וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיכוי לפיצול ומהן הסנקציות שיוטלו? המדריך לציד העריקים של הליכוד

3.3.2020 / 18:20

על פי תוצאות הבחירות המסתמנות, גוש הימין יזדקק לפחות לח"כ אחד שיעבור מגוש המרכז-שמאל ויאפשר את הקמת ממשלת נתניהו. החוק קובע עונשים לח"כים שמתפצלים מסיעתם, אך לוי אבקסיס או האוזר והנדל המייצגים את מפלגות גשר ותל"ם, יוכלו לחמוק ללא פגע ולתת את האצבע החסרה

עריכה: אסף דרורי

תוצאות הבחירות המסתמנות, לפיהן, לגוש הימין יהיו 59 או 60 מנדטים, הציפו מחדש את השאלה שעסקו בה לא מעט אחרי סיבוב הבחירות הראשון באפריל 2019, מי יהיו חברי הכנסת שיערקו מגוש המרכז שמאל לגוש הימין, ויאפשרו את הקמת הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו.

עריקה היא לא רק החלטה של ח"כ לעזוב את מפלגתו ולעבור למפלגה אחרת. תהליך העריקה טומן בתוכו סנקציות שלעתים מעלות חששות של העורק על עתידו הפוליטי והופכות לסיבה המרכזית לסיכול המהלך. יש לא מעט אפשרות לפצל חבר כנסת ממפלגתו.

ד"ר אסף שפירא, מנהל התכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה הסביר כי אחת מהן היא מפלגה שתתפצל מסיעה משותפת.

מליאת הכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

איך זה עובד?

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, נציגתה היחידה של מפלגת גשר תתפצל למשל מהסיעה המשותפת של העבודה ומרצ או במקרה אחר, חברי הכנסת של תל"מ, מפלגתו של בוגי יעלון, יתפצלו מהסיעה המשותפת של כחול לבן. במקרה כזה, לא יוטלו כל סנקציות על חברי הכנסת שיתפצלו, והם יוכלו לכהן כשרים או סגני שרים בממשלה שתושבע או להתמודד בכנסת הבאה בסיעה קיימת.

עוד בוואלה!

הניצחון של נתניהו תלוי במספרים הקטנים, אבל ציד העריקים כבר התחיל

לכתבה המלאה

יש עוד אפשרויות?

אפשרות נוספת לפיצול היא ששליש מחברי הסיעה יתפצלו יחד. מהלך כזה ייחשב התפלגות. למעשה, המתפלגים מקימים סיעה חדשה או מצטרפים לסיעה קיימת. ומה לגבי סנקציות? הם יוכלו להצטרף לממשלה ולהתמודד בבחירות הבאות באופן חופשי, אבל, אם ההתפלגות מתבצעת בשנתיים הראשונות לכהונת הכנסת, הסיעה החדשה של המתפלגים לא תקבל מימון מפלגות שוטף.

אילו סנקציות מוטלות על ח"כים בודדים שמתפצלים?

ח"כים בודדים שמתפצלים מסיעתם ללא מפלגה או שליש מחבריהם מוגדרים כפורשים ומוטלות עליהם סנקציות: הם לא יוכלו לכהן כשרים או סגני שרים בכנסת שבה התפצלו, לא יוכלו להתמודד בבחירות הבאות עם כל מפלגה שמיוצגת בכנסת הנוכחית וכך גם לא יוכלו להקים סיעה חדשה או להצטרף לסיעה קיימת.

מה בכל זאת אפשר לתת להם כדי שיערקו?

הם יוכלו לכהן בכל התפקידים הפרלמנטריים בכנסת, ובהם, כהונה כיו"ר וועדות.

ראשי מפלגת העבודה- גשר- מרצ, עמיר פרץ ואורלי לוי אבוקסיס במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 2 במרץ 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, אתר רשמי
לוי אבקסיס לצד פרץ, אתמול/אתר רשמי, אבשלום ששוני/פלאש90

האם יש בכל זאת דרך שהם יכהנו כשרים או סגני שרים?

ישנה אפשרות כי חבר הכנסת יצביע בעד הקמת הממשלה אליה הוא מעוניין לערוק, מיד לאחר מכן, ועוד בטרם הוחלט על פיצולו מהסיעה בה נבחר לכנסת, יגיש את מכתב התפטרותו מהכנסת, וכעבור מספר ימים או שבועות ימונה לתפקיד שר כמינוי חיצוני מבלי להיות חבר כנסת. במצב כזה, החוק לא מגביל את הח"כ לקבל את התפקיד או להתמודד לכנסת הבאה בסיעה קיימת. עם זאת, ההנחה היא כי תרחיש כזה עשוי לעלות בפני בג"ץ להכרעה, ככל ויתממש.

ח"כ עומר ינקלביץ, מליאת הכנסת 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
ח"כ ינקלביץ'/ראובן קסטרו

מי הם חברי הכנסת העריקים שסימנו בליכוד, ולמה דווקא הם?

חברי הכנסת יועז הנדל, צבי האוזר ועומר ינקלביץ' מכחול לבן וח"כ לוי אבקסיס סומנו כעריקים פוטנציאלים בידי הליכוד. ייתכן כי בליכוד בוחנים אפשרויות נוספות בתוך כחול לבן ובמפלגת העבודה, ואם לשפוט לפי ניסיונותיהם לגייס עריקים בסיבוב הראשון אחרי הבחירות באפריל 2019, יהיו חברי כנסת נוספים שיקבלו הצעות שונות לערוק מגוש המרכז שמאל.

חברי הכנסת הנדל והאוזר סומנו על ידי הליכוד בשל נטייתם הפוליטית לאידאולוגיה הימנית ולאור עבודתם בעבר עם נתניהו. ח"כ ינקלביץ' סומנה היות והיא חרדית ותהיה אפשרות להפעיל עליה לחצים באמצעות הרבנים והממסד החרדי, אף שניסיונות כאלה לא צלחו בפעם הראשונה. בנוסף, לפי פרסום בהארץ, לליכוד יש חומרים מביכים לכאורה על ינקלביץ', ובמפלגה איימו עליה כי אם לא תערוק, הם יפרסמו אותם. ח"כ לוי אבקסיס סומנה כי עריקה שלה באמצעות מפלגתה היא מהקלות ביותר מול מגבלות שעשויות ליפול על אחרים, ובין היתר, גם לאור הכישלון הצורם שספגה בבחירות האחרונות.

ח"כ יועז הנדל וצבי האוזר,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
סומנו כעריקים פוטנציאליים. חברי הכנסת הנדל והאוזר/ראובן קסטרו

מה הסיכוי לעריקה?

תלוי בתוצאות הבחירות. בליכוד סבורים כי אם תושג לבסוף תוצאה של 60 מנדטים לגוש הימין, הרי שיהיה קל מאוד להשיג ח"כ אחד שיערוק, והסיכויים לכך גבוהים. עם זאת, אם הגוש ישיג 59 מנדטים, יהיה עליהם להשיג שני עריקים, ואפשרות כזו היא בעלת סיכויים נמוכים משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully