וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הבחירות אסר על הצבת מצלמות בקלפיות; תוקם ועדת פיקוח

השופט חנן מלצר קבע כי לא יינתן אישור למפלגות לצלם בתוך הקלפיות. כמו כן, הודיע כי תוקם יחידת פיקוח על טוהר הבחירות. זאת, לאחר שבבחירות האחרונות הציב הליכוד מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי. בעקבות זאת, במפלגת השלטון בוחנים אפשרות לחקיקה בנושא לפני הבחירות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, קבע הערב (שני) כי למפלגות ולרשימות לא יותר להציב מצלמות בקלפיות. זאת, לאחר שבבחירות האחרונות הציב הליכוד משקיפים עם מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי.

בעקבות ההחלטה, במפלגת השלטון הודיעו כי הם בוחנים אפשרות לחקיקה בנושא המצלמות לפני הבחירות. עם זאת, גם אם החקיקה בנושא לא תצא לפועל, הויכוח הפוליטי והדיון הציבורי בנושא יימשכו והאפקט עשוי להיות הרתעה של הבוחרים הערבים לצאת ולהצביע. בכחול לבן מתנגדים עקרונית להצבת מצלמות בקלפיות ועמדתו של השופט מלצר משקפת את עמדת המפלגה, שתומכת בפיקוח על הספירה אך לא בהצבת מצלמות בקלפיות. לכן הם צפויים להתנגד למהלך של הליכוד במידה וינסו לקדם זאת דרך חקיקה ראשית.

לצד האיסור על הצבת המצלמות מטעם המפלגות, הורה מלצר להכין פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים. על פי ההחלטה, מזכיר ועדת הקלפי או "מפקח טוהר הבחירות" מטעם הוועדה יורשו לצלם בקלפי במקרים של חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום, ורק לאחר שיקבלו אישור מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית. תוצרי התיעוד יועברו אך ורק למשטרה או ליועמ"ש של ועדת הבחירות המרכזית.

בנוסף קבע מלצר שכחצי שעה לפני תום ההצבעה יתייצבו המפקחים בקלפיות שייבחרו, לפי תבחינים שייקבעו, וכן בקלפיות שייבחרו באקראי - ורק לאחר סגירת הקלפי להצבעה, ולאחר שיצא אחרון המצביעים - "הם (ומזכירי ועדות הקלפי שיורשו לעשות כן) יתעדו בשימוש במצלמת גוף מאובטחת, את הליך הספירה במלואו. מפקחי טוהר הבחירות לא יעזבו את מקום הקלפי בעת הספירה - אלא לאחר שהסתיימה הספירה ונחתמו התוצאות בפרוטוקול ועדת הקלפי".

חנן מלצר, הגשת רשימות לבחירות לכנסת ה-22, ועדת הבחירות המרכזית, 1 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הורה להכין פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות. מלצר/ראובן קסטרו

למחרת הבחירות האחרונות, בהן הוצבו מטעם הליכוד מצלמות ביישובים ערביים, פרסם משרד יחסי הציבור "קייזלר ענבר" פוסט בפייסבוק, בו התגאה בחלקו בתכנית ובשיתוף הפעולה עם הליכוד ובהפעלת יותר מ-1,300 מתנדבים ועובדים בשכר נפרשו בקלפיות בצפון ובנגב. המטרה הרשמית הייתה מניעת זיופים, אך בפוסט התגאה משרד יחסי הציבור גם בהורדת אחוז ההצבעה במגזר הערבי.

בעקבות התנהלות הליכוד פנו ליו"ר ועדת הבחירות כמה גופים וביקשו ממנו להוציא הנחיות ברורות שיאסרו על הצבת המצלמות. בין הגופים שפנו ליו"ר מלצר היו מרכז עדאלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה, האגודה לזכויות האזרח והתנועה למען איכות השלטון. מנגד, פורום קוהלת והתנועה למשילות ודמוקרטיה התייצבו לצד הליכוד וביקשו לאשר את הצבת המצלמות. בדיון המיוחד שקיים מלצר בעניין בתחילת החודש טענו גם סיעות העבודה-גשר, כחול לבן וח"כ עאידה תומא סולימאן נגד הצבת המצלמות, בעוד הליכוד ביקש לאשר זאת.

הטענות העיקריות בעד השימוש במצלמות היו כי הן מסייעות לשמור על טוהר הבחירות, וכי בהיעדר איסור מפורש בחוק על צילום על ידי המשקיפים בקלפי - אין לאסור זאת עליהם. מנגד, הטענות נגד הצבת המצלמות היו כי הן פוגעות בחשאיות ההצבעה, כי הן יוצרות "אפקט מצנן" שעשוי להרתיע אזרחים ערבים מלהצביע, וכן כי בהיעדר הסמכה בחוק, למשקיפים אין סמכות לצלם.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבר כי הצבת המצלמות על ידי המשקיפים עשויה להיות עבירה פלילית של הפרעה להליך הבחירות. יותר מכך, בדיון שנערך בפני מלצר טען נציג היועמ"ש כי אפילו לוועדת הבחירות אין סמכות להציב מצלמות מטעמה, כל עוד הדבר לא יוסדר בחקיקה של הכנסת.

עוד בוואלה!

המרוץ לזכייה בנובל: טראמפ רוצה הישג מדיני גם על חשבון נתניהו

לכתבה המלאה
נציגי חברת יחסי הציבור, קייזלר ענבר עם נתניהו ורעייתו. אתר רשמי
נציגי "קייזלר ענבר" עם ראש הממשלה ורעייתו/אתר רשמי

עו"ד סאוסן זהר מ"עדאלה", המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אמרה בתגובה כי "ההחלטה מאשרת ומחזקת את הטענות שהשמענו כבר בחודש אפריל: מבצע הצבת המצלמות שיזם הליכוד בבחירות האחרונות היווה תיוג אתני פסול של האזרחים הערבים במטרה להרתיע אותם מלהצביע, ותיעוד מצביעים המגיעים לממש את זכות ההצבעה שלהם הינה פגיעה אסורה בפרטיותם ובזכותם החוקתית לבחור בחופשיות ובחשאיות".

זהר קראה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להורות על פתיחת חקירה פלילית בעניין הצבת המצלמות של הליכוד. "לא קיימת הצדקה לכך שלמרות פניותינו הרבות בעניין, לא עשה זאת עד היום", טענה.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת יו"ר ועדת הבחירות, שאימץ את עמדתנו כי אין לאפשר למשקיפים מטעם המפלגות לצלם או להקליט את המתרחש במתחם הקלפי. ההצבעה בבחירות היא זכות יסוד ואין לאפשר ניסיונות הפחדה של מצביעים, כפי שראינו שביצע הליכוד בבחירות האחרונות ביישובים ערביים".

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully