וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישת המו"מ לאחדות הסתיימה ללא תוצאות; נתניהו וגנץ ייפגשו אחרי החג

29.9.2019 / 14:44

צוותי המו"מ של המפלגות הגדולות נפגשו בכנסת בניסיון נוסף לקדם ממשלת אחדות, אך הצדדים מתבצרים בעמדתם וחילופי האשמות נמשכים. בכחול לבן דרשו שהמו"מ ינוהל מטעם הליכוד ולא גוש הימין כולו. מנגד, בליכוד דרשו שכחול לבן תקבל את מתווה הנשיא

בווידאו: פגישת משא ומתן בן הליכוד לכחול לבן, ספטמבר 2019/מערכת וואלה!

המו"מ לאחדות - עדכונים אחרונים

  • פגישת כחול לבן והליכוד הסתיימה ללא הסכמות ובחילופי האשמות
  • גורמים בליכוד: ראשי כחול לבן אינם מעוניינים באחדות
  • כחול לבן אחרי הפגישה: "בליכוד דבקים בנתניהו תחילה ובבלוק ה-55"
  • נתניהו וגנץ ייפגשו אחרי החג במאמץ אחרון לפני השבת המנדט לנשיא
  • נציגי הליכוד עדכנו את נציגי בלוק הימין-חרדים בפרטי השיחות עם כחול לבן

נציגי הליכוד וכחול-לבן התכנסו הבוקר (ראשון) במשכן הכנסת לפגישה נוספת למשך שעתיים שהייתה סגורה לתקשורת, במסגרת המשא-ומתן להרכבת ממשלת האחדות. לדברי גורמים המעורים במשא ומתן, במהלך הפגישה הצדדים, בה לקחו חלק השרים יריב לוין וזאב אלקין מטעם הליכוד ויורם טורבוביץ' ושלום שלמה מטעם כחול לבן, עלו נושאי "מהות" אך הצדדים לא זזו מעמדות הפתיחה. בכחול לבן דרשו שהמו"מ ינוהל מטעם הליכוד ולא גוש הימין כולו ואילו בליכוד מסרבים לנהל מו"מ בנפרד מהבלוק. לאחר הפגישה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, והשניים סיכמו כי ייפגשו לאחר החג, בטרם יוחזר המנדט לנשיא.

בעקבות השיחה בין השניים, מכחול לבן נמסר כי הם קוראים שוב לקיום מו,מ ישיר בין המפלגות על קווי היסוד של ממשלת אחדות רחבה וליברלית. "זוהי מטרתנו ונעשה הכל בכדי שבפרוס השנה החדשה נתקדם בנתיב זה", אמרו בכחול לבן. "נקיים כל פגישה וכל מאמץ שיוכלו לקדם דרך זו. רק במשא ומתן ישיר בין כחול לבן לליכוד נוכל להגיע להסכמות שיביאו להקמת ממשלת אחדות ולהימנע ממערכת בחירות שלישית ומיותרת". הפגישה תתקיים ביום רביעי ב-10:00 בכנסת עם תחילת השימוע בתיקיו של נתניהו.

בליכוד דרשו מכחול לבן לקבל את מתווה נשיא המדינה ראובן ריבלין כבסיס למשא ומתן ואיימו אתמול שאם כחול לבן לא יהיו מוכנים לקבל את המתווה "בסבירות גבוהה" נתניהו יחזיר את המנדט. גם בפגישה היום לא היתה הסכמה על המתווה, שכולל הקמת ממשלה שוויונית משותפת ורוטציה בראשות הממשלה, כולל שינוי חוק הנבצרות כך שראש ממשלה יוכל לצאת לנבצרות ללא הגבלת זמן אם יוגש נגדו כתב אישום. בשני הצדדים הגיעו עם ציפיות נמוכות לפגישה ובשני הצדדים מאשימים את הצד השני כי הם אלו שגוררים לבחירות נוספות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך פגישתם עם נשיא המדינה בבית הנשיא, 23 ספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
בין הסוגיות שעל הפרק: אין הסכמה על סדר הרוטציה/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

כך, בליכוד אומרים שכחול לבן לא החזירו תשובה בפגישה לגבי מתווה הנשיא, אף על פי שגם שם לא הסכימו לקבל את המתווה במלואו אלא כבסיס למשא ומתן. בהודעה שנמסרה מטעם הליכוד לאחר הפגישה הביעו אכזבה מתוצאותיה - "לנוכח הסירוב המתמשך של כחול לבן לקבל את ממשלת האחדות של נשיא המדינה - ממשלה שיוויונית עם רוטציה בין נתניהו לגנץ".

"העובדה שכחול לבן דוחים את האפשרות היחידה לממשלת אחדות מוכיחה שבמפלגה קיבלו החלטה אסטרטגית לטרוק את הדלת לממשלת אחדות ולגרור את המדינה לבחירות", אמרו בליכוד. "ראש הממשלה נתניהו יעשה מאמץ אחרון למיצוי האפשרות להקמת ממשלה בשלב זה, לפני החזרת המנדט לנשיא. גם במידה והמנדט יוחזר, הליכוד יפעל בכל דרך לקידום ממשלת אחדות על פי מתווה הנשיא".

גורמים בליכוד מאשימים את ראשי כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד, בחוסר הרצון לאחדות. לדברי הגורמים העובדה שגנץ שוהה בחופשה בלונדון (המריא הבוקר וצפוי לשוב בצאת החג) מצביעה על כך שהוא אינו מעוניין באחדות. יתרה מכך, גורם בליכוד האשים את לפיד בכך שהוא "מטרפד ממשלת אחדות בגלל שהוא לא רוצה רוטציה בין נתניהו לגנץ, אלא רוטציה בינו לבין גנץ - ובשביל זה הוא מוכן לגרור את המדינה לבחירות". אלא שבתוך כחול לבן עצמה קיימת מחלוקת פנימית בנוגע למתווה הנבצרות שהציג הנשיא: בעוד שגנץ ואנשי צוות המשא ומתן חשבו שצריך לדון בו, לפיד, גבי אשכנזי ויעלון התנגדו, ומתנגדים לכל אפשרות שבה נתניהו מכהן ראשון ברוטציה ואילו גנץ שני.

בליכוד מאשימים את כחול לבן שלא קיבלו את מתווה הנשיא כבסיס למשא ומתן, אבל עדיין לא מחזירים את המנדט. מההודעה עולה כי נתניהו נערך להחזרת המנדט לנשיא אך שהוא יעשה "מאמץ אחרון" להקמת הממשלה. מנגד - בכחול לבן האשימו לאחר הפגישה כי בליכוד דבקים אך ורק ב"נתניהו תחילה". והוסיפו כי "במסגרת זו, בליכוד מתעקשים לדבוק בבלוק ה-55 ובהפרחת סיסמאות שכל מטרתן לצבור נקודות לקראת הבחירות הנוספות אליהן נתניהו מדרדר את ישראל. מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה, יציבה וליברלית בראשות בני גנץ - אך ורק למען מטרה זו נמשיך ונפעל".

מטה הליכוד בתל אביב 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
השרים לוין ואלקין במטה הליכוד, לפני כשבוע/ראובן קסטרו

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שב על קריאתו לגנץ ולנתניהו להגיע לממשלת אחדות. "אני פונה אליכם, בנימין נתניהו ובני גנץ - לליכוד ולכחול לבן 65 מנדטים ביחד, אתם לא זקוקים לישראל ביתנו", אמר. "אזרחי ישראל לא יסלחו לכם אם תובילו אותנו לסבב בחירות נוסף רק בגלל עניינים פרסונליים ואגו". בין השאר, ליברמן צידד בעמדת כחול לבן בסוגיית התייצבותו של נתניהו לצד בלוק הימין: "מצביעי הליכוד לא הצביעו לגפני, דרעי, ליצמן, או סמוטריץ', אלא ל-32 ח"כים ביניהם, נתניהו, אדלשטיין, סער וארדן. סבב בחירות נוסף לא יוביל לתוצאה שונה, אלא לאסון לאומי ולשיתוק כלכלי שירשמו על שמכם".

בד בבד עם חילופי ההאשמות, ראשי צוות המשא ומתן של הליכוד, השרים לוין ואלקין, עדכנו את נציגי הסיעות בבלוק הימין-חרדים במצב השיחות עם כחול לבן. בשיחה עודכנו הנציגים בדרישת כחול לבן בדבר ההיפרדות הליכוד מהבלוק ונאמר להם בתשובה "לא יקום ולא יהיה", וכן כי כחול לבן טרם החזירו תשובה בקשר למתווה הנשיא. לוין ואלקין אמרו עוד כי בכחול לבן נצמדים לדרישות "מהות" כי אין להם תשובה עקרונית לסוגיית הישיבה עם הליכוד וגוש הימין כולו. לדבריהם, לא התקיים בכלל דיון בסוגיות דת ומדינה אלא רק בנושאים כלכליים, וכן כי הליכוד דרש שכחול לבן יתמכו בסיפוח בקעת הירדן - נושא שנותר אף הוא ללא תשובה מצד כחול לבן.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
"האסון יירשם על שמכם". ליברמן/רויטרס

גם פגישת המו"מ הקודמת הסתיימה ללא תוצאות, כששני הצדדים מאשימים אחד את השני במבוי הסתום. גם אז האשימו בליכוד את כחול-לבן בכך שלא הסכימו לדון במתווה של הנשיא ריבלין, בעוד שבכחול-לבן טענו שבליכוד מתבצרים בעמדה שלפיה המשא ומתן מנוהל בשם כל גוש הימין, ולא בשם הליכוד בלבד.

אמש אישרו בליכוד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יחזיר את המנדט להרכבת הקואליציה לנשיא המדינה ראובן ריבלין אם בכחול-לבן יסרבו למתווה שהציע האחרון. "אין טעם לבזבז זמן", אמרו בליכוד. "צוות המשא ומתן של הליכוד הונחה על ידי ראש הממשלה לעשות כל מאמץ אפשרי לקידום ממשלת אחדות רחבה לפי מתווה נשיא המדינה בפגישת המשא ומתן מול כחול לבן", הבהירו, "אבל אם כחול לבן לא יהיו מוכנים לקבל את המתווה שהציג נשיא המדינה וגם לא יציעו שום מתווה ריאלי אחר - אין טעם לבזבז זמן ולגרור את המדינה לשיתוק מתמשך".

עוד הוסיפו בליכוד כי "אם כחול-לבן יחליטו להתמיד בסירובם למתווה הנשיא, בסבירות גבוהה ראש הממשלה נתניהו יחזיר את המנדט, מתוך תקווה שאולי לקראת סוף התהליך בשלושת השבועות האחרונים אנשי כחול-לבן יבינו, שתקוותם לפוטש בליכוד או לפירוק של המחנה הלאומי אין לה בסיס במציאות, וממשלת אחדות רחבה לפי מתווה הנשיא זה הפתרון היחידי כדי למנוע בחירות מיותרות". עם זאת, הדגישו במפלגה כי "גם לאחר החזרת המנדט במידה ויוחלט על כך, הליכוד יהיה מוכן להפוך כל אבן כדי להגיע לממשלת אחדות רחבה ולמנוע בחירות".

(עדכון ראשון: 8:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully