וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

זהבה גלאון בריאיון: מוכנה לוויתור על ראשות מרצ במקרה של איחוד

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 14:13

בריאיון לוואלה ו-103FM גלאון שחוזרת להתמודד על ראשות מרצ אמרה כי אם נתניהו יחזור לשלטון היא "לא תוכל להסתכל במראה". היא שיתפה על ההחלטה לחזור ואמרה: "אחרי לילות ללא שינה אני יודעת שיש לי אחריות - מדובר על גורלו של הגוש"

האזינו לריאיון

יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון הכריזה אתמול (שלישי) כי היא חוזרת להתמודד על ראשות המפלגה. גלאון, שהנהיגה את מרצ בין 2012-2018 והיתה ח"כית מטעמה במשך 16 שנה, שיתפה הבוקר בריאיון ל-103FM על ההחלטה ואמרה כי אם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו יחזור לשלטון היא "לא תוכל להסתכל במראה".

תחילה, נשאלה זהבה על התבטאותה בריאיון ל'שבע תשע' לפני כשבועיים, ששם היא טענה כי היא לא מתכוונת לחזור למרצ. "אני עומדת מאחורי כל מה שאמרתי. בשבועיים, החיים שלי התהפכו. הנסיבות הפוליטיות השתנו קודם כל. הפרישה של השר עיסאווי פריג' שפתח בקמפיין 'רק זהבה יכולה', הפרישה של ניצן הורוביץ, הפרישה של תמר זנדברג, הסקרים שהראו שמרצ עשויה שלא לעבור את אחוז החסימה", הסבירה גלאון.

הסקרים היו גם אז? "לא, לא. הסקרים הראו שאילו אני עומדת בראשות מרצ, אז אפשר להביא 6-5 מנדטים".

מה שהניע אותך, זו העובדה שמרצ התפנתה ממתמודדים על ראשות התנועה או להציל את התנועה?
"לא, ממש לא. אני לא חיכיתי שמרצ תתפנה. החיים שלי היו מצוינים אחרי שפרשתי פורמלית מהפוליטיקה, הקמתי את מכון זולת לשוויון בזכויות אדם, לא חיפשתי שיתפנה מקום. אני לא מחפשת סידורי עבודה. אחרי לילות ללא שינה והתחבטויות משפחתיות, אני יודעת שיש לי אחריות, כבר לא מדובר רק על גורלה של מרצ, מדובר על זה שאני אסתכל על הסקרים ואני אגיד, 'אוקיי, כמה זה מהנה לראות שיש 6 מנדטים בסקרים' ואז מרצ לא תעבור את אחוז החסימה, ואז הגוש האמוני, תיאוקרטי, משיחי, כהניסטי יעלה ויגידו לי, 'עכשיו את יכולה לצאת לרחוב?'"

לדבריה, "אני הבנתי שאם אני לא עושה את זה, אני לא אוכל להסתכל על עצמי במראה אם ביבי יעלה. ביומיים האחרונים, אני שומעת שהעובדה שהחזרה שלי מלחיצה את המחנה הימני, היא משמחת אותי שאולי לא יהיה להם 61. האם זה קורה? אני עוד לא שם, אבל אנחנו בדרך לשם, בהחלט. מה שאנחנו רואים זה שיש לי יכולת להחזיר את הבייס של מרצ גם מהעבודה וגם מיש עתיד".

זהבה גלאון. אבשלום ששוני, פלאש 90
היא חוזרת. זהבה גלאון/פלאש 90, אבשלום ששוני

"אני מאוד מעריכה את מרב מיכאלי ואת ההנהגה שלה"

בהמשך, התייחסה לאפשרות לאיחוד עם העבודה, ואמרה: "אני מאוד מעריכה את מרב מיכאלי ואת ההנהגה שלה, והיא גם ידידה אישית שלי. אני שומעת את מה שהיא אומרת כרגע ואני מבינה את הנסיבות שלה, ואני חושבת שאולי בנסיבות אחרות, הייתי מדברת כמוה, אבל אני חושבת שכרגע אין לנו את הפריבילגיה הזאת להגיד שאנחנו בדלנים".

לדבריה, "הנסיבות הן כאלה שעומד לעלות גוש, אם זה יקרה חלילה, שכבר הצהיר מה הוא מתכוון לעשות - לחסל את שלטון החוק, להשליט עליונות יהודית, לקפל את הדמוקרטיה הישראלית, לפגוע בערבים, בארגוני החברה האזרחית. בן גביר, סמוטריץ', נתניהו, זה מאוד מפחיד אותי, לכן אני חושבת שהקריאה שלי למרב, כשאני אבחר, זה להגיד קודם כל - כן לכל הזדמנות, לכל מי שיכול להיות שותף כחלק ממהלך גדול יותר של שמאל חדש, סוציאל דמוקרטי, יהודי-ערבי, שיש לו חזון למדינה דמוקרטית, שוויונית".

קבעתן כבר פגישה? "אני עוד לא נבחרתי לראשות מרצ".

נניח שבסקרים, ערב הבחירות, מספר המנדטים יהיה גדול יותר מהעבודה ותשקלו חיבור עם העבודה, את רואה אפשרות שאת עומדת בראש הגוף המאוחד הזה עבודה-מרצ או שאת מוותרת למרב מראש?
"אני אעשה כל מאמץ כדי שיהיה חיבור שיציל את הגוש".

את מעריכה שבסופו של דבר יהיה איחוד? "אני מקווה מאוד, אני מאמינה בזה, אני חושבת שזה צו השעה. שום דבר שאני אהיה כרוכה בו או קשורה בו לא ימנע את הקמת הגוש - בין אם מדובר על מיקומים, בין אם מדובר על דברים אחרים. אני מחויבת למהלך הזה, אחרת לא הייתי מצטרפת".

עוד בוואלה!

היא חוזרת: זהבה גלאון הכריזה שתתמודד על ראשות מרצ

לכתבה המלאה
יאיר גולן הכריז על התמודדות לראשות מרצ. בית ציוני אמריקה, ת"א, 6 ביולי 2022. ראובן קסטרו
יתמודד מול גלאון. יאיר גולן/ראובן קסטרו

"מרצ בממשלת השינוי המציאה את עצמה מחדש".

במהלך השיחה, התייחסה גלאון גם לביקורת שספגה על כך שכינתה את עצמה בטוויטר ובהודעת דוברות 'מנהיגת מרצ', למרות שעדיין לא נבחרה, לאחר מכן הורידה את התואר הזה. "אני חושבת שזו הייתה טעות, כתבנו שזאת הייתה טעות. אני מועמדת לראשות מרצ, הייתי מנהיגת מרצ, אני מאמינה שאני אהיה מנהיגת מרצ", הסבירה.

לגבי התבטאות עבר שלה, שבה היא טענה כי מרצ והעבודה סיימו את תפקידן ההיסטורי, הסבירה גלאון כי "כך חשבתי בנקודת הזמן ההיא, ומתברר שטעיתי. מתברר שהעבודה בראשות מרב מיכאלי המציאה את עצמה מחדש. מרצ בממשלת השינוי המציאה את עצמה מחדש והייתה שותפה מלאה בקואליציה, וגם אני רוצה להגיד לכם משהו - נסיבות פוליטיות משתנות. בפוליטיקה יש עליות ומורדות, כך הרגשתי באותה העת, אני מרגישה באופן שונה כרגע ולכן קפצתי מחדש לזירה הזו. אני חושבת שאצל כל אחד אפשר למצוא כל מיני אמירות, אני מעולם לא חוזרת בי מאמירות שאמרתי, הן היו נכונות לשעתן".

איזה לקח למדתם מצלקת ג'ידא רינאוי זועבי, או איך את, כראשת מרצ, תוודאי שתופעה כזאת לא חוזרת על עצמה, שבה אתם עושים היסטוריה, ובין היתר בגלל נציגה ממרצ, הממשלה הזאת נופלת?
"קודם כל, בואו נעשה סדר וצדק, אחת ולתמיד, אי אפשר להפיל על מרצ את נפילת הממשלה בלבד. נכון לג'ידא ולמרצ היה בזה חלק וזו תקלה איומה...".

אחת התמונות האייקוניות של התמוטטות הממשלה הזאת, את יודעת מה היא, של ג'ידא רינאוי זועבי עומדת בכנסת ועושה עם האגודל למטה. זה אתם, זה מרצ. "אני חושבת שזו תקלה איומה, בכל השנים שאני מרצ, אנשים שהתמודדו במרצ חרכו את הסוליות".

והיא לא. "ממש ככה. להקפיץ אנשים ולהצמיח אנשים שהם לא בשר מבשרה של מרצ, ואתה לא בודק את המחויבות האידאולוגית שלהם, לא יקרה במשמרת שלי".

זאת תקלה של ניצן? "ניצן הביא את ג'ידא, אבל כל ועידת מרצ שריינה את ג'ידא וכל ועידת מרצ גם שריינה את יאיר גולן".

גלאון תתמודד בפריימריז מול סגן השר ח"כ יאיר גולן בפריימריז שייערכו ב-23 באוגוסט. "אני חוזרת, מרצ חוזרת", אמרה בסרטון שפרסמה בטוויטר. גלאון נפגשה זמן קצר לאחר ההכרזה עם ראש הממשלה יאיר לפיד. בהודעה מטעמה נמסר כי היא "הביעה את מחויבותה לגוש השינוי בהנהגת ראש הממשלה לפיד". ראש הממשלה כתב בטוויטר כי הוא "מברך את זהבה גלאון על חזרתה לחיים הפוליטיים, קול חשוב בשמאל הישראלי. מי כמוך יודעת שהדרך לא קלה, אבל חשוב שאנשים טובים ילכו בה. תודה על התמיכה ובהצלחה רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully