וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות: השמירה על טוהר הבחירות היא בראש מעיינינו

לאחר שקידום חוק המצלמות בקלפיות אושר בממשלה תוך ביקורת השרים על התנהלות הוועדה, בהודעה שפורסמה מטעמה נטען כי ניהול תקין של יום הבחירות הוא בראש סדר העדיפות. בנוסף, הוועדה ציינה כי אישרה הפעלת מערך של 3,000 מפקחים טוהר בחירות שיצוידו במצלמות גוף

צילום: טל שלו

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה היום (ראשון) כי היא "מבהירה בזאת כי השמירה על טוהר הבחירות, הגינותן, וניהול תקין של יום הבחירות, הם בראש מעייניה", נכתב בהודעה שנמסרה לאחר האמירות שנשמעו כלפיה בישיבת הממשלה הבוקר, שבה אושר קידום החוק להצבת מצלמות בקלפיות.

עוד מפרטת הוועדה את המתווה שאישרה לשמירה על טוהר הבחירות - לרבות הפעלת מערך של 3,000 מפקחי טוהר בחירות שיצוידו במצלמות גוף, ויורשו להפעילן באישור הוועדה לתיעוד מקרים של חשש לפגיעה בטוהר הבחירות.

"מתווה זה אושר על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, ונשיאות ועדת הבחירות המרכזית שחברים בה ח"כ דוד ביטן - נציג הליכוד, ח"כ משה ארבל - נציג ש"ס, גיל סגל - נציג כחול לבן, מר סמי שושן - נציג מפלגת העבודה", נכתב. "נשיאות הוועדה סברה כי יש במתווה זה, הסדר מספק לכל ההסתייגויות שהועלו, וכי נקיטה בדרך אחרת עלולה לפגוע בטוהר הבחירות ובסדר התקין של הבחירות".

חנן מלצר, הגשת רשימות לבחירות לכנסת ה-22, ועדת הבחירות המרכזית, 1 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות/ראובן קסטרו

בתגובה למתווה שהוצע על ידי הוועדה, מהליכוד נמסר כי "ח"כ דוד ביטן הבהיר לנו שהחלטות ועדת הבחירות ביחס ליישום המתווה של השופט מלצר אינן נותנות מענה כולל לבעיית הזיופים בקלפיות. מדובר בפיקוח על מיעוט הקלפיות וגם בהן רק חלק מהזמן, מה שמשאיר פירצה ענקית לזיופים. הצבת מצלמות נותנת פתרון ראוי לבעיה זו ומבטיחה את טוהר הבחירות. לכן הממשלה תביא מחר את חוק המצלמות לאישור הכנסת. הליכוד דוחה את ההתנגדות השערוריתית של לפיד-גנץ, ליברמן והרשימה המשותפת שנובעת אך ורק מרצונם לאפשר גניבת בחירות".

ח"כ דוד ביטן, הגשת הרשימות לועדת הבחירות, 1 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
ביטן, נציג הליכוד בוועדה, הבהיר למפלגה שהמתווה לא ייתן מענה כולל לבעיית הזיופים. ביטן/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום אישרה הממשלה פה אחד את חוק המצלמות או בשמו הרשמי "חוק הבחירות לכנסת, תיעוד חזותי ו/או קולי בקלפיות", המסדיר הצבת מצלמות ומכשירי הקלטה בקלפיות ביום הבחירות "כדי למנוע או לצמצם את תופעת הזיופים בקלפיות". אישור החוק על ידי השרים וקידום הליכוד את ההצעה נעשים חרף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שנכח בישיבה, בלו"ז צפוף - תשעה תשעה ימים בלבד לפני הבחירות - ומבלי שברור שיש את הרוב הנדרש - 61 ח"כים, להמשך החקיקה בכנסת.

לדברי גורמים שנכחו בישיבה היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הבהיר נחרצות כי הוא מתנגד לחקיקת החוק בעת הזו אך התנגדותו לא השפיעה על השרים. הצעת חוק המצלמות צפויה לעבור כעת לכנסת שם מתכננים בליכוד להעלות אותה להצבעה בהליך חקיקה מהיר כבר השבוע. בעקבות אישור הצעת החוק, נשיא המדינה ראובן ריבלין מתח ביקורת חריפה על אמירות ראש הממשלה והשרים נגד יו"ר ועדת הבחירות והיועץ המשפטי הלממשלה ואמר כי הוא "מבקש לדחות בשאט נפש את הניסיונות לערער את אמון הציבור בגופים אלה ובמקצועיות המובילה אותם בתהליך ההערכות לבחירות הקרובות".

השרים תקפו: "טיעונים טכניים מופרכים"

השרים יריב לוין ויואב גלנט תקפו בעקבות הדברים. "אז אתם מעדיפים להעלים עין מזיופים אבל לא לטפל בבעיה?", תהה לוין. "זו פעם ראשונה שיועצים משפטיים מתעסקים בלוגיסטיקה ומגנים על הפרקטיקה", הטיח גלנט. השר אופיר אקוניס אף טען כי מדובר בטיעון טכני בלבד ולא בטיעון משפטי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הישיבה כי הוא "מבין מדוע לפיד, גנץ וליברמן מסכימים עם הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם".

(עדכון ראשון: 18:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully