וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברסלבים איימו לא להצביע בבחירות; נתניהו: נקדם מתווה לביקורי מחוסנים באומן

עודכן לאחרונה: 12.3.2021 / 20:42

גורמים בחסידות הובילו קמפיין ברשת שבו ביקשו לא להצביע לש"ס ויהדות התורה אם לא יקודם מתווה לביקורים באומן בראש השנה. חברי סיעת אגודת ישראל ביהדות התורה הצהירו כי ידרשו זאת בהסכם הקואליציוני. בסמוך לכך הודיעה לשכת רה"מ על מגעים בנושא מול נשיא אוקראינה

בווידאו: 100 איש מארה"ב וצרפת שהיו בדרך לאומן נתקעו בשדה התעופה במולדובה/מערכת וואלה! NEWS

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שישי) עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי וסיכם עמו על קידום מיידי של מתווה לביקור מחוסנים באומן. להודעה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה, קדמה הצהרה מטעם חברי סיעת אגודת ישראל ביהדות התורה שהצהירה כי תדרוש זאת בהסכמים קואליציוניים - לאחר קמפיין נרחב של חסידות ברסלב לא להצביע בבחירות.

השתלשלות האירועים החלה במסע הפרסום שהובילו גורמים בחסידות ברסלב, המורכבת מעשרות קהילות. הם יצאו בקמפיין רשת בו הביעו מחאה על אירועי ראש השנה וביקשו שלא להצביע לש"ס ויהדות התורה בחירות הקרובות. רוב המצביעים מזוהים עם הסיעה החסידית ביהדות התורה, ולכן, חבריה ביקשו לקדם את המתווה לפיו החסידים יוכלו לטוס בחג הקרוב - לראש השנה, אם מדובר במחלימים או מתחסנים.

חסידי ברסלב באומן, אוקראינה, 2 בספטמבר 2020. שרוליק וולס, אתר רשמי
חסידי ברסלב באומן, ספטמבר/אתר רשמי, שרוליק וולס

כך, באגודת ישראל פרסמו מכתב פומבי שבו הצהירו כי ידרשו בהסכם הקואליציוני להסדיר את הנסיעה לאומן לקראת ראש השנה בשנה הקרובה. בהודעת הח"כים של אגודת ישראל, השר יעקב ליצמן, סגן השר מאיר פרוש, ח"כ ישראל אייכלר וח"כ יעקב טסלר נכתב כי "אירועי השנה האחרונה יצרו מצב מצער בו מגיפת הקורונה מנעה מרבבות הנוהגים לפקוד את ציונו של רבי נחמן מברסלב מדי ראש השנה, לעשות זאת בראש השנה האחרון". הח"כים טענו כי יפעלו שלקראת ראש השנה הקרובה כל המחוסנים או המחלימים יוכלו לנסוע לאומן על בסיס אישורי המחלימים או המחוסנים העכשוויים וללא הגבלה או מכסה" וכן כי "מדינת ישראל לא תפעל בדרך אחרת על ידי מי מנציגיה, הן במדינת ישראל והן מול אוקראינה".

בסמוך להודעה זו, פרסמה לשכת נתניהו הודעה בדבר שיחתו עם נשיא אוקראינה, לפיה "הוחלט להתקדם מיידית לסיכום מתווה שיאפשר ביקורי מחוסנים מישראל באוקראינה, כולל חזרה לביקורים באומן".

עוד בוואלה!

מקורבי גמזו על המכתב לאוקראינה: "פוליטיקאים בכירים, בהם חרדים, ביקשו זאת"

לכתבה המלאה
קמפיין של חסידי ברסלב הקורא לא להצביע למפלגות החרדיות. -, אתר רשמי
קריאת חסידות ברסלב לא להצביע למפלגות החרדיות/אתר רשמי, -

חילפי הדברים, המגיעים עשרה ימים לפני הבחירות, מתרחשים ברגע המשבר שפרץ בראש השנה האחרון, סביב ניסיונותיהם של חברי החסידות לטוס לאומן - בעוד ההדבקה בקורונה נמשכת. שיא ההתכתשויות בין המערכת הפוליטית ומשרד הבריאות לחסידים הגיע כשפרויקטור הקורונה דאז, רוני גמזו, שלח מכתב לנשיא אוקריאנה בו הביע חשש להגעת חסידי ברסלב לאומן. בין היתר כתבר כי "ישראל עדיין מתמודדת עם שיעורים יומיים גבוהים של אנשים נגועים בקורונה". עוד ציין גמזו במכתב כי "למרות הצעדים הקשים שננקטים על ידי הממשלה בישראל, שיעור החולים נותר גבוה, עם שכיחות גבוהה במיוחד של המחלה בקהילות חרדיות".

עוד ציין פרויקטור הקורונה במכתבו כי חגיגות בלב העיר אומן שבה קברו של רבי נחמן מברסלב, שם יתקהלו עשרות אלפי אנשים בתנאי צפיפות קשים, יובילו "להשלכות חמורות לטווח הקצר והארוך על הקהילה המקומית באומן ומעבר לה, כמו גם למדינת ישראל".

חסידי ברסלב בגבול בלארוס-אוקראינה לא מורשים להיכנס לאוקראינה 15 בספטמבר 2020. AP
חסידי ברסלב בגבול אוקראינה, ספטמבר/AP

המכתב שגמזו שלח עורר ביקורת חריפה נגדו מצד פוליטיקאים בש"ס וביהדות התורה. ליצמן דרש בישיבה עם תניהו שגמזו יתפטר מתפקידו ויתנצל על המכתב ששלח. לדבריו, "הוא צריך להתפטר. לא ראיתי אף פעם שפקיד שולח מכתב לנשיא, או שר הבריאות או ראש הממשלה". לדברים הצטרף גם סגן שר החינוך פרוש. מנגד, מקורבי גמזו טענו לראשונה בוואלה! שהוא שלח את המכתב בהוראה של פוליטיקאים, בהם חרדים, ובכך הודפים את הביקורת נגדו על כך שחרג מתפקידו או סמכותו לפנות לנשיא אוקראינה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully