וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים לבחירות: הכנסת ה-23 התפזרה רשמית

הכנסת פוזרה באופן אוטומטי לאחר שחבריה לא אישרו את תקציב המדינה עד המועד הנקוב בחוק. בעקבות זאת, הבחירות לכנסת ה-24 ייערכו ב-23 במרץ 2021, ואזרחי ישראל ילכו להצביע בפעם הרביעית בתוך פחות משנתיים

מתוך משדר וואלה! NEWS בהגשת טל שלו ויקי אדמקר/צילום: ניב אהרונסוi

כנסת ישראל ה-23 פוזרה הלילה (שלישי) באופן אוטומטי - פחות מעשרה חודשים מאז הושבעה, לאחר שתקציב המדינה לא אושר עד פקיעת המועד הקבוע בחוק, ואחרי כישלון הניסיונות לדחות מועד זה.עקב כך, מערכת הבחירות לכנסת ה-24 יוצאת לדרכה ואזרחי ישראל יצאו לקלפיות ב-23 במרץ 2021, ארבעה ימים לפני חג הפסח. זה יהיה סבב הבחירות הרביעי שנערך בישראל בתוך פחות משנתיים.

אתמול נכשל ניסיון של הקואליציה לחוקק חוק לדחיית המועד להעברת התקציב, ונכשלו גם המגעים בין הליכוד לכחול לבן, להשגת הבנות להמשך קיום הממשלה. משכך, הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי.

הערב אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, רגע לפני פיזור הכנסת, את הוראת השעה לניהול הבחירות לכנסת ה-24 בזמן קורונה. לפי הצעת החוק, חלק מהקלפיות יוגדרו כייעודיות לבוחרים שנדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, וזאת על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר וועדת הבחירות המרכזית, בהתייעצות עם סגניו ועם מנכ"ל משרד הבריאות, לרבות לעניין אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי.

מליאת הכנסת לפני פיזורה, 22 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הכנסת שוב מתפזרת. המליאה, ליל אמש/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

בנוסף לכך, בכל עירייה או מועצה מקומית או אזורית שרשומים בה בעלי זכות בחירה תמוקם לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת לחייבים בבידוד שאינם חולים. מעבר לכך, יו"ר ועדת הבחירות, בהתייעצות עם סגניו ומנכ"ל משרד הבריאות, יקבע את ההוראות שיחולו על כלל הקלפיות ועל הבוחרים שיבואו להצביע כמו הגבלות התקהלות, תפוסה מירבית, שמירה על היגיינה, תשאול בכניסה ועוד.

במקרה שיוטל סגר לפי חוק הקורונה הגדול, ניתן יהיה לצאת ממקום המגורים לצורך ההצבעה לבחירות לכנסת ולרשות המקומית. באופן דומה, בוחרים באזור מוגבל יוכלו להגיע לקלפי שבתוך האזור.

כמו כן, לראשונה יוצבו קלפיות מיוחדות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן בהם יותר מ-30 דיירים; מתחת למספר דיירים זה פתיחת הקלפי תהיה לשיקול יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת סגניו; תתווסף הוראה האוסרת הזזה של קלפיות בתוך בתי אבות או ביניהם וכך גם לגבי קלפיות למבודדי קורונה.

עוד בוואלה!

3 דקות, 4 קולות, וקאט ברוטלי אחד: הרגע שבו נתניהו איבד את המושכות בכנסת

לכתבה המלאה
שליחת  קלפיות אחרונות לרחבי הארץ
ממרכז הלוגיסטי בשוהם , 1 באפריל 2019. ראובן קסטרו
קלפיות במרכז לוגיסטי בשוהם, בבחירות 2019/ראובן קסטרו

הצעת החוק לדחיית מועד פיזור הכנסת נדחתה בקריאה ראשונה, לאחר שלא הושגו הסכמות בין הליכוד וכחול לבן, וניסיונות הליכוד לגייס רוב נכשלו. רוב של 49 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה, ו-47 תמכו. בין המתנגדים הייתה גם ח"כ מיכל שיר (הליכוד) שהודיעה על הצטרפות למפלגתו החדשה של גדעון סער. ח"כ שרן השכל מהליכוד נעדרה.

רוב חברי הכנסת של כחול לבן נעדרו, אך שלושה מהם, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, הצביעו נגד הצעת החוק. גם הח"כים צבי האוזר ויועז הנדל (דרך ארץ), שהודיעו על הצטרפות למפלגת סער, הצביעו נגד. לעומתם, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שותפתו של סער, נעדרה מההצבעה. גם חברי הכנסת מטעם מפלגת רע"מ נעדרו מההצבעה.

רגע לפני פיזור הכנסת, בליכוד ניסו להוביל מהלך לקיצוץ במימון הבחירות של "תקווה חדשה", מפלגתו הנוכחית של גדעון סער - בכיר הליכוד לשעבר שפרש והכריז כי יקים תנועה פוליטית חדשה - אולם, הם נכשלו בהעברת המהלך בכנסת.

בחירות 2021 - לוח הזמנים

  • 1 בינואר - פרסום פנקס הבוחרים העדכני
  • 3 בינואר - כניסת פנקס הבוחרים לתוקף
  • 3-4 בפברואר - הגשת הרשימות לוועדת הבחירות
  • 10 בפברואר - מועד אחרון לעתור כדי לפסול רשימה מהתמודדות
  • 9 במרץ - תחילת שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו
  • 11 במרץ - תחילת ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל
  • 23 במרץ - יום הבוחר
מליאת הכנסת לפני פיזורה, 22 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
המליאה, ליל אמש/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין (הליכוד) קרא להתנהלות תקינה והגונה במערכת הבחירות. "אנו מצויים בתקופה מורכבת ומרובת אתגרים, ועם זאת גם מרובת מחלוקות. המחלוקות הקיימות בציבור, מצאו את ביטויין באופן טבעי גם כאן בבניין הזה", אמר. "אנו יוצאים למערכת בחירות לא פשוטה, אני קורא מכאן לכל אחת ואחד מאיתנו, וכל אחת ואחד מאזרחי ישראל - להימנע מלהחריף את המתחים ולעשות ככל שניתן כדי שמערכת הבחירות תתנהל ותסתיים באופן מסודר וללא גילויי אלימות".

ח"כ שלמה קרעי, בתמיכת ימינה וכחול לבן, הגיש הסתייגויות להצעות החוק של ועדת הבחירות המרכזית, לפיהן כל ח"כ שיוצא ממפלגה קיימת ונכנס לסיעה חדשה בכנסת הבאה, ייקח איתו את החוב היחסי מאותה מפלגה שעזב, מתוך סכום הלוואה שלקחה המפלגה.

בנוסף, קרעי ביקש לשנות את חישוב מימון המפלגות כך שהמימון של מפלגה חדשה שיש בה ח"כים מהכנסת ייחתך בחצי. יועמ"ש הוועדה, עו"ד גור בליי, אמר כי ההסתייגויות "מעוררות בעיות קשות במישור החוקתי". עו"ד חנוך, בא כוחה של מפלגת "תקווה חדשה" אמר כי ההסתייגויות הן "ניסיון להטיל אימה באופן אישי". לבסוף - המהלך לא צלח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully