וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

התוכנית הכלכלית של נתניהו: מה הובטח, מה קוים ולמה לא לצפות

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 17:58

יו"ר האופוזיציה הציג היום את המצע הכלכלי של הליכוד לבחירות. על ההבטחות בנוגע להוזלה במחירי החשמל, הדלק והמים אין צורך לסמוך. מחירי הארנונה דורשים טיפול שורש כלכלי, והורדת מחירי המזון היא הבטחת בחירות מוכרת. חינוך בחינם, אם יינתן, עשוי באמת לגרום לשינוי

בווידאו: נתניהו מציג תכנית לפתרון המשבר הכלכלי/צילום: דוברות הליכוד

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הציג היום (רביעי) את התוכנית הכלכלית של הליכוד לבחירות 2022. לפי נתניהו, ישנם שלושה תנאים להצלחה כלכלית - ממשלה יציבה, הובלה אישית שלו כראש הממשלה ותוכנית חירום זמנית ולא פופוליסטית.

וואלה בדקה מה בתוכנית שהוצגה היום כבר הובטח בעבר, מה מההבטחות האלה קוים, ומה לא ריאלי ליישום בזמן הקרוב.

עומסים בתחנת "דלק" בכפר הירוק 30 ביוני 2022. ראובן קסטרו
מחירי הדלק מושפעים בעיקר מתנודות במחירי הנפט בעולם. תחנת דלק/ראובן קסטרו

אחד מהרכיבים הראשונים שהוצג לציבור היום בתוכנית הכלכלית הוא הפחתת מחירי החשמל, הדלק והמים. בהקשר הזה יש לציין כי מחירי החשמל והדלק נקבעים לפי מחירי האנרגיה בעולם. כך שבעוד שמחיר החשמל נקבע בין היתר בשל עלויות מחירי הפחם בעולם ועלויות ייצור החשמל, נראה כי לממשלה אין באמת השפעה על המחיר חוץ מוויתור על מס הבלו על הפחם, צעד שהממשלה הנוכחית נקטה בתחילת השנה אך הוא לא הצליח לבלום את עליית מחירי החשמל לחלוטין.

היגיון דומה נכון גם למחירי הדלק שמושפעים בעיקר מתנודות במחירי הנפט בעולם. ההוזלה המשמעותית שאנו חווים כעת קשורה בעיקר לירידה במחירי הנפט, וזאת אחרי שהממשלה הנוכחית ויתרה מספר פעמים על הכנסות ממס הבלו.

מחירי המים מושפעים בעיקר מהעלויות של חברות המים השונות מדובר בהולכה לצרכנים, התפלה, וטיפול במי שפכים ועוד. מחירי המים דווקא ירדו בתחילת השנה אך לא בגלל שום צעד שהממשלה יכולה לעשות משום שאין לה השפעה כלל על משק המים שמתנהל באופן סגור.

עוד בוואלה!

איילת שקד: תהיה ממשלת אחדות, אין ממשלה כזו בלי הליכוד

לכתבה המלאה
תירס בוטיק ירקות ופירות. יח"צ,
הורדת מחירי המזון - הבטחה שכל פוליטיקאי אוהב לנופף בה/יח"צ

ארנונה ומזון

מחירי הארנונה נקבעים לפי תקרה קבועה שהממשלה קובעת, כולל תוספת של מדד המחירים לצרכן. בהקשר הזה יש לציין שרק ירידה של מדד המחירים לצרכן שמשקף את השינוי ברמת המחירים, לו הממשלה רוצה להוריד את מחיר הארנונה עליה לגרום לכך שהמדד יצנח, מה שדורש טיפול שורש כלכלי.

ההבטחה להורדת מחירי המזון וביטול מכסים היא הבטחה שכל פוליטיקאי אוהב לנופף בה לפני הבחירות אך בפועל קשה לעמוד בהבטחה הזאת בשל כשלים מבנים ובשל כך שישנם מכסים שונים למוצרי מזון שונים. הממשלה הנוכחית חתמה על מספר צווים שמטבלים מכסים שונים דוגמת בשר טרי, חלב טרי, פירות וירקות אך בסבך הפוליטי נראה שחלק מהם לא יבוטלו ועל מנת לאפשר את זה צריך לתאם בין מספר מועצות שונות ואינטרסים שונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חינוך חינם לפעוטות - תוכנית שבאמת תסייע לזוגות צעירים לצאת לעבוד. אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצוקת הדיור

נדבך נוסף שהוצג היום לציבור בתוכנית הכלכלית של הליכוד נגע למצוקת הדיור. לפי נתניהו, התוכנית של הליכוד היא להנפיק אג"ח ממשלתי שצמוד למחירי הדיור ולקצר את הזמן לקבלת היתרי בנייה. כמו"כ דובר על סבסוד קרקע לבנייה עבור זוגות צעירים ותקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה.

גם חלק מהתוכניות האלה נשמעו כבר בעבר, במיוחד בכל הנוגע לזמן קבלת היתרי הבנייה. גם הממשלה הנוכחית הציגה לפני מספר חודשים תוכניות דומה, אלא שעל מנת להוציא את התוכנית לפועל צריך לחבר בין מספר גופים כמו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד הבינוי והשיכון והאוצר. רפורמה ברמ"י נעשתה על ידי נתניהו בעבר והיא אכן קיצרה באופן משמעותי את הזמנים אך לא הועילה לחלוטין. לגבי סבסוד קרקעות לזוגות צעירים, זוהי תוכנית שגם הוצעה לא מעט פעמים, אלא שאם המדינה מוותרת על מחיר הקרקע - היא צריכה להסביר באופן מפורט מהיכן יגיע הכסף לכך.

ואכן, היום נאמר כי מקורות מימון התוכנית יהיה על ידי שימוש בעודפי מיסים, וייעול המגזר הציבורי. בהקשר הזה צריך להגיד שנכון לעכשיו יש עודף בקופת המדינה בעקבות גביית עודפי מיסים אך חלק מהתוכנית מדבר על הקלה בתשלום מס דבר שיכול לסתור את התוצאה שרוצים להשיג. בנוסף, קשה לאמוד כעת מה תהיה תחזית הגבייה לשנים הבאות.

בכל הנוגע לייעול המגזר הציבורי, זהו שם קוד לקיצוץ בשירותים שאנו מקבלים. נתניהו בעצמו כינה בעבר את המגזר הציבורי מול המגזר הפרטי במטאפורה של השמן והרזה. אלא שאם רוצים לקצר זמנים בתור לתכוניות בנייה צריך מגזר ציבורי שיודע לעבוד אם מספיק תקנים וכוח אדם.

בעניין חינוך, נאמר כי "הליכוד מתחייב להביא חינוך חינם לילדים בגילאי 0-3. זה יוזיל את העלות למשפחה בעשרות אלפי שקלים. זה מצמיח את המשק ויאפשר לבן או בת הזוג לצאת לעבודה". גם התוכנית הזאת כבר הובטחה בעבר, ובניגוד לשאר התוכניות שנראות ככמעט בלתי אפשריות - זאת תוכנית שאמורה באמת לסייע לזוגות צעירים ולאפשר להם לצאת לעבודה. אלא שעד היום היא נשארה על הנייר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully