וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוששים מבחירות שלישיות": משלחת כחול לבן הגיעה לבית הנשיא

הנשיא החל בסבב ההתייעצויות הרשמי כשהמשלחת הראשונה ובה נציגי כחול לבן התייצבה בבית הנשיא. ח"כ יעלון: "סימנו כמטרה להביא לממשלת אחדות בראשותנו". ריבלין: "אפשר להקים ממשלה איתכם ועם הליכוד". במקביל, ישראל ביתנו החליטה לא להמליץ על אף אחד מהמועמדים

שידור ישיר מבית הנשיא (צילום: לע"מ)

LIVE

מרתון המלצות לנשיא - כל העדכונים

  • משלחת כחול לבן הגיעה פתחה את סבב ההתייעצויות בבית הנשיא
  • ישראל ביתנו החליטה: לא נמליץ על אף מועמד להרכבת הממשלה
  • יהדות התורה, ש"ס והימין החדש: נמליץ על נתניהו יחד עם בלוק הימין
  • העבודה-גשר: נמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ

נשיא המדינה ראובן החל היום (ראשון) את סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת ה-22 לקראת ההכרעה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. את מצעד הסיעות פתחה משלחת כחול לבן שבראשה עומד ח"כ משה יעלון, ולוקחים בה חלק גם חברי הכנסת אבי ניסנקורן, צבי האוזר, קארין אלהרר, פנינה תמנו שטה ומרב כהן.

"רצון העם הוא ממשלה שתהיה יציבה, לא כל כך מטריד את העם מי ינהל את המערכת, אבל הם רוצים קודם כל ממשלה יציבה. ממשלה לא יכולה להיות יציבה בלי שתי המפלגות הראשונות", אמר ריבלין. "אין הכרעה, אין 61, זאת אומרת אנחנו מבינים שממשלה יציבה שתמנע בחירות שלישיות תוך פחות משנה היא ששתי המפלגות הגדולות יביאו להבנה על ניהול המדינה".

במקביל, ישראל ביתנו החליטה כי לא תמליץ על אף אחד מהמועמדים לנשיא המדינה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "שמחתי לראות ששתי המפלגות הגדולות הגיעו למסקנה שדיברנו עליה בבחירות, ממשלת אחדות. מקווה שהנשיא יקח פה הובלה, מבחינתי שיזרקו מטבע או יילכו מכות. מה שחשוב זה להקים ממשלה".

עוד הוסיף ליברמן כי "אנחנו לא מעלים שום קשיים, לא שולפים שום שפנים חדשים, כל הדרישות שלנו הופיעו במערכת הבחירות, פרסמנו את עשרת הדיברות של ישראל ביתנו בדת ומדינה, בביטחון, חברה וכלכלה ובעידן הפייסבוק וגוגל קל מאד לבחון את הדברים האלה. לכן, אין סעיפים חדשים, לא מעלים בדרישות אלא חוזרים על אותן הבטחות לבוחר. הדרך היחידה לצאת ממבוי סתום היא להקים ממשלת אחדות לאומית ורחבה אבל קודם כל מורכבת משתי המפלגות הגדולות ולכן לא יכול להיות שאזרחי ישראל יילכו לבחירות זה רק בגלל ויכוח מי הראשון ומי השני". כמו כן, ליברמן הכחיש תיאום בינו לבין כחול לבן או גנץ.

מועדי סבב ההמלצות של הסיעות אצל נשיא המדינה. אתר רשמי
מועדי סבב ההמלצות של הסיעות אצל נשיא המדינה/אתר רשמי

מיד לאחר מכן תגיע משלחת הליכוד שבראשה יעמוד השר יריב לוין ושאר חברי המשלחת הם השרה מירי רגב, השר זאב אלקין, השר דודי אמסלם, ח"כ דוד ביטן ומנהלת סיעת הליכוד עליזה בראשי. בהמשך הערב יגיעו גם נציגי הרשימה המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו וימסרו את המלצתם לנשיא.

משה בוגי יעלון מגיע להתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
יעלון מגיע לבית הנשיא, היום/ראובן קסטרו

יו"ר ש"ס אריה דרעי הבהיר היום כי "ש"ס תמשיך להיות בצד של נתניהו". לקראת פגישת נציגי המפלגה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין הדגיש דרעי כי ימליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. "אנחנו חתמנו הסכם עם נתניהו והוא ינהל את המו"מ על סמך הסטטוס קוו וחוק הגיוס על פי שסוכם בסוף", הוסיף. "אנחנו הולכים רק על נתניהו ומחפשים את המכנה המשותף".

דרעי אף פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ וקרא לו להיענות לממשלת אחדות בראשות נתניהו. "אני קורא לבני גנץ, ראש הממשלה קרא לך לשבת בארבע עיניים", אמר. "חבל שלא הסכמת, עוד לא מאוחר. הוא מייצג אותנו. אתה עוד יכול לעשות זאת. העם רוצה את זה". לדבריו, "לצערי גנץ מסרב לדבר על נתניהו, כנראה שתומכי הטרור שנמצאים בתוך המפלגות הערביות יותר כשרים מאיתנו".

גם ראשי יהדות התורה, סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני סיכמו להמשיך במתן גיבוי חד משמעי לנתניהו יחד עם בלוק הימין. כמו כן, ראשי הימין החדש איילת שקד ונפתלי בנט הודיעו אף הם על גיבוי מלא לבלוק הימין בהובלת נתניהו וחתירה להקמת ממשלת אחדות בראשותו.

במהלך היום נפגש נתניהו עם כל ראשי הסיעות בגוש הימין-חרדים לפני סבב ההמלצות אצל הנשיא ווידא שהבלוק הימני מתכוון להמליץ עליו. במהלך היום הוא קיים גם שיחות עם בכירים בליכוד בהן נשקלה האפשרות שהליכוד לא ימליץ על נתניהו כדי שגנץ יקבל את המנדט ראשון וייכשל, אולם גורמים בסביבת ראש הממשלה אמרו לוואלה! NEWS כי האפשרות הזו לא על הפרק.

יו"ר ש"ס אריה דרעי בישיבת סיעה בכנסת, 22 בספטמבר 2019. צילום מסך
דרעי, היום/צילום מסך

מוקדם יותר היום, ראשי מפלגת העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס, נפגשו עם גנץ, והודיעו לו כי ימליצו עליו כמועמד להרכבת הממשלה בפני הנשיא ריבלין. השניים הדגישו את "המחויבות המלאה שלהם להחלפת הממשלה בראשות נתניהו והקמת ממשלה חדשה בישראל", ובנוסף העלו בפגישה את התכנית הכלכלית-חברתית של המפלגה לאור "מצב החירום החברתי בישראל", לצד "הצורך בהצגת חזון חדש לישראל המבוסס על שלום וצדק חברתי".

במקביל, שר החינוך ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ נועד היום עם ראש הממשלה. בתום פגישתם אמר פרץ כי "מלבד הדברים שעל הסדר ביקשתי ממנו שיעלה בקשה בפני נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאפשר לג'ונתן פולארד לעלות ארצה עוד לפני ראש השנה. זו בקשה אלמנטרית ובסיסית שאנו מקווים מידיד ישראל כמו טראמפ להיענות אליה. למען מדינת ישראל ועם ישראל בשבוע האחרון של השנה - אין ראוי מזה".

עוד בוואלה!

ליברמן צפוי להודיע: ישראל ביתנו לא תמליץ על מועמד להרכבת הממשלה

לכתבה המלאה
כינוס חירום, עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס, בחירות לכנסת ה-22, 17 בספטמבר 2019. אבי כהן
הדגישו את "הצורך בהצגת חזון חדש לישראל המבוסס על שלום וצדק חברתי". פרץ ולוי-אבקסיס/אבי כהן

במקביל, תמה פגישת פורום ראשי הרשימה המשותפת באשר להחלטה האם להמליץ על גנץ לתפקיד או שלא להמליץ על אף מועמד. בפגישה לא התקבלה החלטה סופית, והוחלט לקיים פגישה נוספת בהמשך היום. הרשימה צפויה לקבל החלטה סופית לקראת הפגישה עם ריבלין, שתיערך הערב בשעה 18:30. אף על פי שברשימה מעוניינים להביא לסיום כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, איש מחבריה אינו מעוניין להיזכר כמי שנתן את קולו לרמטכ"ל לשעבר, ועל כן בכירים בה מפיצים מעל במות שונות דרישות בפני יו"ר כחול לבן.

כך, למרות ההיתר שניתן לארבעת ראשי הרשימה להתקדם במו"מ הקואליציוני, כל אחד מהם מסייג את הצטרפות הרשימה בדרישות משלו. עם זאת, לא ברור אם מדובר בדרישות מחייבות או לחלופין קווים כללים שישמשו ליצירת הסכמות בין הצדדים. כמו כן, נדמה כי כמה מהן אינן ריאליות וניתן להעריך כי ייפסלו. בין הדרישות הללו: הפסקת תקיפות חיל האוויר בסוריה, לבנון ועזה, חידוש המו"מ ללא תנאי עם הפלסטינים, ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ המחמיר ענישה על עבירות בנייה ועוד.

פגישת ראשי המשותפת בלשכתו חכ אחמד טיבי, כנסת 22 בספטמבר 2019. רוני כנפו
ראשי הרשימה המשותפת בפגישתם, היום/רוני כנפו

ההערכות הברורות כי אין כוונה להיענות לדרישות מסוג זה מוכרות לחברי הרשימה. ועם זאת, לא ברור מדוע לא התקבלה בתום הישיבה שערכו אתמול החלטה בדבר אי המלצה על אף מועמד. בעוד שיו"ר הרשימה איימן עודה מעוניין להמליץ על גנץ לתפקיד, בשלב זה לא ניתן לדעת אם שאר המפלגות המרכיבות את הרשימה יתנו את תמיכתן תוך נשיכת שפתיים או יפרשו מהאיחוד.

(עדכון ראשון: 11:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully