וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שהתמהמה: בל''ד תצטרף לרשימה המשותפת

29.7.2019 / 0:00

הועד המרכזי של המפלגה צפוי להכריז באופן רשמי על הצטרפותה לאיחוד המפלגות הערביות. לפי הערכות, יו''ר המפלגה מטאנס שחאדה יקבל את המקום השני ברשימה. יו''ר הרשימה המשותפת בירך על המהלך ''רשימה גדולה תשפיע יותר מתמיד''

עריכה: טל רזניק

בל''ד תצטרף לרשימה המשותפת בבחירות הקרובות לכנסת - כך החליט הלילה (שני) הועד המרכזי של המפלגה. הוועד גיבש את החלטתו כיומיים לאחר שנציגי המפלגה נעדרו ממסיבת עיתונאים שכינסו ראשי המפלגות הערביות בה תכננו להכריז על ריצה משותפת בבחירות. בסיכום ראשוני הוחלט כי יו''ר המפלגה, ד''ר מטאנס שחאדה יקבל את המקום השני ברשימה אחרי איימן עודה מחד''ש.

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת בירך על הצטרפותה של בל"ד, "אני מברך על ההחלטה של בל"ד. רשימה משותפת גדולה תשפיע יותר מתמיד למען כל האוכלוסיות המוחלשות, סיום הכיבוש וחברה שוויונית''.

מנהיגי המפלגות הערביות במסיבת עיתונאים לקראת ההכרזה על איחוד, רק שבל''ד איחרו. אתר רשמי
מנהיגי המפלגות הערביות במסיבת העיתונאים בשבת/אתר רשמי

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) בירך גם הוא על האיחוד המלא של הרשימה, "אני מברך את שותפינו מבל"ד על הצטרפותם לרשימה המשותפת. אני משוכנע שיחדיו, כל ארבעת המרכיבים, נשכיל לפעול בשיתוף פעולה הדוק ופרודוקטיבי נגד חוליי החברה - הכיבוש, הגזענות, ההפליה והאלימות - ולמען שוויון, דמוקרטיה וצדק לכולם - ערבים ויהודים גם יחד".

בסיכום הראשוני הוחלט כי ח''כ אחמד טיבי מתע''ל ישמש כיו''ר הסיעה. יו"ר מפלגת בל"ד ד"ר מטאנס שחאדה צפוי לקבל את המקום השני ברשימה אחרי איימן עודה מחד"ש, לאחר ויתור של מנסור עבאס מרע"ם שיוצב במקום הרביעי ובכך מאפשר את המהלך. במקום השלישי נותר אחמד טיבי.

אמטאנס שחאדה. יו"ר רשימת בל"ד והמועמד השני ברע"ם-בל"ד. אתר רשמי
יוצב במקום השני. ד''ר מטאנס שאחדה/אתר רשמי

ביום שבת ראשי המפלגות הערביות חד''ש, תע''ל ורע''ם הגיעו להסכמות על התמודדות משותפת בבחירות והודיעו על כך במסיבת עיתונאים משותפת במלון רמאדה בנצרת. נציגי בל'''ד נעדרו מההצהרה המשותפת והמפלגה נמסר כי הוועד המרכזי של המפלגה ידון למחרת בהתפתחויות האחרונות ויכריע בעניין הרשימה המשותפת. ''מוקדם יותר ביקשנו משאר המפלגות לדחות את מסיבת העיתונאים, אך נענינו בסירוב''. ראשי שאר המפלגות מסרו כי ''הדלת עוד פתוחה להצטרפותה למתווה שהוסכם עד מועד הגשת הרשימות.

העלאת שיעור ההצבעה של המגזר הערבי

האתגר שעומד בפני הרשימה הוא העלאת שיעור ההצבעה. אם הציבור הערבי, ששווה לחמישית אוכלוסיית ישראל, היה "נוהר לקלפיות", הוא יכול היה לזכות ב-24 מושבים בכנסת. טיבי אישר לוואלה! NEWS את מפתח המקומות. "המגעים התחילו בין ארבע המפלגות להקמת הרשימה המשותפת בהתבסס על תוצאות הבחירות האחרונות. זו האופציה המועדפת ויש להאיץ את המגעים", אמר. יו"ר תע"ל הדגיש כי "נפעל להחזיר את האמון של הציבור שלנו במפלגות כדי להעלות את שיעור ההצבעה. זה אפשרי". טיבי הדגיש כי "על כחול לבן והאופוזיציה להפנים כי בלעדי הציבור הערבי לא יהיו חילופי שלטון. היחס שגילו בכחול לבן כלפי המפלגות הערביות חייב להשתנות".

לפני שבועיים, ועדת ההסכמה והפיוס הלאומית הודיעה כי תכריז ביום חמישי על איחוד הרשימה המשותפת, אך לא ציינה אם ישנה הסכמה על כך מצד ארבע המפלגות. אירוע הכרזה על חידושה של הרשימה המשותפת ושיבוץ המקומות ברשימה בראשות ח"כ איימן עודה בוטל בעקבות מחלוקת על סידור המועמדים. שיבוץ המקומות ברשימה אמור להתבסס על מפתח שקבעה ועדת הפיוס, שאת החלטותיה התחייבו כולם לקבל כשיצאה לדרכה לסדר את הרשימה.

עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, התעקש על מקום 2 במקום 3 שמיועד לו כעת, בנוסף לתפקיד יו"ר סיעת "הרשימה המשותפת" שהובטח לו. הוא גם רוצה את המקומות 7 ו-11 למפלגתו במקום 9 ו-14 כפי ששיבצה אותה ועדת הפיוס. כמו כן, יו"ר בל"ד, ח"כ מטאנס שחאדה, רוצה עבור המפלגה שלו את המקום ה-12 ולא ה-13, בנוסף למקומות 4 ו-8 שכבר שוריינו לה. נכון לעכשיו, כולם עושים שרירים, גם ועדת הפיוס הדבקה ברשימה שחיברה וכולם מאיימים שלא ייסוגו. ספק אם הציבור יסלח להם אם החלום לאחדות יפול על מחלוקת הפוזיציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully