וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים ניסנקורן התפטר; אשכנזי יעזוב את המפלגה

30.12.2020 / 11:50

ניסנקורן הגיש מכתבי התפטרות לנתניהו ולגנץ, יום לאחר שהודיע על עזיבת כחול לבן ומעבר למפלגתו של חולדאי. "המתקפה נגד שלטון החוק מחייבת להוסיף ולעמוד על המשמר", כתב לגנץ. גם שר החוץ אשכנזי הודיע ליו"ר כחול לבן כי הוא לא מתכוון להתמודד במפלגה בבחירות הקרובות

בווידאו: חולדאי מודיע על הקמת מפלגה חדשה יחד עם ניסנקורן/עריכה: עמית שמחה

שר המשפטים אבי ניסנקורן התפטר היום (רביעי) מתפקידו, והגיש שני מכתבי התפטרות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ. במקביל, שר החוץ גבי אשכנזי הודיע הבוקר ליו"ר כחול לבן בני גנץ כי הוא עוזב את המפלגה ולא מתכוון להתמודד בה בבחירות הקרובות. הודעה רשמית צפויה במהלך היום.

במכתב לגנץ כתב כי "המתקפה נגד שלטון החוק אינה ביקורת בונה ולא מאבק אידיאולוגי. זהו מאבק אישי של אדם אחד, המבקש להדק את לפיתת החנק סביב צווארה של המערכת במטרה להלך עליה אימים משיקוליו המשפטיים האישיים". הוא הבהיר כי "המציאות הזו מחייבת להוסיף ולעמוד על המשמר. במאבק למען הדמוקרטיה הישראלית, אין לנו ברירה אלא לנצח".

לעומת זאת, במכתבו לנתניהו שהיה קצר במיוחד, כתב ניסנקורן כי "לנוכח בקשתו של ראש הממשלה החליפי, הריני להודיעך על התפטרותי מתפקיד שר המשפטים". יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מסר בתגובה להתפטרות ניסנקורן כי "‏התפטרותו המאוחרת היא אירוניה". הוא הוסיף כי "אם בני גנץ היה מקבל את עמדתי ולא היה מתעקש לשמור על ניסנקורן בתפקידו, לא היינו במערכת בחירות והממשלה היתה מתייצבת לכהונה של ארבע שנים מלאות".

גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן במהלך ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת 25 בנובמבר 2020. הדס פרוש, פלאש90, פלאש 90
עוזבים את כחול לבן. אשכנזי וניסנקורן/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש90

אשכנזי הוא הפורש השישי מכחול לבן בימים האחרונים, בנוסף לניסנקורן, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ, מיכל קוטלר וונש ועינב קבלה. ההחלטה שלו לעזוב את שורות המפלגה מגיעה ברקע מתיחות גדולה בין גנץ ואשכנזי בשבועות האחרונים סביב המשא ומתן מול הליכוד.

בימים האחרונים גנץ קיים איתו כמה שיחות, שבהן עדכן אותו על החלטתו להמשיך להתמודד בראשות כחול לבן וביקש ממנו להמשיך לצדו, אך אשכנזי הבהיר שהוא לא רואה טעם בהמשך ההתמודדות במפלגה במתכונתה הנוכחית.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בהצהרה, כפר המכביה, 29 בדצמבר 2020. אלעד מלכה
"הוא היה המבצע, אני הייתי הנווט". גנץ מכריז כי יתמודד שוב, אתמול/אלעד מלכה

אתמול דרש גנץ מניסנקורן להתפטר עד הבוקר בעקבות עזיבת המפלגה, ואיים כי אם לא יעשה זאת, הוא יפוטר. "אני אחזיק בתיק הזה ובימים קרובים אחליט מי ימלא את התפקיד", הבהיר אתמול גנץ בהצהרה שמסר, ובה הודיע כי יתמודד גם בבחירות הקרובות בראשות כחול לבן.

עם זאת, גנץ אמר כי הוא "מעריך את אבי ניסנקורן כמי שהיה שותף ומאחל לו את כל ההצלחה בעולם. אני מיניתי אותו להיות שר המשפטים, שמרתי עליו במשרד המשפטים. המדיניות היא מדיניות כחול לבן, הוא היה המבצע, אני הייתי הנווט. כך היה וכך יהיה גם בעתיד".

מקורבי ניסנקורן טענו כי החליט לפרוש מכחול לבן בשל פערים אידאולוגיים עם גנץ והכיוון הימני שכחול לבן תופסת. לדבריהם, ניסנקורן קיים מספר שיחות עם גנץ בסוף השבוע ובחן את האפשרות להמשיך להתמודד בכחול לבן, אך לאחר שנודע לו שגנץ בוחן חיבור עם מפלגת ימינה החליט לעזוב ולחבור לחולדאי. גנץ למד על ההחלטה מהתקשורת. בסביבת ניסנקורן אמרו שניסו להשיג אותו, אך הוא היה ברצף שיחות ביטחוניות.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיש כתב התפטרות לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גנץ. --, צילום מסך
מכתב ההתפטרות שהגיש ניסנקורן לגנץ/צילום מסך, --

ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות לשעבר, חבר לגנץ בפברואר 2019, עוד לפני הקמת כחול לבן, ושובץ ברשימת חוסן לישראל במקום השלישי אחרי גנץ ואשכנזי. עם פירוק כחול לבן והקמת הממשלה באפריל האחרון, הוא מונה לשר המשפטים למורת רוחם של אנשי הליכוד וראש הממשלה נתניהו.

בחודשים האחרונים פעילותו במשרד המשפטים עוררה ביקורת חריפה בליכוד, במיוחד סביב המחלוקת בעניין המינויים הבכירים.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיש כתב התפטרות לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גנץ. --, צילום מסך
מכתב ההתפטרות שהגיש ניסנקורן לנתניהו/צילום מסך, --

ניסנקורן מנע הקמה של ועדה משותפת שהייתה אמורה לקום לפי ההסכם הקואליציוני כדי להחליט על רפורמה בשיטת המינויים, ובאוקטובר החל לקדם עצמאית את הליכי האיתור של פרקליט המדינה, בניגוד להסכמות. התנהלותו של ניסנקורן עוררה גם זעם בסביבת גנץ בחודשים האחרונים, והשתלשלות העניינים סביב פירוק הממשלה הובילה להחרפת המתיחות.

בליכוד דרשו את פיטוריו של ניסנקורן כתנאי להמשך קיום הממשלה ולקצץ בסמכויותיו. גנץ סירב לפטרו, אך ניהל משא ומתן על שינוי שיטת המינויים הבכירים עליהם ניסנקורן מופקד כמו פרקליט המדינה, היועמ"ש, ושופטי בית המשפט העליון. ניסנקורן התנגד בתוקף לפשרות בנושא המשפטי מול נתניהו ומקורבי גנץ האשימו אותו בסיכול הפשרה שהיתה יכולה להביא להארכת חיי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully