וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה את מועמדות אבתיסאם מראענה, ההכרעה תעבור לעליון

עודכן לאחרונה: 17.2.2021 / 13:50

ההחלטה התקבלה ברוב של 16 תומכים מול 15 מתנגדים. שני הנציגים של יהדות התורה נמנעו. לעומת זאת, הוועדה אישרה את השתתפותן בבחירות של הרשימה המשותפת ורע"מ. בליכוד הודיעו מראש שלא ישתתפו בהצבעות

בווידאו: ועדת הבחירות פסלה את מועמדותה של אבתיסאם מראענה/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הבחירות קיבלה היום (רביעי) את הבקשה לפסילתה של אבתיסאם מראענה-מנוחין, המתמודדת במקום השביעי ברשימת העבודה, ברוב של 16 תומכים מול 15 מתנגדים. שני הנציגים של מפלגת יהדות התורה נמנעו. ההחלטה תצטרך עתה לקבל אישור של בית המשפט העליון.

לעומת זאת, הוועדה אישרה את השתתפותן של הרשימה המשותפת ורע"מ בבחירות שייערכו בחודש הבא. שלושה מנציגי הוועדה תמכו בפסילתן, ו-15 התנגדו. שני נציגי יהדות התורה נמנעו פעם נוספת, בעוד נציגי גשר, דרך ארץ, הליכוד וש"ס לא נכחו.

הליכוד הודיעו מראש כי לא יצביעו בנושא הפסילות, ומסרו כי "המשותפת ועבאס לא יהיו בממשלה שלנו ולא נישען עליהם בשום דרך כי הם תומכי טרור. בכל בחירות הליכוד מצביע נגד הרשימה המשותפת, בג"ץ תמיד מכשיר אותה והמשותפת מנצלת את ההצבעה כדי להתחזק ולהביא קולות. הפעם הליכוד ייקח את הקולות של אזרחי ישראל הערבים כי נמאס להם לבזבז את הקולות שלהם על מפלגות שיושבות באופוזיציה ולא עושות למענם כלום.

דיוני פסילת רשימות ומועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, 17 בפברואר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
נפסלה על ידי ועדת הבחירות. אבתסיאם מראענה/לשכת העיתונות הממשלתית

יו"ר הוועדה, השופט עוזי פוגלמן, אמר בדברי הפתיחה כי "אנו ממלאים היום את אחד התפקידים הרגישים במיוחד של ועדת הבחירות המרכזית. כולנו ערים לכך שחברי הוועדה נבחרים על סמך שיוך פוליטי, אולם הציפייה היא שכל אחד ואחת מכם ימלא את חובתו החוקית בהתאם לעקרונות הקבועים בדין, ולא בהכרח בשל זיקה פוליטית כזו או אחרת, והכל לפי מיטב שיקול דעתו".

הוא הוסיף כי "החלטה לפסול מועמד או רשימה היא פגיעה אנושה בזכות לבחור והיבחר, שעומדת ביסוד משטרנו הדמוקרטי. לצד זאת, התפיסה הדמוקרטית עצמה מאפשרת לחברה הישראלית לשלול השתתפות בהליך הדמוקרטי מאותן רשימות השוללות את הדמוקרטיה הישראלית".

דיוני פסילת רשימות ומועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, 17 בפברואר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
דיוני פסילת הרשימות והמועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

בקשה נוספת למנוע את התמודדותה של מראענה-מנוחין הוגשה על ידי מעוזיה סגל - פעיל חברתי שנפצע באורח אנוש בקרב החווה הסינית, והוצב בעבר במקום סמלי ברשימת מרצ לכנסת. אלא שסגל ביקש בפתח הדיון שלא לדון בבקשת הפסילה שלו.

"העתירה אותה הגשתי נכתבה על ידי ממניעים ערכיים בלבד, מתוך אמונה עמוקה שכאשר אזרח ישראלי מתבטא בפרהסיה כפי שהתבטאה גב' מראענה, אינו ראוי לכהן בכנסת ישראל מטעם מפלגת העבודה בה אני חבר", אמר סגל. "עתירת 'עוצמה יהודית' שונה בעיניי מהותית, ונובעת ממניעים פוליטיים גרידא. משאוחדו העתירות, אני מוצא עצמי עומד יחד עם עוצמה יהודית, והדבר גורם לי עוגמת נפש רבה. הפעולות והערכים של עוצמה יהודית רחוקים מזרח ממערב מדעותיי ומדרכי. לכן אבקש להתעלם מהעתירה שלי".

דיוני פסילת רשימות ומועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, 17 בפברואר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
עוצמה יהודית הגישו את מרבית בקשות הפסילה. איתמר בן גביר, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

איתמר בן גביר, שמייצג את עוצמה יהודית בהגשת הפסילות, התייחס במהלך הוועדה לראיון שנתנה מראענה בעבר, בו אמרה כי "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב". בן גביר אמר כי "אם היה מגיע מישהו מעוצמה יהודית ואומר שצריך להשמיד את אום אל פאחם, כבודו יודע היטב, שלא רק שבית המשפט העליון היה פוסל אותו, שלא רק היה מודר ומוקצה ובצדק, אלא שבאותו לילה שהיה נותן ראיון כזה - היתה מגיעה משטרה והיתה נפתחת חקירה על הסתה לגזענות ולאלימות, ואותו אדם היה נעצר".

עו"ד גיא בוסי ממפלגת העבודה השיב לבקשות ואמר כי "לא על המשיבה באתי לגונן היום, היא אינה זקוקה לשום הגנה. אני ניצב כאן כדי להגן על הבית החשוב הזה מפני קוצים ודרדרים שמנסים להשתלט עליו. בניגוד לטענת עוצמה יהודית, המשיבה לא פועלת ומעולם לא פעלה לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המשיבה מעולם לא הסיתה לגזענות בכלל, וגזענות כלפי העם היהודי בפרט.

המשיבה איננה תומכת ומעולם לא תמכה במאבק של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל. אין במעשיה אבק גזענות. אלימות רחוקה מהמשיבה כרחוק מזרח ממערב. למעשה היא זכתה בפרסים על מאבקה באלימות. אין בפוסט ישן כזה או אחר שהועלה מהאוב כדי להקהות ולו במעט את חדות האידיאולוגיה של המשיבה ושל מפלגת העבודה. הבקשה שלפניכם מצביעה על שיבוש דעת ואובדן הדרך בכל הקשור להבנת הכלים הדמוקרטיים המקובלים והנוהגים במקומותינו".

דיוני פסילת רשימות ומועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, 17 בפברואר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
דיוני פסילת הרשימות והמועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

עו"ד אברהם יוסטמן, מנציגי יהדות התורה, הסביר למה נציגי המפלגה יימנעו בהצבעה: "למה אמנע? הסיבה היא פשוטה. אנחנו מנסים להיות מאד ענייניים. אני ושולחיי חושבים שיש הבדל גדול בין מסה קריטית שמתבטאת באמירות, לבין זו שמתבטאת במעשים כמו בעניין יזבק או כסיף. באותם מקרים היו מעשים שהחמירו את הדברים. כאן יש הרבה אמירות קשות ולא נעימות ולא נכונות, ועדיין באיזון שהתבקשנו לעשות - אנחנו נימנע ולא נצביע בעד הפסילה.

"מה שהפריע לי הוא אמירות על היטלר. ואני אומר את זה גם לאנשים במחנה שלי, החרדי, שלפעמים עושים שימוש בביטויים המזוויעים האלה. זה מעשה שהוא אחד המחפירים שאדם בישראל, או אדם בכלל, יכול לעשות. אין שום דבר בעולם שיכול להשתוות למעשים האלה, ואני אשמח אם כולנו נפסיק להשתמש בהשוואות האלה. זה לא ערכי, לא מוסרי. זה התחתית של התחתית".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
סבור שיש לדחות את כל הבקשות. מנדלבליט, בפברואר/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור היה שיש לדחות את כל הבקשות. עמדתו נמסרה אתמול בתגובה לבקשות הפסילה. "לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, לנוכח פסיקת בית המשפט העליון ביחס לאמות המידה לפסילת מועמדים, חומר הראיות המצומצם שהוצג במסגרת שתי הבקשות לפסילת מועמדותה לכנסת של המשיבה, שרובו ככולו כלל אינו מבסס אף לא אחת משלוש עילות הפסילה", נכתב בעמדת מנדלבליט.

"(הוא) אינו מקים תשתית ראייתית לקבלתן של בקשות הפסילה, ובוודאי שלא הצטברה "מסה ראייתית קריטית" של ראיות חד-משמעיות, ברורות ומשכנעות ביחס לאחת לפחות משלוש עילות הפסילה, המתחייבת לפי פסיקת בית המשפט העליון לשם פסילת מועמד מלהתמודד בבחירות לכנסת".

מראענה הביעה השבוע חרטה על הפוסט שכתבה ב-2013, בו אמרה שהיא לא עמדה בצפירה ביום הזיכרון. בריאיון בחדשות 12, אמרה מרעאנה כי "אני עומדת בצפירה כשאני בחוץ. אני מצטערת שזה (הפוסט) פוגע בכל לב של אמא או אבא או אח או אחות ששכל את הבן שלו". היא הוסיפה כי "זה סטטוס ישן מאוד ועלוב. היום, אם הייתי משכתבת אותו, כותבת אותו מחדש, לא הייתי כותבת אותו בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully