וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש להפיל את משטר נתניהו": ברק הודיע על הקמת מפלגה חדשה

26.6.2019 / 18:23

ראש הממשלה לשעבר הודיע רשמית על התמודדתו ברשימה עצמאית עם אלוף (במיל') יאיר גולן, איש העסקים קובי ריכטר ופרופ' יפעת ביטון. "נהווה את התשתית לחיבורים פוליטיים מכל קצות החברה הישראלית", אמר ברק. מסקר פנימי במטה שלו עולה כי מפלגה בראשותו תקבל 11 מנדטים

צילום: חדשות 13, עריכה: ליר שפיגלר

אהוד ברק הודיע על חזרה לפוליטיקה | כל העדכונים

  • ראש הממשלה לשעבר הודיע על הקמת מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות
  • ברק: מקורביו וחבריו לסיעה ולממשלה של נתניהו יודעים שהגיע לסוף דרכו
  • ברק: זו העת לחיבורים ולהתגייסות מלאה ללא תנאי
  • הליכוד: לא מתערבים בדרך שבה השמאל מחלק את המנדטים

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, הודיע הערב (רביעי) על חזרתו לחיים הפוליטיים והתמודדותו בבחירות במסגרת רשימה עצמאית בראשותו. במסיבת עיתונאים שכינס יחד עם אלוף (במיל') יאיר גולן, איש העסקים קובי ריכטר ופרופ' יפעת ביטון, אמר ברק: "באנו לכאן לומר את דברנו על מה שקורה מסביב ולהודיע על הקמת מפלגה חדשה שתפעל לתיקון גדול במדינה ובחברה".

ברק אמר כי "הניסיונות לשבש שוב ושוב תהליכים דמוקרטיים ולהציע שוחד פוליטי הם המשך ישיר להתנהלות נתניהו, שתפקידה לפלג והכל לתועלתו האישית. אלה ימים חשוכים שלא ידענו כמותם. נתניהו ויו"ר הכנסת עושים שימוש ציני בטיעונים ממלכתיים לכאורה שבועות בודדים אחרי שפיזרו את הכנסת בניגוד לרצונה".

"אנחנו לא עיוורים", הוסיף. "מערכת הבחירות האחרונה הוקדמה אך ורק כדי לשבש את מהלכי המשפט של נתניהו והאשמות של שוחד מרמה והפרת אמונים. השאלה איננה האם את מקומו של נתניהו יתפסו סער או כץ, השאלה למי יש את הנחישות הנדרשת כדי לשנות את המסלול ההרסני שמוביל אותנו אל התהום".

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
ברקע היוזמה לביטול הבחירות: יועמ"ש הכנסת יפרסם חוות דעת בנושא
נתניהו: אין קשר עם כחול לבן, לא מתכוון לוותר על שותפיי מימין
ספין או מהלך אמיתי? לנתניהו יש דרך ארוכה עד לביטול הבחירות

עוד באותו נושא

ברק מצהיר: לא מתכוון לרוץ בעבודה, בוחן הקמת מפלגה חדשה

לכתבה המלאה
אהוד ברק, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"אלה ימים חשוכים שלא ידענו כמותם". ברק, היום/ראובן קסטרו

ברק הוסיף כי "מנהיגות מוסרית נבחנת ברגעים כאלה. אזרחי ישראלי יזכרו שאיש מחברי הקואליציה לא העז לעצור את ההידרדרות המטורללת אליה מוביל אותנו נתניהו ואיש מהם נושא בחלק המאחריות. זה לא הזמן לרפיסות ודיבור עמום זה לא הזמן להיות על הגדר. את שלטון נתניהו, עם הגזענים המשיחיים והקיצוניים, את המשטר הזה של נתניהו - יש להפיל, לא להציל. עתיד המפעל הציוני כולו מוטל על הכף וכולם צריכים להתגייס לדבר חד וברור להיאבק בנחישות ולנצח".

"אני מכיר את נתניהו יותר מ-50 שנה", העיד ברק. "ראיתי אותו ברגעים יפים ויפים פחות. הייתי יריב פוליטי שלו, הבסתי אותו בבחירות. נתניהו הגיע לסוף דרכו. יודעים זאת גם טובי מקורביו גם חבריו לסיעה ולממשלה. רובם כמה חבל אחוזי שיתוק ופחד. כמפקדך לשעבר, אני אומר לך בנימין נתניהו, אסור לך להמשיך לאחוז בהגה שלטון, גם לטובתך שלך".

עוד הוסיף: "בימים הקרובים נגייס את האמיצים שמבינים את המשימה וביחד נפעל לשינוי משטר נתניהו. יהיה פה מהלך של התגייסות, חיבורים ונחישות. זה הזמן שלך, נתניהו, ללכת הביתה מרצונך".

הוא פנה לחברי כחול לבן, שאותם קרא "אחיי לנשק ופקודיי לשעבר", ואמר: "היריבות שלנו היא עם נתניהו ודרכו. יש מאות אלפים של מצביעים הגונים בליכוד, בכולנו, בבית היהודי, בימין החדש, בישראל ביתנו, ואפילו במפלגות החרדיות. אנשים שמבינים שנחצו במדינת שיראל בשנה האחרונה כל הקווים האדומים. הציניות, חוסר הבושה והיעדר הגבולות לא ייעמרו רק ברדיפה וסימון של שמאלנים".

אהוד ברק, ויאיר גולן במהלך מסע"ת בה מכריזים על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
חוזר לחיים הפוליטיים. ברק עם גולן, היום/ראובן קסטרו

ברק קרא ל"צו 8 לכל מי שהמדינה יקרה לו" וכן "לצאת הממחנאות והמלכודת שטמן לנו בנימין נתניהו. קורא לתנועה רחבה של שיראל של התעלות מעל שיקולים אישיים. זו העת לחיבורים, להתגייסות מלאה וללא תנאי. זה הזמן לנצח כי אין לנו פריבלגיה להפסיד. נהווה את התשתית לחיבורים פוליטיים נוספים מכל קצות החברה הישראלית".

לדברי ברק, למפלגה החדשה עדיין אין שם ו"כל הדברים יבואו זמנם". הוא שב וקרא לאיחודים בתוך הגוש: "כולם צריכים להתאחד - אסור שהעבודה ומרצ יפלו מתחת לאחוז החסימה, אסור לתת לערבים להישחק, ואסור שכחול לבן תכלה את האנרגיה. לא הועבר אפילו מנדט אחד מהימין לשמאל, אלא מאבק אדירים בשמאל על מי שיחזיק מפלגה יותר גדולה. זה בדיוק המאבק הלא נכון".

לדבריו, בכחול לבן "לא הפנימו שהעניין הוא גודל הגוש ולא גודל המפלגה. אין שום חשיבות לגודל המפלגה אם אין גוש. רק גוש מביא תוצאה. הדבר השני שהיה חסר בקמפיין זה האנרגיה, המיקוד, הדרייב, האש בבטן או הברק בעיניים, שמשכנע אנשים".

על סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (במיל') גולן, שמצטרף למפלגתו, אמר ברק: "אומץ הלב הנחישות שלו גם בשדה הקרב וגם האומץ האזרחי הם סוג המנהיגות שנאחנו ראויים לה".

יאיר גולן, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"חש חובה עמוקה לצאת למסע הזה". גולן, היום/ראובן קסטרו

אחרי דבר עלה לדבר גולן, שאמר בנאומו הראשון בפוליטיקה: "אני ניצב כאן כי אני חייב", ולדבריו דיבר ישירות מלבו. "משפחתי לא אוהבת את זה. אחרי 38 שנות שירות, התקווה המשפחתית הייתה לשנים של רגיעה ושקט. במקום זאת, אני לוקח על עצמי מסע שהוא מסע קשה, אך אני חש חובה עמוקה לצאת למסע הזה", אמר גולן. "מסע לתיקון החברה הישראלית והציבוריות הישראלית להחזיר שפיות לעם ישראל כפי שהשפיות הזו מגיעה לו. פה במדינת ישראל יושב עם יוצא מן הכלל".

סגן הרמטכ"ל לשעבר כי "מה שיש לנו היום זו מנהיגות קלוקלת, משחיתה, מסכסכת ומפלגת. המצב הזה חייב להשתנות. לא נסבל בעיניי שאני ושכמותי, שנלחמנו כל חיינו, נחשבים לבוגדים, נחשבים ל'סמולנים' ב-ס'. זה מצב בלתי מתקבל על הדעת. מסע הדה-לגיטימציה הזה למחצית העם הוא מסע מסוכן".

ביטון, שהייתה מספר 2 במפלגת גשר בבחירות האחרונות, אמרה אחרי גולן כי "החלטנו לצאת בעת הזו לאחד את כוחותינו, שהם לא תמיד כוחות שנתפסים טבעיים, כדי להחזיר על מכונם את היסודות הדמוקרטיים והיהודיים של מדינת ישראל, כדי לאפשר לכולנו חברת מופת שוויונית תחת שלטון ראוי שאנחנו נהיה ראויים לו והוא יהיה ראוי לנו". היא הוסיפה כי אחריה הבחירות האחרונות "בסופו של דבר המפלגות שנכנסו אל תוך הכנסת סובלות מחוסר ייצוג משמעותי של מגוון החברה הישראלית". במפלגה החדשה, לדבריה, "יהיו ייצוגים משמעותיים מכל המגוון בחברה הישראלית".

אהוד ברק, במהלך מסע"ת בה מכריז על הקמת מפלגה חדשה, בית סוקולוב, ת"א 26 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"נתניהו הגיע לסוף דרכו". ברק, היום/ראובן קסטרו

ראש הממשלה לשעבר לא צריך להקים מפלגה חדשה, מאחר ויש לו את הפלטפורמה הקיימת של מפלגת העצמאות ממנה פרש ב-2013. בהמשך, כך מעריכים במערכת הפוליטית, הוא צפוי לנסות לעשות חיבורים בתוך גוש השמאל עם מפלגת העבודה ומרצ.

במטה ברק ערכו בימין האחרונים סקרים פנימיים בנוגע לסיכויי המפלגה החדשה בראשותו. מהסקר שאותו ביצע הסוקר קמיל פוקס והגיע לידי וואלה! NEWS עלה ‏כי מפלגה בראשותו תקבל 11 מנדטים, ותכרסם משמעותית בכחול לבן - ל-26 מנדטים. העבודה ומרצ שתיהן על בערך ארבעה בסקר, אבל עם איחודים וצירופים - גוש השמאל יכול להגיע ל-18 מנדטים. בסקר של ברק גם הליכוד נחלש ל-30 מנדטים, ולנתניהו אין גוש ימין של 61 בלי ליברמן, אלא רק 55.

הליכוד: "לא מתערבים באיך השמאל מחלק את המנדטים שלו"

בתגובה להודעתו, נמסר מהליכוד: "אנחנו לא מתערבים באיך השמאל מחלק את המנדטים שלו בין אהוד ברק לבין לפיד וגנץ". מנגד, ח"כים במפלגת העבודה בירכו את ברק על חזרתו לפוליטיקה. ח"כ עמיר פרץ, המתמודד על ראשות מפלגת העבודה, אמר כ "מדובר בחיזוק לגוש המרכז שמאל ובצעד נוסף להחלפת שלטון נתניהו. ישראל הדמוקרטית תתייצב בכוח גדול כדי לנצח בבחירות ולהוציא את המדינה שלנו לדרך חדשה, לצדק חברתי ושלום".

ח"כ איציק שמולי, שמתמודד אף הוא על ראשות מפלגת העבודה, אמר כי הוא יפעל לחיבור עם ברק. "אנחנו נמצאים בקשר הדוק לאחרונה ואני שמח שקיבל את ההחלטה הנכונה להתגייס למאבק ביחד. עם בחירתי ליו"ר מפלגת העבודה, הטלפון הראשון יהיה לברק במטרה ליצור חיבור משמעותי עמו ועם כוחות נוספים במטרה להגדיל את הסיכוי לנצח".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר כי "אהוד ברק, שהיה ראש הממשלה הגרוע והכושל ביותר של מדינת ישראל, מנסה ללמד את כולם איך צריך לנהל מדינה. זהו שיא האבסורד. המצייץ הסדרתי שהתחיל בחיסול מפלגת העבודה לפני מספר שנים, מתעקש בכל כוחו לקחת ממנה גם את נשימתה האחרונה".

לדברי כהן, "שוב כמו בפעם הקודמת, ברק הופך את ראש הממשלה נתניהו למוקצה, אך בהזדמנות הראשונה שתהיה לו, הוא ינסה לעשות הכל על מנת לקבל תפקיד בממשלה שלו. העם כבר אמר את דברו בצורה הברורה והדמוקרטית ושלח את ברק הביתה, אך שוב הוא מנסה לחזור אל הפוליטיקה בדרכים אחרות ובמראה אחר, אבל זהו אותו האיש".

יפעת ביטון, במהלך מסע"ת בה הוכרז על הקמת מפלגה חדשה ברשותו של אהוד ברק, בית סוקלוב, ת"א. ראובן קסטרו
"יהיו ייצוגים משמעותיים מכל המגוון בחברה הישראלית". ביטון, היום/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים ניסה ברק לשכנע גם את יו"ר התנועה ציפי לבני וחברי כנסת לשעבר במפלגת העבודה להצטרף אליו. עם זאת, בשלב זה לבני אינה נעתרת ולא ברור מי עוד מצטרף ליוזמה מלבד גולן, ביטון וריכטר, ממייסדי תנועת "דרכנו" ו-V15.

בריאיון ב"חדשות" ביום שישי האחרון, אמר ברק כי הוא מנהל בשבועות האחרונים מגעים אינטנסיביים עם שחקנים רבים במערכת הפוליטית. ראש הממשלה לשעבר הסביר כי "לא נכון לרוץ מתוך מפלגת העבודה, החלטתי שצריך לבחון את הצורך להקים מפלגה ובקרוב אודיע אם ארוץ ברשימה בבחירות הקרובות". לדבריו, הוא "מדבר עם כל אחד ובוחן אם אני ואנשים כמוני יכולים להביא לכך שיהיה איחוד כוחות במרכז-שמאל שימנע את מה שקרה בבחירות האחרונות. אנרגיה עצומה התבזבזה בתוך הגוש".

הרמטכ"ל לשעבר נבחר לראשות הממשלה ב-1999 מטעם מפלגת ישראל אחת שהורכבה מאיחוד המפלגות העבודה, גשר ומימד, אך כהונתו הייתה הקצרה ביותר מבין כל רשי הממשלה בישראל - שנה ו-245 ימים. בשנת 2007 ברק נבחר מחדש לעמוד בראשות מפלגת העבודה, והחליף את עמיר פרץ כשר הביטחון בממשלתו של אהוד אולמרט, ולאחר מכן גם בממשלתו של נתניהו. בשנת 2011 הביא לפילוג ממפלגת העבודה, כשפרש ממנה עם ארבעה ח"כים נוספים כדי להקים את סיעת "העצמאות", אך זו לא התמודדה בבחירות שהתקיימו לאחר מכן.

הודעתו של ברק מגיעה ברקע הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, לפיה הוא שוקל "בכובד ראש" את יוזמתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על ביטול פיזור הכנסת והבחירות הקרובות. בליכוד מעוניינים לגבש הסכמה של כ-80 חברי כנסת לביטול הבחירות כדי להקשות על בג"ץ לפסול את החקיקה. אך נכון לעכשיו, לאור ההסתייגויות של ח"כ בצלאל סמוטריץ', יש להם 58 ח"כים תומכים בלבד. יו"ר כחול לבן בני גנץ פסל את האפשרות כשאמר במסיבת עיתונאים שכינס היום כי מדובר ב"ספין נוסף מבית הקלפים של נתניהו" והאשים את ראש הממשלה כי הוא "איבד את זה". גנץ התייחס גם למסיבת העיתונאים של ברק ואמר: "אני הולך לנצח את נתניהו ולהרכיב את הממשלה בעתיד. איני נכנס לעניינים של אחרים - כל פיצול שייעשה יפגע בסיכוי הזה".

(עדכון ראשון: 15:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully