וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלונטר עולה לירושלים: ריבלין יפתח בסבב ההתייעצויות להקמת הממשלה

הנשיא יחל אחה"צ במרתון פגישות עם כל הסיעות, בסופו יודיע על מי יטיל את הרכבת הממשלה. לאור המבוי הסתום המסתמן משני הגושים החוסמים, ריבלין צפוי לזמן את נתניהו וגנץ לפגישה משותפת - טרם יודיע על זהות מרכיב הממשלה ולקרוא להם פומבית לפתוח במו"מ על אחדות

צילום: חדשות 13, עריכה: שאול אדם

עם היוודע תוצאות האמת של הבחירות, המערכת הפוליטית סוערת ורוגשת לקראת מה שנראה כאחת התקופות המורכבות והמעניינות שידעה בשנים האחרונות. חלוקת הכוחות הבינגושית - 55:57 לגוש המרכז-שמאל מלמדת שאין מנצח ברור לבחירות, ואין הכרעה ברורה מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. לא לבנימין נתניהו ולא לבני גנץ יש רוב של 61 מחברי הכנסת שיאפשר להרכיב ממשלה - ושניהם מחזיקים בגוש חוסם שימנע זאת מהשני.

הפלונטר יעלה היום (ראשון) שלב ויגיע לפתחו של נשיא המדינה ראובן ריבלין, שיפתח אחר הצהריים במרתון התייעצויות עם כל הסיעות, שבסופו יודיע על מי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה - בנימין נתניהו או בני גנץ. הערב הנשיא יקבל את פניהם של נציגי הליכוד, כחול לבן, הרשימה המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו, ומחר בבוקר את נציגי ימינה, יהדות התורה, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

כמו בבחירות הקודמות, ההתייעצויות אצל הנשיא יהיו שקופות לגמרי ויועברו בשידור חי, ואם לשפוט מהסיבוב הקודם, ריבלין ינצל את הפלטפורמה היטב. בהתחשב במצב הפוליטי המורכב והסבוך והחשש המרחף מבחירות שלישיות, הנשיא צפוי לשאול את נציגי הסיעות שאלות מעמיקות ונוקבות - לעיני התקשורת והציבור כולו. "הם יצטרכו להסביר לי ולציבור כולו, מה בכוונתם לעשות על מנת שנזכה לראות בכינונה של ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן", ריבלין אמר ביום חמישי.

החוק משאיר לנשיא שיקול דעת נרחב מאוד בהחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה ובמצב המלכוד הפוליטי להחלטה הזו יש משקל כבד. מתוצאות הבחירות עולה כי כחול לבן היא המפלגה הגדולה, וכרגע גם עם מספר גדול יותר של ממליצים; נתניהו הבטיח את תמיכת סיעות ימינה, ש"ס ויהדות התורה ויצר בלוק טכני של 55 ממליצים, לגנץ מסתמן שיהיה 57 - מכחול לבן, העבודה-גשר, המחנה הדמוקרטי - וככל הנראה גם הרשימה המשותפת, שתתכנס היום כדי לקבל החלטה סופית בנושא.

המפלגה היחידה שנותר לגביה סימן שאלה היא ישראל ביתנו, שצפויה גם היא להתכנס מחר לישיבת סיעה כדי לדון בסבב ההמלצות בבית הנשיא. שמונת הקולות של ליברמן יכולים להכריע לטובת מי המועמדים - אך הוא הצהיר במהלך קמפיין הבחירות שיתמוך רק במועמד שיתחייב להקים ממשלת אחדות חילונית בהשתתפות הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו, ולא מן הנמנע שבסוף לא ימליץ על אף אחד.

עוד בוואלה!

שוויון זכויות וקידום חזון שתי המדינות: דרישות הרשימה המשותפת מגנץ

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו, בני גנץ, וראובן ריבלין באזכרה לשמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19.09.19. ראובן קסטרו
יקרא להם לפתוח במו"מ, הנשיא ריבלין, נתניהו וגנץ/ראובן קסטרו

בתום סבב ההתייעצויות, הנשיא אמור לזמן אליו את נתניהו או גנץ - ולהטיל על אחד מהם את מלאכת הרכבת הממשלה. לאור המבוי הסתום המסתמן כתוצאה משני הגושים החוסמים, ריבלין צפוי לזמן את נתניהו וגנץ לפגישה משותפת - עוד לפני שיודיע על מי מרכיב את הממשלה ולקרוא להם פומבית לפתוח במשא ומתן על אחדות כבר עכשיו.

ריבלין התבטא מספר פעמים בשבועות האחרונים, התחייב שיעשה הכל כדי למנוע בחירות נוספות, ואף קרא באופן מפורש להקמת ממשלת אחדות. גם נתניהו וגם גנץ, אגב, קוראים לממשלת אחדות - השאלה באיזה תנאים. בכחול לבן פוסלים מראש ישיבה בממשלה בראשות נתניהו, ומאותתים שיהיו מוכנים להסכם רוטציה עם הליכוד - ובלבד שגנץ יכהן כראש הממשלה ראשון ונתניהו יהיה שני. נתניהו, שכבר חיזק/כבל את עצמו עם גוש הימין-חרדים מאחוריו, מתעקש עדיין שזו תהיה ממשלה בראשותו - והמשמעות של ויתור בעניין קדימות הרוטציה היא גורלית עבור מצבו המשפטי שכן בתור שר הוא ייאלץ להתפטר במידה ויוגש נגדו כתב אישום. בנוסף, בכחול לבן אימצו במהלך הבחירות את הדרישות של ליברמן להקמת ממשלת אחדות ליברלית - ללא חרדים, ונתניהו לא מתכוון לכפר את הברית עם השותפים הכי נאמנים שלו.

בהנחה שנתניהו וגנץ לא יצליחו להגיע לעמק השווה כבר עכשיו, ריבלין צפוי לתת לאחד מהם את המנדט להרכבת הממשלה, ואז יתחיל לתקתק שעון של 28 יום, עם אפשרות להארכה נוספת של 14 יום. במצב העניינים הנוכחי - שבו רוב המפלגות כבולות בהתחייבויות שחוסמות את שני המועמדים מלהקים ממשלה - במערכת הפוליטית מעריכים שדינו של מי שיקבל את המנדט ראשון הנו להיכשל בכל מקרה. מצד אחד, כחול לבן היא המפלגה הגדולה וככל הנראה עם יותר ממליצים, אך מצד שני גוש הימין-חרדים מאחורי נתניהו מהודק יותר וההכרעה מי המועמד "בעל הסיכוי הטוב ביותר" להרכיב ממשלה עומדת להיות מורכבת.

בכירים בליכוד אמרו בימים האחרונים שהם נערכים לאפשרות שגנץ יקבל את המנדט ראשון, אך העריכו כי הבלוק הימני יעמוד איתן ולכן הוא לא יצליח להרכיב ממשלה. או אז המנדט יעבור לנתניהו, שיקבל פרק זמן דומה משלו - אבל עם איום ממשי יותר של בחירות חוזרות. בשלב זה, יש להודות, יש הרבה מאוד תרחישים אבל מעט מאוד פתרונות הגיוניים לפלונטר הפוליטי - ובכל המפלגות נערכים לפרק זמן ארוך ומתיש של משא ומתן קואליציוני, שיצטלב גם בלוחות הזמנים המשפטיים של נתניהו. בעוד כשבועיים פרקליטיו של ראש הממשלה יגיעו לשימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ובכחול לבן מעריכים שזה יחליש עוד יותר את מעמדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully