וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת היועמ"ש: נתניהו וכץ הציגו תכנית כלכלית חדשה

עודכן לאחרונה: 24.1.2021 / 19:58

התכנית שהציגו רה"מ ושר האוצר כוללת בין השאר מענק של 750 שקלים לכל מבוגר, ו-500 שקלים לכל ילד עד לרביעי. היא לא תואמה עם משרד האוצר או המשפטים, וצפויה לעורר התנגדויות משפטיות ובכחול לבן: "לתכנית הכלכלית שישראל באמת צריכה יש שם: 'תקציב מדינה'"

בווידאו: בניגוד לעמדת היועמ"ש: נתניהו וכץ הציגו תכנית סיוע כלכלית/קונטקט

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו הערב (ראשון) תכנית כלכלית חדשה. התכנית לא תואמה עם משרד האוצר או משרד המשפטים, וצפויה להיתקל בהתנגדות משפטית לאור עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, נגד השקת תכניות כלכליות בתקופת הבחירות, שנשלחה בשבוע שעבר לשר האוצר.

התכנית הוצגה במסיבת עיתונאים של נתניהו וכץ בכנסת, שכונסה על ידי דובר הליכוד ולא על ידי דוברות משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה כמקובל. התכנית כוללת תשעה צעדים להזנקת הכלכלה, כשחלק ניכר מהסיוע מופנה לעסקים הקטנים והבינוניים ומבקשי העבודה במשק. נתניהו שלל את הטענות על כלכלת בחירות. "למה זה כלכלת בחירות? כי זה עוזר לאזרחי ישראל?", תהה.

"הקורונה לא נעצרת, ואני לא מעלה על דעתי שמישהו יעז לפגוע ברווחתם של עסקים בישראל בגלל שיש בחירות", הוסיף ראש הממשלה. "זה לא כלכלת בחירות, זה צורך חיוני". נתניהו אמר שהוא יביא את התכנית לאישור הממשלה והכנסת, והוסיף כי הוא בטוח שהיא תזכה לתמיכה, משום שהמפלגות לא ירצו לפגוע באזרחי ישראל, כספם ופרנסתם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ מציגים את התכנית הכלכלית, 24 בינואר 2021. ללא, צילום מסך
"אנשים לא יכולים לחכות". ראש הממשלה נתניהו/צילום מסך, ללא

עיקרי התכנית של נתניהו וכץ

  • מענק לעסקים שנפגעו ב-25% ומעלה (עסקים שנפתחו השנה יקבלו מענק של 8,000 שקלים)
  • מענק משקי בית עד העשירון השביעי: 750 שקלים לכל בוגר, 500 שקלים לכל ילד עד הילד הרביעי
  • מתן תמריצים להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה, ותמרוץ למעסיקים שיקלטו אותם
  • מענק מיוחד לנכים של חצי מיליארד שקלים
  • פריסת מע"מ להקלה על עסקים קטנים ובינוניים
  • הקלה בהלוואות לעסקים, הגדלת הלוואות, פריסה והארכת ההחזר שלהם
  • המשך תשלום דמי אבטלה לעצמאיים
  • הפחתת רגולציות
  • רפורמה להגדלת השקעות: קרנות פנסיה וביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד בהייטק, ו-100 מיליארד שקלים בתשתיות

אם כחול לבן יתנגדו לתכנית, נתניהו לא יוכל להביא אותה לאישור הממשלה בכל מקרה כי נדרשת הסכמה של שתי המפלגות לכל נושא על סדר היום. "אם התכנית לא תאושר עכשיו, היא תידחה בחודשים רבים עד שתוקם הממשלה הבאה", הבהיר נתניהו. "אנשים לא יכולים לחכות, לכן אנחנו ממשיכים לפעול גם עכשיו".

נתניהו התייחס לעמדת היועמ"ש נגד אישור של תכניות כלכליות בעת מערכת הבחירות, ושאל: "איזה מין משטר קיבלנו, שיועצים ופקידים משפטיים אומרים לנו מה לעשות?". לדבריו, "דמוקרטיה זה כשאנשים נבחרים ואז הם עומדים למשפט הציבור. הגיע הזמן שגם אנחנו נהיה דמוקרטיה מתוקנת".

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ תקף את כוונת נתניהו וכץ להציג את התכנית הכלכלית הזו. "התכנית הכלכלית של נתניהו היא תצוגת יכולות של תחמנות", כתב בטוויטר. "לתכנית הכלכלית שישראל באמת צריכה יש שם: 'תקציב מדינה', אותו נתניהו ושליחיו מנעו בגופם. אחרי הבחירות, נדאג לממשלה של אנשים ישרים שיהיה אפשר לסמוך עליהם שאכפת להם מהכלכלה, גם לא בקמפיין בחירות".

השר כץ הציג את הצעדים המוצעים בתכנית. בשלב הראשון יינתן מענק לעסקים שנפגעו ב-25% ומעלה מההכנסות. גם עסקים שנפתחו ב-2020 יקבלו מענק בגובה 8,000 שקלים. בשלב השני, יינתן מענק משקי בית עד העשירון השביעי: 750 שקלים לכל בוגר, ו-500 שקלים לכל ילד עד הילד הרביעי, וכן 300 שקלים לכל ילד חמישי ומעלה.

צעדים נוספים שהוצגו בתכנית הם תמרוץ להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה וכן תמרוץ למעסיקים שיקלטו אותם. עוד יינתן מענק מיוחד לנכים בגובה חצי מיליארד שקלים, וכן תתאפשר פריסת מע"מ להקלה על עסקים קטנים ובינוניים, הקלה בהלוואות לעסקים, הגדלת הלוואות, פריסה והארכת ההחזר של ההלוואות.

עוד צעדים שהציג שר האוצר הם הפחתת רגולציה ורפורמה להגדלת ההשקעות. כמו כן, יינתנו דמי אבטלה לעצמאיים, כשכץ הבטיח שצעד זה יובא עוד השבוע לוועדת העבודה בכנסת. השכר הממוצע של מי שיקבל מענק הוא 12-13 אלף שקלים. לדברי כץ, המענק נועד לאפשר לרכוש כשהעסקים ייפתחו.

ישראל כץ בדיון בוועדת הכספים, 27 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת,
הציג את התכנית הכלכית. כץ בדיון בוועדת הכספים/דני שם טוב, דוברות הכנסת

בנוסף לכחול לבן, שהודיע שיתנגדו לאישור התכנית של נתניהו וכץ, היא זכתה לביקורת רבה גם מהאופוזיציה. יו"ר ימינה נפתלי בנט מסר כי "כשיכלתם לעשות את כל הפעולות היפות האלה, בחרתם שלא להעביר תקציב ומנעתם הכל". לדבריו, "אם עם ישראל היה יכול להאכיל את הילדים שלו בהבטחות של הממשלה הגרועה הזו, לא היו עכשיו אלפי אנשים רעבים ללחם".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף גם הוא את התכנית שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר. "חרף התנגדות גורפת של בכירי האוצר, נתניהו ונציגו במשרד האוצר ממשיכים לנקוט בגישת אחריי המבול", מסר. "הערב הם הציגו תכנית בלתי אחראית בעליל וב-24 במרץ כולנו נצטרך להתמודד עם ההשלכות.
לילדינו, נכדינו, ונינינו שטרם נולדו, לא מגיע להתמודד עם ההלוואות שנתניהו לוקח בשביל מדיניות שוחד הבחירות שלו".

ממפלגת הישראלים נמסר כי "תכניות כלכלית זה לא, במקסימום תעמולה צינית. האיש שאחראי למחדל יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית, מי שמנע העברת תקציב מדינה ממניעיו האישיים רק כדי לנסות להימלט ממשפט, עומד כעת בפני הציבור וצוחק לו בפנים".

גם סער הציג תכנית כלכלית: רשת ביטחון ומענקים לחזרה לשגרה

במקביל לנתניהו וכץ, הציג גם גדעון סער תכנית כלכלית משלו. עיקרי התכנית הם עידוד חזרה לעבודה באמצעות מענקים והטבות למעסיקים שיחזירו עובדים, וכן לעובדים שיחזרו לשוק התעסוקה. הענקת רשת ביטחון סוציאלי ומענקים לחזרה לשגרה של עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, וסגירת פער הפריון מול המערב והעלאת השכר הממוצע ל-13,500 שקלים בתוך ארבע שנים.

עיקרי התכנית הכלכלית של סער

  • עידוד חזרה לעבודה באמצעות מענקים והטבות למעסיקים שיחזירו עובדים
  • הענקת רשת ביטחון סוציאלי ומענקים לחזרה לשגרה של עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה
  • סגירת פער הפריון מול המערב והעלאת השכר הממוצע ל-13,500 שקלים בתוך ארבע שנים
  • הורדת חסמי יבוא ויצירת תמריצים לייצוא, במטרה להביא לפתיחת עסקים חדשים
  • יצירת תכנית לעידוד עלייה של כ-250 אלף עולים בחמש השנים הקרובות
  • חזרה לצמיחה בקצב של 23% בחמש שנים
  • הגדלת ההשקעה בתשתיות בשיתוף המגזר הפרטי ב-35% בשנה
גדעון סער 17 בפברואר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
גדעון סער במליאת הכנסת/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

עוד הוצג בתכנית הכלכלית של סער, הורדה של חסמי יבוא ויצירת תמריצים לייצוא, במטרה להביא לפתיחת עסקים חדשים בשיעור של 20% בשנה. הגדלת ההשקעה בתשתיות בשיתוף המגזר הפרטי ב-35% בשנה. כמו כן, יצירת תכנית לעידוד עלייה של 250 אלף עולים בחמש השנים הקרובות. לפי התכנית, המשק צפוי לחזור לצמיחה בקצב של 23% בחמש השנים הקרובות.

סער הבהיר כי "ישראל יכולה להתפתח ולהצליח הרבה יותר. כדי לעשות את זה צריך להבריא את המשק ולחדש את הצמיחה". לדבריו, "במיוחד עכשיו בזמן משבר הקורונה, יש לבצע באופן נחוש רפורמות משמעותיות, שלא בוצעו כבר שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully