וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לאיחוד בימין: פרץ ויתר, שקד תעמוד בראש רשימת מאוחדת

השר פרץ הודיע כי ויתר על המקום הראשון לטובת ראשת הימין החדש, שתנהיג את הרשימה שתתמודד בבחירות. נתניהו התקשר לפרץ וביקש לוודא שיציב במו"מ את התמיכה בו כתנאי לאיחוד בנט ושקד נגד וישנן מחלוקות נוספות. הפגישה הלילית בין הצדדים הסתיימה ללא הסכמות

צילום: רוני כנפו, עריכה: רענן פוגל

בדרך לאיחוד בימין - עדכונים אחרונים:

  • שר החינוך פרץ הודיע כי הוא מוותר על המקום הראשון באיחוד המתגבש
  • סלע המחלוקת: התמיכה בנתניהו להרכבת הממשלה והשיבוצים ברשימה
  • עוצמה יהודית ונעם הודיעו כי ירוצו בבחירות בבלוק טכני
  • הפגישה הלילית הסתיימה ללא הסכמות, הצדדים סיכמו להיפגש להמשך מו''מ היום

יו"ר הבית היהודי, השר רפי פרץ, הודיע אמש (יום ראשון) כי הוא מוותר על המקום הראשון במסגרת האיחוד המתגבש בימין, לטובת איילת שקד העומדת בראש הימין החדש. פרץ, שקד ושותפה להנהגת המפלגה נפתלי בנט נועדו בפגישה לילית כדי לסכם על פרטי הריצה המשותפת בבחירות הקרובות לכנסת, אולם הפגישה הסתיימה בטרם הושגו הסכמות. הצוותים סיכמו להיפגש הבוקר (יום שני) להמשך המשא ומתן.

עוד בוואלה!

מסתמן: מחר יוגש כתב אישום נגד התיירת הבריטית בקפרסין

לכתבה המלאה
בתום פגישה לילית, בנט ופרץ טרם הגיעו להסכמות, 29 ביולי 2019. אתר רשמי
ייפגשו גם הבוקר להמשך המו"מ. בנט ופרץ, אתמול/אתר רשמי

"הסכמנו כי מתוך אחריות לאומית ודאגה לממשלת הימין והציונות הדתית איילת תעמוד בראש איחוד מפלגות הימין", הודיע אתמול פרץ בפתח הפגישה. "אחדות היא מטרה משותפת של כולנו, נתכנס לסגור את פרטי הריצה המשותפת ונצא לדרך".

נפתלי בנט, מראשי הימין החדש, אמר בכניסה לפגישה כי "רק גוש ימין גדול בראשות שקד ימנע ממשלת שמאל, ולכן ניפגש עוד כמה דקות עם הרב רפי כדי לייצר גוש כזה עם כל מפלגות הימין. אנחנו מבינים שלא מסכימים על כל דבר, אבל כדי לשמור על שלטון ימין, צריך את הגוש הזה. אני מצפה שכולם יקבלו את הייצוג שלהם ואנחנו מאוד מאמינים בדבר".

שקד שהצטרפה לשניים מאוחר יותר ואמרה כי "כפי שראיתם ושמעתם, פנינו לאחדות. אני מאמינה בזה ועובדת על זה כבר הרבה זמן. אני מקווה שנסיים את הלילה ושייצא עשן לבן, כדי שנעבור לשלב השני - לנסות להכניס את כל מפלגות הימין תחת הימין המאוחד".

נפתלי בנט ורפי פרץ בדיון לילי לקראת איחוד בין מפלגות הימין. 28.7 2019. יקי אדמקר, אתר רשמי
הצדדים בדיון לילי, הלילה/אתר רשמי, יקי אדמקר

המחלוקות העיקרית בחדר המשא ומתן היא דרישתו של יו"ר איחוד הימין הרב רפי פרץ שהמפלגה המאוחדת תמליץ רק על נתניהו להרכבת הממשלה הבאה, זאת בעוד בנט ושקד מתנגדים לכך ומתעקשים שהנוסח יהיה כי ימליצו על "מועמד הימין בעל הסיכויים הגדולים להקים את הממשלה" אך לא יקים ממשלה עם השמאל. את הדרישה הזו הציב פרץ בפעם הראשונה אתמול בערב לאחר ששוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וככל הנראה האחרון ביקש ממנו להציב את התנאי מחשש לטענתו כי שקד ובנט לא ימליצו עליו אחרי הבחירות. לעומת זאת, שקד ובנט חוששים כי נתניהו הוא זה שישאיר אותם מחוץ לקואליציה אחרי הבחירות.

מחלוקת נוספת שטרם נפתרה סופית היא סביב המיקומים ברשימה. סידור הרשימה צפוי להיות כזה שבו הימין החדש תקבל את המקומות הראשון, הרביעי, השביעי והתשיעי אבל בבית היהודי היהודי מעוניינים במקום התישיעי ומבקשים להעניק לשקד ובנט את המקום העשירי במקום. שני הצדדים הבהירו כי מדובר ב"סוגיה פתירה".

רפי פרץ לפני פגישתו עם בנט. צילום מסך
השר פרץ בפתח הפגישה, אתמול/צילום מסך

שתי דרישות נוספות שבימין החדש נוטים להסכים עליהם קשורות בקמפיין המפלגה בבחירות ובמשא ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות. לפי גורם בימין החדש, פרץ דרש לנהל קמפיין שלא תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן ביקש לנהל את המשא ומתן הקואליציוני יחד לאחר הבחירות. לדרישה האחרונה שקד הסכימה בתחילת המשא ומתן.

עוצמה יהודית ונעם הסכימו על ריצה משותפת

נקודת מחלוקת נוספת בין הצדדים שדנים כעת באיחוד רחב מימין לליכוד היא על צירוף מפלגת זהות לרשימה המאוחדת. בעוד שקד ובנט מעוניינים בצירוף המפלגה, באיחוד מפלגות הימין הבהירו כי לא יסכימו לצירוף נציגי המפלגה בעיקר בשל עמדת היו"ר משה פייגלין בנושאי דת ומדינה. הפשרה, שלא בטוח תתקבל על ידי פייגלין, היא הצבתו של מועמד מפלגת זהות על בסיס אחד המקומות של הימין החדש ברשימה. פייגלין, ככל הנראה במטרה להגביר את הלחץ במו"מ הודיע הערב כי ירוץ לבד בבחירות הקרובות. "זהות תרוץ בעצמה, במלוא המרץ בכדי להבטיח שלמחנה החירות יהיה ייצוג מכובד מאוד בכנסת הקרובה", נכתב בהודעת המפלגה.

מנגד, עוצמה יהודית ורשימת נעם הודיעו כי הגיעו להבנות על בלוק טכני במסגרתו ירוצו ברשימה משותפת בבחירות הקרובות - מה שעלול להפעיל לחץ נוסף על מגעי האיחוד של פרץ שקד ובנט. המפלגות ציינו כי ההסכם הושג בתום סדרת פגישות וכי הוא ייחתם תוך 36 שעות וכרגע המדובר בהבנות ראשוניות.

נפתלי בנט לפני פגישתו עם רפי פרץ. צילום מסך
"מאמינים בגוש". בנט בפתח הפגישה, אתמול/צילום מסך

בימים האחרונים, ברקע הסקרים שהתפרסמו, ריכך פרץ את התנגדותו להצבתה של שקד בראש רשימה מאוחדת. כעת, אם האיחוד ייצא לפועל, שקד תהיה האישה היחידה שתעמוד בראש מפלגה בישראל. בנוסף, הצבתה של שקד ברשימה, ככל שהאיחוד ייצא לפועל, היא גם כישלון לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. השניים פעלו בתקופה האחרונה כדי לסכל את הצבתה של שקד במקום הראשון ברשימה זו.

ההתנגדות של פרץ לוותה גם בתמיכה של עשרות רבנים בציונות הדתית, מרביתם מזוהים עם הזרם החרד"לי שפרסמו מכתב שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS לפיו הם מתנגדים להצבת חילונית בראש רשימה שרוב חבריה הינם דתיים. חלק מהרבנים חזרו בהם מהחלטה זו לאחר שהבינו כי שקד עשויה לגרוף שלושה עד ארבעה מנדטים יותר אם תוצב במקום הראשון.

יו"ר כחול לבן בני גנץ מתח ביקורת על מהלך האיחוד, וטען כי הוא ישרת את נתניהו. "היום נעשה המהלך הראשון במהלך הכולל של נתניהו להקמת ממשלת חסינות", טען גנץ. "השלב הבא בברית הקיצונים שמוקמת בחסות נתניהו הוא צירוף הכהניסטים המבקשים ליצור עבורו מלוכה. היום הבחירה ברורה - זה או ממשלת אחדות והסכמה לאומית רחבה ודמוקרטית בראשות כחול לבן או ממשלת קיצוניים וחסינות".

(עדכונים ראשונים: 28.7, 18:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully