וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול עוקף גיוס: הצעדים לפתרון המשבר שמאיים על הממשלה הבאה

14.4.2019 / 12:19

ש"ס ויהדות התורה חדורות מטרה לסיים את סאגת חוק הגיוס במשא ומתן הקואליציוני, ולהוריד את הנושא מסדר היום. יש כמה דרכים לפתרון, אך מול כל אחת עומד כמכשול מרכזי יו"ר ישראל ביתנו. "אין סיבה ש-15 מנדטים לא יוכלו לדרוש לפחות כמו 5 של ליברמן"

עריכת וידאו: ניר חן

חוק הפטור מגיוס צפוי להיות אחד המוקשים המרכזיים במשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה. בג"ץ קבע כי יש לחוקק חוק חדש עד סוף חודש יולי הקרוב, אבל ש"ס ויהדות התורה רוצות לסיים את הסאגה הזו בחודש הראשון להקמת הממשלה החדשה, ככל שיהיו חלק ממנה, וכך להוריד את הנושא מסדר היום. אחד השיקולים המרכזיים הוא חוסר רצון להקים ממשלה חדשה שחבריה לא יסכימו על אותו נושא שפירק את הממשלה הקודמת.

החוק פוטר עשרות אלפי תלמידי ישיבות במעמד "תורתו אומנותו" מגיוס לצה"ל, והנוסח הקיים בוטל על ידי בג"ץ לאחר שנטען כי הוא אינו שוויוני. שופטי בית המשפט העליון קבעו כי על הממשלה לחוקק חוק חדש בתוך שנה, אך מאז המדינה ביקשה ארכה, התקיימו בחירות והתאריך האחרון לחקיקה מחדש של החוק הוא 28 ביולי.

מדובר באחד הנושאים הראשונים שיעלו ש"ס ויהדות התורה במשא ומתן הקואליציוני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבחינתן, יש כמה דרכים לפתור את הסוגיה, אך מול כל אחת מהן עומד מכשול מרכזי: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

לקריאה נוספת בנושא
"תגידו בלי בחורות": כך המליץ ח"כ ביטן לחרדים לפתור את משבר הגיוס
יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס: "גמרנו להיות פראיירים"
ברקע ההערכה כי הממשלה תתפרק: ראשי הקואליציה ידונו בחוק הגיוס

תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
הנוסח הקיים בוטל לאחר שנטען כי אינו שוויוני. תלמידי ישיבות בבקו"ם/ראובן קסטרו

הדרכים לטיפול בחוק הגיוס

חוק יסוד לימוד התורה - לקדם הצעת חוק שנוסחה נחשף לראשונה בוואלה! NEWS ולפיה "לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי", ובנוסף "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". אם יקודם החוק, סבורים החרדים, הוא יהווה תשובה לקביעת בג"ץ כי "הסדר הגיוס החדש פוגע בשוויון", היות והנוסח יעניק פרשנות לפיה ערך לימוד תורה שווה לערך גיוס לצה"ל. בקדנציה הקודמת, נוסח החוק נתקל בהתנגדות מצד כולנו וגורמים בכירים בליכוד.

פסקת ההתגברות - לא ברור אם ש"ס ויהדות התורה רוצות לקדם את פסקת ההתגברות בצמוד להצעת חוק נוספת שקשורה בסוגית הגיוס, אבל זו יכולה להעניק פתרון סופי לחוק שנפסל שוב ושוב על ידי בג"ץ. פסקת ההתגברות מאפשרת לכנסת לחוקק מחדש חוק, גם אם הוא נפסל על ידי בג"ץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יעקב ליצמן בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
מתנגד לקידום ניסוח חוק חדש. ליצמן/שלומי גבאי

חוק דחיית הגיוס שגיבש משרד הביטחון - הצעת חוק שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, וגובשה על ידי בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל. החוק קובע מכסות גיוס, וסנקציות כלכליות מהשנה השלישית שבה לא יעמדו ביעדי הגיוס שנקבעו. אם שלוש שנים רצופות אחוזי הגיוס ירדו מ-85% מהיעד, החוק יפקע ואז יחול חוק שירות חובה המחייב גם את החרדים בגיוס לצה"ל. הוויכוח על נוסח החוק הוא אותו ויכוח שפירק את הממשלה הקודמת. ליברמן, שכיהן באותה תקופה כשר הביטחון, מציב תנאי סף לכניסתו לממשלה הבאה: קידום הנוסח "ללא שינויים", אך ראשי ש"ס ויהדות התורה דורשים בו שינויים מהותיים.

ניסוח חוק חדש - מדובר בהצעה פחות סבירה, שכן ניסוח חוק מחדש, בהתבסס על הסכמות אחרי שכבר הממשלה הוקמה, הוא פתח לעימותים פוליטיים בלתי נגמרים. נוסף לכך, ש"ס ודגל התורה, אחת מהסיעות המרכיבות את יהדות התורה, רואות בנוסח שגיבשו במשרד הביטחון "הרע במיעוטו" ורק התנגדותה של אגודת ישראל בראשותו של יעקב ליצמן לא מוכנה לקדם אותו. לכן, נוסח חדש הוא צעד מיותר שספק אם יוביל לפתרון.

אביגדור ליברמן  באולפן וואלה, 18 במרץ 2019. ראובן קסטרו
מכשול מרכזי. ליברמן/ראובן קסטרו

הפערים המשמעותיים בין החרדים לליברמן לכאורה נראים כחסרי פתרון. במשא ומתן הקואליציוני שיחל בקרוב, כל אחד מהם צפוי להתבצר בעמדתו. "אין סיבה ש-15 מנדטים לא יוכלו לדרוש לפחות כמו חמישה מנדטים של ליברמן", אמר גורם ביהדות התורה. "אנחנו לא מבקשים הרבה, את הקצת שכן - נרצה לקבל".

ייתכן והפתרון למשבר יהיה להקים את הממשלה ללא הסכמה בסוגיה הכי נפיצה על השולחן. החרדים יקדמו את החוק שבו הם מעוניינים, ליברמן ומפלגתו יצביעו נגד, הערבים יימנעו ולקולות החרדים תצטרף גם מספר 23 במפלגת כחול לבן - הח"כית החרדית הראשונה עומר ינקלביץ'.

אינפו הרכבת ממשלה. אתר רשמי
אינפו הרכבת ממשלה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully