וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי ניצח בקרב המנדטים - אך עלול להפסיד במלחמה על הממשלה

19.9.2019 / 22:17

הבחירות הביאו עמן הישג משמעותי לש"ס שזכתה ב-9 מנדטים, לאחר שדרעי הצליח להשיב את תמיכת המסורתיים ולעמוד מול קמפיין הגוועלד של נתניהו. עם זאת, בש"ס וביהדות התורה עשויים לגלות כי הקושי בהרכבת ממשלה יותיר אותם עם הישג משמעותי של 17 מנדטים - בספסלי האופוזיציה

צילום - יותם רונן

הבחירות האחרונות סיפקו לנו לפחות מסקנה אחת ברורה: יו"ר ש"ס אריה דרעי חזר לימיו היפים. תשעה מנדטים שהשיגה מפלגתו בבחירות האחרונות הם ההישג הכי מרשים שלו מאז חזר למפלגה אחרי תקופה ארוכה במדבר הפוליטי. מול קמפיין הגיוועלד, דרעי הפוליטיקאי היחיד שהצליח לא רק לבלום את נתניהו אלא גם לשאוב אותו חזרה.

ניתוח הקולות של תוצאות הבחירות מלמד כי ש"ס התחזקה בערי הפריפריה ובערים בהן אחוזים גבוהים של תושבים מסורתיים-חילונים. באשקלון דרעי קיבל 2,402 קולות יותר מבבחירות הקודמות, בקרית גת 1,338, בבאר שבע 2,231, בנתניה 3,313, בבת ים 1,263 ובירושלים 5,381 יותר. ואם לא די בכך, ש"ס קיבלה 6,000 קולות יותר מהחיילים לעומת הפעם הקודמת. הנתונים האלה מלמדים שש"ס הצליחה להחזיר את רוב המסורתיים הביתה.

יו"ר ש"ס אריה דרעי הכנס המרכזי של תנועת ש"ס, היכל "הטוטו" חולון, 11 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
חזר לימיו היפים. דרעי בכנס הבחירות המרכזי של ש"ס, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

אלה שנטשו אותה אחרי מותו של הרב עובדיה יוסף, ראו בה בית חם בבחירות האחרונות. חודש אלול הידוע בכינויו "חודש הרחמים והסליחות" והעצרות שקיימה המפלגה ברחבי הארץ, הקמפיין נגד ממשלת האחדות ו"האויבים" לפיד וליברמן רק הקפיצו את דרעי למעלה. את הציבור המסורתי שתמך בש"ס כנראה לא ממש העסיק האפשרות שנשקלת אפשרות להגיש נגדו אישום בתקופה הקרובה ואת הציבור החרדי זה אולי אפילו המריץ לצאת להצביע לה.

ולא זאת בלבד, בבייס החרדי-ספרדי של ש"ס, דרעי נהנה משקט מוחלט. אחרי שביצר את מעמדו, ערך סולחה עם רבנים שהיו מזוהים עם מחנה יריבו אלי ישי, הוא גם קיבל את הדובדבן שבקצפת - פטרונו הרוחני של ישי הרב מאיר מאזוז לא הודיע על תמיכה באף מפלגה, באופן שאפשר למרבית מתלמידיו לתמוך בש"ס.

אבל מי שעקב אחר המבטים של דרעי בליל הבחירות, היה יכול לנחש שהשמחה היא תוצאה של ההישג המרשים אבל האיפוק נובע מהסיכויים שתשעת המנדטים במקרה הטוב יהיו שווים ארבעה ובמקרה הרע אפילו פחות מכך. בדומה לש"ס, המצב דומה גם ביהדות התורה שם הצליחו בבחירות האחרונות לשמור על הכוח שהשיגו בבחירות הקודמות ורשמו תוצאה נאה של שמונה מנדטים.

עוד בוואלה!

בדרך לאחדות? במפלגות החרדיות יבקשו מהרבנים להסיר הווטו על לפיד

לכתבה המלאה
פתיחת מטה הבחירות של "יהדות התורה בבני ברק 30 במאי 2019. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
מטה הבחירות של יהדות התורה/אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

תוצאות הבחירות לפיהן אין לנתניהו או גנץ 61 מנדטים להרכיב את הממשלה הבאה עשויות להוביל לשלוש אפשרויות מרכזיות: ממשלת אחדות עם החרדים או בלעדיהם ובחירות סיבוב שלישי. בכל אחת מהאפשרויות האלה, ה-17 מנדטים של החרדים לא יהיו שווים כמו כל תוצאה נמוכה יותר שהיו משיגים לו היו בתוך ממשלת ימין צרה.

במצב של אחדות, דרעי אולי יישאר שר הפנים ויקבל תפקיד סגן שר ויהדות התורה תקבל ראשות ועדה חשובה בכנסת. חוק המרכולים? חוק נגד עבודות בשבת? תקציבים דומים לישיבות כמו בממשלה הנוכחית, בכלל יהיו מנותקים ממציאות.

המפלגות החרדיות עברו בשנים האחרונות תהליך דרמטי: הן הפכו ממפלגות שנחשבות ללשון מאזניים לכאלה המזוהות עם הימין הפוליטי בישראל. דרעי מוכה טראומה מהסכמי אוסלו ויהדות התורה שנצמדה לנתניהו בכל מחיר לא יהיו מסוגלים כעת להפוך את עורם וללכת לממשלה עם גנץ, לפיד, מרצ והעבודה. זו תהיה במידה מסוימת בגידה בבוחריהם ונזק בטוח בבחירות הבאות.

במבט לאחור, לו היו יכולים החרדים להחזיר את הגלגל לאחור לחודש פברואר, אז התעצם לראשונה המשבר סביב חוק הגיוס, אולי היו עושים זאת ומסכימים על נוסח חוק שגם ככה אין לו שום משמעות מלבד הצהרתיות סמלית כי לפעמים עדיף 13 מנדטים בממשלה צרה מ-17 באופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully