וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: חיבורים בימין ובשמאל לא ישפיעו משמעותית על מפת הגושים

9.1.2020 / 6:30

ברקע הלחץ לאיחודים, מסקר וואלה! NEWS בשיתוף מכון מדגם בראשות מנו גבע עולה כי פחות משבוע לסגירת הרשימות, הקיפאון הבין-גושי לא ישתנה באופן ניכר גם אם יודיעו מפלגות הימין הדתי על ריצה משותפת, במקביל למפלגות השמאל. 65% חושבים שלא נכון היה למנות את ביטן לשר

עריכה:שאול אדם

פחות משבוע לסגירת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23, הלחץ הציבורי והפוליטי לאיחודים בשמאל ובימין הולך וגובר. סקר וואלה! NEWS ומכון מדגם בראשות מנו גבע מגלה קיפאון מוחלט בתמונת המנדטים ובעיקר בחלוקה הבין-גושית, שאינה משתנה כמעט גם אם יש חיבורים בשמאל ובימין. מהסקר עולה כי במידה והעבודה-גשר ומרצ יחברו לריצה משותפת, הן יקבלו את סך המנדטים שמתקבלים מריצה שלהן בנפרד, ובכל זאת - הן יימלטו מאימת אחוז החסימה. עוד עולה מהסקר כי איחוד של כל מפלגות הימין הדתי לריצה אחת משותפת, יציל חלק מהקולות שעשויים להתבזבז מתחת לאחוז החסימה, ואף יחזק את גוש הימין - אך לא ישנה דרמטית את מצבו של גוש הימין במאמץ להגיע לגוש חוסם של 61 מנדטים.

במידה ולא יהיו חיבורים בכלל עד שבוע הבא וכל המפלגות יתמודדו כפי שהן בנויות כיום, כחול לבן, כך לפי הסקר, תהיה המפלגה הגדולה עם 35 מנדטים לעומת הליכוד שזוכה ל-33. גוש הימין-חרדים נותר יציב עם 55 מנדטים - 33 של הליכוד, 8 של ש"ס, 8 של יהדות התורה, ו-6 של הימין החדש. בפלג הדתי יותר של הציונות הדתית, שמפולג כרגע לעוד שתי מפלגות, התוצאות עגומות: ברקע הנתק בין רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', גם הבית היהודי שתרוץ עם עוצמה יהודית (2.8%) וגם האיחוד הלאומי (1.1%) לא עוברות את אחוז החסימה.

גם גוש המרכז-שמאל לא משתנה לעומת הבחירות הקודמות ונשאר יציב על 44 מנדטים: כחול לבן מתחזקת ב-2 מנדטים אך אלו מגיעים על חשבון העבודה-גשר (5) והמחנה הדמוקרטי (4) שמאבדות מנדט כל אחת לעומת בחירות ספטמבר. ובעוד המגעים בין סתיו שפיר למרצ על המשך השותפות במחנה הדמוקרטי תקועים, המפלגה הירוקה בראשותה מקבלת אחוזי תמיכה מזעריים של 0.2%. הרשימה המשותפת ללא שינוי עם 13 מנדטים וכך גם ישראל ביתנו עם 8. מהסקר עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום - הקיפאון הפוליטי שהוביל לבחירות שניות ושלישיות היה עדיין רחוק מנקודת הכרעה.

שאלה נוספת בסקר בחנה את אופן ההצבעה במידה והמפלגות הקטנות מימין ומשמאל יתאחדו לכדי מפלגה אחת, כלומר - אם הימין החדש, הבית היהודי עוצמה יהודית והאיחוד הלאומי ירוצו ביחד ואם העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי ירוצו ביחד. מהסקר עולה כי איחוד מקביל בימין ובשמאל אינו משנה כמעט את מפת המנדטים, והשינוי שקיים הוא קטן ולטובת הימין. מפלגת שמאל מאוחדת היתה מקבלת 9 מנדטים, בדיוק כמו כשמרצ (4) והעבודה-גשר (5) מתמודדות בנפרד, אך היא תבטיח ששתי המפלגות יתרחקו מאחוז החסימה ויסתכנו באובדן קולות לגוש.

מפלגת ימין מאוחדת, שבה יתמודדו בנט, פרץ, סמוטריץ' ובן גביר ביחד, היתה מקבלת לפי הסקר 8 מנדטים, ומונעת אובדן של עשרות אלפי קולות מתחת לאחוז החסימה. תוספת הקולות והמנדטים הללו מגיעה בעיקר על חשבון המפלגות הגדולות ומצליחה לנייד מנדט אחד מגוש המרכז-שמאל לגוש הימין: כחול לבן יורדת מ-35 ל-34 מנדטים, הליכוד מקבל 32 במקום 33 ללא איחוד. בהתאם, גוש המרכז-שמאל נחלש מ-44 ל-43 מנדטים, וגוש הימין ללא החרדים גדל מ-39 ל-40 מנדטים. בשאר המפלגות, ש"ס, יהדות התורה, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו - לא חל שום שינוי כתוצאה מאיחודים או חיבורים בימין ובשמאל.

הסקר בחן גם את תגובת הציבור למינויו של ח"כ דוד ביטן לתפקיד שר החקלאות, לאור החשדות נגדו בפרשות שוחד. רוב הציבור - 65% - סבור שלא היה נכון למנות אותו לשר, ורק 11% הביעו תמיכה במינוי, כש-24% השיבו "לא יודע". גם בתוך הימין המינוי של ביטן לא התקבל באהדה גדולה: 59% ממי שמגדיר עצמו כימין חושבים שהמינוי לא נכון, ורק 13% תומכים בו. בקרב מצביעי מרכז-שמאל חוסר שביעות הרצון גורף: כ-80% חושבים שהמינוי לא נכון, ורק 8% סבורים שכן.

עורך הסקר: מדגם יעוץ ומחקר
מועד איסוף הנתונים: 8-1-2020
אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה
מספר המתבקשים להשתתף: 3,466
מספר המשיבים בפועל: 506
טעות הדגימה המירבית: 4.4%+
שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות
שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית
אופן ביצוע הסקר: טלפוני + אינטרנטי

לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23. אין, עיבוד תמונה
לוח זמנים לבחירות לכנסת ב-23/עיבוד תמונה, אין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully