וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון, נתניהו החליט להגיע לטקס לציון שחרור אילת והנציגה של סער הוחלפה

עודכן לאחרונה: 18.2.2021 / 20:40

רה"מ ינאם בטקס שמשחזר את הנפת דגל הדיו בעיר, אך לוואלה! NEWS נודע שהוא לא היה אמור להשתתף בו מלכתחילה אלא הנשיא. במקביל, יפעת שאשא ביטון, שהייתה אמורה להיות נציגת הכנסת, הוחלפה בקרן ברק מהליכוד. ריבלין ביטל הגעתו "מחשש לגוון פוליטי" וכך גם איזנקוט

בווידאו: נתניהו בתגובה לדברי בלינקן - רמת הגולן תישאר חלק ממדינת ישראל/צילום: יותם רונן

ביום ראשון הקרוב אילת תחגוג פעמיים: את פתיחת בתי המלון אחרי הסגר הממושך, ו-72 שנים לשחרור העיר במלחמת העצמאות - בטקס האזכרה הממלכתי שמשחזר את הנפת דגל הדיו, הסמל לכיבוש אום רשרש במרץ 1949. לרגל המאורע החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להדרים, ולציין עם האילתים את החגיגה הכפולה.

לוואלה! NEWS נודע שנתניהו לא היה אמור מלכתחילה להשתתף בטקס האזכרה השנתי, שייערך השנה ללא קהל אך ישודר בשידור חי ברשתות החברתיות, ורק אתמול - שלושה ימים לפני האירוע - לשכת ראש הממשלה החליטה להשתתף בטקס. לפי פרסומים של מרכז ההסברה, שמארגן את הטקס עם עיריית אילת, נשיא המדינה ראובן ריבלין היה אמור להיות הנציג הראשי בטקס הממלכתי, ולצידו, כנציגת הכנסת, ח"כ יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה).

ההזמנות ואישורי ההגעה לטקס נעשו כבר לפני כחודש, והופצו בפרסומים רשמיים בשבוע האחרון. אתמול מרכז ההסברה הודיע לעיריית אילת כי נתניהו יתייצב וינאם באירוע, בו בין היתר משוחזרת התמונה ההיסטורית של הנפת דגל הדיו על ידי אנשי חטיבת הנגב בסוף מלחמת העצמאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו בטקס לציון 68 שנה לשיחרור העיר אילת. מרץ 2017. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו, לצד ראש עיריית אילת, בטקס הקודם שבו נכחו לשחרור אילת ב-2017/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

במקביל, נעשו חילופים בנציגות הכנסת בטקס - במקום שאשא ביטון, מספר שתיים בתקווה חדשה, בכנסת הודיעו שמי שתייצג אותם מטעמם היא ח"כ קרן ברק מהליכוד, המכהנת גם כסגנית יו"ר הכנסת.

גורמים בכנסת טוענים כי נציגות הכנסת בטקסים ממלכתיים אמורה להיות של יו"ר הכנסת או סגנו, והפניה הראשונה לשאשא ביטון נעשתה "בלית ברירה", מפני שאף אחד מסגני היו"ר לא הסכים להשתתף. לפי הגורמים, כשברק אישרה את השתתפותה, הודיעו לשאשא ביטון כי נוכחותה אינה נדרשת.

בהמשך, בבית הנשיא הודיעו למארגני הטקס שהנשיא ריבלין לא יגיע לטקס, מחשש שהאירוע מקבל צביון פוליטי. "לצערנו נשיא המדינה לא יוכל להשתתף בטקס כבכל שנה, לאחר שהתברר כי מתכונתו תישא גוון פוליטי ברוח ימי תקופת הבחירות", נמסר מבית הנשיא בתגובה לפניית וואלה! NEWS.

קרן ברק בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
תייצג את הכנסת בטקס. ברק/ראובן קסטרו

גם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ביטל את השתתפותו בטקס הממלכתי. זאת, ברקע החלטת ראש הממשלה להשתתף באירוע, וביטול ההגעה של הנשיא ריבלין.

איזנקוט, יליד אילת, הוזמן לפני כמה חודשים על ידי ראש העיר מאיר יצחק הלוי להיות אורח כבוד בטקס הממלכתי, שהיה אמור להתקיים במעמד הנשיא. לאחר שעודכן על החלטתו של ריבלין להיעדר מהאירוע, הודיע גם הוא למארגנים כי הוא לא ישתתף. לדברי מקורבים לאיזנקוט, הוא החליט לוותר על הגעתו מחשש שהאירוע יהיה בעל אופי פוליטי, ולא ממלכתי.

הנפת דגל הדיו, חיילי חטיבת הנגב. רפרודוקציה, ראובן קסטרו
הנפת דגל הדיו המקורית ב-1949/ראובן קסטרו, רפרודוקציה

הפעם האחרונה בה נתניהו הגיע לטקס הממלכתי לציון שחרור העיר אילת הייתה ב-2017. בשנים האחרונות נשלחו נציגים אחרים מטעמו ומטעם המדינה לשחזר את הנפת דגל הדיו לצדו של ראש העיר אילת.

הלוי, שהיה בעבר איש ליכוד, מתמודד כעת ברשימת תקווה חדשה של גדעון סער, וכך גם שאשא ביטון, שהיתה אמורה להשתתף בטקס לפני שהוחלפה בברק. גורמים פוליטיים מעריכים כי ההגעה של נתניהו לאילת היא חלק ממאמץ לשמור על אילת כעיר ליכודית, ולמנוע זליגת קולות לכיוון סער.

דיון בוועדת הקורונה. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הוחלפה בנציגה מהליכוד. ח"כ שאשא ביטון/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחרי הטקס, נתניהו צפוי לקיים גם מפגש עם פעילי ליכוד במלון רויאל ביץ', ולא מן הנמנע שינצל את הביקור בעיר הדרומית גם כדי לציין את פתיחת ענף התיירות ואת פתיחת בתי המלון אחרי הסגר הממושך.

ממרכז ההסברה נמסר בתגובה: "האירוע לציון יום שחרור אילת ודגל הדיו מתקיים על פי הנחיות משרד הבריאות, וככל טקס ממלכתי מוזמנים אליו נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון. במידה ולא מגיעים ראשי המדינה, הם שולחים נציג מטעמם שנקבע על ידם. מרכז ההסברה לא קובע מי הנציגים המשתתפים בטקסים הממלכתיים, הנציגות נקבעת על ידי הגופים עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully