "דרכנו" לבין רשימת כחול לבן, שצורפה לעתירה. המשמעות היא שעל התנועה אסור להם לקיים שום פעילות בחירות עד שיירשמו אצל המבקר, ובכלל זה שימוש בהיסעים ביום הבחירות, פרסום מודעות וכו'.

(עדכון ראשון: 15:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully