וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים הערבים התנערו מהצהרת הפיוס של נתניהו בנצרת: "לא היה מסית כמוהו"

13.1.2021 / 19:54

אחרי שרה"מ הצהיר על "עידן חדש ליהודים וערבים" והתנצל על סרטון הבחירות שמוזכר בתיק 4000, התריעו פוליטיקאים כי זהו "ניסיון עלוב לקושש קולות" וכי "אהבת הפתע שלו לערבים תתפוגג אחרי הבחירות". האם השכולה שהוזכרה בנאום נתניהו זעמה: "הוא מנצל אותי בשביל הקמפיין"

בווידאו: נתניהו בנצרת אומר שהוא לא נזכר בערבים לפני הבחירות/צילום: קונטקט

פוליטיקאים ערבים דחו הערב (רביעי) את נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת, בו הביע גאווה בציבור הערבי, התנצל על אזהרתו מפני הצבעה של ערבים בבחירות 2015, תקף את הרשימה המשותפת, התחייב להיאבק באלימות במגזר, וקרא לתחילתו של "עידן חדש ליהודים וערבים".

בנוסף, הם מתחו ביקורת על התנהלות המשטרה כלפי מפגינים ערבים שמחו בעיר נגד ביקורו של נתניהו. 19 בני אדם נעצרו בעימותים שפרצו בין שוטרים ומפגינים במקום, וח"כים בהווה ובעבר אף טענו כי הותקפו על ידי שוטרים.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, האשים כי נתניהו, שהתחייב לפעול למען הציבור הערבי, פעל נגד המגזר במהלך כהונתו. "במהלך עשור בשלטון, נתניהו איפשר לארגוני הפשע להחריב את הרחובות שלנו ומנע תוכניות מתאר שהובילו להריסות הבתים שלנו. מעולם לא היה ראש ממשלה שהסית נגד האוכלוסייה הערבית כמו נתניהו - מ'הערבים נוהרים' ועד לסמן את כולנו כאיום קיומי", אמר עודה.

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
"לך". המחאה בנצרת, היום/יואב איתיאל

עודה גם עקץ את ראש העיר נצרת, עלי סלאם, שהביע תמיכה בנתניהו במהלך הביקור. "מי שמוריד ראש בפני גזען סופו להפוך לקורבן שלו. אין קיצורי דרך, רק קול מאוחד של החברה הערבית ושותפים יהודים תבטיח את האינטרסים של החברה הערבית", אמר עודה.

סלאם עלה לדבר לאחר נתניהו, ומתח בדבריו ביקורת על הרשימה המשותפת. הוא אף טען כי חברי הרשימה "לא עשו כלום" וכי "כל החברה הערבית מאוכזבת" מפועלם. לצד זאת, הוא הדגיש כי נתניהו "דואג לכל התושבים, ועם כל הבלאגן גם עושה שלום". לצד זאת, הוא ביקש מראש הממשלה לעצור את הריסות הבתים כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית, להרחיב את גבולות נצרת, להסדיר את הכפרים הלא-מוכרים בנגב, ולהעניק יחס הולם לרשויות הערביות.

אמש הופצה שמועה שנתניהו מתכוון לשריין לסלאם עצמו מקום גבוה ברשימה, וכי ביקורו נועד גם כדי להכריז על חבירת סלאם אליו. ראש העיר השנוי במחלוקת מוכר לא רק כמתנגד מושבע של הרשימה המשותפת ודמויות בה אלא גם כמי שלא מהסס להביע בפומבי ביקורת קשה כנגד מדיניות הממשלה, המפלה לטענתו את העיר - גם במהלך משבר הקורונה.

עוד בוואלה!

נתניהו בנצרת: "עידן חדש לערבים ויהודים"; 12 עצורים בהפגנות נגדו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעיריית נצרת, 13 בינואר 2021. קונטקט, צילום מסך
נתניהו בנצרת, היום/צילום מסך, קונטקט

חבר מפלגתו של עודה, ח"כ אחמד טיבי, טען כי נתניהו שיקר בהבהרתו בנוגע לסרטון, בו הזהיר בבחירות 2015 כי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי". היום בנצרת, טען נתניהו כי "גורמים פוליטיים עיוותו את דבריו", וכי כל כוונתו הייתה להזהיר מפני הצבעה לרשימה המשותפת.

לדברי טיבי, בדבריו אלה "נתניהו משקר בלי למצמץ. הוא הסית נגד כל המצביעים הערבים בהיותם ערבים. הוא עשה זאת בבחירות 2015 ושב והסית נגד האזרחים בשלוש מערכות הבחירות שנערכו בשנתיים האחרונות". הוא הוסיף כי "נתניהו לא דיבר על המשותפת, אלא על עצם האיום הנובע מהצבעה חוקית של אזרחים ערבים. לאחרונה הוא גילה באמצעות יועצים את הקול הערבי וכעת הוא מנסה להפוך אותנו לטמבלים השימושיים שלו".

טיבי התריע כי נתניהו לא יסייע לציבור הערבי לאחר הבחירות. "יואיל נתניהו לתרגם את 'אהבת הפתע' שלו לערבים על ידי ביטול חוק הלאום, הפסקת הריסות בתים ומיגור ארגוני הפשיעה. הוא לא יעשה זאת. זאת אהבה זמנית לקול הערבי והיא תתפוגג מיד בתום הבחירות", מסר טיבי.

ח"כ ג'אבר אסקאלה, אף הוא מהרשימה המשותפת, הביע גם אי-אמון במסריו של נתניהו. "בחברה הערבית, בניגוד לניתוחים המנותקים של הפרשנים הפוליטיים, יודעים טוב מאוד שאם נתניהו אומר לך 'בוקר טוב' אז כנראה שזה זוועה של בוקר", כתב בטוויטר.

"את האזרחים הערבים אי אפשר לקנות"

גם עמיתתם, ח"כ עאידה תומא-סלימאן טענה כי נאומו של נתניהו בנצרת "הוא ניסיון עלוב לקושש קולות מהציבור שנגדו נתניהו הסית במשך שנים", והאשימה את העיריה שקיבלה אותו ב"התרפסות". היא הדגישה כי "הציבור האמיתי מבין טוב מאוד שאתה לא שותף שלו, ושהמטרה הפטריוטית שלנו היא להפיל אותך".

תומא-סלימאן כרכה את ביקורו של נתניהו בעיר לבין יחס השוטרים למפגינים שמחו נגדו בעיר. "בדרך לנאומו בנצרת נתניהו נתקל בהתנגדות האמיתית של החברה הערבית - שרואה בו איום על החברה הערבית, ולא שותף שלה", מסרה הח"כית, "נתניהו התגנב לעיר בחסות אלימות ברוטלית של המשטרה, שהתנהלה כמו משטרה פוליטית בשירות ראש הממשלה - הכתה חברי כנסת, עצרה פעילים והפעילה כוח חסר פרופורציות. אם המשטרה הייתה מפעילה כוח כזה נגד העבריינים אולי המצב היה טוב יותר". גרסת המשטרה לאירועים מובאת בסוף הכתבה.

בעימותים שנערכו בין שוטרים ומפגינים היום בעיר נעצרו לפחות 12 מבין המפגינים נעצרו. בין המוחים היו גם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מסיעות חד"ש, תע"ל ובל"ד, שגינו את התנהלות המשטרה באירוע, וטענו כי הותקפו על ידי שוטרים.

כך, חבר הכנסת לשעבר מטעם בל"ד, ג'מאל זחאלקה, טען כי הותקף באלימות על ידי שוטרים בהפגנה, וטענות דומות הגיעו גם מצד חברי הכנסת סונדוס סאלח, היבא יזבק, אמטאנס שחאדה ותומא-סולימאן. גם יו"ר הכנסת יריב לוין, ממפלגתו של נתניהו, מתח ביקורת על התנהלות השוטרים, ומסר כי אין לקבל את הרחקתם של ח"כים מההפגנה, וכי על המשטרה לכבד את חופש התנועה של חברי הכנסת.

בנאומו, נתניהו התייחס בביטול למחאה, ואמר כי "ההפגנות של הרשימה המשותפת הן סימן לייאוש. הם מיואשים בצדק. גם הם רואים את התמיכה ההולכת וגוברת בי ובליכוד בחברה הערבית, זה מרגש אותי מאוד".

חברת הכנסת סונדוס סאלח (תע״ל - הרשימה המשותפת) מפונה במהלך הפגנה נגד ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת, 13 בינואר 2021. מוחמד חליליה, אתר רשמי
שוטרים מפנים את ח"כ סונדוס סאלח מההפגנה בנצרת, היום/אתר רשמי, מוחמד חליליה

לביקורת על נתניהו הצטרף גם ח"כ לשעבר עיסאווי פריג', המתמודד ברשימת מרצ, שטען כי הציבור הערבי לא יתמוך בנתניהו. "מי שביטל אותנו - מבוטל אצלנו. האזרחים הערבים לא יתמכו בליכוד ובנתניהו שלאורך השנים הפלו אותם והסיתו נגדם", מסר פריג'. "מי שקידמו את חוק הלאום שמבקש להדיר את האזרחים הערבים ואת שפתם ממדינתם, מי שבמשך שנים התייחסו לחברה הערבית כחצר האחורית של מדינת ישראל, לא יקבלו את קולה, עם מועמד או בלי".

מוחמד דראושה, העומד בראש מפלגת מען, האשים את נתניהו בציניות, ואמר כי ביקורו הוא "חלק מהניסיון הנואש שלו להמשיך ולהחזיק בשלטון". דראושה, שהצהיר כי מפלגתו אינה פוסלת ישיבה בממשלה, אמר כי "נמאס לנו שראש הממשלה מגיע לנצרת רק כדי להשלות את הבוחרים. הוא מוכן לעשות כל דבר, כולל הבערת השטח בחברה הערבית כדי לקושש קולות. בהנחיתו, ובהנחיית שר המשטרה שלו, הוא נלחם במפגינים הערבים, אבל זו אותה משטרה כושלת שנכשלת מידי יום בטיפול באלימות בחברה הערבית".

דראושה הטיל על נתניהו את האחריות לשורת צעדים שפגעו במגזר. "אסור לתת לנתניהו לדרוך על כבודו של הציבור הערבי ולחפש שם קולות. הוא האחראי לחוק הלאום, הוא האחראי לחוק קמיניץ, הוא האחראי לשיח המפלג ולדה-לגיטימציה של החברה הערבית. הגיע הזמן שיפנה את מקומו".

בעמותת סיכוי, המקדמת שיוויון ושותפות בין יהודים לערבים, האשימו גם הם את נתניהו כי במהלך כהונתו לא פעל מספיק למען הציבור הערבי. "הפשיעה והאלימות משתוללת שנים, שנים בהן בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה. עברה יותר משנה מאז התחייב להביא תכנית תוך 90 יום - ומעל מאה אזרחים נוספים נרצחו. חודשיים לפני בחירות, בלי תקציב מדינה, הוא שוב נזכר בחברה הערבית ששנים סובלת תחת שלטונו ומההסתה שלו. את האזרחים הערבים אי אפשר לקנות!", מסרו.

במגזר האשימו: המשטרה הפגינה אלימות אכזרית

בנאומו הזכיר נתניהו כי בשנת 2012 ישב בדיון בכנסת לצד אישה ערבייה, שבעלה ושני בניה נרצחו שנה קודם לכן בעיר, ואמר כי עדותה השפיעה עליה עמוקות. בריאיון לרדיו א-שמס אמרה הערב האישה, תושבת אום אל-פחם סיהאם הייכל אגברייה, כי הוא "מנצל אותה בקמפיין הבחירות".

"אני תוהה: הוא עדיין משתמש בשם שלי וטוען שהוא באמת התרגש, אז אם באמת התרגשת - מה עשית למעני?" אמרה הייכל בריאיון, "מאז אותה ישיבה ב-2012 הוא לא נזכר בי ולא עשה כלום למען פענוח הרצח. הוא מנצל אותי בקמפיין הבחירות. אז הגעתי לכנסת בציפייה שיעשו משהו, אבל בסוף הרגשתי שהם קברו את הזכות שלי להביא את האחראים לדין. אם ייתנו לי את הטלפון של לשכתו - אני אפנה אליו כדי שיפסיק". עד היום, תיק הרצח לא פוענח.

נתניהו התייחס בנאומו גם למאבק בפשיעה בחברה הערבית, וטען כי לאורך עשרות שנים הייתה רק תחנת משטרה אחת ביישובים הערביים - בנצרת, וכי בשש השנים האחרונות נבנו "פי עשרה". טענה זו אינה מדויקת, שכן לבד מתחנת נצרת הייתה גם תחנת משטרה בשפרעם.

"יש הרבה מה לעשות כדי שתרגישו בטוחים ושלווים ביישובים שלכם. רוצה שתוכלו לצאת מהבתים שלכם בלי פחד. ביקשתי מהשר לביטחון פנים להכין תוכנית שתמגר אלימות ופשיעה בחברה הערבית", הוסיף (יצוין כי זו תוכנית שהכין השר הקודם במשרד, גלעד ארדן, כבר ב-2016-2015 אך תקצובה נדחה בגלל קיצוצים, ט"ש). "בינתיים סיכמתי עם שר הפנים דרעי ושר האוצר ישראל כץ על פעולה מידית שמאפשרת לכל ראש עיר לקחת עד 15% מתקציבי הפיתוח ולהקצות את זה לביטחון אישי".

העימותים בין שוטרים ומפגינים בנצרת, היום

בווידאו: עימותים בהפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו/צילום: יואב איתיאל

בתוך כך, ארגונים ואישי ציבור במגזר מחו על התנהלות המשטרה כלפי המפגינים הערבים שמחו נגד נתניהו.

"האזרחים שמפגינים בנצרת ביקשו להביע את מחאתם הפוליטית בדרכים חוקיות ולגיטימיות, ותפקידה של המשטרה היתה להגן על זכותם החוקתית לעשות כן. במקום זאת, משטרת ישראל הפעילה אלימות אכזרית וקיצונית, המצטרפת לפגיעה המתמשכת בזכויות האדם של האזרחים הערבים, ובמיוחד בזכות להפגין ובחופש הביטוי", מסרו מטעם ארגון "עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל". בארגון טענו כי "התנהלות זו היא תוצר של מדיניות שיטתית וארוכת שנים המונעת מאותה גזענות והסתה שבאו המפגינים למחות נגדה".

ועדת המעקב של הציבור הערבי אף התייחסה ליחס המשטרה כלפי המפגינים כאל "טרור" והטילו את האחריות על כך על נתניהו וממשלתו. בארגון אמרו כי "מטרות ביקורו של נתניהו בעיר היא "לצלם תמונות פרובוקטיביות וקידום בחירות".

מחאה ברקע ביקורו של רה"מ, נתניהו בנצרת 13 בינואר 2021. יואב איתיאל
"יחס השוטרים - ביטוי מובהק של מדיניות נתניהו". ההפגנה בנצרת, היום/יואב איתיאל

ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת) אמרה כי המשטרה "הייתה אלימה כלפיה", וכי "אלימות המשטרה היתה פרועה ומטורפת. ביבי מסיים את דרכו הפוליטית בבושה וקלון".

בהמשך מסרה הח"כית כי "התנהלות המשטרה נגדנו המפגינים היום בהפגנה בנצרת היא הביטוי המובהק של מדיניות נתניהו. לא משנה כמה הוא יבוא לערים הערביות וישקר, הפרצוף האמיתי שלו נשאר של גזענות, עוינות ואלימות נגד החברה הערבית".

מהמשטרה נמסר כי נעצרו עשרה מפגינים בחשד שמנעו מהשוטרים להקים מחסומי אבטחה, וכי תשעה נוספים נעצרו לאחר שעל פי החשד "ניסו להיכנס לשטח שנסגר סביב בניין העירייה".

בנוגע ליחס כלפי חברי הכנסת, מסר במשטרה כי "ארבעה ח"כים שחסמו את נתיב השיירה וסירבו לפנותו למרות הבקשות החוזרות ונשנות הוזזו מהציר".

"על אף ההפרעות, הביקור התנהל כמתוכנן והמפגינים התפזרו בסיום הביקור", הוסיפו במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully