וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסילת ח"כ יזבק: בעבודה מעוניינים לתמוך בעתירה, במרצ מסתייגים

בעוד הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו הודיעו על תמיכתם בעתירה נגד התמודדותה של מספר 8 ברשימה המשותפת, בעבודה-גשר-מרצ התעוררה מחלוקת. בעקבות זאת, ברשימה המאוחדת הוחלט כי יינתן חופש הצבעה בעניין. לקראת הדיונים בעתירה יזבק מחקה פוסטים בהם הביעה תמיכה במחבל

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

סוגיית פסילת חברת הכנסת היבא יזבק מבל"ד המתמודדת במסגרת הרשימה המשותפת, מעוררת מחלוקת בקרב רשימת העבודה-גשר-מרצ. בעוד בעבודה מעוניינים לתמוך בפסילה, במרצ מסתייגים מכך. בעקבות הקרע, בישיבת הרשימה המאוחדת הראשונה שהתקיימה היום (שני) הוחלט כי כל סיעה תחליט בעצמה על אופן הצבעתה ובעניין זה יינתן חופש הצבעה.

ועדת הבחירות המרכזית תדון מחר בעתירה לפסילת יזבק שהגיש ח"כ אופיר כץ (הליכוד), בטענה שהיא שוללת את קיומה של המדינה כיהודית ודמוקרטית תומכת בטרור. הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו צפויות לתמוך בעתירה.

ח"כ איציק שמולי (העבודה) הביע את תמיכתו בעתירה. בחשבון הטוויטר שלו צייץ כי "העתירה לפסילתה של ח"כ יזבק מוצדקת מאין כמותה ויש לתמוך בה ללא סייג. שופטי בג"ץ, ובראשם הנשיאה, כבר קבעו כי האדרתה ותמיכתה במחבלים עם דם על הידיים כמו סמיר קונטר, שרוצץ גולגולת של תינוקת, מהווים תמיכה בטרור לכל דבר ועניין; וזאת, לא בפעם הראשונה מתוך מפלגתה.‏ החוק אינו מתיר התמודדות לכנסת של מי ששולל את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ובוודאי מי שבדבריו או במעשיו תומך בטרור; מטעמים אלו יש להביא לפסילתה".

גם יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי אבקסיס תתמוך בפסילת יזבק. "לא נכניס את הטרור לביתנו", אמרה. "לא ייתכן שבכנסת ישראל יישבו תומכי טרור אשר מעודדים פגיעה באזרחי ובמדינת ישראל. לא אאפשר לטרור להיכנס לביתנו, לבית של ישראל. כמו שהבטחתי בנושאים השנויים במחלוקת - לכל מפלגה יש את חופש ההצבעה ומפלגת גשר שומרת על עצמאות בכל הנושאים. אמשיך לפעול לפי הערכים שמלווים אותי מאז ומתמיד".

מנגד, אלוף (מיל') יאיר גולן, מספר 7 ברשימה המאוחדת, קרא שלא לפסול את יזבק. "‏לא נוח לי לקרוא את דבריה של היבא יזבק בפייסבוק, אבל לפסול אזרחית שומרת חוק מהתמודדות זה לתת פרס למשמיציה של הדמוקרטיה הישראלית", צייץ. "בואו נתמקד בפסילת חבורת אלימים ופורעי חוק שמתעמתים עם שוטרים וחיילים כל חייהם. כי בדמוקרטיה פוסלים אנשים על מעשים, לא על שיתוף דברים מקוממים בפייסבוק".

היבא יזבק רע"ם בל"ד. אתר רשמי
סוגיית פסילתה עלתה לדיון בישיבת הסיעה. יזבק/אתר רשמי

ח"כ כץ שהגיש את העתירה, תקף את ח"כ גולן. "ההתבטאויות של יאיר גולן מקוממות בכל פעם מחדש, אך לקרוא לתמיכה במחבלים מתועבים שגבו חיים של עשרות קורבנות חפים מפשע דבר שהוא 'לא נוח' זה שיא חדש", אמר. "מקומה של היבא יזבק תומכת המחבלים והמרגלים מחוץ לכנסת ישראל".

ח"כ יואב קיש (הליכוד) כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "היבא יזבק כינתה את המחבל המתועב קונטאר 'הלוחם השהיד', ומצאה לנכון לפרסם בעמוד הפייסבוק שלה תמונה של המחבלת דלאל מוגרבי שרצחה 35 ישראלים בינהם 12 ילדים עם טקסט שבו כתבה בין היתר 'מצדיעה להתנגדות הנשית'". לדבריו, "תומכת טרור צריכה להיות בכלא ולא בכנסת".

חברי יהדות התורה לא צפויים לתמוך בפסילתה של ח"כ יזבק, למרות עמדותיה. עם זאת, גם ללא תמיכתם, צפוי רוב לפסילתה בוועדת הבחירות המרכזית. ההחלטה נובעת מעמדה עקרונית במפלגה לפיה חבריה לא תומכים בבקשות לפסול מועמדים היות ובקשות אלה עשויות ל"חזור אלינו כבומרנג", כלשונם. עד היום, ביהדות התורה חרגו מעמדה זו רק פעם אחת: בבקשת הפסילה של ח"כ לשעבר חנין זועבי, אז תמכו בבקשה.

עוד בוואלה!

מרוץ החסינות, קרב תקציב הישיבות ותחילת עונת הפסילות: סיכום היום הפוליטי

לכתבה המלאה
עמיר פרץ, ניצן הורוביץ ואורלי לוי אבקסיס בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
מחלוקת בין העבודה למרצ. הורוביץ, פרץ ולוי-אבקסיס בישיבת הסיעה, היום/ראובן קסטרו

לקראת הדיונים בעניינה, ח"כ יזבק מחקה בימים האחרונים את אחד הפוסטים שפרסמה בפייסבוק בשנת 2017 שבו היא הדהדה מסרים של המחבל כרים יונס מתוך הכלא. יונס חטף ורצח את החייל אברהם ברומברג ונדון למאסר עולם. בין הדברים שאמר ויזבק ציטטה נכתב כי "או שננצח או שנמות שהידים".

מי שאיתר את הפוסט שנמחק הוא יו"ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר שכתב היום בטוויטר בתגובה כי ‏"במהלך איסוף הראיות להגשת העתירה לפסילת מועמדותה בשל הבעת תמיכה בטרור, גילינו תופעה מעניינת - פוסטים שפרסמה יזבק החלו להימחק". פורר הוסיף כי "אל דאגה, המסכים צולמו. שיבוש הראיות לא יועיל כאן ליזבק. כנראה שלפעולת המחיקה יש קשר ישיר לחשש שהמשכורת שמשלמת מדינת ישראל תיעלם".

(עדכון ראשון: 13:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully