וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העבודה עזבה אותנו": הקיבוצים בעוטף עזה כבר לא יצילו את פרץ

16.9.2019 / 21:20

ברקע הירי מרצועת עזה והמציאות הביטחונית השוחקת, הקיבוצניקים בעוטף רוצים להחליף את השלטון. בעוד ניר עם נחשב במשך שנים למעוז העבודה, התושבים עברו להביע תמיכה בכחול לבן, שגרפה 54% מהקולות בבחירות האחרונות. "מאוד אוהבים את עמיר, אבל היום יש דעות אחרות"

צילום: שי מכלוף, עריכה: שאול אדם

עד לפני כמה מערכות בחירות, מפלגת העבודה הייתה משאירה אבק לשאר המפלגות בקלפי בניר עם. ברקע ההידרדרות במצב הביטחוני בעוטף עזה ורצון התושבים בשינוי, בבחירות האחרונות כחול לבן גרפה יותר מ-54% מהקולות בקיבוץ. עם זאת, הקיבוצניקים מסרבים להגיד שהם אלו שנטשו את העבודה.
לטענתם, המפלגה היא שעזבה אותם והתנתקה מההתיישבות וכעת התושבים רוצים להחליף את השלטון.

אחת מתומכי העבודה בעוטף שערקה לטובת כחול לבן היא טלי שמחי. "עמיר פרץ הוא איש מדהים, אבל כמפלגה לא הרגשנו אותם במשך שנים רבות", תיארה. "חברי הכנסת לא היו מודעים למצוקות שלנו, הם זנחו אותנו ולא אנחנו אותם. יכאב לי אם הם לא יעברו את אחוז החסימה, אבל אין סיכוי שנצביע להם".

"בקיבוץ יש השפעה מאוד גדולה של כחול לבן", העידה שמחי. "אני מצביעה להם כי המפלגה מאגדת חברי כנסת טובים. אנחנו רוצים להאמין שיש מישהו שיכול להביא שינוי ולתת לנו ביטחון ולעומת כחול לבן, לעמיר פרץ אין את הכוח".

טלי שמחי, קיבוץ ניר עם, לאייטם של יניר הצבעה בעוטף עזה, 16.09.19. שי מכלוף
"מצביעה כחול לבן כי המפלגה מאגדת חברי כנסת טובים". טלי שמחי/שי מכלוף

מנהל ענף החקלאות בניר עם, עופר ליברמן, הסביר כי מפלגת העבודה עזבה את החקלאות ואת הקיבוצים, שמצאו בית אצל כחול לבן. "ההתיישבות פחות עניינה את חברי הכנסת של מפלגת העבודה, החקלאות לא דיברה אליהם. בשנים האחרונות הזניחו את החקלאים", אמר. היום, הוא טען, "כחול לבן קרובה אליי אידאולוגית".

בטי גברי, אחת מוותיקות הקיבוץ, הסבירה את הירידה הדרסטית בתמיכה במפלגה שהייתה מזוהה עם התנועה הקיבוצית בהגירת תושבים חדשים ובאכזבה מהמפלגות הוותיקות. "היו שינויים במפלגת העבודה ושינויים באוכלוסייה שהשפיעו על ההצבעה של התושבים", פירטה גברי. "אני מאוד אוהבת את עמיר פרץ, אבל האידאולוגיה ההיסטורית של העבודה התאימה לקיבוץ של פעם". לדבריה, "היום יש בקיבוץ דעות אחרות וחיוני להחליף את השלטון".

עוד בוואלה!

בעקבות עתירת הליכוד: מלצר הורה לבטל את אירוע הסיום של כחול לבן

לכתבה המלאה
עופר ליברמן, קיבוץ ניר עם, לאייטם של יניר הצבעה בעוטף עזה, 16.09.19. שי מכלוף
"החקלאות לא דיברה אליו". עופר ליברמן/שי מכלוף
"הצבעה לכחול לבן היא מנוע להחלפת שלטון ולא אידאולוגיה"

עם זאת, כמה מהתושבים עדיין שומרים אמונים לעבודה בראשות פרץ, השכן משדרות. איציק איבו הגיע לניר עם בשנת 1952 ונותר נאמן למפלגה, אך מכיר בעובדה שרוב חבריו לקיבוץ יצביעו אחרת גם הפעם. "עמיר פרץ הוא ראוי והוא הגשר ביננו לבין עיריית הפיתוח", אמר. "בבחירות האחרונות לא הצביעו מפלגת העבודה אלא לכחול לבן שתפסו את מקומם".

איבו סיפר כי ניסה לשכנע את התושבים לחזור להצבעה הטבעית, אך מבין שהוא לא יימנה עם הרוב. "זה כואב לי", תיאר. "יכול להיות שהרבה אנשים בתנועה הקיבוצית רוצים להחליף את השלטון אז הם רואים הזדמנות בכחול לבן לבצע החלפת שלטון. הצבעה לכחול לבן היא מנוע להחלפת שלטון ולא אידאולוגיה".

בתי גברי, קיבוץ ניר עם, לאייטם של יניר הצבעה בעוטף עזה, 16.09.19. שי מכלוף
"שינויים במפלגת העבודה ובאוכלוסייה השפיעו על ההצבעה של התושבים". בטי גברי/שי מכלוף

יניב פרץ, חבר מועצת העיר שדרות ותומך בעבודה בבחירות הקרובות, מקווה שהקיבוצים יחזרו מחר לכור מחצבתם. "הקיבוצים שינו את דפוסי ההצבעה שלהם, רובם הצביעו לכחול לבן ומקצתם מפלגת העבודה. אני מקווה שהאמירה שהקיבוצים שכחו את האידאולוגיה שלהם לא תהיה נכונה, והם יחזרו למפלגת העבודה", אמר פרץ והוסיף: "אני בטוח שעמיר יעבור את אחוז החסימה".

איציק איבו, קיבוץ ניר עם, לאייטם של יניר הצבעה בעוטף עזה, 16.09.19. שי מכלוף
חבר קיבוץ מאז 1952. איציק איבו/שי מכלוף

נציג מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה-גשר, גברי ברגיל, אמר בתגובה כי "בחודש האחרון הגעתי לכל קיבוצי העוטף ושמעתי מפי חברים רבים ובעלי תפקידים בקיבוצים שהידידות ארוכת השנים עם עמיר פרץ ולא פחות מכך, כיפת ברזל, יביאו להערכתם תמיכה רחבה במפלגת העבודה יותר מהבחירות באפריל. זו גם התחושה שלנו בשטח".

יניב פרץ, קיבוץ ניר עם לאייטם של יניר, 16.09.19. אדי ישראל, אתר רשמי
"הקיבוצים שינו את דפוסי ההצבעה שלהם". יניב פרץ/אתר רשמי, אדי ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully