וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התוצאות: הגוש נגד נתניהו מגשש צעדיו, בימין חסמו שיתוף פעולה עם רע"ם

עודכן לאחרונה: 26.3.2021 / 8:25

על אף שתוצאות הבחירות התבהרו, הפאזל הפוליטי רחוק מפיתרון, ולאף אחד מהגושים אין 61. בעוד סמוטריץ' הבהיר כי לא יישען על עבאס, ליברמן הכריז שיקדם חקיקה שתמנע כהונת נאשם בפלילים, סער קרא "להקמת ממשלת שינוי", ואילו לפיד ומיכאלי נועדו לראשונה מאז הבחירות

בווידאו: תדרוך מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית על תוצאות בחירות 2021/מערכת וואלה!

יומיים לאחר שאזרחי ישראל הלכו לבחירות בפעם הרביעית תוך שנתיים, הערב (חמישי) פורסמו תוצאות הצבעה כמעט סופיות, שהעלו כי אף אחד מהגושים לא הגיע ל-61 המנדטים הנחוצים כדי להרכיב ממשלה. אם לא יימצא פיתרון, ייתכן שהכנסת ה-24 תתפזר במהירות ואזרחי ישראל ילכו לסבב בחירות חמישי בעוד חודשים ספורים.

מספירת קולות הבוחרים שפרסמה ועדת הבחירות המרכזית עולה כי גוש הימין-חרדים ביחד עם מפלגת ימינה זוכה ל-59 מנדטים, בעוד שגוש מתנגדי נתניהו מקבל 57 מנדטים. רע"ם, שאינה נספרת באף אחד מהגושים, זכתה לארבעה מנדטים. הנתונים שפרסמה ועדת הבחירות הם כמעט סופיים, שכן בשבוע הקרוב חברי הוועדה צפויים לבחון תלונות שהגיעו אליהן, לערוך בקרה על התוצאות ולסקור מאות קלפיות.

לפי הנתונים שפורסמו, הליכוד זוכה ל-30 מנדטים, בעוד יש עתיד ל-17; אחריהן ניצבת ש"ס עם 9 מנדטים, כחול לבן ל-8 מנדטים, ואילו העבודה, ימינה, ישראל ביתנו ויהדות התורה זוכות כל אחת ב-7. אחריהן - הציונות הדתית, הרשימה המשותפת, מרצ ותקווה חדשה זוכות ל-6 כל אחת. רע"ם קיבלה נכנסה לכנסת וזכתה לארבעה מנדטים.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס במחסני הוועדה, 4 במרץ 2021. ללא, פלאש 90
תוצאות ההצבעה התקבלו/פלאש 90, ללא

בשני הגושים החלו לתכנן את צעדיהם הבאים. בעוד גוש תומכי נתניהו נזקק גם לימינה וגם להישענות על רע"ם כדי לגבש קואליציה, הבהיר יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', כי מפלגתו לא תתמוך בהקמת ממשלה לה תהיה שותפה מפלגת רע"ם. "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"ם של מנסור עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהימנעות, ולא באיזה ישראבלוף אחר", כתב סמוטריץ' בפייסבוק.

"תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה", כתב סמוטריץ'. "לצביעות של השמאל, שרודף אחרי נתניהו שהביא הישגים אדירים למדינת ישראל, ובכדי להחליף אותו מוכן למכור את מדינת ישראל למי שמזדהים עם הגרועים שבאויביה - כבר התרגלנו למרבה הצער. הקולות חסרי האחריות של גורמים מסוימים בימין בימים האחרונים, שתומכים שהישענות כזו על "עבאס הנחמד" משקפים בלבול מסוכן. חברים, תוציאו את זה לכם מהראש. לא יהיה". תחת זאת, קרא יו"ר "הציונות הדתית" למנהיגי ימינה ותקווה חדשה, נפתלי בנט וגדעון סער, וביקש מהם להצטרף לממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תוצאות אמת

  • הליכוד
    30
    נתניהו. ראובן קסטרו
    הליכוד
  • יש עתיד
    17
    יש עתיד תעלה להצבעה את החוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה
9.8.20. יש עתיד, אתר רשמי
    יש עתיד
  • ש"ס
    9
    דרעי. ראובן קסטרו
    ש"ס
  • כחול לבן
    8
    בני גנץ וגדעון סער בישיבה המאוחדת הראשונה של כחול לבן- התקווה החדשה, 11 ביולי 2022. אלעד מלכה
    כחול לבן
  • ישראל ביתנו
    7
    ישראל ביתנו. דורון שיינר, עיבוד תמונה
    ישראל ביתנו
  • העבודה
    7
    מירב מיכאלי. ניב אהרונסון
    העבודה
  • יהדות התורה
    7
    גרף בחירות. פיני, עיבוד תמונה
    יהדות התורה
  • ימינה 
    7
    איילת שקד. יחצ, אתר רשמי
    ימינה 
  • הרשימה המשותפת
    6
    איימן עודה. ראובן קסטרו
    הרשימה המשותפת
  • מרצ
    6
    ניצן הורוביץ. ראובן קסטרו
    מרצ
  • הציונות הדתית
    6
    סמוטריץ'. ראובן קסטרו
    הציונות הדתית
  • רע"ם
    4
    מנסור עבאס ביום ההצבעה על פיזור הכנסת, 2 בדצמבר 2020. פול רשמי- אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, אתר רשמי
    רע"ם

ואולם, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער דווקא קרא היום למצות את האפשרויות להקמת ממשלה בידי הגוש שמתנגד להמשך כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "עם פרסום התוצאות הסופיות של הבחירות ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי", מסר.

מארגנים את הגוש: לפיד ומיכאלי נפגשו

במסגרת זו נועדו הערב יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, לראשונה מאז הבחירות. בהודעת המפלגות בתום הפגישה נמסר כי הם דנו "בשיתופי הפעולה האפשריים לגיבוש קואליצית שינוי והחלפת שלטון נתניהו". עוד נמסר כי שיחות נוספות יתקיימו בהמשך. לפיד צפוי להיפגש בימים הקרובים עם כל ראשי המפלגות בגוש המתנגד לנתניהו.

מיכאלי לא התחייבה לפני הבחירות כי תמליץ על לפיד בסבב ההמלצות אצל הנשיא, אך אמרה כי הוא המועמד עם העמדות הכי קרובות לאלו של מפלגת העבודה. במרצ, לעומת זאת, הכריזו כי ימליצו על לפיד, ובישראל ביתנו אמרו כי ימליצו על ראש המפלגה הגדולה בגוש. לפיד שוחח גם עם הורוביץ וצפוי לקיים עמו פגישה בקרוב, ויש מגעים גם לתיאום פגישה עם ראשי הרשימה המשותפת ויו"ר רע"ם מנסור עבאס. טרם נקבעה פגישה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ.

ראשי המפלגות בגוש המתנגד לנתניהו חיכו לתוצאות הבחירות כדי להתחיל להיערך למהלכים משותפים. השלב הראשון הוא ההחלטה על האסטרטגיה בסבב ההמלצות בבית הנשיא: לנתניהו יש 53 ממליצים בטוחים מהליכוד, הסיעות החרדיות והציונות הדתית, אבל לפיד - ראש המפלגה הגדולה בגוש המתנגד לו - יתקשה לגבש מספר המלצות גבוה יותר ועדיין לא הוחלט אם ינסה בכלל לקבל את המנדט להרכבת הממשלה לפני נתניהו.

ליברמן: אקדם חקיקה נגד מינוי נאשם לראשות הממשלה

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי בכוונתו לקדם הצעת חוק שתמנע מחבר כנסת עם כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה. זאת, בניסיון למנוע כהונה נוספת מראש הממשלה בנימין נתניהו, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי האלפים. ליברמן הסביר כי הוא ‏"מחויב לעשות הכל על מנת למנוע בחירות נוספות" והוסיף כי הוא "מצפה מכל הצדדים שמייחלים לשינוי, עליו דיברו בחודשים האחרונים, לגלות אחריות ולהצטרף להצעת חוק זו". כאמור, לגוש המתנגד לנתניהו יש 57 מנדטים, ורק אם רע"ם או ימינה יצטרפו אליו יהיה להם רוב לקדם מהלכים נגד נתניהו או להקמת הממשלה.

בליכוד הגיבו בחריפות ליוזמה. "גוש שינוי הוא מונח מכובס לגוש אנטי דמוקרטי. השינוי היחיד שהם באמת רוצים להביא הם חוקים הקיימים רק באיראן לסינון מועמדים ולהביא לביטול הבחירה הדמוקרטית של למעלה ממיליון אזרחים בישראל", נמסר מטעם המפלגה.

מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
תתפזר שוב? מליאת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

מלבד ליברמן, בהצעת החוק צפויים לתמוך בוודאות מפלגות יש עתיד, מרצ והעבודה. בימים האחרונים יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הודיע כי הוא מוכן לשקול תמיכה בחוק כזה אם לא יחול רטרואקטיבית אלא החל מהכנסת הבאה, ואילו יו"ר ימינה נפתלי בנט הודיע במהלך הבחירות כי לא יתמוך במהלך כזה. ברשימה המשותפת טרם גיבשו עמדה מוסכמת על כלל חברי המפלגה, וחלקם סרבו להתחייב בשלב זה לשאלות על תמיכה ודאית בהצעת החוק.

כעת, בליכוד צפויים להפעיל לחץ גדול על יו"ר רע"מ מנסור עבאס כדי שלא יתמוך במהלך נגד נתניהו. אמש פורסם בוואלה! כי בכירים בליכוד פנו לאחר הבחירות לעבאס כדי לוודא מהי עמדתו, וגורמים פוליטיים טענו כי עבאס טען שהוא נגד חקיקה פרסונלית אך טרם גיבש החלטה סופית. גוש מתנגדי נתניהו מעוניין להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין במועמד מטעמם ואז לקדם את הצעת החוק בהליך מהיר, זאת כדי לשלוט בהליך החקיקה ובוועדות הכנסת.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2021

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully