וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מריחת זמן": קרב האשמות בין הליכוד לכחול לבן אחרי פגישת המו"מ

27.9.2019 / 14:37

צוותי המפלגות נפגשו בירושלים ודנו באפשרות להקמת ממשלת אחדות. בליכוד טוענים שהם ממתינים לתשובת כחול לבן לגבי מתווה ריבלין, ואילו בכחול לבן טוענים שהליכוד מתבצר בעמדה לפיה נתניהו יהיה ראשון ברוטציה וצמוד לבלוק ה-55 ימין-חרדים. הצדדים ייפגשו שוב ביום ראשון

צילום: רוני כנפו

הפלונטר הפוליטי - כל העדכונים

  • צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן נפגשו במשך ארבע שעות וחצי
  • שני הצדדים קבעו להיפגש פעם נוספת בבוקר יום ראשון
  • הליכוד: ממתינים לתשובת כחול לבן בנוגע למתווה שהציג הנשיא
  • כחול לבן: הליכוד מתבצר בעמדתו כי נתניהו יכהן ראשון ברוטציה

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו הבוקר (שישי) בירושלים בפעם השנייה השבוע. אל הפגישה, שארכה כארבע שעות וחצי, התייצבו הצדדים בראשות השרים יריב לוין וזאב אלקין מטעם הליכוד ועורך דין יורם טורבוביץ', ושלום שלמה מטעם כחול לבן, בכדי להמשיך לדון באפשרות להקמת ממשלת אחדות. בסיום קבעו הנציגים ישיבה נוספת ביום ראשון בבוקר.

גם בכחול לבן וגם בליכוד אומרים שלא הייתה התקדמות ממשית בפגישת המשא ומתן היום, ושני הצדדים מאשימים אחד את השני בהתבצרות בעמדות. בכחול לבן טענו כי במהלך הפגישה ניסו להעלות נושאי תוכן כמו קציבת כהונת ראש ממשלה, איסור כהונה תחת כתב אישום ונושאים כלכליים, אך "בליכוד לא הסכימו לדבר על שום דבר פרט לסוגיית מי ראש הממשלה ראשון". בליכוד אמרו מנגד שכחול לבן סירבו להתייחס למתווה של ריבלין, והציגו רשימת דרישות בנושאי דת ומדינה ונושאים כלכליים ש"אין להם כל היתכנות". גורמים בשתי המפלגות תיארו כי התחושה היא של "סרבנות ומריחת זמן".

מהליכוד נמסר כי "לאחר דיווח של צוות המו"מ לראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה חזר והנחה את הצוות להתקדם במהירות במשא ומתן על בסיס מתווה הנשיא כדי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. צוות המו"מ של הליכוד ממתין לתשובת כחול לבן ביום ראשון בבוקר".

השרים זאב אלקין ויריב לוין, 27 בספטמבר 2019. צילום מסך
"רואים במתווה הנשיא בסיס נכון". אלקין ולוין בתום הפגישה, היום/צילום מסך

בליכוד טוענים כי הם ממתינים לתשובה של כחול לבן בנוגע למתווה שהציג הנשיא ריבלין, לפיה תוקם ממשלה פריטטית - בשותפות שווה בין הגושים, וכן שישונה חוק הנבצרות כך שראש הממשלה יוכל להודיע על נבצרות ללא הגבלת זמן במידה ויוגש נגדו כתב אישום. עוד אמרו בליכוד כי בפתח הישיבה השרים לוין ואלקין אמרו שהם מקבלים את מתווה הנשיא כבסיס למו"מ להקמת ממשלת אחדות, והדגישו את הצורך המידי בהקמת ממשלת אחדות רחבה. משמע, בליכוד עדיין מתעקשים שכחול לבן יצטרפו לממשלת אחדות עם כל גוש הימין ולא יורדים מדרישה זו, למרות דרישת כחול לבן לנהל משא ומתן רק עם הליכוד.

לדברי גורמים בליכוד, עיקר הפגישה עסק במתווה הנשיא על מרכיביו השונים, אולם בסופה נציגי כחול לבן לא השיבו האם הם מקבלים את המתווה. בליכוד רצו לקיים פגישת משא ומתן נוספת מחר בערב, אך לבקשת כחול לבן הישיבה הבאה לא תתקיים במוצאי שבת אלא ביום ראשון בבוקר. לוין ואלקין ביקשו מנציגי כחול לבן תשובה ברורה לגבי קבלת המתווה על ידם בפגישתם הבאה.

עוד בוואלה!

נתניהו במתקפה על כחול לבן: "בצד השני יש כל מיני דמיונות והזיות"

לכתבה המלאה
נציג כחול לבן למו"מ הקואליציוני יורם טורבוביץ', 27 בספטמבר 2019. רוני כנפו
אנשי כחול לבן סירבו להצטלם יחד. טורבוביץ' בפתח הפגישה, היום/רוני כנפו

מנגד, בכחול לבן טוענים שבליכוד ממשיכים להתבצר בשני תנאים - שראש הממשלה יכהן ראשון ברוטציה ושהמשא ומתן ינוהל מול כל גוש הימין-חרדים. "כחול לבן חוזרת ועומדת על כך שהמהות והתוכן הם העיקר לכל משא ומתן על הרכבת ממשלה. מנגד עמדת הליכוד כפי שנמסרה בפגישה, הינה כי סוגיית הרוטציה והמשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה היא הבסיס לניהול הדיון", נמסר מהמפלגה.

עוד הוסיפו בכחול לבן כי במהלך הדיון הציגו חברי צוות המו"מ מספר דרישות תוכן ראשוניות אך צוות המו"מ של הליכוד התבצר בעמדתו והתנה התייחסותו לנושאים אלו בכך שקודם כל וכתנאי מוקדם תסכים כחול לבן שנתניהו יוסיף לכהן כראש הממשלה ושהממשלה שתוקם תתבסס על בלוק ה-55. "ידוע מראש כי כחול לבן לא תסכים לתנאים אלו ולפיכך, אין מנוס מלהבין, כי הצבת שני תנאים מקדימים אלו מטרתם לגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישיות, כפי שרוצה ראש הממשלה", אמרו במפלגה.

פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
עיקר הפגישה עסק במתווה הנשיא. נתניהו, ריבלין וגנץ/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ
"מתכוונים להיכנס כולנו לממשלה ביחד. מצפים שלא תהיה פסילה של אף מפלגה ושאף אחד מה-55 לא יישאר בחוץ"

הליכוד תכנן שבפתח פגישת המשא ומתן תינתן הצהרה משותפת לתקשורת אך נציגי כחול לבן טענו שזה לא תואם מראש ולכן סירבו להצטלם במשותף עם נציגי הליכוד. על כן, נציגי הליכוד לוין ואלקין נשאו לבד דברים לתקשורת.

תחילה דיבר השר לוין ואמר כי הוא מצפה לדיון מהיר ו"שתהיה לנו במהירות ממשלה רחבה ויציבה ויפה שעה אחת קודם". הוא הבהיר כי בליכוד רואים במתווה שהציע נשיא המדינה ראובן ריבלין "בסיס נכון למשא ומתן". השר התחייב שוב כי לא ייפרד מגוש הימין.

אחריו דיבר השר אלקין שאמר כי הציבור לא מעוניין בבחירות בפעם השלישית אלא בממשלת אחדות רחבה ובמשא ומתן למעשה משתקף רצון הציבור. הוא הבהיר גם כן כי פתרון הנשיא הוא הנכון. "אנחנו מודים לנשיא שקידם את רעיון ממשלת אחדות בראשות נתניהו ומקבלים את הצעתו כבסיס למשא ומתן". לטענתו, אין פתרון אחר. "מי שיכשיל את התהליך הזה יוליך אותנו לבחירות שלישיות, אין אלטרנטיבה אחרת".

הוא הבהיר כי במפלגתו קיבלו את הצעת הנשיא. "הוא הניח פתרון נכון ודרש מאיתנו ויתור גדול ואולם אנחנו נפעל יחד עם כל השותפים שלנו מימין". למרות דרישת כחול לבן כי הליכוד ינהל משא ומתן בשם עצמו ולא בשם כל גוש הימין של 55 מנדטים, אלקין הדגיש כי "אנחנו מתכוונים להיכנס כולנו לממשלה ביחד. מצפים שלא תהיה פסילה של אף מפלגה ושאף אחד מה-55 לא יישאר בחוץ".

דבריו של אלקין עולים בקנה אחד עם עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששב והבהיר אמש ש"האפשרות היחידה היא ממשלת אחדות רחבה", כלומר עם מפלגות הבלוק - ימינה והסיעות החרדיות.

"קפה עם חבר"

במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ נפגש הבוקר עם מספר 2 במפלגה יאיר לפיד, ששהה בחופשה במהלך השבוע. ברקע הדיווחים על מחלוקות בצמרת כחול לבן בנוגע לנושא הישיבה עם נתניהו לפיד צייץ בטוויטר תמונה משותפת של השניים וכתב "קפה עם חבר".

נתניהו גם קרא אמש לגנץ להצטרף לממשלת אחדות לפי מתווה הנשיא ריבלין - הקמת ממשלה שוויונית לשני הגושים עם הסדר נבצרות מיוחד לראש הממשלה במידה ויוגש נגדו כתב אישום. בצמרת כחול לבן יש חילוקי דעות לגבי המתווה אך בכל מקרה הם ממשיכים לדרוש שבמקרה של רוטציה בראשות הממשלה גנץ יכהן ראשון, ואילו בליכוד מסרבים לדרישה זו.

(עדכון ראשון: 8:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully